Permalänk
Medlem

Att "klättra" ut i rymden ?

Skall inleda med att säga, jag är okunnig i den fysik som krävs för att kunna verifiera det jag skriver om.

Hade en diskussion om möjligheten att med ett nästintill oändligt starkt material bygga en mast eller ett torn som går ut i rymden utanför vår atmosfär (tillräckligt högt för att ha en sattelit i omloppsbana bör duga).

Att det krävs ett oändligt starkt material är för att annars skulle konstruktionen snart bli enormt stor vid basen.

Vi kan även anta att det är omöjligt att bygga en rymdhiss med en väldigt väldigt stark och lätt vajer som går till en sattelit i en geostationär bana då man skulle dra ner satteliten mot jorden med den kraften man försöker lyfta.

Nu är då frågan:

Motparten i min diskussion hävdade att man måste hålla en mycket hög hastighet för att lämna jordens dragningskraft, och att det inte går att "klättra på en stege" ut ur jordens gravitation.

Jag hävdar att dragningskraften inte bör öka med ökat avstånd till jordens yta utan att jag borde sakta men säkert kunna klättra uppåt tills jag höll tillräckligt avstånd för att till bli synes tyngdlös.

Vad säger ni kunniga ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

Du har rätt.

Ditt antagande om att en vajer nödvändigtvis skulle dra ner en ändpunkt på vajern stämmer dock inte, är vajern tillräckligt lång kommer centripetalkraften (jaja, fiktiv kraft etc... gnäll inte) att ta ut gravitationen.

Det finns förövrigt lösa planer på att bygga rymdhissar med hjälp av otroligt starka kablar, men det antar jag var vad som startade diskussionen... så det vet ni nog om.

Permalänk
Avstängd

Finns/fanns forskare som fundera på att bygga en hiss till rymden, inte omöjlig enligt dom men kostnaden skulle bli för hög.
Hissen skulle färdas på en flexibel stålband, antagligen titan och skulle gå till en station som var placerad i omloppsbanan..

Men sen vet jag inte om det verkligen var sant, dock så handlade det om att dra ner kostnaderna för rymdresor.

Kan med all säkerhet vara några virrpannor på aftonbladet som haft roligt och skojat..

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd

bomber3, har du några källor på det där med flexibelt stålband?
De förslag jag har läst om har varit med kolnanorör.

Permalänk
Medlem

Re: Att "klättra" ut i rymden ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Skall inleda med att säga, jag är okunnig i den fysik som krävs för att kunna verifiera det jag skriver om.

Hade en diskussion om möjligheten att med ett nästintill oändligt starkt material bygga en mast eller ett torn som går ut i rymden utanför vår atmosfär (tillräckligt högt för att ha en sattelit i omloppsbana bör duga).

Att det krävs ett oändligt starkt material är för att annars skulle konstruktionen snart bli enormt stor vid basen.

Vi kan även anta att det är omöjligt att bygga en rymdhiss med en väldigt väldigt stark och lätt vajer som går till en sattelit i en geostationär bana då man skulle dra ner satteliten mot jorden med den kraften man försöker lyfta.

Nu är då frågan:

Motparten i min diskussion hävdade att man måste hålla en mycket hög hastighet för att lämna jordens dragningskraft, och att det inte går att "klättra på en stege" ut ur jordens gravitation.

Jag hävdar att dragningskraften inte bör öka med ökat avstånd till jordens yta utan att jag borde sakta men säkert kunna klättra uppåt tills jag höll tillräckligt avstånd för att till bli synes tyngdlös.

Vad säger ni kunniga ?

Du har rätt, han har fel. Det han tänker på är "escape velocity" som är den utgångshastighet man måste ha om man startar från jorden och inte vill falla ner igen. Men det förutsätter ju att man inte har en kraft som driver en uppåt. Alltså om man skulle kasta en sten uppåt så hårt att den inte faller ner igen, så måste den ha minst "escape velocity". Men om man klättarar eller åker i en raket så måste man inte uppnå den hastigheten. Tänk också på att när du väl är uppe vid sateliten så kommer du ha en väldigt hög hastighet, fast i sidled, iom jordrotationen som du följer med.

Haricots: Centripetalkraften är inte fiktiv. Däremot är centrifugalkraften det, vilket också verkar vara den du syftade på.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Att "klättra" ut i rymden ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Haricots: Centripetalkraften är inte fiktiv. Däremot är centrifugalkraften det, vilket också verkar vara den du syftade på.

Jodå, de är båda fiktiva. Det är väll gravitation förövrigt också... men folk brukar inte gnälla när man pratar om det här på forumet.

Permalänk
Medlem

Om du skulle råka lyckas bygga en rymdhiss så har du lite prispengar att hämta här

www.spaceward.org

De har en tävling i september där den som lyckas klättra 1000m får ett par miljoner dollar.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Har både läst och hört om rymdhissen där de skulle använda "kolnanorör". Låter väldigt coolt men det är väl för många motgångar för att det ska lyckas.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Att "klättra" ut i rymden ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Jodå, de är båda fiktiva. Det är väll gravitation förövrigt också... men folk brukar inte gnälla när man pratar om det här på forumet.

Centripetalkraften i vårt exempel är gravitationskraften, då det är den som håller sateliten i sin krökta bana runt jorden. Om du vill argumentera för att graviationskraften är fiktiv och därför centripetalkraften så kan jag gå med på det, men det gäller ju ändå bara i det specialfallet. Om du roterar en hink med vatten i änden av ett snöre så är centripetalkraften den kraft som gör att hinken accelererar innåt och inte "far iväg", dvs den kraft snöret utsätts för. Den kraften är inte fiktiv. Lägg märke till att centripetalkraften bara är en benämning på en viss typ av krafter under vissa förhållanden. Den är inte fiktiv, men det är inte en specifik fysikalisk kraft heller. Se gärna wikipedia (vilket jag gjorde för att vara på den säkra sidan).

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Re: Att "klättra" ut i rymden ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Centripetalkraften i vårt exempel är gravitationskraften, då det är den som håller sateliten i sin krökta bana runt jorden.

Jag antar att du menar att centripetalkraften "orsakas" av gravitation, men det stämmer ju inte. Centripetalkraften drivs av att ändpunkten är fäst vid jorden, hade den inte varit det hade ändpunkten flugit iväg.
Hade rymdhissen bara gått ut till den punkt där geostationära sateliter håller sig så hade det inte fungerat. Då hade tyngden av kabeln dragit ner "sateliten".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Om du vill argumentera för att graviationskraften är fiktiv och därför centripetalkraften så kan jag gå med på det, men det gäller ju ändå bara i det specialfallet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fictitious_force#Gravity_as_a_fi...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Om du roterar en hink med vatten i änden av ett snöre så är centripetalkraften den kraft som gör att hinken accelererar innåt och inte "far iväg", dvs den kraft snöret utsätts för. Den kraften är inte fiktiv.

Jo den är fiktiv, eftersom den bara behövs om man utgår från det snurrande referenssystemet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Lägg märke till att centripetalkraften bara är en benämning på en viss typ av krafter under vissa förhållanden. Den är inte fiktiv, men det är inte en specifik fysikalisk kraft heller. Se gärna wikipedia (vilket jag gjorde för att vara på den säkra sidan).

Var kollade du då? Jag har också kollat upp det nu och jag kan inte förstå vad du tittade på.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fictitious_force#Rotating_coordi...

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Att "klättra" ut i rymd

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Jag antar att du menar att centripetalkraften "orsakas" av gravitation, men det stämmer ju inte. Centripetalkraften drivs av att ändpunkten är fäst vid jorden, hade den inte varit det hade ändpunkten flugit iväg.
Hade rymdhissen bara gått ut till den punkt där geostationära sateliter håller sig så hade det inte fungerat. Då hade tyngden av kabeln dragit ner "sateliten".

Om du inte har en kabel och bara har en satelit så kommer centripetalkraften "orsakas" av gravitationen. Det behövs en kraft för att accelerera sateliten. Denna är gravitationskraften. Eftersom det handlar om krökta banor här, och inte att accelerera upp farten, så är det en centripetalkraft.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Jo den är fiktiv, eftersom den bara behövs om man utgår från det snurrande referenssystemet.

Hur menar du att kraften in mot centrum av hinkens cirkelrörelse bara behövs i roterande referenssystem? I det roterande referenssystemet behövs den ju INTE eftersom hinken inte accelererar i det roterande referenssystemet. I ett inertialsystem accelererar hinken och således måste det finnas en kraft. Denna kraft är den som finns i snöret från min hand, och som innan handlar det om krökning av banor och därmed är kraften en centripetalkraft.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Var kollade du då? Jag har också kollat upp det nu och jag kan inte förstå vad du tittade på.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fictitious_force#Rotating_coordi...

Jag kollade här: http://en.wikipedia.org/wiki/Centripetal_force

Well, det ser ut som om centripetalkraften kan vara både fiktiv och icke-fiktiv, beroende på vilket scenario vi har. Centripetalkraften kan observeras i både roterande referensramar som exemplet på sidan du länkade till där man själv roterar och observerar objekt i bana runt en själv (då är den fiktiv), och i inertialramar som vid hinkexemplet, och då är den inte fiktiv.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Konceptet är gammalt och har skrivits om i science fiction-romaner. På senare år har idén fått ett visst uppsving.

Teoretiskt är det fullt möjligt att bygga en hiss upp till rymden. Man skickar upp en satellit i geostationär bana och sen bygger man utåt och inåt samtidigt. Centrifugalkraften kommer balansera dragningskraften så att satelliten stannar i jämviktsläget. När kabeln nått marken sätter man dit en klättrarkabin som kan transportera material eller passagerare ut i rymden.

Praktiskt är det mycket svårare - den största svårigheten är att hitta ett material som är starkt nog (och sedan dessutom massproducera det). Kolnanorör är den hetaste kandidaten, men man har ännu inte kunnat påvisa de dragstyrkor som krävs (de skulle behöva vara lite mer än dubbelt så starka). Det finns dessutom svårigheter med att transportera dessa stora mängder material ut i rymden.

Både du och din kompis har rätt gällande flykthastigheten. Man måste ha en viss hastighet för att lämna jorden, men med rymdhissen får man denna hastighet "på köpet" när man klättrar uppåt. Jordens rotationshastighet fungerar då som en slunga.

Wikipedia vet givetvis mer: http://en.wikipedia.org/wiki/Space_elevator

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Både du och din kompis har rätt gällande flykthastigheten. Man måste ha en viss hastighet för att lämna jorden, men med rymdhissen får man denna hastighet "på köpet" när man klättrar uppåt. Jordens rotationshastighet fungerar då som en slunga.

Fast det där är ju bull. Du måste inte ha nån viss hastighet för att lämna jorden. Det är bara att ta en raket som åker i 10km/h rakt upp och inte följer jordens rotation så lyckas du utan att ha uppnått escape velocity. Sålänge du har motordrivning så spelar din hastighet inte någon roll.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Fast det där är ju bull. Du måste inte ha nån viss hastighet för att lämna jorden. Det är bara att ta en raket som åker i 10km/h rakt upp och inte följer jordens rotation så lyckas du utan att ha uppnått escape velocity. Sålänge du har motordrivning så spelar din hastighet inte någon roll.

Jaha, det är tydligen sant. Fan, det är andra gången idag jag har fel i en astronomisk diskussion.

Se http://en.wikipedia.org/wiki/Escape_velocity#Misconceptions

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Jag som har klättrat 120m rakt upp och tyckte det var jobbigt

Någonstans man kan hitta mer vettig info om Kolnanorör eller om materialet?

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Medlem

Du kommer inte att lämna jordens gravitationsfält, för annars hade du inte varit i en omloppsbana (där du har en konstant normalacceleration).
På samma sätt kan du vara viktlös bara en meter ovanför marken, du behöver bara åka runt jorden lite snabbare. Och med lite menar jag väldigt mycket.

Jag förstår inte varför Jerka^ tog upp flykthastighet, det har absolut ingenting med att göra med flykthastighet.

Edit: tror jag skall klargöra mig lite.
Du kommer att uppleva tyngdlöshet om du klättrar ut till en omloppsbana, men om du skulle klättra rakt så har din kompis rätt, såvida du har tillräcklig hög hastighet

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Att "klättra" ut i

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Om du inte har en kabel och bara har en satelit så kommer centripetalkraften "orsakas" av gravitationen. Det behövs en kraft för att accelerera sateliten. Denna är gravitationskraften. Eftersom det handlar om krökta banor här, och inte att accelerera upp farten, så är det en centripetalkraft.

Ja, men denna kraft (gravitationen) behövs bara i ett euklidiskt kordinatsystem, i det icke-euklidiska kordinatsystem som Einstein använde när han beskrev sina relativitetsteorier där rummet är krökt och inte banan av sateliten. Därav gravitationens "fiktivitet"... tror jag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Hur menar du att kraften in mot centrum av hinkens cirkelrörelse bara behövs i roterande referenssystem? I det roterande referenssystemet behövs den ju INTE eftersom hinken inte accelererar i det roterande referenssystemet. I ett inertialsystem accelererar hinken och således måste det finnas en kraft. Denna kraft är den som finns i snöret från min hand, och som innan handlar det om krökning av banor och därmed är kraften en centripetalkraft.

Ah, efter att ha läst på lite om centripetalkraft så inser jag att jag inte hade så bra koll på vad som menades med det. Det verkar inte vara en kraft överhuvudtaget utan snarare ett krav för att upprätthålla banan... så det går nog inte ens att tala om hurvida det är fiktivt eller ej då det i sig inte ens är definierat som en kraft i sig... utan snarare en "short hand". Eller är jag fel ute ändå?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Du kommer inte att lämna jordens gravitationsfält

Det kan man ju aldrig.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Att "klättra&amp

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Ja, men denna kraft (gravitationen) behövs bara i ett euklidiskt kordinatsystem, i det icke-euklidiska kordinatsystem som Einstein använde när han beskrev sina relativitetsteorier där rummet är krökt och inte banan av sateliten. Därav gravitationens "fiktivitet"... tror jag.

Jo, det är jag med på. Det var därför jag kunde gå med på centripetalkraften som fiktiv när det handlade om gravitation, eftersom gravitation är en fiktiv kraft.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Ah, efter att ha läst på lite om centripetalkraft så inser jag att jag inte hade så bra koll på vad som menades med det. Det verkar inte vara en kraft överhuvudtaget utan snarare ett krav för att upprätthålla banan... så det går nog inte ens att tala om hurvida det är fiktivt eller ej då det i sig inte ens är definierat som en kraft i sig... utan snarare en "short hand". Eller är jag fel ute ändå?

Som jag tolkar wikipedia så är centripetalkraften benämningen på den kraft som kröker banan, förutsatt att det finns en sådan och det inte är vårt referenssystem som roterar. Såhär stod det på ett ställe på wikipedia:

"As an example relating these terms, the centripetal force implied by the circular motion of an object often is provided by a central force."

Ungefär såhär skulle jag tolka det. Du får ursäkta min dåliga skådespelartalang.

- Hmm..., en krökt bana... Alltså måste det finnas en centripetalkraft som kröker banan!
- Vad kan det vara för kraft?
- Ett snöre! Aha, det är "snörkraften" som kröker banan hos objektet! Snörkraften uppfyller kravet på en centripetalkraft, dvs snörkraften är den centripetalkraft vi söker!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Du kommer inte att lämna jordens gravitationsfält, för annars hade du inte varit i en omloppsbana (där du har en konstant normalacceleration).
På samma sätt kan du vara viktlös bara en meter ovanför marken, du behöver bara åka runt jorden lite snabbare. Och med lite menar jag väldigt mycket.

Jag förstår inte varför Jerka^ tog upp flykthastighet, det har absolut ingenting med att göra med flykthastighet.

Edit: tror jag skall klargöra mig lite.
Du kommer att uppleva tyngdlöshet om du klättrar ut till en omloppsbana, men om du skulle klättra rakt så har din kompis rätt, såvida du har tillräcklig hög hastighet

O andra sidan befinner man väl sig i jordens gravitation även om man åker till månen, dock är den mycket svagare där uppe, men månen går ju runt gjorden i en bana av någon anledning ?

Så man borde i praktiken kunna ha en stege till månen (förutsatt att månen var geostationär då .. . .) och kunna klättra hela vägen ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag kanske har missat något och jag är absolut inget fysikproffs. Men hur skulle stegen/hissen fungera i praktiken? Jorden roterar väl?

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorion
Jag kanske har missat något och jag är absolut inget fysikproffs. Men hur skulle stegen/hissen fungera i praktiken? Jorden roterar väl?

Stationen ute i rymden måste då vara i geostationär omloppsbana.

Citat:

Den geostationära omloppsbanan är en cirkulär omloppsbana i jordens ekvatorialplan, på ett sådant avstånd att en satellit i denna bana roterar runt jorden i samma riktning och med samma omloppstid som jordens rotationstid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Stationen ute i rymden måste då vara i geostationär omloppsbana.

Då är jag med. Jag är fortfarande inget fysikproffs men kan någon förklara själva tankegången hur man tänker när man påstår att man INTE skulle kunna klättra uppför en stege till rymden? Vad skulle hända menar de? Skulle man helt plötsligt klättra in i en vägg och inte komma längre? Skulle varje steg ut från jorden bli tyngre och tyngre, nu är väl en vanlig stege kanske för kort för att basera ett påstående utifrån men jag märker då ingen skillnad på första steget och sista steget.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
O andra sidan befinner man väl sig i jordens gravitation även om man åker till månen, dock är den mycket svagare där uppe, men månen går ju runt gjorden i en bana av någon anledning ?

Så man borde i praktiken kunna ha en stege till månen (förutsatt att månen var geostationär då .. . .) och kunna klättra hela vägen ?

Ja du är alltid påverkad av dragningskraft från all massa.
Den skillnad vi har här är att du inte bara har klättrar upp en bit, utan du har klättrar ut och in i en omloppsbana (du rör dig snabbare desto längre ut du klättrar). Att uppleva tyngdlöshet är inte samma som att fly ett gravitationsfält.

Om du klättrar ut på en stege med hjul, som rullar runt jorden när den snurrar, så kommer du alltid att falla tillbaka. Precis som att om månen skulle tvärt falla om den inte hade en hastighet runt jorden.

Kort svar; Ja du skulle kunna klättra ut till en satelit.

Gorion, även om stegen hade "rullat runt" jorden så hade varje steg uppåt blivit lättare och lättare då dragningskraften minskar med avstånd, men den blir aldrig noll, så släpper du stegen faller du tillbaka.
Klättrar du ut på en stege som sitter fast på jorden så kommer du att ha en hastighet runt jorden, och till slut hamna i en omloppsbana, men gravitationsfältet är fortfarande krav, du kommer du att falla "runt" jorden men hela tiden missa den.

Permalänk
Medlem

Men är inte också en omloppsbana ett långsamt fall mot kroppen som attraherar dig ? Bara det att varven minskar efterhand ?

Satteliter har väl små styrraketer som hjälper dem att hålla position ?

Tänker illustrationen att man slänger en kula i en tratt, det rullar runt om du kastar som i en roulette-karusell, men varven blir mindre tills du når mitten ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Gorion, även om stegen hade "rullat runt" jorden så hade varje steg uppåt blivit lättare och lättare då dragningskraften minskar med avstånd, men den blir aldrig noll, så släpper du stegen faller du tillbaka.
Klättrar du ut på en stege som sitter fast på jorden så kommer du att ha en hastighet runt jorden, och till slut hamna i en omloppsbana, men gravitationsfältet är fortfarande krav, du kommer du att falla "runt" jorden men hela tiden missa den.

Det där är jag med på, jag menade tvärt om. Det finns ju tydligen de som tror att gravitationen ser till att vi inte skulle kunna klättra på en stege ut i rymden och jag undrade över själva tankegången, varför skulle det INTE gå? De måste ju mena att varje steg vi tar "uppåt" blir tyngre och tyngre. Och jag kan inte förstå den tanken varför en kraft skulle bli starkare desto längre från källan man kommer.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Men är inte också en omloppsbana ett långsamt fall mot kroppen som attraherar dig ? Bara det att varven minskar efterhand ?

Satteliter har väl små styrraketer som hjälper dem att hålla position ?

Tänker illustrationen att man slänger en kula i en tratt, det rullar runt om du kastar som i en roulette-karusell, men varven blir mindre tills du når mitten ?

Det beror på hur noga du vill vara, men i princip så kan de snurra där i evighet. En tratt är inte en bra jämförelse eftersom den har friktion som saktar ner kulan.

Gorion: Det är för att de har fel som du inte kan förstå tanken.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Det beror på hur noga du vill vara, men i princip så kan de snurra där i evighet. En tratt är inte en bra jämförelse eftersom den har friktion som saktar ner kulan.

Men strålar inte en del av rörelseenergin bort i form av gravitationsvågor?

Jag hoppas du inte har några problem med att hålla på att rätta mina funderingar, mitt intresse för fysik är ganska nytt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Men strålar inte en del av rörelseenergin bort i form av gravitationsvågor?

Jag hoppas du inte har några problem med att hålla på att rätta mina funderingar, mitt intresse för fysik är ganska nytt.

Mjo, det var därför jag sa att det beror på hur noga man vill vara. Antar att du läste gravitationsvågetråden på vof:s forum eller?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Mjo, det var därför jag sa att det beror på hur noga man vill vara. Antar att du läste gravitationsvågetråden på vof:s forum eller?

Den om en roterande sfär sänder ut gravitationsvågor?

Nä, har faktiskt inte läst den... den var ju så förbannat lång när jag upptäckte den att jag inte orkade ta tag i det. Kanske borde göra det nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Den om en roterande sfär sänder ut gravitationsvågor?

Nä, har faktiskt inte läst den... den var ju så förbannat lång när jag upptäckte den att jag inte orkade ta tag i det. Kanske borde göra det nu.

Nä, gör inte det.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?