20 megahertz räcker till mycket

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

kul projekt detta!

Har varit på detta forum på tok för länge...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jun 2002

Jäkligt coolt gjort. Vet iofs inte om jag är ute och yrar i skogen nu men C64 är på typ 0,9Mhz och den kan göra samma sak?
Fast C64 har väl dedikerade kretsar för bil & ljud så jag antar att det är därför.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2008

coolt så ska jag göra med min tvättmaskin oxo

Livet är en fesk!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässelby, Stockholm
Registrerad
Apr 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Vad tusan är det med sweclockers-redaktionen för tillfället? Aldrig har kvalitén varit så låg på nyheterna. Man blandar enheter, man missar prefix, man skriver syftningsfel, man applicerar en vridning till rena nyheter och lägger in värdeord och omdömen, man presenterar nyheter som bara är påhitt, vandringssägen eller som vem som helst med elektronik/datorkunnande borde kunna avslöja som oseriöst, ovetenskapligt eller rentav skämt. Man presenterar glödlampor som "glödheta lysdioder".

Du har inte funderat på att bli redaktör själv?

Tror det är många här på Swec som skulle uppskatta lite mer kvalificerade artiklar.

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2001

Har själv sysslat lite med AVR, och det där är ju helt sinnessjukt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Finns en skön sida med Remixad tvspelsmusik.

http://www.ocremix.org

Rikitgt nice faktiskt.

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2003

Det intressanta är att det inte är så extremt svårt att bygga en persondator från grunden m.h.a. mikrodatorer tack vare alla guider. Artikeln kunde vinklas som att tipsa folk om dessa roliga kretsar..
Jag själv har länge tänkt gjort något liknande program(använda en bättre mikrodator) då flera på skolan har gjort enkla spel, men så har jag så stora brister i andra saker som jag behöver lägga ner mer tid på. -Som engelska och det är för mig inför arbetsgivare än att kunna göra ett pingpong med 8bitars avr.

Nå sätta sig in i någons annans liknande arbete får jag göra, detta projekt är kodat i assembler vilket innebär att det oftast blir mer svåröverskådligt för utomstående, så det blir väl ett annat projekt som jag får granska.

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Där solen aldrig skiner
Registrerad
Sep 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Nå sätta sig in i någons annans liknande arbete får jag göra, detta projekt är kodat i assembler vilket innebär att det oftast blir mer svåröverskådligt för utomstående, så det blir väl ett annat projekt som jag får granska.

Nja, är koden bra kommenterad och alla labels är vettiga, vilket gäller alla programmeringsspråk, så är det inte så mycket mer arbete med det än att granska/läsa koden i något annat språk. Vet man hur mikroprocessorer fungerar så är det "bara" att ta ner databladet och instruktionslistan för berörd processor.

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoddan
Jäkligt coolt gjort. Vet iofs inte om jag är ute och yrar i skogen nu men C64 är på typ 0,9Mhz och den kan göra samma sak?
Fast C64 har väl dedikerade kretsar för bil & ljud så jag antar att det är därför.

Japp, och tillgång till betydligt mer minne!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2002

Finns andra roliga saker att göra med Atmega88 - vad sägs om en webserver som kan styra t.ex. en switch?

http://tuxgraphics.org/electronics/200611/embedded-webserver....

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Feb 2005

Äsch, ATMega88 är ju fusk, ATMega16 är lite mer hardcore. För övrigt så är det alltid trevligt att pilla med.

En fisk...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opatagio
Nja, är koden bra kommenterad och alla labels är vettiga, vilket gäller alla programmeringsspråk, så är det inte så mycket mer arbete med det än att granska/läsa koden i något annat språk. Vet man hur mikroprocessorer fungerar så är det "bara" att ta ner databladet och instruktionslistan för berörd processor.

Så du tycker denna assemblerkod är lika lätt att snabbt överskåda som den var skriven i C med inlines assembler? Det blir för det första mer kod, en får dessutom tänka mer på varje rad. En orsak till att assembler & spagettikodande (vilket asm ofta blir) har minskat så rejält är just att det är svårare för andra att snabbt sätta sig in i koden, att själv förstå vad ens assembler/spagettikod gör är dock inte så svårt.

Men att det inte är svårt att följa koden håller jag med om, men p.g.a. assembler väljer jag en annans kod att granska för att lära mig. Och orsaken är inte att jag inte behärskar assembler, vilket var det första jag fick lära mig. Dessutom använder jag assembler som inline och debuggning, vilket jag för många år sedan lärde mig "den hårda vägen" varför vissa variabler skall vara volatile . (tog några timmar, men efter detta glömmer jag det aldrig)
Att personen bakom projektet valde asembler var väl att han sparade rejält på minne och beräkningskraft, så det var inget dumt val för honom. -Jag har alltid imponeras på hur dum en kompilator är att översätta, fast det är ju inte så lätt att göra en generell tolkning.

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Där solen aldrig skiner
Registrerad
Sep 2002

Jag personligen finner inget problem i att studera andras asm kod. Både studerat och kodat asm "otaliga" timmar. Så länge den är kommenterad vettigt. Så man vet vad varje subrutin gör.

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Du har inte funderat på att bli redaktör själv?

Tror det är många här på Swec som skulle uppskatta lite mer kvalificerade artiklar.

Nja. Jag har för dålig koll på senaste grafikkorten, moderkorten och prollarna. Det skulle bara bli en rad icke-relevanta nyheter likt denna. Kul som omväxling men det kan nog bli för mycket...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
.... -Jag har alltid imponeras på hur dum en kompilator är att översätta, fast det är ju inte så lätt att göra en generell tolkning.

Själv är jag impad över hur bra många kompilatorer är! Moderna kompilatorer är så bra att man måste vara riktigt vass på assembler för att det ska vara någon vits med att inline-koda. Självklart kan man alltid optimera en enskild snutt bättre själv, men i det långa loppet vinner nog kompilatorn när det gäller effektiv kod. Ta en sådan sak som att hålla register i minnet. Kompilatorn vet att "reg14" fick värdet X sjutton kodrader upp och att det inte finns någon chans för "reg14" att ha ändrats. En annan skulle ju lägga in X i reg14 igen... Inte världens bästa exempel, men du fattar säkert vad jag menar.

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åtvidaberg
Registrerad
Jul 2001

Så imponerande vetefan om det var. Eller ja - han som gjort det är väl inte direkt tappad bakom en vagn men .. ja OK att den gjorde ljudet också. Men jag har en 386-laptop som man kan spela Stunts på Minst lika coolt

Njae men som många sagt så klarade väl C64'an att göra bra mycket mer med bra mycket sämre hårdvara. 20 mhz är ändå rätt mycket.

P8Z77-V | i5 3570K@4,4ghz | Evo 212 | 4x4GB Corsair LP | Inno3D GTX 970 Air Boss Ultra | Asus Xonar DGX
850 Evo 250GB & 2x500GB | WD Green 2TB | Asus PB278QR | Corsair 760T | CoolerMaster V850
HP Microserver Gen8 1610 | Corsair Force F80 80GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Nja. Jag har för dålig koll på senaste grafikkorten, moderkorten och prollarna. Det skulle bara bli en rad icke-relevanta nyheter likt denna. Kul som omväxling men det kan nog bli för mycket...

Själv är jag impad över hur bra många kompilatorer är! Moderna kompilatorer är så bra att man måste vara riktigt vass på assembler för att det ska vara någon vits med att inline-koda. Självklart kan man alltid optimera en enskild snutt bättre själv, men i det långa loppet vinner nog kompilatorn när det gäller effektiv kod. Ta en sådan sak som att hålla register i minnet. Kompilatorn vet att "reg14" fick värdet X sjutton kodrader upp och att det inte finns någon chans för "reg14" att ha ändrats. En annan skulle ju lägga in X i reg14 igen... Inte världens bästa exempel, men du fattar säkert vad jag menar.

Slutresultatet för ett stort program blir ju ofta bättre i C, både stabilitet och snabbhet men framförallt nerlagd tid. (tid är pengar & tid kan förbättra stabilitet och snabbhet som alla vet) Jag själv övergav assembler som huvudspråk för program för länge sedan, dock använder jag det som sagt ändå för debug och inline.

Man behöver inte riktigt vass för att spara tid med inline, bara en sådan sak som att själv fixa problem med flyktig variabler (volatile) kan spara beräkningskraft. Ofta vet man var problem kan uppstå och uppdaterar själv registret där från ram. -Det blir dock en ful kod och så kan man glömma/missa en uppdatering så det är riskabelt.

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Jan 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
Så imponerande vetefan om det var. Eller ja - han som gjort det är väl inte direkt tappad bakom en vagn men .. ja OK att den gjorde ljudet också. Men jag har en 386-laptop som man kan spela Stunts på Minst lika coolt

Njae men som många sagt så klarade väl C64'an att göra bra mycket mer med bra mycket sämre hårdvara. 20 mhz är ändå rätt mycket.

Jo, visst klarade C64'an kanske lite mer.. Men den har separata chip för ljud och video. dessutom har en C64 som bekant 64kb minne att utnyttja. Så nej, C64'an har definitivt inte sämre hårdvara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Nov 2007

Så jäkla grym musik det är

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Korsvägen
Registrerad
Apr 2002

Ett stycke hålmonterad dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jul 2001

Sett betydligt vassare 512bytes bootsektor demos på Atarin.

Hata postsorteringen i Ånge.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jul 2001

Japp och dom största var på 2 disketter dvs 1,44mb x2 som max..
om dom inte låg på 720 eller dom antika 320 5,25 flex skivorna.

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Singapore
Registrerad
Okt 2003

Coolt! Har pysslat en del med assembler och vet att det där kräver en hel del kunskap och ihärdighet. (se där, en hyfsat positiv kommentar från mig)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2004

20mhz känns nästan som overkill med tanke på hur lite minne den har och att en SNES bara har ca 3,56mhz (även om den har dedikerat ljudprocessor tror jag). Borde väl kunna fungera på mindre?

Dreamcast is forever. Shenmue lives!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
20mhz känns nästan som overkill med tanke på hur lite minne den har och att en SNES bara har ca 3,56mhz (även om den har dedikerat ljudprocessor tror jag). Borde väl kunna fungera på mindre?

Minnesmängd och klockfrekvens hänger inte lika mycket ihopa på inbyggda system som på en persondator. Däremot brukar såklart större program vilja äta slut på ram. Personen skulle kunna gå upp till Mega644 med 64-Kbyte self-programming Flash Program Memory, 4-Kbyte SRAM, 2-KByte EEPROM för runt 90kr/st inkl moms.

Angående lägre klockfrekvens så valde han den högsta frekvensen som den processorn är gjord för, han kunde istället välja 1Mhz, likaså låta processorn gå ner i viloläge eller låta en tråd köra något annat. (om han använde en schemaläggare, t.ex AvrX: http://www.barello.net/avrx/)
Orsaken till varför han valde den högsta klockfrekvensen var troligtvis att han just behövde den för sitt program.

Annars denna mikrodator är inte alls gjord för att använda som en persondator och det är bara dumt att jämföra den med en persondator. Liksom de flestas persondatorer här är inte så lämpade för att sköta en rundbalspress, abs-bromsar, väckarklocka etc.
Denna mikrodator tål dessutom tuff miljö och benen går direkt att använda som in och utgång, själv har jag på arbetsredskap rengjort kontakterna till mikrodatorerna. Lite 5-56 och en tandborste sedan gnugga bort erj på benen och mikrodatorn fungerar igen. -Testa det på eran persondator den som vågar.. (Sedan är detta inget att rek på 8bitars avr heller p.g.a. esd, men produktionsstop är heller inte billigt)

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Jönköping
Registrerad
Jul 2001

Som sagt av så många andra är det inte imponerande att det går att göra det där på 20MHz, Playstation 1 ligger på 33MHz.
Det som är imponerande är att de gör allt det där på ett så primitivt 8-bitars chip med endast 1KB ram, samtidigt som det sköter grafik och ljud ensamt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Som sagt av så många andra är det inte imponerande att det går att göra det där på 20MHz, Playstation 1 ligger på 33MHz.
Det som är imponerande är att de gör allt det där på ett så primitivt 8-bitars chip med endast 1KB ram, samtidigt som det sköter grafik och ljud ensamt.

i denna nyheten är det väl inte då de ynka 20MHz som är imponerande utan att det är 8 bitar jämfört med psone som ligger på 32 bitar samt har en del mer i minne

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Jönköping
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
i denna nyheten är det väl inte då de ynka 20MHz som är imponerande utan att det är 8 bitar jämfört med psone som ligger på 32 bitar samt har en del mer i minne

Jag sa precis det eller hur?

Därför ganska missvisande titel att säga att 20MHz räcker till mycket. Gott om sub-20MHz apparater klarar ju mycket mer än det där.

Snarare så att det borde stå att 1kb ram räcker till mycket.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Radict
http://www.theprodukkt.com/kkrieger

spel på 96kb som typ har samma grafik som moderna spel.

Fungerar det för er andra?

För mig visas en "progress bar" som kommer upp i cirka 20% innan den stänger av sig själv.

Stationär: HP Phoenix | 12 GB RAM | 120 GB SSD | 1 TB HDD
Laptop 1: Sony Vaio | 4 GB RAM | 80 GB SSD
Laptop 2: Dell Inspiron | 1 GB RAM
Telefon: Apple iPhone 4S

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Jul 2006

Tja om man har bra IPC eller många kärnor så spelar klockfrekvensen mindre roll.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Maj 2002

Haha det är ju StreetFighter II musik, Ryus låt tror jag, fast omgjord =).