Garantiärende/service butik hänvisar till tillverkaren

Permalänk
Avstängd

Garantiärende/service butik hänvisar till tillverkaren

RADERA!

Permalänk

Är det inte bättre att skicka in den till Fujitsu istället för att lägga ner massa energi på att hävda din rätt? Exakt vad är det som är så fruktansvärt mycket jobbigare att skicka den till Fujitsu istället för dustin, att det står en annan adress på lappen? Eller är du bara helt anal och ska dra det här till sin spets av ren princip? Valet är ju ditt men om jag vore du skulle burken redan vara på väg till fujitsu..

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk

Hur länge sen var det du köpte den? I regel brukar det väl vara 1-2 år till återförsäljaren i garanti, och 3 år mot tillverkaren.

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Medlem

"Garanti och returhantering
Dustin home AB säljer datorer och kringutrustning från ett flertal stora tillverkare. Dessa har nästan undantagslöst egna service- och supportorganisationer som tar hand om defekta produkter, installationssupport och dylikt.

Vissa tillverkare byter ut produkten om den inte fungerar vid leverans medan andra valt att reparera dem från första dagen. Detta förfarande är inget Dustin home AB kan påverka utan det är tillverkarnas respektive policy som styr detta (se våra försäljningsvillkor under rubriken ”Ansvar för fel”).
"

Så har det alltid varit när det gäller märkes datorer. Återförsäljaren har inget som helst ansvar för att reparera datorn utan det ligger som i detta fall helt på fujitsu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tehlamah
"Garanti och returhantering
Dustin home AB säljer datorer och kringutrustning från ett flertal stora tillverkare. Dessa har nästan undantagslöst egna service- och supportorganisationer som tar hand om defekta produkter, installationssupport och dylikt.

Vissa tillverkare byter ut produkten om den inte fungerar vid leverans medan andra valt att reparera dem från första dagen. Detta förfarande är inget Dustin home AB kan påverka utan det är tillverkarnas respektive policy som styr detta (se våra försäljningsvillkor under rubriken ”Ansvar för fel”).
"

Så har det alltid varit när det gäller märkes datorer. Återförsäljaren har inget som helst ansvar för att reparera datorn utan det ligger som i detta fall helt på fujitsu.

Snick snack, de har skyldighet att ta emot datorn under den tid de lämnar garanti om kunden vill det.
De vill liksom många andra komma undan med extrajobb och slippa hanteringen.
Att skicka till tillverkarens verkstad direkt går snabbare eftersom säljaren bara kommer vidarebefodra datorn i sin tur.
Men vill man inte föra dialog med annan än säljaren så behöver man inte det.
I en del fall när man hänvisas till tillverkarens support förekommer att
de talar engelska och danska eller annat språk, och detta behöver man inte acceptera.

Permalänk
Medlem

Men om det nu är så att hela ärendet skulle löpa smidigare om du skickar till FS istället för att du skickar till dustin och dom i sin tur skickar vidare, så ser inte jag var problemet ligger.
Skulle det däremot visa sig bli krångel att skicka till FS, då skulle också denna tråd kunna vara acceptabel.

Fattar inte varför du ska härja runt och skriva trådar om inte detta vållar dig någon skada, blir ju bara löjligt.

Tycker det börjar bli lite löjligt med detta om alla paragrafer och rätter hit och dit, börjar gå til överdrift.

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Det finns mig veterligen ingen lagtext som påtvingar säljaren att på egen hand hantera alla reklamationer, däremot står det uttryckligen i KKL att:

"Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos honom."

Även om man kan tycka att det vore god sed av Dustin att ta emot datorn för att sedan skicka den vidare så förstår jag faktiskt inte varför man som konsument medvetet vill förlänga reklamationsprocessen genom ett sådant förfarande. I båda fallen får du en färdig fraktsedel, i båda fallen får du datorn skickad tillbaka till dig.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Reklamationen görs emot återförsäljaren inget annat, dvs återförsäljaren är tvungen att ta emot reklamationen.

Detta är helt odiskutabelt.

Så vill du lämna in datorn till Dustin så kan de inte neka, hur gärna de än vill.

Däremot kan det många gånger gå snabbare att gå direkt till tillverkaren, men ingen kab tvinga dig.

Permalänk
Medlem

Dåligt om de nekar om du har garanti kvar, det trodde jag inte om dustin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Snick snack, de har skyldighet att ta emot datorn under den tid de lämnar garanti om kunden vill det.
De vill liksom många andra komma undan med extrajobb och slippa hanteringen.
Att skicka till tillverkarens verkstad direkt går snabbare eftersom säljaren bara kommer vidarebefodra datorn i sin tur.
Men vill man inte föra dialog med annan än säljaren så behöver man inte det.
I en del fall när man hänvisas till tillverkarens support förekommer att
de talar engelska och danska eller annat språk, och detta behöver man inte acceptera.

att ta imott datorn och reparera är inte samma sak visst kan dom ta imott den men i slutänden så kommer det alltid vara respektive producent som står för reperationen vilket gör att saker går betydligt snabbare skicka datorn direkt utan att ha dustin som mellanhand

*edit* ah missförstod huvudämnet ser jag nu ;D trodde det gällde att dustin skulle reparera och inte att dom inte tog imott :P, dock så skulle det gå betydligt snabbare att bara ringa fujitsu och be dom hämta datorn*edit*

Permalänk
Medlem

Re: Garantiärende/service butik hänvisar till tillverkaren

Citat:

Ursprungligen inskrivet av klFishBone
Funderar på att göra ett returärende för service på min dator som jag köpt från Dustinhome, men dom vägrar att ta emot den utan hänvisar vidare till fujitsu siemens som är tillverkare. Dom kan även ge en betald fraktsedel.

Men är det något jag hatar så är det att dra in flera företag, då jag köpt från Dustinhome tänker jag tamefan skicka in den till dom också.

Vad säger lagen i fråga? Gör Dustinhome rätt som nekar och hänvisar vidare eller MÅSTE dom ta emot datorn? (Visa gärna lagtext om det finns)

Dom skickar ju en fraktsedel , vad är problemet?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Garantiärende/service butik hänvisar till tillverkaren

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
Dom skickar ju en fraktsedel , vad är problemet?

Det kan man väl se som att Dustin tar sig an returärendet precis som de ska. Men istället för att ägaren ska posta datorn till dustin (som kostar pengar) för att de ska klistra på den där fraktsedeln och skicka datorn till tillverkaren, så skickar de fraktsedeln till ägaren av datorn så att denne kan skicka direkt till tillverkaren istället. Låter mycket smidigare tycker jag.

Permalänk
Medlem

Dustin kommer förmodligen ändå bara att vidarebefordra datorn till FSC så fort de får in den. Jag förelsår att du godtar deras erbjudande om att skära av en mellanhand då det kommer att speeda upp ärendet.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk

Jag fick laga min Fujitsu siemens för nån månad sen. Jag fick skicka direkt till Fujitsus lagningsställe, men jag slapp betala frakt då DustinHome skickade en fraktsedel till mig. I mitt fall vägrade de inte ta emot den, jag fick skicka den till dem, men de sa också att det skulle ta längre tid eftersom den först ska till dem vartefter de ska i sin tur skicka det vidare.

Har inga problem med att skicka varan nån annanstans, bara jag blir ersatt för frakten när det gäller garantiärende.

Permalänk
Medlem

Notera också att garanti inte är samma sak som reklamationsrätt...

Garantiärenden får Dustin hantera hur i helvete dom vill, d.v.s. skicka dig till ett företag i holland som du måste leverera till personligen om så är fallet.

Däremot kan du kräva din reklamationsrätt mot dom men också då får dom, om servicen ligger på extern part skicka dig vidare enligt lagen.
Dessutom har du ju då inte samma rättigheter som vid tillverkargaranti (t.ex. att du måste bevisa att det är fabrikationsfel efter första 6 månaderna o.s.v.)

Hur det än är så gör dom rätt då reperationen ligger hos extern part. Dessutom brukar det gå snabbare att skicka det direkt till tillverkaren.
(Annars blir det Dig->dustin->tillverkare->dustin-dig mot dig->tillverkare->dig)

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Notera också att garanti inte är samma sak som reklamationsrätt...

Garantiärenden får Dustin hantera hur i helvete dom vill, d.v.s. skicka dig till ett företag i holland som du måste leverera till personligen om så är fallet.

Däremot kan du kräva din reklamationsrätt mot dom men också då får dom, om servicen ligger på extern part skicka dig vidare enligt lagen.
Dessutom har du ju då inte samma rättigheter som vid tillverkargaranti (t.ex. att du måste bevisa att det är fabrikationsfel efter första 6 månaderna o.s.v.)

Hur det än är så gör dom rätt då reperationen ligger hos extern part. Dessutom brukar det gå snabbare att skicka det direkt till tillverkaren.
(Annars blir det Dig->dustin->tillverkare->dustin-dig mot dig->tillverkare->dig)

Garanti är frivilligt, men så fort garanti lämnas skall denna
följa konsumentköplagen.

Vore intressant att se en källa som påvisar att säljaren får göra hur fan
de vill under garantitiden.

Permalänk
Medlem

Re: Garantiärende/service butik hänvisar till tillverkaren

Citat:

Ursprungligen inskrivet av klFishBone
Funderar på att göra ett returärende för service på min dator som jag köpt från Dustinhome, men dom vägrar att ta emot den utan hänvisar vidare till fujitsu siemens som är tillverkare. Dom kan även ge en betald fraktsedel.

Men är det något jag hatar så är det att dra in flera företag, då jag köpt från Dustinhome tänker jag tamefan skicka in den till dom också.

Vad säger lagen i fråga? Gör Dustinhome rätt som nekar och hänvisar vidare eller MÅSTE dom ta emot datorn? (Visa gärna lagtext om det finns)

Hävda din rätt så lär de skratta åt dig och säga "visst, vi tar emot den". Enda skillnaden är att du får vänta någon vecka längre på din dator, känns rätt korkat...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Garanti är frivilligt, men så fort garanti lämnas skall denna
följa konsumentköplagen.

Vore intressant att se en källa som påvisar att säljaren får göra hur fan
de vill under garantitiden.

Garantin är ett avtal mellan kund och tillverkare, och har mig veterligen inget alls att göra med konsumentköplagen.
Säg t.ex. att du har 5 års garanti, då täcker inte konsumentköplagen in de 2 åren där.

Däremot har du alltid rätt att hävda reklamationsrätten vilket gör själva garantin "void" om den har sämre villkor än reklamationsrätten.
D.v.s garantin får vara precis vad som helst, men reklamationsrätten har överträde sålänge den gäller.

Har du t.ex. 1 års garanti så är det ju upp till dig att bevisa att det var fabrikationsfel som orsakade felet efter den tiden, längre garanti skulle ju ta bort det behovet och "utökar" alltså reklamationsrätten, men efter reklamationsrätten är slut är det bara att köra på som man vill garantimässigt vad jag förstått det som.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Det som ofta styr detta är avtalet mellan tillverkaren och återförsäljaren. Ett garantijobb ska ju också det betalas och det görs av tillverkaren. För att sänka kostnaderna för detta så har många tillverkare valt att centralisera garantiservicen till ett eller ett fåtal servicepartners. Det är då enbart de som får hantera garantier. Därmed kan dustin med flera inte göra nått annat än att hjälpa till med att skicka burken dit.

Detta gäller beroende på modellserie bland annat FSC, HP och IBM/LENOVO.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Garantin är ett avtal mellan kund och tillverkare, och har mig veterligen inget alls att göra med konsumentköplagen.
Säg t.ex. att du har 5 års garanti, då täcker inte konsumentköplagen in de 2 åren där.

Nej det stämmer inte. Garanti är ett avtal mellan kund och säljare och har i högsta grad att göra med konsumentköplagen. Säljaren kan inte hitta på egna regler för garanti. Lämnar säljaren garanti skall denna svara under gällande lag. Man kan inte avtala bort konsumentköplagen.
Du som kund sluter inget avtal med tillverkaren.

"Garantibestämmelserna gäller även om någon annan än säljaren, till exempel tillverkaren, har givit garanti för säljarens räkning. "

Läs på www.kov.se och www.riksdagen.se för mer info.

Permalänk
Medlem

Ok så det är varken pengarna eller service tiden som driver dig........

Hm måste vara pain in the a** att vara så förbannat principfast, förstår inte hur du orkar.

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
Det finns mig veterligen ingen lagtext som påtvingar säljaren att på egen hand hantera alla reklamationer, däremot står det uttryckligen i KKL att:

"Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos honom."

Citerat för att det är sant (quoted for truth).

Jag vet att vissa har orubbliga åsikter i den här frågan trots att de är skärpta i övrigt, men de flesta vanliga människor förstår den praktiska innebörden av lagtexten ovan.

Lagtext om att konsumenten kan kräva att återförsäljaren själv tar hand om reklamationen saknas helt enkelt. Alltså kan återförsäljaren i praktiken hänvisa till tillverkare eller serviceverkstad och man kan som konsument inte göra ett dugg åt saken.

Nu kommer säkert någon att svara på detta med väldigt bestämda åsikter utan grund, men det får vi leva med.

edit: tog bort personnamn

Visa signatur

detta är min nya sign!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CLn
Citerat för att det är sant (quoted for truth).

Jag vet att vissa har orubbliga åsikter i den här frågan trots att de är skärpta i övrigt, men de flesta vanliga människor förstår den praktiska innebörden av lagtexten ovan.

Lagtext om att konsumenten kan kräva att återförsäljaren själv tar hand om reklamationen saknas helt enkelt. Alltså kan återförsäljaren i praktiken hänvisa till tillverkare eller serviceverkstad och man kan som konsument inte göra ett dugg åt saken.

Nu kommer säkert någon att svara på detta med väldigt bestämda åsikter utan grund, men det får vi leva med.

edit: tog bort personnamn

Det är skillnad på kan och skall, som säkert de flesta människor kan förstå, rent praktiskt alltså.

Du har naturligtvis helt fel i ditt påstående, konsumentköplagen reglerar avtal mellan näringsidkare och kund.
Det står redan i den första paragrafen

"1 § Denna lag gäller köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument."

Detta är själva portalparagrafen för hela lagen.

Du som kund reklamerar din vara gentemot näringsidkaren du köpt varan av. Det är dennes uppgift att att ta hand om ditt ärende. Otvivelaktigt.

Det går inte ens med fantasi att tolka lagtexten på annat sätt.

Däremot kan man reklamera varan på någon annan äråterföräljaren om denna godtagit det.
Det är alltså ett erbjudande, inte ett tvång.

Permalänk
Hedersmedlem

För det första vill jag bara påpeka att det förekommit väldigt mycket felaktiga påståenden i denna tråd, angående reklamationsrätt och garanti.

Nu ska vi skilja på 2 saker:
Garanti är ett frivilligt åtagande som en butik eller tillverkare kan lämna gentemot kunden. Hur dess avtal och villkor utformas, regleras inte i konsumentköplagen. Dessa utformas av den som erbjuder garantin.

Reklamationsrätt är tvingad enligt konsumentköplagen. Det ger säljaren 3år på sig att reklamera fel på varan. Efter 6månader är det köparens ansvar att bevisa att felet fanns från början. Dessa 6månader är inte inskrivet i lagtexten utan mestadels tolkning från konsumentverket om vad som är typ "skällig". Säkerligen finns det fall från domstolen och ARN där dessa har tillämpats.
Som all annan lagtext är dessa halvkryptiska som kan tolkas lite så och så när det gäller ord som "skälig", mm.

Läser man garantivillkoren på Dustinhomes hemsida:
Garanti
Garantitiden skiljer sig åt mellan olika produkter, detta specificeras i produktinformationen. Garantiärenden hanteras olika beroende på varans art. I vissa fall hanteras garantiärenden av tillverkaren eller av denne auktoriserad verkstad. I andra fall hanteras garantiärenden av Dustinhome AB direkt.

@Till trådskaparens fråga:
Eftersom du åberopade garanti. Ja dom kan hänvisa dig till tillverkarn om det står så i deras garantivillkor.

Åberopar du däremot "fel på varan" (reklamationsrätt) så är butiken i sig skyldig att hantera ärendet.

Dock kan ju påpekas att dom allra flesta butiker brukar vara rätt humana när det gäller garanti. Dustinhome har väl via forum medlemmarnas erfarenheter visat sig vara en av dom mer givmilda butikerna, vad jag läst om iaf.

Rent generellt så tar dom flesta butiker hand om garantiärendet med en garantitiden på 1år. Kanske är det en av dom bidragande orsakerna, varför dessa myter om garanti förekommer. Samt att folk ofta förväxlar och blandar ihop ord som garanti och reklamationsrätt. Antagligen även att det finns massa halvkryptiska lagtexter som folk sällan läser.

Länkar:
Konsumentköplagen
Konsumentverket syn på garanti Notera att denna statliga myndighet inte har några lagliga befogenheter. Så deras tolkningar är inte skrivna i lagen. Vill man ha laglig rätt så får man ta företag till domstolen, vilket troligen är enklast via ARN.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Efter 6månader är det köparens ansvar att bevisa att felet fanns från början. Dessa 6månader är inte inskrivet i lagtexten utan mestadels tolkning från konsumentverket om vad som är typ "skällig" [sic].

saxat direkt ur KKL:
"20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art."

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant att Airwolf tar sig tid att påpeka alla felen i tråden och direkt själv skriver något som är felaktigt, vilket twit påpekar. Lite småkul.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

my bad. Fel ang sexmånaders regel, blanda ihop det med skälig reparationstid. Men i övrigt så skall huvudfrågan om reklamationsrätt, garanti och det andra stämma.

Permalänk

Att förstå skillnaden mellan garanti och reklamationsrätt enligt kkl verkar väldigt svårt för många (trots miljoner trådar om det).

Värre är det när man sprider felaktiga uppgifter och påstår att de är sanna. Vet man inte vad man pratar om ska man inte ge ett enda juridiskt råd, det kan bara ställa till problem för de som tror på en.