Permalänk
Medlem

El- eller tekink programmet?

Hej!

Jag är en kille som nu ska börja i 9:an och som står framför det stora valet.
Är mycket datorintresserad, laddar ner och fixar allt åt alla (om någon har datorproblem så brukar dom fråga mig först), och jag vill gärna jobba med något inom den branchen.
Typ att programera och göra spel...

Har ganska bra betyg vad jag tycker iaf:

Bild: G

Eng: G

Hemkunskap: VG

Idrott: MVG

Matte: MVG

Spanska: G

Biologi: VG

Fysik: G (men kunde lika väl varit MVG)

Kemi: VG (kunde varit bättre)

SO: G

Slöjd: VG

Teknik: MVG+

ok, de kanske inte var så bra men kommer nog bli bättre i 9:an.

Vad ska jag nu välja? Teknik-programmet med dataspåret eller El-programmet med Datortenik inriktning?
Vill ha alla råd ni kan komma med.
Vad är roligast? Var kan jag få bäst jobb efteråt? Vad tycker du?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Om du vill programera och göra spel så är det väl media du ska gå?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Vad du läser har inte så stor betydelse såvida du fixar högskolebehörighet, d.v.s engelska B, matte E, Fysik & kemi B etc. För detta brukar teknikutbildningen vara grymt mycket bättre än el. Jag själv rekommenderar oftast natur, helt på engelska såklart om man nu klarar det.
Och visst finns det folk som är duktiga på datorteknik direkt när de går ur gymnasiet, men den kunskapen har de allt fixat utanför skolan. Det är förövrigt samma sak med högskolestudier, vill man bli riktigt bra på sitt område, så får man allt offra lite fritid på ämnet där också.

B.t.w. jag gick elprogrammet el-tele, totalt värdelös var det, fast det varierar från skola till skola. -Redan första veckan på elprogrammet i högskolan lärde vi oss räkna elkretsanalys som ingen i min före detta elklass kunde räkna.(om ens våra gymnasielärare någonsin hade klarat dessa uppgifter)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt att gå på Sunnerbogymnasiet i Ljungby (http://www.sunnerbogymnasiet.se/)
Ganska bra skola och jag tror att deras el-program är mer komplett än deras teknik program.

El-programmet:
Gemensamma Kurser:
Datorkunskap, Elarbetsmiljö och säkerhet, Elkompetens A, Elkunskap, Ellära A, Ellära B, Styrteknik A, CAD-teknik A, Projekt och företagande

Datorteknik inriktningen:
Datorkommunikation, Lokala nätvärk A och B, Operativsystem, Persondatorer, Programmering A och B, Databashantering, Webbdesign, Digitalteknik A och B, Matematik B, Installation och registrering, Kabel-tv-teknik, Lokala datanät.

Tekink-programmet:
Gemensamma:
CAD-teknik, Datorkunskap, Engelska B, Fysik A, Kemi A, Konstruktion A och B, Mattematik B, C, D, Produktionsprocessen, Språk/teknikprojekt, Teknik Mäniska Samhälle, Teknikutveckling och företagande.

DAtaspåret:
Webbdesign, Persondatorer.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Varning för Webbdesign! Den kursen var helt värdelös och jag ångrar verkligen att jag valde den.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Varning för Webbdesign! Den kursen var helt värdelös och jag ångrar verkligen att jag valde den.

Skit i det väldigt enkla poäng att plocka, jag läser ju tyska fast jag inte vill, gör det bara för att få merit poäng.

Sedan tycker jag inte att dus ka ge ut varning för det beror på helt vilken skola man går i, har sett skolor vars webbdesign utbildning är väldigt bra.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
Skit i det väldigt enkla poäng att plocka, jag läser ju tyska fast jag inte vill, gör det bara för att få merit poäng.

Sedan tycker jag inte att dus ka ge ut varning för det beror på helt vilken skola man går i, har sett skolor vars webbdesign utbildning är väldigt bra.

Jag skulle hellre satsa på något som man har nytta av.

Visst kan det säkert vara skillnad beroende på skola, men på vår skola var det helt värdelöst.

Det vi gjorde på ett år, 2 lektioner i veckan var: 1. Gör en egen hemsida i Dreamweaver. 2. Klippa ut en bid i photoshop och sätt in denna i en annan bild. 3. Gör en film i Flash. Jag gjorde en 1 minuters lång sträckgubbe film.

Detta tog som sagt var ett år. Dock fick jag bara godkännt i kursen men det var samma grejjer som behövdes göra för VG/MVG, men lite nogrannare/snyggare dock. Nej fy fan, helt värdelöst.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Nej.

Gå natur, eller teknik och välj till fysik och matematik så du får högskolebehörighet.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Nej.

Gå natur, eller teknik och välj till fysik och matematik så du får högskolebehörighet.

ok?
varför inte el? vad är det för skillnad?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tycker EL-datorteknik låter som ett väldigt bra alternativ för dig.
Du har bra betyg men bättra på de ännu mer nu under 9an och sök till en bra skola, fråga på forum efter folk som gått eller går skolan du är intresserad av och hör va de har att säga.
Datorteknik med profil: spelprogrammering. (Y)

Permalänk

Ingetdera, kör på natur med inriktning dator/matematik istället. Fortfarande dåligt jämfört med en högskoleutbildning (som du ändå behöver), men betydligt bättre än elektronik/teknik.

Om du är intresserad av datorer, håll dig LÅNGT BORTA från el-programmet. "Datorinriktning" betyder i princip att du får läsa tre-fyra "datorkurser" istället för elteknik. Helt meningslöst.

Teknik med programmeringsinriktning kan ju fungera, men natur med dator/matematikinriktning är att föredra.

Det roligaste man får göra på elprogrammet är väl att programmera PLCer. Visserligen ganska kul, men den största delen av programmet är värdelösa saker såsom kabeldragning (av typen telekablar, strömkablar i väggar osv. - att koppla strömkablar är t-r-å-k-i-g-t).

Glöm inte att satsa extra på matematik! Du vill gå ut gymnasiet med åtminstone Matte E, Fysik B och Kemi A. Vill du gå en "enklare" utbildning på högskolan senare (vissa former av programmering, datavetenskap osv.) så räcker det nog med Matte C (som du _verkligen_ bör läsa, oberoende av program).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrLoL
ok?
varför inte el? vad är det för skillnad?

Högskolebehörighet.
Kurserna på gymnasiet inom el/datorteknik är för låg nivå för att enbart denna kunskap ska vara attraktiv för arbetsgivaren, med undantag installation och vissa automatiksprogram. Däremot finns det som sagt gott om folk som har lärt sig en del utanför skolan.
Det är lite som bild, musik, gymnastik och hemkunskap i högstadiet, vill man arbeta som kock så får man allt kunna lite mer än vad man lärde sig på hemkunskapen, detsamma artistyrket och musikkursen etc. Dock finns det som sagt flera duktiga 15 åriga kockar, men det är då inte tack vare hemkunskapen.

Så vill man satsa på något inom datorteknik/elektronik, så är vägen via högskolan den bästa och enklaste för de flesta.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

På Elprogrammet finns det många slöa, snusande, passiviserade, omotiverade "jag skiter i allt men jag gillar bilar och folköl"-personer. Börja inte där, du kommer dras ner i träsket. Ta teknik isf.

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med jobb sen då?
Finns det många jobb? Eller måste jag komma på något eget? Starta en sida?
Jag har nog tänkt nu att jag ska gå antingen natur eller teknik. Men det är ju inte lätt att komma in på natur. Dom med högst betyg i min klass skulle troligtvis välja det. Och högst betyg i klassen är jag långt ifrån. Har därimot en Matte-hjärna så det ska väll inte bli några problem med Matte D eller E...

Visa signatur
Permalänk

Ta natur om du orkar.

Jag går teknik och läste enbart till Matte C (avklarat). Visst fick MVG i matten i början men är så förbaskat lat. Nää, teknik är för oss som inte orkar gå natur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrLoL
Hur ser det ut med jobb sen då?
Finns det många jobb? Eller måste jag komma på något eget? Starta en sida?
Jag har nog tänkt nu att jag ska gå antingen natur eller teknik. Men det är ju inte lätt att komma in på natur. Dom med högst betyg i min klass skulle troligtvis välja det. Och högst betyg i klassen är jag långt ifrån. Har därimot en Matte-hjärna så det ska väll inte bli några problem med Matte D eller E...

Man behöver inte ha högst betyg för att gå natur. I många ämnen så börjar man om från sida 1. Visst, förkunskaper är alltid bra, särskilt om man vill ha höga betyg, men det är inget måste.

Så länge man pluggar hårt så kan man få höga betyg i allt. Iaf i naturämnena.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrLoL
ok?
varför inte el? vad är det för skillnad?

För att du aldrig kommer få ett jobb som datorspelsprogrammerare efter gymnasiet. Du kommer behöva läsa på högskola. Och du får förmodligen inte läsa på någon högskola om du läser el.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Man behöver inte ha högst betyg för att gå natur. I många ämnen så börjar man om från sida 1. Visst, förkunskaper är alltid bra, särskilt om man vill ha höga betyg, men det är inget måste.

Så länge man pluggar hårt så kan man få höga betyg i allt. Iaf i naturämnena.

Håller med, jag hade 230 eller om det var 235 poäng i högstadiet och går natur nu. TS har ju mycket bättre. För de flesta naturämnena så krävs det endast att man hänger med i lektionerna och jobbar under lektionerna för MVG + lite repedition inför prov etc. Beror dock ofta på klassen om man orkar vara aktiv under lektionerna eller inte.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Man behöver inte ha högst betyg för att gå natur. I många ämnen så börjar man om från sida 1. Visst, förkunskaper är alltid bra, särskilt om man vill ha höga betyg, men det är inget måste.

Så länge man pluggar hårt så kan man få höga betyg i allt. Iaf i naturämnena.

När jag valde för ett år sedan behövdes det 30 poäng för att komma in på natur, men jag går dock teknik vilket är aningen lugnare än natur!

Permalänk
Medlem

Är inte El-programmet ganska praktiskt lagt, iaf enligt vad jag hört av folk som gått dä? Typ inriktat på att man ska kunna jobba direkt efter gymnasiet, dvs mer för folk som vill bli elektriker och liknanade, installera saker och byta sladdar?

Det enda jag upplevde att man hade nytta av från gymnasiet var matten och fysiken (gick datateknik på högskolan). Vill man lära sig data är det 1000 gånger bättre att försöka göra det på fritiden.

Visa signatur

Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because OCT 31 == DEC 25 !

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whodoo
Är inte El-programmet ganska praktiskt lagt, iaf enligt vad jag hört av folk som gått dä? Typ inriktat på att man ska kunna jobba direkt efter gymnasiet, dvs mer för folk som vill bli elektriker och liknanade, installera saker och byta sladdar?

Det enda jag upplevde att man hade nytta av från gymnasiet var matten och fysiken (gick datateknik på högskolan). Vill man lära sig data är det 1000 gånger bättre att försöka göra det på fritiden.

Inte det datorinriktade elprogrammet. Det ger inte tillräckligt med kunskaper för att jobba direkt efter gymnasiet, och det finns dåliga möjligheter att plugga vidare.

Kort sagt, det sämsta från båda världar.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Gå teknik, det ger dig möjlighet att plugga vidare

Ångrar att jag gick El lite. Visst, man fick ju jobb, men när alla intressanta vidareutbildningar kräver MaD> så känns det trist. Ung och dum var man, eller inte, vet inte.

Permalänk
Medlem

Jag gick el datorteknik. Det var väll en ok utbildning, dock väldigt slapp och ingen högskolebehörighet så jag har fått läsa på komvux. Teknik skulle jag säga!

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Hedersmedlem

Gick IT-programmet och trodde såklart att jag skulle bli jättebra på datorer, ack vad dum man var. Nätverket vi gjorde var väldigt givande men våra "datorlektioner"(Persondatorer) var inte mycket att ha. Stor del gick åt att svara på frågor i boken. Då skulle man söka svaren på google. För att få bättre betyg i kursen skulle man ha med bilder i inlämningarna :@ Sen hade vi våra genomgångar på moderkortet, lite av komponenterna och expansionsbussarna som läraren gillade att säga I början av en genomgång så rabblade vi vilka modeller CPU som hörde till vilken tillverkare, Pentium är Intel och Opteron är AMD, YAY!

Datorkunskap var en bättre lektion även om man inte lärde sig något väldigt avancerat. Det var i stort sett Groupwise och Office-paketet vi gick igenom där.

EDIT: Poängen är att du inte blir något inom datorer om du bara går gymnasiet. Du måste komma upp till högskola för att kunna utbilda dig till något.

Permalänk

natur: ger en bred högskolebehörighet, lite mer "annat" än Teknik (språk steg 3 och historia A var obligatoriskt för mig), teoretiskt program

teknik: mer fokus på teknik (:P) jämfört med natur, mindre "annat". Teoretiskt program. Läser lite mindre matte än natur (vad som är obligatoriskt att läsa, går självklart att lägga till mer). Ingen biologi i grundutbudet

El: vet jag dock inte så mycket om. Det är dock ett yrkesprogram där fokus ej ligger på högskolebehörighet, Men det bör gå att välja till en hel del kurser med "individuellt valt ämne" och "valbara kurser".
Minst har man väl 500p man kan lägga på kurser som man själv väljer (i mån att kurserna överhuvudtaget finns på skolan). För minsta ingenjörs-behörigheten krävs Matte D , kemi A och fysik B, tror jag. Det innebär att man måste lägga till Ma B (50p), Ma C (100p), Ma D (100p), Ke A (100p), Fy A (100p), Fy B (150). Totalt 600p.
Vi får inte Glömma att regeringen antagligen ska göra om gymnasieskolan och dela upp den i tre delar; teoretiskt-, yrkes-, och lärlingsprogram varav bara den första kommer ha någon som helst möjlighet till högskolebehörighet.

Vi får heller inte glömma det nya meritvärdessystemet som träder i kraft om två år; det innebär att te x språkkurser kommer att ge mer meritpoäng när man ska söka in till högskolan (exempel; får man G i språk steg tre på hundra poäng får man ((100*10)/2500) + 0,5 = 0,9 meritpoäng, 0,1 mer än MVG i en hundrapoängare utan meritvärdesbonus ( (100*20)/2500 = 0,8)
Här står det lite mer: http://www.hsv.se/download/18.47873ee11827f812de8000130038/ny...

OnT: Jag skulle säga Teknik om du är säker nu på att du vill plugga vidare efter gymnasiet. Det skulle funka att plugga vidare om du läser el (lite beroende på politik dock) om du lägger till en jäkla massa kurser.
El ifall du vill ha chans på ett bra jobb direkt efter gymnasiet (bäst att välja automation som inriktning isf tror jag).
Obs, inget av programmen ger dig det du vill göra direkt efter gymnasiet, om du nu inte är jävligt bra på programmering redan nu, men då är det snarare det som du inte gör under skoltid som spelar roll

Visa signatur

I7-6700K | MSI Z170 Krait | Msi GTX 980

Permalänk
Medlem

Se till bara att du får högskolebehörighet till det du vill läsa, råffa åt dig enkla poäng i webbdesign, datorkunskap etc om du kan, men se till att läsa de andra ämnena ordentligt, du lär inte lära dig mycket på gymnasiet ändå, programering dvs

Permalänk
Medlem

Det behöver inte vara svårt att komma in på Natur, på min skola var gränsen 20 eller 30 poäng... Och nej, min skola är inte bakom en bondgård! oftast är det de med hög poäng som söker natur, men inte för att det är svårt att komma in utan för att det är ett lite svårare (av det jag vet) ämne.

Visa signatur

Dator 1. Intel i5 4690K, 8 GB ram, Gigabyte GTX 770, FD Integra R2 650 W, Fractal Design R4, CM Hyper 212 EVO
Dator 2: Intel core 2 duo e8400 @ 3.0 Ghz, 4 GB ram, Gainward 8800Gt 512 mb. 11697 p @ 3dmark 06

Permalänk

Läs natur, om du klarar dig igenom de tre roliga åren kommer du ha bäst behörighet, iaf om man läser till matte F och så

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Teknikprogrammet lät som något för dig.

När jag gick i skolan (nu låter man som 100år gammal) så var El-programmet något som inte leder någonvart, har några kompisar som gick det och idag är dem alla knegare, lagerarbetare och sopgubbar.

Hoppas inte det blev överrepresenterat nu, men min generella tanke är att Teknik och El är helt annorlunda :).

Teknik med naturpaketet som det hette på min skola, så fick man all matte, fysik och kemi så fick man full behörighet.

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.

Permalänk

är du beredd att plugga i ca 3-5 år till efter gymansiet, ta en ordentlig funderare, jag trodde jag var beredd att göra det, gick teknik men nej, jag var helt less på skolan, jobbade på donken och andra skitställen tills jag började en ky-utbildning som just är elektronik och automation. Vill du jobba litte efter gymasiet så är det svårt att få nått annat jobb än just städare, vända hamburgare osv.. om man inte har en massa konakter som kan fixa in en på nå roligare jobb.

men har du mvg i matte så har du kanske ett bra läs huvud så det kan ju underlätta för vidare studier.

Visa signatur

assrock!! hehe