Datorbutiken/posten vad håller ni på med?

Permalänk
Medlem

Datorbutiken/posten vad håller ni på med?

Okej sitter här och är väldigt frustrerad eller vad man ska säga.

Allt började med att jag beställde denna skärm den 2 juli 2008. Fick skärmen den 7 juli och körde den under dagen och upptäckte att en pixel var död... garantin gick inte på de så jag åkte till posten nästa dag och skickade in skärmen för att få pengarna till baka, för att köpa en ny skärm.

8 jul kl 16:49 ICA Supermarket Horred, Posten har tagit emot försändelsen
9 jul kl 19:02 Göteborg, Försändelsen har sorterats
10 jul kl 00:30 Malmö, Försändelsen har sorterats

och där har de slutat, idag är det den 28 juli...

tor 17 juli
Först ringde jag till posten, för att jag tänkte dom har glömt av det. Pratar med en trevlig människa som sätter den på något "snabbt" hon säger jag ska få uppgifter på paketet hem i brevlådan när paketet kommit fram.

Jag väntar på att paketet ska röra sig och kollar även på datorbutikens hemsida iaf postens hemsida inte uppdaterat sig.

tis 22
Inte ett knyst från posten och paketet har inte rört sig, ringer till datorbutiken och pratar med en kille. Han säger något i stil med "oj, här är de något som inte stämmer... ska fixa de nu på en gång".

Idag så ligger skärmen fortfarande i Malmö och jag vet inte vad jag ska göra?, vems fel är det att paketet inte vill röra på sig?

Jag har kört retur anmälan på datorbutikens hemsida så dom vet att de ska komma och de är inte fel adress för man fick med en lapp man bara klistrade på.

Så hur ska jag lösa detta problem som börjar bli väldigt störande, känner att de inte kommer hjälpa att ringa dom igen. Eller ska jag ringa datorbutiken och börja ta namn och hålla på tills dom ger sig? eller finns de något smidigare sätt?

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem

Det är ju uppenbarligen hos posten det har kört ihop sig. Reklamera försändelsen hos dem.

Permalänk
Medlem

Kan förövrigt tillägga att det är ett grafikkort du länkat till.

Det är även som ovanstående talare säger att det är postens ansvar och reklamation ska lämnas in hos dom.

Permalänk

Självklart posten, datorbutiken har ingen skuld i detta.

Lycka till

Permalänk
Medlem

Ringde posten idag igen då.

"Vi arbetar med det, ditt paket har kommit bort eller fastnat"

Kommit bort? jaha så man tappar bort 10kg skärm :E

Vad skulle nu hända om den verkligen va borttappad? Får ja mina pengar då ?

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem

Ja. Har de tappat bort den får du dina pengar.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Händer ju att personalen på posten snor saker och nu är det semestertider med klåfingriga vikarier.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Frågar är ju varför killen hos datorbutiken säger att "här är något fel osv.."

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Frågar är ju varför killen hos datorbutiken säger att "här är något fel osv.."

Det är väl tämligen uppenbart att här föreligger ett fel? Att det sedan är posten som förorsakat det gör det givetvis svårare för db att lösa men de är naturligtvis fortfarande intresserade av nöjda kunder så de försöker väl trycka på posten de också.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brallor
Frågar är ju varför killen hos datorbutiken säger att "här är något fel osv.."

Haha dagens, vad skulle han annars svara?

"Ah det står på kollisökningen att det sorteras, men det är säkert helt rätt. Det ska vara så på den modellen! Paketet kommer säkert fram om några år."

eller

"Det verkar vara något fel här, men det kan jag inte uttala mig om - dra åt helvete och snacka med Posten istället!"

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

de har ju legat där i 20 dagar, kan man kräva någon ersättning från posten?

Visa signatur

pff

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MurKAz
de har ju legat där i 20 dagar, kan man kräva någon ersättning från posten?

Ja det kan du, men räkna med att det är svårt att få ut ersättning.

De har inga fasta ersättningbelopp typ 14 dagar x kronor utan du
skall kunna styrka att du drabbats av ekonomisk skada
pga förseningen vilket nog inte alltid är så lätt.

Du kan läsa mer om det här, kolla punkt 12-14 speciellt.
http://www.posten.se/c/info_villkor_pav

Jag tycker du skall ringa kundtjänst och höra vad de säger.
Enligt villkoren skall man göra det ganska omgående.

Det minsta man kan begära är att få fraktkostaden
tillbaka som kompensation då de inte klarat åtagandet att
transportera paketet till dagen efter,
men nu är det ju posten vi pratar om....

Permalänk
Medlem

Jag fick för mig att det gällde försening.

Har paketet kommit bort så har du självklart
rätt till ersättning. Du måste kunna styrka värdet
och det är ju enkelt eftersom det var en ny skärm.

Dock så är det inte ovanligt att det tar 4-5 veckor
innan några pengar betalas ut.
De skall göra en "utredning" först.

Permalänk
Medlem

Okej läst pdf filen lite hastigt.

Är lite nyfiken på en sak bara, om posten betalar varan och frakt. Hur blir de med datorbutiken, är de dom som får pengarna eller jag? Och om jag får pengarna utav posten men datorbutiken får inget går dom ju i förlust... :/

Sen så får jag väl bara pengar av dom ena då va^^

Men när ska jag kräva denna utredningen då om paketet nu är borta, som det verkar va? och hur gör jag?

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem

du har ju redan betalat datorbutiken när du köpte skärmen från början så hur skulle datorbutiken gå i förlust ? (utöver att du tog skärmen på 30d fakture/redan fått pengarna tillbaka från DB)

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Sen är det ju avsändaren som får ersättningen, inte mottagaren. Så i slutändan blir det datorbutiken som får lösa det ändå. Men det underlättar om posten får in en reklamation på ärendet så snart som möjligt.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MurKAz
Ringde posten idag igen då.

"Vi arbetar med det, ditt paket har kommit bort eller fastnat"

Kommit bort? jaha så man tappar bort 10kg skärm :E

Vad skulle nu hända om den verkligen va borttappad? Får ja mina pengar då ?

de tappade för övrigt bort min TV som jag hade beställt... en 52" bakprojektions-tv väger typ 35-40 KG och stor som ett hus...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MurKAz
Okej läst pdf filen lite hastigt.

Är lite nyfiken på en sak bara, om posten betalar varan och frakt. Hur blir de med datorbutiken, är de dom som får pengarna eller jag? Och om jag får pengarna utav posten men datorbutiken får inget går dom ju i förlust... :/

Sen så får jag väl bara pengar av dom ena då va^^

Men när ska jag kräva denna utredningen då om paketet nu är borta, som det verkar va? och hur gör jag?

Du får pengar datorubutiken har fått dina pengar engång och om dom har tur så köper du en skär från dom igen = 2x Vinst för datorbutiken