internet fungerar när det känner för det

Permalänk

internet fungerar när det känner för det

Hej jag installerade ubuntu på min nya burk, det krånglade väldigt och när jag fick fel drivare till grfikkortet fick det vara nog. Jag bytte till Linux Mint fungerar ju bra förutom att jag inte får något internet. Det funkar till windowsdatorn, men inte den.

Jag installerade ubuntu för några dagar sen när jag satt ihop den nya datorn, internet fungerade felfritt. Sen slutade det att fungera igår, jag har två nätverskportar som jag bytte infernaliskt mellan dem i linux och i verkligheten. Jag drog ur elen och närverkskabeln ur modemet, bytte nätverkskabel och så.
Efter någon timme av sporadiska försök gick det plötsligt igång och jag drog ner envy för drivrutiner, som krashade allt. Snacka om butter, i min förtvivlan av att jag nästan kom in till inloggningsskärmen började jag om på nytt med Linux Mint. Tyvärr ser det ut som jag inte har något internet här nu.

Det enda jag kan tänka mig är att jag delar nätverkskabel med en windwsdator, jag tar den för att jag tänkte endast uppdatera mjukvaran innan jag flyttar till studentlägenhet om en vecka.

Nu har jag Mint och det är samma problem, hur kan jag göra för att inte behöva pilla en dag för att få igång internet?

Tack på förhand

Permalänk
Vila i frid

Det är förmodligen din ISP som vägrar dela ut en ytterligare IP-address. Kolla MAC-addressen i din Windows dator med IPCONFIG och kör sen IFCONFIG på din Linux-dator att använda samma MAC-address som Windows-datorn.

Kör först ifconfig för att ta reda på om lan-adaptern heter eth0, eth1, eth2 eller nåt annat. Använd inte "lo".

ifconfig eth0 down hw ether 00:00:00:00:00:00 (dvs den MAC-address Windows har)
ifconfig eth0 up

http://www.irongeek.com/i.php?page=security/changemac

Permalänk
Medlem

Re: internet fungerar när det känner för det

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kinkychester
Hej jag installerade ubuntu på min nya burk, det krånglade väldigt och när jag fick fel drivare till grfikkortet fick det vara nog. Jag bytte till Linux Mint fungerar ju bra förutom att jag inte får något internet. Det funkar till windowsdatorn, men inte den.

Jag installerade ubuntu för några dagar sen när jag satt ihop den nya datorn, internet fungerade felfritt. Sen slutade det att fungera igår, jag har två nätverskportar som jag bytte infernaliskt mellan dem i linux och i verkligheten. Jag drog ur elen och närverkskabeln ur modemet, bytte nätverkskabel och så.
Efter någon timme av sporadiska försök gick det plötsligt igång och jag drog ner envy för drivrutiner, som krashade allt. Snacka om butter, i min förtvivlan av att jag nästan kom in till inloggningsskärmen började jag om på nytt med Linux Mint. Tyvärr ser det ut som jag inte har något internet här nu.

Det enda jag kan tänka mig är att jag delar nätverkskabel med en windwsdator, jag tar den för att jag tänkte endast uppdatera mjukvaran innan jag flyttar till studentlägenhet om en vecka.

Nu har jag Mint och det är samma problem, hur kan jag göra för att inte behöva pilla en dag för att få igång internet?

Tack på förhand

Eller köper du en router/switch för några hundralappar så löser sig problemet.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Innan du switchar till linux så gör dhcp release med 'ipconfig' i Windows sedan kör du igång Linux, då kommer det funka. Jag vet dock inte om ubuntu/linux implementerat dhcp release, kolla vad dhclient har för options (man dhclient), en del implementationer av dhclient saknar release (t.ex. i OpenBSD).

Alternativt kör du med samma MAC adress som din Windows burk kör med som hasenfrasen beskrev.

Visa signatur

E6600 2.4GHz @ 3.2GHz | 4GB 800MHz DDR2 | X1950XTX 512MB @ 695MHz GPU, 2.2GHz mem | WD Raptor | Asus P5B-E | 600W CT600 | FreeBSD & Vista Dual boot
IBM Thinkpad 560X - OpenBSD | Fujitsu Siemens Amilo D - FreeBSD | PSP 4.01-M33 | WRT54GL OpenWRT Kamikaze | iPhone | IMS/SS7 Developer