Köpt mobiltelefon via PcCity med Safety+ försäkring, hjälp mig reda ut lite saker.

Permalänk
Medlem

Köpt mobiltelefon via PcCity med Safety+ försäkring, hjälp mig reda ut lite saker.

Jag köpte en w960i från PcCity den 22 April för 2999kr, till mobilen köpte jag en försäkring för 699kr.

Nu är det så att mobilen inte på något vis lever upp till vad jag trodde den skulle prestera. Batteriluckan "gnisslar" och rör på sig, mobilen har vid flera tillfällen låst sig och jag har varit tvungen att ta ut batteriet och vid ett tillfälle blev ljudvolymen rubbad fram tills jag startade om mobilen. Det som nu har fått bägaren att svämma är att pekskärmen lade av i morse, det har hänt innan i korta tidsintervaller men i morse fungerade den inte under flera timmar och där under en massa omstarter.

Jag har inte kontaktat PcCity än, flera av problem är saker som kommer och går men det är helt orimligt för mig att ha en mobil jag inte kan lita på till 100%. Jag är inte på något vis intresserad av att försöka få den lagad utan jag vill ha en ny mobil alternativt maximalt med ersättning.

Hur ska jag gå tillväga? Har hört att vattenskadade mobiler inte lagas men vill ha lite säker info först.

Hur mycket pengar kan jag räkna med att få? Priset jag betalde (2999kr) är 1500kr lägre än lägsta listade priset på Prisjakt just nu, spelar det in?

Vilket tillvägagångssätt ska jag ta? Ska jag först prata med dom på PcCity och lägga fram de argument jag har presenterat här eller ska jag bara komma in med en dränkt mobil?

http://www.safetyplus.se/default.asp?ML=7354

Här är en länk till detaljinformation om försäkringen, jag är knappast någon expert och har nog missat mycket finstilt.

Tackar i förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

"eller ska jag bara komma in med en dränkt mobil"

Vet du med dig att du har haft den under vatten eller att den blivit fuktskadad? Då är det nämligen inte något garantiärende utan du måste gå via försäkringen som skall täcka detta.

Här finns deras försäkringsvillkor: http://www.safetyplus.se/files/88F711ww.pdf

När köpte du den? Läser man deras villkor står det att om det är något som inte faller under garanti så ska du ta kontakt med deras skadecenter direkt istället. Däremot skriver de att de kommer försöka reparera den först. Om du ska få ersättningsvara så kostar det dig 195 Kr i självrisk.

Deras villkor kan ju aldrig vara sämre än dina rättigheter som konsument men återigen spelar det lite roll när den är köpt, om du vet med dig att du fått den fuktskadad etc. De första 6 månaderna anses fel vara ursprungsfel medan du efter det ska visa att det är ursprungsfel och inte något som uppstått efteråt (nu tänker jag ang. reklamationsrätten)

Edit: DUH, du skrev ju ut att den var köpt 2 april. Isåfall är det ursprungsfel (ifall du inte som sagt droppat den i vattnet och fått den fuktskadad). Gå till PC City och prata med dem. De har egentligen väl rätt att reparera den upp till 3 gånger (lite osäker om dert fortfarande gäller) så jag vet inte om du kan kräva pengar tillbaka. Du kommer nog definitivt inte få tillbaka det du betalade för försäkringen.

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Just nu har jag inte gjort något alls med mobilen, förutom att den blivit tappad ett par gånger är den välskött.

"Om din produkt inte går att reparera eller
stjäls genom inbrott i ditt hem, fritidshus eller
kontor har du rätt till en ersättningsprodukt.
Ersättningsprodukten ska vara en produkt av
samma modell och märke eller en motsvarande
produkt med likvärdiga specifikationer"

Det är det här stycket som är intressant antar jag. Vad är likvärdigt när det gäller mobiltelefoner? Dom har inte w960i i lager längre och vem är det som avgör vilken mobil man kan välja? Är det inom ett vist prisspektrum och är det möjligt att lägga till extra för att kanske få en nyare mobil?

Angående reklamation, hur går det till rent praktiskt? Jag kan i mobilens nuvarande skick inte bevisa någonting alls. Defekterna kommer och går.

Edit: Såg nyss din edit, är som sagt inte intresserad av att försöka få mobilen lagad utan vill bara få en nu. Du har inte varit med om liknande situationer förut, kan jag få allting avklarat snabbt om jag är påstridig?

Permalänk
Hedersmedlem

Om de inte längre har den i lager så brukar det inte vara några problem att lägga till lite pengar och få en annan.

Först och främst så är det egentligen inte ett försäkringsärende eftersom den är så pass ny. Det är ett garantiärende/reklamation som du ska ta med PC City. Beskriv alla dina problem sakligt och lungt och säg sen att du har tröttnat på den och vill byta ut den mot en annan telefon. Jag har inte haft att göra med just PC City men andra större kedjor såsom Elgiganten och SIBA har bytt ut åt mig de få gånger jag behövt reklamera något.

"Likvärdig" betyder att en ersättningstelefon åtminstone inte ska vara sämre. Du kan säga vad som är viktigt för dig så de kan föreslå en telefon eller så föreslår du en telefon du skulle vilja ha som ersättningstelefon. Jag läste för lägne sedan om ett ARN-fall där någon fick en ny Mini-disc spelare som ersättning men som var missnöjd då den saknade inspelningsfunktion, något den som den ersatte hade. ARN gav honom rätt att få en dyrare spelare som hade den funtionen.

Återigen, jag har för mig att de har rätt att försöka laga den så det är inte 100% säkert att du kommer få som du vill oavsett vad du tycker. Men jag skulle prata med dem och beskriva alla fel. En nackdel är ju att det är sommar och risken finns att det står sommarvikarier i supporten som inte vet något.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Tackar tackar för informationen, ska ta upp sakerna med dom och se hur det löser sig. Framförallt hoppas jag att jag kan få dom att förstå hur innerligt trött jag är på mobilen och att jag på inga vilkors vis vill få den "lagad".

Jäkligt tråkigt att det blev så här, mobilen hade verkligen allt på pappret men en mobil man inte kan lita på ligger lågt i kurs.

Permalänk
Medlem

Dom har all rätt att försöka laga den tre gånger. SonyEricsson är i regel rövar när det gäller reklamationer, så det kan bli svårt.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Dom har all rätt att försöka laga den tre gånger. SonyEricsson är i regel rövar när det gäller reklamationer, så det kan bli svårt.

Nu funderar han ju också på att begå försäkringsbedrägeri, då får gärna SE vara lite röviga mot honom

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Nu funderar han ju också på att begå försäkringsbedrägeri, då får gärna SE vara lite röviga mot honom

Jag har en mobil som är mindre än tre månader gammal, den låser sig regelbundet och pekskärmen har lagt av totalt tre gånger, nu senast i morse under flera timmar. Mina skuldkänslor går bara så långt...

Dessutom är det knappast SE som skulle åka på det utan försäkringsbolaget och dom vet vi alla att dom förtjänar massvis med rövighet.

Permalänk
Hedersmedlem

"Dessutom är det knappast SE som skulle åka på det utan försäkringsbolaget och dom vet vi alla att dom förtjänar massvis med rövighet."

Varför det? Är all försäkringsbolag "onda"? Att de inte idkar välgörenhet är väl ingen överrasking. Ingen som tvingar dig att ta försäkringar. Jag har utnyttjat försäkringar ett par gånger de senaste 5-10 åren och det har varit väl värt att ha försäkringar i de fallen. Du inser att försäkringsbedrägerier bara betyder högre premier för alla andra?

Jag är evinnerligt trött på folk som ser försäkringsbolag/större företag som formlösa enheter som man kan försöka lura med motiveringen "de har ju råd".

Du har fått en trasig telefon. Shit happens. Det är väl knappast försäkringsbolagets fel? Saker kan gå sönder. Vad skulle det vara för fel att få en fullt fungerande telefon istället?

Dumpa försäkringsbedrägeri-tankarna och gå till PC City och reklamera den och säg du vill byta den mot en annan telefon. Vill de reparera den bit i det sura äpplet och ge dem en chans. Målet måste väl ändå vara en fungerande telefon?

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwedBear
"Dessutom är det knappast SE som skulle åka på det utan försäkringsbolaget och dom vet vi alla att dom förtjänar massvis med rövighet."

Varför det? Är all försäkringsbolag "onda"? Att de inte idkar välgörenhet är väl ingen överrasking. Ingen som tvingar dig att ta försäkringar. Jag har utnyttjat försäkringar ett par gånger de senaste 5-10 åren och det har varit väl värt att ha försäkringar i de fallen. Du inser att försäkringsbedrägerier bara betyder högre premier för alla andra?

Jag är evinnerligt trött på folk som ser försäkringsbolag/större företag som formlösa enheter som man kan försöka lura med motiveringen "de har ju råd".

Du har fått en trasig telefon. Shit happens. Det är väl knappast försäkringsbolagets fel? Saker kan gå sönder. Vad skulle det vara för fel att få en fullt fungerande telefon istället?

Dumpa försäkringsbedrägeri-tankarna och gå till PC City och reklamera den och säg du vill byta den mot en annan telefon. Vill de reparera den bit i det sura äpplet och ge dem en chans. Målet måste väl ändå vara en fungerande telefon?

Försäkringar och försäkringar, dom har inte gett mig ett skit fast jag har skador som gjort att jag fått sjukskriva mig ett par gånger, trasig handled och trasig knä.. inte ett skit.
Och inte får dom ett ruttet öre från mig heller, har tappat förtroendet för dom ockrarna... inte fick jag ett skit när jag hade inbrott i bilen heller, värdet på det stulna är en bit över 6000kr, kvitton och allt, nada.. så nu har jag bara trafik.
Länsförsäkringar ifall någon önskar sig vilja veta.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vet att du inte gillar försäkringsbolag bomber3 eftersom du ofta nämner det i samband med att det tas upp. Det är synd att du inte haft nytta av dem men det är svårt att bedömma om de har gjort fel eller inte utifrån det du säger. T ex inbrott i bilen kan likaväl handla om att de anser att du lämnat värdefulla saker öppet vilket inbjuder till att folk bryter sig in, något alla varnar för att man inte ska göra och kan ses som försummbart (som att låta bankomatkod ligga uppskriven tillsammans med ett bankomatkort). Eller så har det skött sig illa.

Problemet är att det inte på något sätt försvarar att man försöker lura försäkringsbolag eller motiverar att dra alla försäkringsbolag över en kam.

Jag har utnyttjat försäkringar vid två inbrott, en påkörd bil, en trasig vindskiva på huset och för en trasig telefon och hade inga större problem med att få ut ersättning för det. Det betyder inte att försäkringsbolag alltid sköter sig och självklart så skrivs avtalen snävt men de är precis lika intresserade av att tjäna pengar som vem som helst. Det är upp till dig att själv läsa villkoren och bedömma om det är värt det.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Swedbear, precis som Bomber3 har jag enkom haft negativa erfarenheter av försäkringsbolag. Som du säger så tror jag inte att försäkringsbolag på något vis är "onda" men jag är fullt medveten om att de skulle gå oerhört långt för att slippa betala. Har jag då en försäkring som täcker en vattenskadad mobil skulle jag inte få dåligt samvete om skadan inte är fullt så mycket en olycka som jag kommer påstå när jag dyker upp på PcCity.

Jag kommer testa att göra en reklamation först självklart, men på något vis kommer jag bli av mobilen och få en ny.

Permalänk
Medlem

Om nu herr a har betalat 400:-/år för en hemförsäkring och han nu efter 10 år i huset behöver lösa ut en försäkring i samband med en vattenskada.

Han har allstå betalat en premie som värderas 400:- x 10år 4000:- minus alla administrativa avgifter, lönekostnader osv.

Är det konstigt att de utreder om denna herr a verkeligen har rätt att plocka ut 35000:- för att få bukt med sin vattenskada.

Vad är det vissa inte föstår med att detta är ett sätt att tjäna pengar som ALLT är runt omkring och är inget fel att göra heller.

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Avstängd

Måste vara jag som har extrem otur, allt var fastskruvat i bilen och inte fullt synligt (tonade rutor och filt över skiten)

Undrar om hemförsäkringen skulle ställa upp då parkeringen hör till lägenheten..

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Vilken motivering hade dom till att du inte skulle få nån ersättning när du hade inbrott i bilen bomber3?

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Jag fick en mobil stulen av en ficktjuv på en konsert. Jag pratade i den, stoppade den i framfickan och gjorde en "klapp" utanpå jeansen för att se att den låg säkert. Nästa gång jag skulle ta upp den var mobilen borta.

Polisanmälan gjordes men jag fick inte en krona av försäkringsbolaget då jag inte kunde styrka att det var en stöld och inte bara slarv från min sida.

Permalänk
Hedersmedlem

Gör som ni vill. Vi kan sitta här och utbyta erfarenheter om försäkringsbolag hur mkt som helst men i slutändan är det likaväl löjligt att försöka motivera ett försök att lura försäkringsbolaget med att man haft en dålig erfarenhet tidigare. Du har garanti på telefonen. Försäkringen är till för att hjälpa dig om inte garantin gäller. Att i det läget med flit "tappa den i vattnet" för att slippa behöva ta det på garanti blir bara fånigt.

Men var och en väljer vad man tycker är ok.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Har du tappat telefonen ett par gånger så är det inte säkert att det går på garanti. Vet att verkstaden är sjukt noga med det. Lämnar du in telefonen så kommer dom garanterat att vilja försöka reparera telefonen upp till 3 gånger. Jag har själv jobbat på PC City tills för ett pare veckor sen så jag vet precis hur dom hanterar det. Om du vill ha en ny telefon så är det lättast att du tappar den så den inte går att reparera, men då är det ju försäkringsbedrägeri. Sedan spelar det ingen roll om dom inte har den på lager i någon av deras butiker. När det gäller mindre produkter så brukar de skickas hem till kunden direkt från deras huvudlager nere i Jönköping, oftast har dem produkterna på lager där.

Permalänk
Medlem

Mobilen jag har ger inte ens en träff via sökning på hemsidan, tror du fortfarande att dom kan ha några ex liggandes i Jönköping?

Tackar för infon!

Permalänk
Medlem

Mycket möjligt. Försäkringsbolaget är oftast väldigt schyssta när det gäller ersättningsprodukter. Om du vill ha en likadan så får du oftast det, bara säga att det är den du vill ha. Allt går att beställa om det inte finns på huvudlagret.

Permalänk
Medlem

Jag har haft drulle på tvättmaskin, en bärbar och en haddator som jag nyttjat.
Maskinen slutade plötsligt fungera. Reparatör kom ut och lagade den. Försäkringsbolaget skickade ut reparatören och de betalade även notan.
Samma sak med handdatorn, frugan drog ner den i golvet så skärmen sprack. Då hade jag inte hunnit ha den så länge. Försäkringsbolaget gav mig en ny. Det var inget snack från deras sida. Den bärbara drog min dotter ner i golvet. Den lagades och försäkringsbolaget stod även för den kostnaden.

Det var även såna här 0 kr i självriskförsäkringar och ingen värdeminskning. Nu tar de väl en mindre avgift i självrisk? Kanske för att folk "tappade" sina saker i vatten så pass mycket?

Edit: Bytte utnyttjat till nyttjat eftersom att jag använde försäkringarna på helt rätt sätt. Inget bedrägeri mao.

Permalänk
Medlem

Pekskärmen dog igår igen och har varit död nu hela dagen. Dock fungerade den sporadiskt en runda efter att jag haft mobilen avstäng i över 10 timmar men det var som sagt bara sporadiskt.

Var nere en runda på PcCity idag och allt dom kunde göra var att skicka den på service i minst 2-3 veckor och för att få en ny mobil var jag tvungen att ha haft den på service ett par gånger med samma problem.

Kommer använda mig av min försäkring istället, någon som har tips på vad jag ska göra med mobilen för att den inte ska klassas som reparerbar? Vatten är ju alltid på tapeten men finns det fler alternativ?

Permalänk
Medlem

Två försök på samma fel är vad verkstaden har på sig att försöka laga telefonen och några fler på olika fel men sen är det så att det är DU som avgör påföljd så kräv utbyte och vill dom inte gå med på det så begär bevisning på att det blir oskäligt dyrt för säljaren att gå med på ditt krav och då oskäligt dyrt.

Sen spelar det även in i sammanhanget hur beroende du är av en fungerande telefon så kan du vara utan några veckor så gå med på rep men om inte som sagt se mitt första sycke isf.

Ni som säger att säljaren har tre försök på sig att laga varan har fel och bör kolla hos ARN vad praxis är idag.

Sen kontrollerar ni även vad konsumentlagstiftningen säger så ser ni att det är kunden som väljer påföljd och då kan kunden välja omleverans eller hävning av köpet om kunden är i behov av en fungerande vara pga studier t.ex.

Permalänk
Hedersmedlem

Skriv inget mer om tips till försäkringsbedrägeri om ni inte vill ha tråden låst.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

3 gånger samma fel, dvs när dom försökt reparera den två gånger så är det säljaren som får välja pengarna tillbaka eller omleverans. Inte kunden. Oftast kör kedjorna med omleverans då de tjänar på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri0n3
3 gånger samma fel, dvs när dom försökt reparera den två gånger så är det säljaren som får välja pengarna tillbaka eller omleverans. Inte kunden. Oftast kör kedjorna med omleverans då de tjänar på det.

Då kan han alltid referera till KKL (1990:932) 29 §:

29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren i den här tråden. Till slut slutade pekskärmen fungera helt och det skulle ha blivit ett service ärende. Minst två veckor skulle det ta. Medan jag gick hem och tänkte över det lyckades mobilen snubbla in i tvättmaskinen av fortfarande okänd anledning. Visar sig att det bara ta en vecka (och självrisk på 300kr) för att få ut en helt ny mobil. En mobil jag är mer än nöjd med och med ett nypris på ungefär 1000kr över vad jag gav för den första. Slutsumman för det här bytet var då en försäkring på 700k samt självrisk på 300kr och jag slipper den enda mobil jag någonsin ångrat.

Slutet gott, allting gott.

Edit, fick den idag, yay!

Permalänk
Medlem

Hej!
Tur att det ordnade sig. Försäkringsbolagen är väldigt misstänksamma av sig idag har jag upptäckt. Vad fick du för ersättning BTW?

/Goris

Visa signatur

Endast den lever som ger av sig själv...

Permalänk
Medlem

Slutade med att jag fick en w960 igen, något ändrade sig tydligen i proceduren. Aja.

Permalänk
Medlem

Det var som farao.. Men finns det w960i kvar på marknaden? Jag har letat efter en sådan ett tag nu.

Visa signatur

Endast den lever som ger av sig själv...