Snabbast och stabilast distribution?

Permalänk
Medlem

Snabbast och stabilast distribution?

Jag har testat på massa distributioner under två års tid bland annat de mest bekanta som Ubuntu, openSUSE, Fedora, Mandriva, Debian, SimplyMEPIS, Linux Mint och många andra. Men ändå så har ingen av de varit problem- eller buggfria. På alla distributioner så har en och annan program hängt sig då och då, vissa ljud- och videocodecs har varit pain-in-the-a**, i synnerhet Fedora, att installera, internet funkar inte när man återstartar datorn från strömsparläge (openSUSE, Fedora och Mandriva), I KDE3 så kan den ibland inte läsa externa hårddiskar (openSUSE), i Beagle Search kan den inte lista programmet som man har sökt efter (openSUSE) och ikoner "kletar" ihop sig när man använder sig av Compiz fusion i KDE3 (openSUSE). Det verkar som att man alltid får ofärdiga distributioner och ingen finish på distributionerna oavsett nya versioner som kommer ut genom åren. Folk klagar på XP och Vista för att de är långsamma, instabila och ovänliga mot användare. Men frågan är om Linux inte är det också? Men jag är alltid villig att ge Linux och dess distributioner en chans och den här vill jag få tips om distributioner som är riktigt snabba på att starta upp operativsystemet och dess skrivbordsmiljö, som är riktig stabil mot hängningar och buggar, samt är också användarvänlig med en vettig pakethanterare. Men om det behövs nämnas om de distron som jag nämnde så gör det ingenting, de senaste kanske är riktigt bra nuförtiden?

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q9300 2.5 Ghz | 4 GB Corsair DHX XMS2 PC6400 DDR RAM | ASUS GeForce 7950GT 512 MB RAM | Gigabyte-GA-EP35-DS4

Permalänk
Avstängd

Debian är stabilt, förutsatt att du kör stable. Version 5 är på gång om ett par månader.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk

Arch linux är jag väldigt nöjd med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Arch linux är jag väldigt nöjd med.

Lägger en röst till på det då

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag använder Ubuntu. Vilket alltid har fungerat bra om man bortser från ett par buggar då och då. I dagsläget kör jag 8.04 på två av mina dator och har absolut inga problem alls.
Dom bara rullar och rullar.. Och rullar. Jag kan inte minnas när jag stötte på en bugg senast, om man inte bortser från att Nautilus dog 1 gång för ngn vecka sedan.

Men jag lägger iaf min röst på Debian Stable. Ubuntu må vara stabilt men Debian är stabilare.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arius
Lägger en röst till på det då

+1, jag med!

Permalänk

hade problem med ubuntu precis men laddade hem igen och skall installera igen... det var tro det eller ej terminalen som buggade, kunde inte skriva in mitt password, eller skriva något... det var klippa ut och klistra in som gällde och sen pajade det ändå

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nat0n
+1, jag med!

+2 jag med

OnTopic: I din beskrivning låter det som Arch Linux passar dig perfekt.

kalleidol: Du är medveten om att man i regel inte skriver ut lösenordet med * tecken i terminalen? Detta gör man för att någon annan inte ska kunna se hur långt lösenordet är.

Permalänk
Medlem

Alltså problemet är att Gnome och KDE är hemskt omoget egentligen, och ännu värre blir det när man blandar in Compiz och annat.

Strömsparar-lägen har jag också haft dålig erfarenhet av, och det gäller alla distar.

Permalänk
Medlem

Röstar Arch eller Debian.. båda har fungerat bra åt mej.. Debian dock mer lättanvändt skulle jag säga..

Permalänk

nej det visste jag inte, kan förklara varför det verkar konstigt... men varför det inte hända någt när den installerar ubuntu-restricted-extras eller den startar och kör igång i typ 5mintuer sen kommer en skylt om java licens grej och allt stannar

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem

Ubuntu är klart stabilast men kanske inte snabbaste, då får man tweaka lite själv för att få den snabb, orginal är den bara lite snabbare än XP.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Kör inte Arch med testing repos. Gör det jag och får kernel panics i snitt 2ggr om dagen. Väldigt irriterande.
Tror att det är networkmanager relaterat.

Och sedan finns KDEmod till arch som är väldigt snabbt. Fluxbox, xfce, lxde osv går som klister!
Bara KDEmod som kan gå en match mot win XP i speed.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Fluxbox, xfce, lxde osv går som klister! Bara KDEmod som kan gå en match mot win XP i speed.

Vad säger du? Skulle KDE vara snabbare än Fluxbox och XFCE? Det där får du gärna utveckla/motivera lite mer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Ubuntu är klart stabilast men kanske inte snabbaste, då får man tweaka lite själv för att få den snabb, orginal är den bara lite snabbare än XP.

De får också gärna motivera dina påståenden lite. Skulle Ubuntu vara den stabilaste av alla linux-distributioner?

On topic: Jag kan rekommendera Slackware Linux och fönsterhanteraren XFCE. XFCE är en bra balans mellan utseende, funktionallitet och lättviktighet.

Jag påstår däremot INTE att Slackware är lämpligt för nybörjare. Men om du vill ha ett snabbt och stabilt system och är villig att lära dig hur det fungerar på riktigt, inte via något dumt GUI, så är Slackware något för dig.

Permalänk
Medlem

Det är Debian du vill ha.

Ubuntu är uppdaterat, snyggt och enkelt att använda men tyvärr ganska buggigt. Slackware är stabilt men har en mycket enkel pakethanterare. Arch kanske är något, jag har själv inte testat det. Debian är känt för sin stabilitet och har en mycket bra pakethanterare (samma som Ubuntu). Jag kör själv Debian stable + Xfce och det är mycket stabilt och snabbt.

Sen är det så att vilken distribution man än kör så kommer program att krascha ibland. Det händer i Windows, det händer i Mac OS X och det händer i Linux - i synnerhet om man kör nya, experientiella program. Compiz Fusion är ett typexempel på det (det nuvarande projektet har existerat i knappt ett år). Ett grundtips är att inte köra program med versionsnummer under 1.0 om man vill ha stabilitet.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Ni som säger att ubuntu är snabbare än XP måste verkligen ha missbehandlat era windows installationer eller är helt blindade utav er linux entusiasm.

Angående att KDE är snabbare än fluxbox och xfce är sant.
Såg ett test på archlinux forum:

KDE är baserat på QT medans nästan alla andra är baserade på GTK och det är kännt att QT är snabbare.
Finns en tråd angående Gnome VS KDE här på forumet.
Sedan syftar jag på KDEmod som är en specialversion utav KDE som bygger på "enhanced QT" som gör det enormt mkt snabbare. Men dessvärre finns KDEmod bara till Arch.

Och man ser även att enlightenment är riktigt snabbt.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Jag gillar som vanligt Mandriva ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Kör inte Arch med testing repos. Gör det jag och får kernel panics i snitt 2ggr om dagen. Väldigt irriterande.
Tror att det är networkmanager relaterat.

Sen är det en fråga hur man definierar "stabilt". Själv tycker jag att de flesta distar är perfekt stabila på kernel-nivå. Det är endast i X och eventuellt paketsystem som kan flippa.

E17 verka ju enormt mycket responsivare än de andra, imponerande!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Sen är det en fråga hur man definierar "stabilt". Själv tycker jag att de flesta distar är perfekt stabila på kernel-nivå. Det är endast i X och eventuellt paketsystem som kan flippa.

Sant. Men man vill ju inte att det ska frysa bara för att man kör med X
Lite besviken på XFCEs prestanda blir man ju. Men det är fortfarande tokbra som DE!

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Är E17 KDEMod ?

Permalänk
Medlem

e17 är enlightenment 17.

http://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=52141
fler som har samma problem med arch som jag har med helt andra datorer+DEs.
Ska testa arch med stable repos ikväll. Fungerar inte det då blir det för min del att testa slackware till helgen.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

ahum breddas du har inte testat ubuntu va? det är riktigt snabbt... men jag jämför dock med vista... tyckte det var segt i upstarten innan man det fanns ett bootup program som jag kollade i och de flesta programmen bootade 2ggr så tog bort det och vips var 3minuters uppstart nere i lite över en minut...

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem

Jo Ubuntu är det stabilaste jag har testat direkt efter installation. Det var ett dåligt test, det var bara hur fort det gick att öppna ett fönster. Dom skulle testa ett i ett vanligt program, som typ firefox 3 hur lång tid det tar att starta.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Jag har kört ubuntu med både gnome och XFCE, kubuntu och fluxubuntu och de är sega som F*N!!!
Tar säkert 0,5sec att starta terminalen och säkert 3 att starta firefox.
30sec att boota emot 12sec i XP.

Jag och en polare har skillda åsikter om mycket när det kommer till datorvärlden. Men en sak vi står enade om är att ubuntu är SEEEEEEEEEE^46GT.
Sedan ska ubuntu ladda 100 olika moduler och annat som man slipper när man gör det själv i arch.

I arch har man slumpat stödet för nästan alla processorarkitekturer och på så sätt vinner man fart medans ubuntu har nästan bäst stöd för allt idag.

Ni som säger att ubuntu är så snabbt borde verkligen ta och fixa era XP installationer!

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Det är sant att windows XP är snabbare än en standard installation av ubuntu.
Men då ska man komma ihåg att XP kom ut 2001!
PÅ våra kraftfulla datorer vi har idag har spelar det det dock oftast mindre roll.

Permalänk

jag hoppas du skämtar med boota xp på 12 sekunder

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem

Om installerade Arch med stable repos och fick kernel panic rätt omgående. Verkar som vissa har problem medans andra inte.
Den dist jag upplever stabilast är kubuntu. Ubuntu har frusit ett antal gånger för mig medans i Kubuntu är det bara Kwin som har kraschat. Och då kommer det bara upp en felrapport och sedan fungerar allt normalt igen. Inte märkt att något kraschat.
Kwin(fönsterhanteraren i KDE)

Öhh nej. 12sec tar det på min laptop. SSD ftw

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

okej.. tänkte att det var lite för snabbt

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Avstängd

Jo...

Jag vet inte vad det är för vits med att installera Debian stable som någon föreslog. ???

Det finns väl inget tråkigare....

Sen är det ju helt beroende vart man är i sitt kunnande, LXDE lägger man ju på och har ett fullt fungerande skrivbordsmiljö på någon minut.

Man ska man då klara av att logga ut och byta session....

Slutligen så finns det då andra exotiska distar och miljöer för de som vill stångas.

Enklast lägger man på Ubuntu och installerar sedan flera milöer......

För de som kollar i repot så finns det metapaket för det mesta...:)

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

XP är betydligt segare för mig utan tweakning än Ubuntu är utan tweakning. Så du säger att ett tweakat xp är snabbare än ett otweakat Ubuntu, grattis..

Testa Ubuntu Ultimate, eller Linux mint, de är tweakade versioner av Ubuntu, och betydligt snabbare än XP. Eller Dreamlinux, det är snabbare än alla linux och windows versioner orginal.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.