Underbara fotografier på LHC

Permalänk
Glömsk

Underbara fotografier på LHC

Här: http://www.boston.com/bigpicture/2008/08/the_large_hadron_col...

The Large Hadron Collider (LHC), a 27 kilometer (17 mile) long particle accelerator straddling the border of Switzerland and France, is nearly set to begin its first particle beam tests. The European Organization for Nuclear Research (CERN) is preparing for its first small tests in early August, leading to a planned full-track test in September - and the first planned particle collisions before the end of the year. The final step before starting is the chilling of the entire collider to -271.25 C (-456.25 F). Here is a collection of photographs from CERN, showing various stages of completion of the LHC and several of its larger experiments (some over seven stories tall), over the past several years. (27 photos total)

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

Sjukt.... finner inga ord.

Visa signatur

| e2160@3200mhz | p6n sli v2 | 9600gt@690/1850/995 |

Permalänk
Medlem

Pron for nerrdz

Permalänk

Får ont i huvudet när jag tänker på hur den byggdes...

Permalänk
Sötast

Ser cool ut för det dumma ögat... men vad... är det?

Permalänk
Medlem

Jävlar vilket imponerande bygge. Det är sånt staten ska lägga pengar på

PS: Jävla bra foton, detaljnivån var otroligt bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Ser cool ut för det dumma ögat... men vad... är det?

TROR att det är en atom/elektron accelerator, i schweiz där man krockar atomerna i hastigheter av 99,xxx% av ljusets hastighet för att se vad som händer. typ.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kappy
TROR att det är en atom/elektron accelerator, i schweiz där man krockar atomerna i hastigheter av 99,xxx% av ljusets hastighet för att se vad som händer. typ.

Nja... Hadron i namnet kommer ifrån att det är protoner det är tänkt att man ska slunga runt och smälla sönder, protoner är nämligen en typ av hadron.

Vad de främst är ute efter är att hitta higgsbosonen, en partikel som förutspås existera enligt standardmodellen i partikelfysik. Men man har inte hittat den än. Skulle den hittas så skulle det tala starkt för den redan välgrundade standardmodellen. Det är inte så att man bara är nyfiken på om det kanske skulle hända något fränt om man gjorde något jättekonstigt.

För er som är intresserade av standardmodellen (eller fysik öht) så föreslår jag att ni kollar upp boktipset jag gav i boktipsartråden.

Permalänk
Medlem

Tack för länken Psionicist och tack för boktipset Haricots (Du menar "The Comprehensible Cosmos: Where Do the Laws of Physics Come From?" eller?)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredlovebot
Tack för länken Psionicist och tack för boktipset Haricots (Du menar "The Comprehensible Cosmos: Where Do the Laws of Physics Come From?" eller?)

Jajebox!
Den är skriven av en partikelfysiker som har jobbat vid majoriteten av de stora partikelacceleratorerna runt om i världen.

Permalänk
Medlem

Ohh, coolt, en sån har jag hemma

Visa signatur

Bättre sent än tidigt (på morgonen)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Largoplz
Ohh, coolt, en sån har jag hemma

Klagar grannarna på din?

Mina grannar är jävligt kinkiga faktiskt...

Permalänk
Medlem

Såg en dokumentär om bygget av ATLAS som är en del av LHC om jag inte missförstått alltihop(?) på discovery för bara någon dag sen, riktigt intressant bygge

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Klagar grannarna på din?

"Våra kastruller och bestick har flygit ur fönstret och fastnat på ditt hus, stäng av dina gigantiska magneter!"

Permalänk

Underbar skapelse... ganska chockerande att ett gäng fysiker lyckats få ihop så mycket pengar från olika håll för att bygga något så stort.
Det ger en lite hopp åtminstone.

Vilka är huvudsponsorerna? Varför lägger de ut de enorma summor pengar som den här collidern kommer att kosta?

Hoppas de finner mycket. Higgs-bosonen är ju bara en av sakerna man hoppas kunna undersöka.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Äntligen några bilder som ger ett bra perspektiv på hur stora vissa av delarna är.

Random-person: Det är CERN som står för bygget och CERNs pengar kommer ifrån dess medlammar vilket är många av länderna i Europa inkl Sverige. Men CERN är inte bara kolliderande partiklar utan de gör mycket annat inom fysik men också inom datavetenskap (webben startade som ett projekt på CERN).

Enligt några forskare från Berkley så står CERN för 1% av världens totala informationsflöde (inkl tv, radio, böcker, internet o.s.v).

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk

vladmir: Jo, tänkte väl det, att länderna själva skulle lägga pengar direkt till ett sådant projekt känns lite mer tveksamt (även om så också har hänt, right?).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Någon som vet om dessa bilder går att beställa tryckta i affisch-storlek?

Permalänk
Medlem

Och det här tycker folk det är ok att man betalar för? Sjukt med tanke på alla problem vi har i världen...

Permalänk
Medlem

ojoj.. detta måste vara dyrt, är väll min första tanke..

men visst, de häftigt.. så mycket för att bevisa en matematisk teori

Permalänk
Medlem

Om man slutar bygga sådana maskiner och utforskar universum, är vi i min mening på väg att springa ifrån en av människorasens huvudegenskap.

Kom bara på att USA naturligtvis har fulat sig igen vad gäller Higgs. Det var ju inte länge sedan de påstod att de hade sett en signal av higgs, men försöket har inte kunnat påvisa det igen. Om nu LHC lyckas, så kommer definitivt USA att göra allt för att påstå att dem var först.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Och det här tycker folk det är ok att man betalar för? Sjukt med tanke på alla problem vi har i världen...

Precis, så säg upp ditt internet och donera pengarna till nån behövande istället.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Och det här tycker folk det är ok att man betalar för? Sjukt med tanke på alla problem vi har i världen...

Ehehe, så jävla oansvarig du är då...

Säger du samma sak om de som försöker bota Aids och liknande?
Usch, stick tillbaka till den konservativa hålan du kom från. Att hålla för ögonen och sedan hoppas att allt går bra fungerar inte, det måste du väl ändå inse?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
men visst, de häftigt.. så mycket för att bevisa en matematisk teori

Mja... det är en fysisk teori. Den är beskriven i olika former av matematik, men matematiken i sig är inte det intressanta. Det är ungefär som den här meningen är skriven på svenska, men det är innehållet som är det relevanta och inte språket. Språket är bara ett verktyg.

Att dessutom säga att det är "en teori" sådär tycker jag inte riktigt är rättvist. Standardmodellen i partikelfysik innehåller väldigt många påståenden om det mest grundläggande i vår existens.
Tänk hur fränt det är att vi vet att all materia är gjord av atomer etc, standardmodellen tar flera steg vidare och förklarar vad beståndsdelarna är gjorda av och vad dessa i sin tur är gjorda av... etc.

Permalänk

Haricots, om det inte är en teori, vad vill du kalla det då? Det är ju knappast en hypotes.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Haricots, om det inte är en teori, vad vill du kalla det då? Det är ju knappast en hypotes.

En "modell" föredrar jag. Vad jag var ute efter var dock "en" och inte "teori".
Standardmodellen är ju vad hundratusentals mantimmar av några av de mest intelligenta människorna någonsin har resulterat i. Den förklarar näst intill ALLT i hela vår existens. (på den grundläggande nivån dvs)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Ehehe, så jävla oansvarig du är då...

Säger du samma sak om de som försöker bota Aids och liknande?
Usch, stick tillbaka till den konservativa hålan du kom från. Att hålla för ögonen och sedan hoppas att allt går bra fungerar inte, det måste du väl ändå inse?

Helt fel, man ska absolut inte satsa pengar på sånthär skräp. Vart är världen på väg för fan.

Varför ska människor vara så jävla nyfikna om något sånt som ingen människa kommer aldrig att förstå. Lev i nuet som gud har tillåtit och lägg ner pengar på livet som är i centrum just nu.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
Helt fel, man ska absolut inte satsa pengar på sånthär skräp. Vart är världen på väg för fan.

Skräp?
Är teknologi skräp?
Vet du vad som möjliggör teknologi? Vetskap om hur världen fungerar. Vet du vad som driver denna kunskap frammåt? Grundforskning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
Varför ska människor vara så jävla nyfikna om något sånt som ingen människa kommer aldrig att förstå. Lev i nuet som gud har tillåtit och lägg ner pengar på livet som är i centrum just nu.

Din gud finns inte.
Standardmodellen som är vad som främst ska testas förklarar hur universum spontant kom till. Vårt universum är antagligen ett resultat av ett spontant symmetribrott. Spontant som i utan yttre påverkan från en gud.
Vad menar du med aldrig förstå? Har man en modell som beskriver verkligheten så har man en enorm förståelse.

Vill du motivera varför det är bra att leva i okunskap så får du göra det utan att blanda in fabler.

Tack och lov att du och dina jämlikar inte har någon egentlig roll i samhällets utveckling. Var god sitt i ditt hörn medan vi andra arbetar.

Permalänk
Medlem

En riktig manlig byggnad! Tänk att vara maskinoperatör på den!

Bara jag som får Half-Lifetankar? Tänk om ett stort hål till en annan dimension öppnas när partiklarna manipuleras och det kommer hit stora farliga mutanter. Coolt.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Min är större.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/