Intel Atom ställs mot VIA Nano

Permalänk
Melding Plague

Intel Atom ställs mot VIA Nano

De båda processortillverkarna VIA och Intel har under våren presenterat processorer med låg energiförbrukning. Förutom de tilltänkta användningsområdena är också namnen snarlika, Nano och Atom. De båda kombattanterna har nu för första gången ställts mot varandra.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Okej, Atom vann. Tycker nästan 75W maxload är mycket för ett VIA nano-system (mitt drar betydligt mindre)

Plocka bort den gammla 945G chipset från Atom-plankan med så sjunker värmen en 25-30W till.

Permalänk
Medlem

Intel har dock infört restriktioner för hur Atom får användas. Bland annat får tillverkare inte leverera Atom-baserade datorer med digital videoutgång eller PCIe x16. Det får dessutom inte finnas fler än en minnesplats på moderkort för processorn. Dessa restriktioner har inte VIA, utan tillverkarna är fria att anpassa produkterna efter behov och efterfrågan.

... ingen digital utgång... är vi inte på 2000-talet?

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Roligt att se att VIA kan konkurrera såpass bra mot Intel.
VIA baserade kort verkar ju även få ha PCI-E X16.

Ett 3650 tillsammans med dessa grejer skulle göra en perfekt HTPC och "budgetspeldator" skulle jag tippa på.

Hoppas verkligen att VIA kan på allvar komma in på processormarknaden,
rykten säger ju att ett 2kärnig Nano även kommer komma och en sån skulle nog inte vara helt fel.

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Intel har dock infört restriktioner för hur Atom får användas. Bland annat får tillverkare inte leverera Atom-baserade datorer med digital videoutgång eller PCIe x16. Det får dessutom inte finnas fler än en minnesplats på moderkort för processorn. Dessa restriktioner har inte VIA, utan tillverkarna är fria att anpassa produkterna efter behov och efterfrågan.

... ingen digital utgång... är vi inte på 2000-talet?

Det jag funderar mest på är, varför?

Permalänk
Medlem

Lite off-topic men på vilket sätt är namnen snarlika? En atom är den minsta enheten av ett grundämne och nano är ett SI-prefix. Vad är likheten?

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Det jag funderar mest på är, varför?

Antagligen för att Atom inte ska kannibalisera försäljningen av Celeron-baserade datorer.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Okej, Atom vann. Tycker nästan 75W maxload är mycket för ett VIA nano-system (mitt drar betydligt mindre)

Plocka bort den gammla 945G chipset från Atom-plankan med så sjunker värmen en 25-30W till.

Det beror ju på. Nano var ju bättre i effektivet-diagrammet

Permalänk
Medlem

Visar bara att Atom är en bra cpu som Intel inte har ett färdigt kit till. 1 bra del gör ingen bra dator.

Synd att dom inte hade med AMDs Geode.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Antagligen för att Atom inte ska kannibalisera försäljningen av Celeron-baserade datorer.

Atom är ju mkt slöare än celeron så tyker inte det borde vara ett hot ?

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Okej, Atom vann. Tycker nästan 75W maxload är mycket för ett VIA nano-system (mitt drar betydligt mindre)

det absolut viktigaste är hur mycket datorn förbrukar vid idle, den typ av aktivitet dessa processorer kommer används för tror jag gör att de till 98% av tiden kommer ligga på idle.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TwiceFire
Atom är ju mkt slöare än celeron så tyker inte det borde vara ett hot ?

Spelar ingen roll i "emerging markets" som Indien, Kina, Sydamerika med flera. Där är kostnaden det viktigaste.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guranolofsson
Det beror ju på. Nano var ju bättre i effektivet-diagrammet

Då var väll nordbryggan osv inräknat, så praktiskt är ju Nano mer effektiv men teoretiskt om man bara jämnför processorerna Atom?

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Högre siffror än jag trodde.. Är skärm medräknat?

Min server som är specat i min signatur drar 76w idle och runt 85-90 full load utan skärm. Och då med ett gammalt skitagg. Kommer ett nytt med hög verkningsgrad idag :D.. Inte så stor skillnad

Visa signatur
Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Bara VIA blir prispressare kommer det nog att bli bra det här... Och enligt mig verkar VIA vara konkurrens kraftiga. Sätt andra tester där dom verkligen sparkar ATOM i röven, så man tycker nästan VIA kan släppta en lägre klockad processor också?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Är skärm inräknat ? annars är det riktigt dåligt. inte särskilt energisnålt lol

Permalänk
Medlem

Nano må vara hur snabb som helst, den är värdelös så länge den inte går att köpa. Och om den inte kan köpas hur kan den då kosta ungefär lika mycket som atom?

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Okej, Atom vann. Tycker nästan 75W maxload är mycket för ett VIA nano-system (mitt drar betydligt mindre)

Plocka bort den gammla 945G chipset från Atom-plankan med så sjunker värmen en 25-30W till.

Atom vann ? Nano förbrukade mindre total energi vilket är den som räknas . Alltså drar nano mindre i det långa loppet.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
Atom vann ? Nano förbrukade mindre total energi vilket är den som räknas . Alltså drar nano mindre i det långa loppet.

Det där beror ju dock på hur användaren använder datorn i "långa loppet", finns ingen rak normlinje.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iguanodon
Är skärm inräknat ? annars är det riktigt dåligt. inte särskilt energisnålt lol

Tycker också att det ser högt ut!
Fan, min HTPC med x2 4000+ idlar ju på 45w och drar ca 80w under load....

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
Det där beror ju dock på hur användaren använder datorn i "långa loppet", finns ingen rak normlinje.

Är du full? Det är energiförbrukning per beräkning.

Visa signatur

HAPPY TIMES!

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att köpa en NANO om den kommer ut ganska snart och till ett lika lågt pris som Atom. Lite bättre komponenter på moderkortet vore guld också

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så här tolkar jag det:
Det är marginell skillnad med 3watt fördel atom när de idlar.
Under load drar nano mer, men det är inte det väsentliga. Nanon jobbar snabbare slutför uppgiften snabbare och drar därmed mindre ström totalt.

Båda är lika stora och lika energisnåla i långa loppet.
Fördelen med atom, du kan använda 60watts nätagg, nano kräver 80watt.
Fördelen med nano, den är snabbare.

Tycker förövrigt att förbrukningen är riktigt hög för bägge två med tanke på att de är plattformar för ultraportabla bärbara. Har inte kollat testen än så jag kanske ändrar uppfattning

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Avstängd

O fan, min AMD Duron 800MHz drar nästan lika lite.. agget är på hisnade 80W

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ph0ny^
Är du full? Det är energiförbrukning per beräkning.

Det är nog du som är full... Uppgiften påstås visa energiförbrukningen per uppgift vilket är något helt annat än per beräkning. Atom vinner en pyrusseger eftersom få eller inga datorer arbetar för fullt hela tiden. Eftersom Atoms strömförbukning är lägre i vila och att den har högre energieffektivitet. Precis som Friamannen säger "...finns ingen rak normlinje".

Fulla är de nog också på redaktionen, ty vad tusan är "förbrukning per sekund gånger tid för uppgift" mätt i Watt för något? Det är ju bara nonsens. Rätt sätt att mäta är förstås energimängd, joule eller wattsekunder.

Siffran är angiven med ett "W" som i sammanhanget bara kan betyda "Watt". Egentligen borde det vara "Ws" eller "J". Vi antar att redaktionen menat joule/wattsekunder:

Enligt Sweclockers förbrukar Atom alltså 65 893 joule för att köra "CineBench". Om Atom-systemet drar 57,6 watt under last motsvarar det 207 360 wattsekunder per timme (jag blandar med flit "wattsekunder" med "joule" eftersom det är exakt samma sak). Testen tog alltså 65 893 / 207 360 timmar eller runt 19 minuter att köra. Vi kan inte se om siffrorna är rimliga eftersom vi inte vet den verkliga körtiden. Rådata tack! Och rätt enheter!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andre_H
Så här tolkar jag det:
Det är marginell skillnad med 3watt fördel atom när de idlar.
Under load drar nano mer, men det är inte det väsentliga. Nanon jobbar snabbare slutför uppgiften snabbare och drar därmed mindre ström totalt.

Båda är lika stora och lika energisnåla i långa loppet.
Fördelen med atom, du kan använda 60watts nätagg, nano kräver 80watt.
Fördelen med nano, den är snabbare.

Tycker förövrigt att förbrukningen är riktigt hög för bägge två med tanke på att de är plattformar för ultraportabla bärbara. Har inte kollat testen än så jag kanske ändrar uppfattning

Jo vad gäller Intel kör på på ett chipset med 130nm teknik som drar hela 4,5 gånger mer i effekt jämfört mot själva processorn vilket är löjligt. Vet inte hur det ligger till i VIAs fall.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Fulla är de nog också på redaktionen, ty vad tusan är "förbrukning per sekund gånger tid för uppgift" mätt i Watt för något? Det är ju bara nonsens. Rätt sätt att mäta är förstås energimängd, joule eller wattsekunder.

Siffran är angiven med ett "W" som i sammanhanget bara kan betyda "Watt". Egentligen borde det vara "Ws" eller "J". Vi antar att redaktionen menat joule/wattsekunder:

Enligt Sweclockers förbrukar Atom alltså 65 893 joule för att köra "CineBench". Om Atom-systemet drar 57,6 watt under last motsvarar det 207 360 wattsekunder per timme (jag blandar med flit "wattsekunder" med "joule" eftersom det är exakt samma sak). Testen tog alltså 65 893 / 207 360 timmar eller runt 19 minuter att köra. Vi kan inte se om siffrorna är rimliga eftersom vi inte vet den verkliga körtiden. Rådata tack! Och rätt enheter!

Reagerade också på det där. Och eftersom man betalar per kWh så hade det varit intressant att se kWh vid en normal arbetsdag för dessa system vs ett vanligt kontorsdito som jämförelse.

Permalänk
Avstängd

kul att det är så pass jämt mellan dom

intel mot via e lite som david mot goliath

Permalänk
Medlem

Nano är ju klart intressantast iaf. Bra prestanda och drar lite i idle. Synd bara att den verkar begränsas av dålig minnesprestanda. Det skulle vara kul om Via kunde bygga in minneskontrollern likt athlon64. Eller varför inte gpu och nord/sydbrygga också.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

YES! Äntligen kom Effektivitetsgrafen!

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB