Automatiskt överföra filer till Ubuntu server?

Permalänk

Automatiskt överföra filer till Ubuntu server?

Hejsan

Jag vill kunna ådstakomma följande:
När jag på min hemdator (Win XP) sparar filer i en speciell mapp så ska dom automatiskt skickas till en speciell mapp på min server (Ubuntu).

Servern står i ett annat land.
Jag vet inte riktigt hur jag ska gå till väga, har fått tips om att använda Samba men jag vet inte riktigt hur.

Går det att ordna det på något sätt genom att använda WinSCP som överföringsmetod, kan WinSCP övervaka mappar och överföra filer som hamnar där?

Fast Samba kanske är bäst (och snabbast?), filerna är inte stora runt 10-30kb.
Men jag vet inte hur jag ska ställa in samba och windows.
Vänder mig till eran hjälp, tack på förhand!

MVH

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D • RAM ∙ 32GB G.Skill • MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •
CH ∙ Fractal Design Define R6• MONITOR ∙ Acer X34P 34" UW / XB271HU 27" 1440p

Permalänk
Medlem

Jag skulle ladda hem nån ssh-klient för windows som man kan styra via kommandopromten och sedan skriva ett bat-script som man schemalägger att köra var 30 sekund i bakgrunden. Nån direkt programvara att tipsa om har jag tyvärr inte.

Visa signatur

Att ha en rökfri avdelning på en resturang är ungefär som att ha en kissfri avdelning i en pool

Permalänk
Medlem

VPN + SAMBA hade varit en smidig lösning. Alltså du sätter upp en VPN tunnel mellan din dator och server. Sen är de bara att lägga serverns samba share som en "mapp" på din win dator och lägga över filerna.

Permalänk
Avstängd

rsync hade jag kört på!

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ett annat smidigt sätt (dock inte gratis) är att använda det utmärkta backup programmet Handy Backup.

Programmet klarar av att synkronisera och ta backup av filer till en ftp server.

Det som krävs då är att du installerar en ftp server på din ubuntu maskin (proftpd, vsftpd etc.) Se för tusan till bara att du kör krypterat (ssl/tls).

Det finns en 30 dagars trial att ladda hem från deras sida, så kan du testa programmet.

http://www.handybackup.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raxxor
Ett annat smidigt sätt (dock inte gratis) är att använda det utmärkta backup programmet Handy Backup.

Programmet klarar av att synkronisera och ta backup av filer till en ftp server.

Det som krävs då är att du installerar en ftp server på din ubuntu maskin (proftpd, vsftpd etc.) Se för tusan till bara att du kör krypterat (ssl/tls).

Det finns en 30 dagars trial att ladda hem från deras sida, så kan du testa programmet.

http://www.handybackup.com/

Det är väl ungefär det rsync gör, fast gratis.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Det är väl ungefär det rsync gör, fast gratis.

Visst, rsync är förträffligt på en linux dator, använder det själv på min debian server.

Men fungerar rsync bra på en windows dator då? Finns rsync native till windows eller måste man hålla på och strula på med cygwin?

Jag tycker iaf att handy backup är ett utmärkt verktyg för att ta backup och synkronisera filer på windows datorer (även om det kostar en slant).