Hur många watt drar en människa?

Permalänk
Medlem

Hur många watt drar en människa?

Jag fick en konstig tanke. Hur många watt drar en människa?
Vet att frågan är konstig, och svår att svara på. Ungefär som hur långt är ett snöre.
Den som svarar bestämmer vilka omständigheter som råder.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

http://sv.wikipedia.org/wiki/Watt

En person förbränner 2500 kcal per dygn. 2500 kcal = 10475 kJoule = 10475000 Joule.

Ett dygn har 24 timmar = 1440 minuter = 86400 sekunder.

Watt = Joule/sekund

Watt = 10475000/86400

10475000/86400 = 121,238 Watt.

Svar: En person som förbrukar 2500 kcal om dagen drar ungefär 120 watt.

Vet inte om det stämmer. Rätta mig gärna.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

50-100 W har jag hört.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
http://sv.wikipedia.org/wiki/Watt

En person förbränner 2500 kcal per dygn. 2500 kcal = 10475 kJoule = 10475000 Joule.

Ett dygn har 24 timmar = 1440 minuter = 86400 sekunder.

Watt = Joule/sekund

Watt = 10475000/86400

10475000/86400 = 121,238 Watt.

Svar: En person som förbrukar 2500 kcal om dagen drar ungefär 120 watt.

Vet inte om det stämmer. Rätta mig gärna.

Förutsätter 100% förbränning? Det lär väl vara en del energi kvar i restprodukten också ;).

Sen så förbrukar man säkert mer energi medans man är vaken då det lär vara ganska lite som går åt medans man sover (1/3) av dygnet.

Men som en uppskattning låter det rimligt att människans effekt är runt 120 watt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Förutsätter 100% förbränning? Det lär väl vara en del energi kvar i restprodukten också ;).

Det är förbränningen som anges.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Det är förbränningen som anges.

Nja, inte riktigt helt sant såvitt jag förstått. Om du äter 2500 kcal per dag går du inte upp i vikt. Detta är då räknat det du förbränner + det som kroppen inte tar upp. Det som inte tas upp är nog inte många % men ändå

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Förutsätter 100% förbränning? Det lär väl vara en del energi kvar i restprodukten också ;).

Sen så förbrukar man säkert mer energi medans man är vaken då det lär vara ganska lite som går åt medans man sover (1/3) av dygnet.

Men som en uppskattning låter det rimligt att människans effekt är runt 120 watt.

Räknade bara ut ett medelvärde. Självklart så förbrukas mer energi när man är vaken än när man sover. Men det orkar jag inte räkna ut.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Nja, inte riktigt helt sant såvitt jag förstått. Om du äter 2500 kcal per dag går du inte upp i vikt. Detta är då räknat det du förbränner + det som kroppen inte tar upp. Det som inte tas upp är nog inte många % men ändå

rankko har förstått det helt rätt. Om du förbränner 2500 kcal så spelar det ingen roll om du stoppar i dig 500 kcal eller 5000 kcal genom mat. Du förbränner fortfarande bara 2500 kcal.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Räknade bara ut ett medelvärde. Självklart så förbrukas mer energi när man är vaken än när man sover. Men det orkar jag inte räkna ut.

rankko har förstått det helt rätt. Om du förbränner 2500 kcal så spelar det ingen roll om du stoppar i dig 500 kcal eller 5000 kcal genom mat. Du förbränner fortfarande bara 2500 kcal.

Nja, det är väl bara som man säger "en människa förbränner 2500 kcal per dag". Dvs passerar och på något vis "skickas ut" (antingen via avföring eller via förbränning) 2500 kcal per dag. Om vi förbrände 2500 kcal per dag skulle vi gå ner i vikt om vi åt 2500 kcal per dag. Vilket jag är rätt säker på inte är fallet

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Ok så man kan alltså räkna på medelvärdet av maten man äter över en längre tid då. Trodde det skulle bli helt fel. Att man bara fick i sig en liten del av energin i maten.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andre_H
Ok så man kan alltså räkna på medelvärdet av maten man äter över en längre tid då. Trodde det skulle bli helt fel. Att man bara fick i sig en liten del av energin i maten.

Det beror lite på vad det är för mat man käkar.
Äter man rent socker så kommer man att förbränna i princip allt och på så sätt stråla ut all energi i form av värme. Äter man däremot fibrer så kommer man att skita ut nästan allt och knappt stråla ut någon värme alls.

Vad jag förstått så använder livsmedelsindustrin en bombkalorimeter för att beräkna energiinnehåll, då förbränner de födan under högt tryck i ren syrgas och ser hur mycket värme som strålas ut. Tyvärr så förbränns många saker i bombkalorimeter som inte gör det i kroppen (såsom kostfibrer, urinämne, etc), så det ger lite missvisande resultat.
Hur de löser detta vet jag faktiskt inte, jag är inte ens säker på att de tar hänsyn till det. Att räkna bort kostfibrer vore ju en enkel lösning som säkert skulle ta bort en stor del av problemet.

Permalänk

Intressant!

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

Hur som helst så skulle det ju bli jävligt mycket billigare om vi bara kunde koppla in oss på elnätet direkt, istället för att gå den komplicerade vägen att smälta dyr mat.

Permalänk
Medlem

En relaterad fråga. Om jag springer några varv på spåret, kommer jag skita mer än om jag inte gjorde det?

Se det såhär. När vi äter så tillgodogör vi oss energi. Eftersom vi går upp i vikt så lär en del av den energin bindas i massa som vi får från maten (antagligen som fett). När jag använder energin borde massan övergå till en energifattigare struktur som inte längre är önskvärd. Då borde den skitas ut, eller kanske pissas ut. Är det så? Jag kommer ihåg att under överlevnadsveckan i lumpen sket jag inte en enda gång på 9 dagar, men så åt jag ju inte speciellt mycket heller. Däremot så fick jag jobba rätt hårt. Så en till fråga blir ju då, om svaret på den förra är ja, hur stora mängder handlar det om?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
50-100 W har jag hört.

Ja, som jag har hört så drar vi runt 50-60W i vila men mer än så vet jag inte. Bättre än en high-end dator i vila iaf hehe. Antar att det varierar från person till person också. Med tanke på hur varm och svettig man kan bli i arbete så drar vi nog klart mer då förstås.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Hur som helst så skulle det ju bli jävligt mycket billigare om vi bara kunde koppla in oss på elnätet direkt, istället för att gå den komplicerade vägen att smälta dyr mat.

fan vad smidigt

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
En relaterad fråga. Om jag springer några varv på spåret, kommer jag skita mer än om jag inte gjorde det?

Se det såhär. När vi äter så tillgodogör vi oss energi. Eftersom vi går upp i vikt så lär en del av den energin bindas i massa som vi får från maten (antagligen som fett). När jag använder energin borde massan övergå till en energifattigare struktur som inte längre är önskvärd. Då borde den skitas ut, eller kanske pissas ut. Är det så? Jag kommer ihåg att under överlevnadsveckan i lumpen sket jag inte en enda gång på 9 dagar, men så åt jag ju inte speciellt mycket heller. Däremot så fick jag jobba rätt hårt. Så en till fråga blir ju då, om svaret på den förra är ja, hur stora mängder handlar det om?

Förbränningsprodukten av socker är vatten och koldioxid.

Alltså finns det inget "skräp" att skita ut.

I fallet fett/protein är jag osäker men jag tror samma sak gäller där.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Nja, det är väl bara som man säger "en människa förbränner 2500 kcal per dag". Dvs passerar och på något vis "skickas ut" (antingen via avföring eller via förbränning) 2500 kcal per dag. Om vi förbrände 2500 kcal per dag skulle vi gå ner i vikt om vi åt 2500 kcal per dag. Vilket jag är rätt säker på inte är fallet

Jojo, så kan det säkert vara att kroppen inte kan ta upp all näring, vad vet jag. Men det är helt ointressant i det här fallet då det är FÖRBRÄNNINGEN och inte ENERGIUPPTAGET som behövs om man ska räkna ut hur mycket watt en människa drar.

Tänk såhär: Om en bil drar 1 liter bensin milen, så spelar det ingen roll om du tankar bilen med 5 liter bensin eller 50 liter bensin. Den drar fortfarande 1 liter milen. Möjligtvis att den drar nån promille mer eftersom vikten blir högre, men i generella drag så drar den lika mycket.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Jojo, så kan det säkert vara att kroppen inte kan ta upp all näring, vad vet jag. Men det är helt ointressant i det här fallet då det är FÖRBRÄNNINGEN och inte ENERGIUPPTAGET som behövs om man ska räkna ut hur mycket watt en människa drar.

Tänk såhär: Om en bil drar 1 liter bensin milen, så spelar det ingen roll om du tankar bilen med 5 liter bensin eller 50 liter bensin. Den drar fortfarande 1 liter milen. Möjligtvis att den drar nån promille mer eftersom vikten blir högre, men i generella drag så drar den lika mycket.

Ja precis, men då bör det ju vara fel att säga att en människa förbränner 2500 kcal per dag, eftersom du då har räknat på att man 100% förbränner maten. Jag har ingenstans fått det visat att det är ju kroppens förbränning som ligger på 2500 kcal, utan att snittet en vuxen man kan äta per dag utan att gå upp i vikt är 2500 kcal per dag. Detta visar ju att du GÖR DIG AV MED 2500 kcal per dag.

'Bilanalogin är mer felaktig då bensin förbränns mer fullständigt än mat.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Ja precis, men då bör det ju vara fel att säga att en människa förbränner 2500 kcal per dag, eftersom du då har räknat på att man 100% förbränner maten. Jag har ingenstans fått det visat att det är ju kroppens förbränning som ligger på 2500 kcal, utan att snittet en vuxen man kan äta per dag utan att gå upp i vikt är 2500 kcal per dag. Detta visar ju att du GÖR DIG AV MED 2500 kcal per dag.

'Bilanalogin är mer felaktig då bensin förbränns mer fullständigt än mat.

Jag förstår inte vart du vill komma. Jag tog ett exempel där en person förbrände 2500 kcal om dagen, och räknade på det. Jag skrev inget om vad personen i fråga åt, eller om han åt i huvud taget. Du vet att man kan förbränna 2500 kcal utan att äta någonting va?

Biljämförelsen ser inte jag som fel. Vad kommer det ut från avgassystemet? Sot och lite annat smått och gott. Vad kommer det ut från röven när man skiter? Inte fan är det bananer iaf.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Jag förstår inte vart du vill komma. Jag tog ett exempel där en person förbrände 2500 kcal om dagen, och räknade på det. Jag skrev inget om vad personen i fråga åt, eller om han åt i huvud taget. Du vet att man kan förbränna 2500 kcal utan att äta någonting va?

Biljämförelsen ser inte jag som fel. Vad kommer det ut från avgassystemet? Sot och lite annat smått och gott. Vad kommer det ut från röven när man skiter? Inte fan är det bananer iaf.

Ahh, måste missförstått Trodde du menade att människors snittförbränning var 2500 kcal som cirkulerar, när jag mer menade att det är intaget av 2500 kcal som leder till +/- 0.

Biljämförelsen är hyffsat felaktig då bensinförbränning är mycket mer fullständig. Ser man på det simpelt som du gör i din förklaring visst, det kommer skit ur båda. Men det är ju ingen vettig analys.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Biljämförelsen ser inte jag som fel. Vad kommer det ut från avgassystemet? Sot och lite annat smått och gott. Vad kommer det ut från röven när man skiter? Inte fan är det bananer iaf.

Den där jämförelsen är lite konstig.

Vår motsvarighet till avgassystemet är våra lungor, det är där restprodukterna av förbränning släpps ut.
Ska man hitta en liknelse till avföring bland bilar så får man tänka sig något bensinfilter som filtrerar ut allt skräp som förbränningsmotorn inte bör få i sig. Tyvärr är jag för dålig på bilar för att veta om det faktiskt finns ett sådant, tror dock inte det.

Derox: Att mat förbränns sämre i kroppen än bensin förbränns i bilen behöver inte stämma. Socker förbränns antagligen bättre i kroppen än vad bensin gör i bilen.
Vad jag förstått så är andelen kolmonoxid i vår utandningsluft i princip noll, vilket inte gäller för avgaser från bilar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Vår motsvarighet till avgassystemet är våra lungor, det är där restprodukterna av förbränning släpps ut.

Jag brukar slänga ur mina restprodukter (skit) från röven. Skiter du med lungorna?

Nej men jag drog den jämförelsen bara för att vissa verkade ha svårt att förstå att det inte spelar någon roll på kroppens förbränning generellt om man stoppar i sig 500 kcal eller 5000 kcal. Precis som när man tankar en bil.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Jag brukar slänga ur mina restprodukter (skit) från röven. Skiter du med lungorna?

Skit är snarare slagg än rest. Det är vad kroppen inte kan ta upp.
Jag andas ut koldioxid och vatten med lungorna, det är vad som blir kvar av det man förbränner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Den där jämförelsen är lite konstig.

Vår motsvarighet till avgassystemet är våra lungor, det är där restprodukterna av förbränning släpps ut.
Ska man hitta en liknelse till avföring bland bilar så får man tänka sig något bensinfilter som filtrerar ut allt skräp som förbränningsmotorn inte bör få i sig. Tyvärr är jag för dålig på bilar för att veta om det faktiskt finns ett sådant, tror dock inte det.

Derox: Att mat förbränns sämre i kroppen än bensin förbränns i bilen behöver inte stämma. Socker förbränns antagligen bättre i kroppen än vad bensin gör i bilen.
Vad jag förstått så är andelen kolmonoxid i vår utandningsluft i princip noll, vilket inte gäller för avgaser från bilar.

Ne, klart det finns undantag men ändå

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

aja det finns iaf oljefilter och luftfilter.

för att en bilmotor skall gå runt behövs det syre och bränsle. resterna är avgaser.

för att en människa skall leva behöver vi syre och bränsle. resterna är skit.

aja tillförde säkert inte ett skit men kunde inte låta bli. ;). dock en dålig jämförelse.