Permalänk
Medlem

glömt lösenord till ubuntu

Hej!

Instalerade nyss ubuntu 8.04 för att prova något nytt.
Under installationen fick man välja användarnamn och lösenord.

När jag sedan skulle starta om datorn fick jag först ange användarnamn och i nästa steg lösenord. Döm av min förvåning när något av dessa var fel, provade ett antal olika varianter med stora och små bokstäver(finns inte så jätte många eftersom jag bara använde mitt förnamn).

Okej tänkte jag, får väll instalera om. stoppar i skivan och startar om.
tyvär blir jag ändå hänvisad till att slå in mitt avändarnamn och lösenord, så den gubben gick inte.

Provade att stoppa i en XP-skiva men samma sak hände igen.

Någon som vet hur man får tag på rätt användarnamn och/eller lösenord?
Eller i värsta fall formatera bort hela skiten?

Permalänk
Hedersmedlem

Använder du grub? I så fall kan du, istället för att starta ubuntu i menyn trycka på "e". Gå sedan till raden som börjar med "kernel", tryck på mellanslag och skriv " rw init=/bin/bash" sist på raden. Tryck sedan på "b" för att starta. Du kommer nu ha rooträttigheter och kan därför använda till exempel
passwd <användarnamn>
för att ändra lösenordet för användaren <användarnamn>.

Permalänk
Avstängd

Hoppa inte högt men det finns ingen säkerhet för datorer som någon har fysisk
tillgång till så därför fixar man det här enkelt....

Det är därför man krypterar en burk nuförtiden.... men ännu viktigare att man har ordning på
sin login/password

http://www.psychocats.net/ubuntu/resetpassword

Klart.... lika enkelt oavsett vilket OS man kör... (Till Windooze behövs lite andra "verktyg")

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Om du har glömt lösenordet i ubuntu är det bara att trycka gå in i grub-menyn (tryck esc när den säger till) och välj recovery mode.
När den har bootat klart kommer får du en konsol där du skriver passwd ditt-anvärdarnamn
följer instruktionerna och startar om med reboot.

Men om du inte ens kan boota från cd-skivor utan att få upp en användarnamn/lösenords-prompt låter det som att du antingen behöver ändra boot-ordningen i bios, eller har satt ett lösenord i bios. (Så vitt jag vet så brukar de dock bara omfatta lösenord och inte användarnamn)

Vilken typ av lösenord/användarnamn-prompt är det? Grafisk? Konsol? Får du asterisker när du skriver in lösenordet?

Edit; *ninjad* doh!

Visa signatur

I \w+ regular expressions.

Permalänk
Medlem

tack för hjälpen. hade glömt vilket användarnamn jag valde, en bokstav som jag glömt bort

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av earlo
tack för hjälpen. hade glömt vilket användarnamn jag valde, en bokstav som jag glömt bort

För att lista alla användare i ditt system kan du köra kommandot:

cat /etc/passwd | cut -d":" -f1

Det flesta är användare som systemet och applikationer körs med men du bör hitta ditt användarnamn i den listan.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

Innan så kunde man ävän ändra bootraden i grub så där stod "single" i slutet, då loggades man in som root. Vet dock inte om detta fungerar med då jag bara använt det på 7an