Fick 10k, ska tjäna pengar, hur?

Permalänk
Avstängd

Fick 10k, ska tjäna pengar, hur?

Hej.
Fick 10000kr idag av far min.
Han sade att jag måste tjäna pengar med dom för att få dem.
Typ, Aktier, handel, vad som helst.

Nu undrar jag om ni kommer på ngt jag skulle kunna göra för att tjäna på dessa pengar.
Tror ni att mitt ganska stora datorintresse kan vara till hjälp?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Hedersmedlem

Räknas inte bankräntan (nog för att den är låg, men i alla fall)?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Räknas inte bankräntan (nog för att den är låg, men i alla fall)?

Den äts upp av inflationen, så det är ingen bra idé om man vill tjäna pengar.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Synd att du inte hade nått mekintresse. Isf. kunde du rusta upp nån gammal bil kanske?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Räknas inte bankräntan (nog för att den är låg, men i alla fall)?

Nja, farsan hade tänkt sig lite större pengar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Synd att du inte hade nått mekintresse. Isf. kunde du rusta upp nån gammal bil kanske?

Jo juste fan, det där har jag tänkt på förut. Fast kan inte mycket bilar..

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Hedersmedlem

Det enklaste och säkraste är väl obligationer, men det är kanske lite tråkigt.
Fonder som investerar i lite riskfyllda marknader kan ju vara nåt om du vill visa upp en snabb vinst.

Hur insatt är du i aktiemarknaden?

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

Ditt datorintresse kan vara till stor hjälp.
Men sök inte säker lycka i aktiehandel, satsa på vanlig handel med exempelvis datorkomponenter, hela datorer eller varför inte trä?

Du blir inte rik snabbt på 10k om du samtidigt ska gå omkring och vara säker, vill jag påminna dig om.
Vad man blir rik på är att saker och ting rör på sig, så gå in under en dag och studera tradera t.ex.

Vad gamlingen vill är säkert bara att se vad du kan göra med pengar, det räcker säkert bara att du fördubblar kassan vid årets slut så ska du se att han är nöjd.

Sen beror det såklart på hur pass hand med pengar du har. Brorsan min hade hand med pengar. Han fick en hundring att massföröka sig till 500 på en måndag, och ingen fattade hur (knarkdealing, trafikking, vapen?).
Om du saknar spindelnät mellan fingrarna ska du nog se till att ta hjälp av en nära bekant du vet kan hantera pengar, för att få en god start.

KNASEDIT: Om du är riktigt jvla seriös, inte har något liv i övrigt och känner att du kan knäcka ryggen och psyket för att bli miljonär på fåtal år, gå då in i kopparåtervinningsbranchen. Nu är det mycket populärt att få tag på gamla ledningar under mark som glömts bort, för att gräva upp dem och återvinna den trots allt oerhörda mängd koppar som gömmer sig i dessa avlånga guld(koppar)gruvor.
Men det kräver slit, som fan.
Det är vad jag själv fått tips om från en kunnig inom branchen.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enduro
Det enklaste och säkraste är väl statsobligationer, men det är kanske lite tråkigt.

Hur insatt är du i aktiemarknaden?

Inte särskilt insatt, har tjänat på aktier förut iofs. Köpte några billiga aktier som såg bra ut, thats all. Köpte iofs dagens industri häromdagen, ifall det skulle vara något hett tips.
Hur blir man "insatt", ska man läsa dagens industri varje dag? Vill gärna lära
mig mer om aktier osv.

Alakai
Jag har spindelnät mellan fingrarna Nästan iaf.

Annars så tänkte jag att om jag bygger ett datorsystem, köpt från en av dessa större internetbutiker. Så kan jag utan problem konkurrera med dessa mindre datorförsäljare när det kommer till pris. Fast vart säljer man en dator då, blocket?.. Känns som om det inte alls är många som köper dator där, eller har jag fel? Då har jag iofs ingen garanti osv, fast då får man en likvärdig/bättre dator billigare.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Trada inte pengarna såvida du inte är jävligt insatt. Visst kan man ha tur men oftast har man inte det. Dessutom är marknaden galet volatil just nu = sjukt riskabelt.

Bli distrubutör för en produkt eller något. Beställ hem ett parti av något som bara finns i USA eller Asien, släng på ganska många procent och sälj här hemma. Bör ju vara något som är väldigt gångbart då förslagsvis, antingen nåt som är superpraktiskt eller något som är coolt, eller "fräckt" att ha.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai

KNASEDIT: Om du är riktigt jvla seriös, inte har något liv i övrigt och känner att du kan knäcka ryggen och psyket för att bli miljonär på fåtal år, gå då in i kopparåtervinningsbranchen. Nu är det mycket populärt att få tag på gamla ledningar under mark som glömts bort, för att gräva upp dem och återvinna den trots allt oerhörda mängd koppar som gömmer sig i dessa avlånga guld(koppar)gruvor.
Men det kräver slit, som fan.
Det är vad jag själv fått tips om från en kunnig inom branchen.

Något man själv måste ta steget och sticka ut och göra eller finns det någonstans man kan bli anställd? Nu vet jag ju bara det du har skrivit men låter som ett intressant slitjobb.

Permalänk
Medlem

Köp en aktieindexobligation

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk

Allt på rött!

Visa signatur

Ping-pong is pingis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Den äts upp av inflationen, så det är ingen bra idé om man vill tjäna pengar.

Det finns sparkonton med högre ränta än inflationen.
Att slänga in pengarna på ett sparkonto ger dock ingen snabb vinst och är kanske lite tråkigt.

Visa signatur

N/A

Permalänk

Kan du bilar köp en bubbla eller något och rusta upp den så har du pengarna där. Se bara till att hitta ett vettigt objekt så du slipper se tusenlapparna försvinna iväg på reservdelar.

Permalänk
Medlem

Köp 400st Trisslotter?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Är du bra på poker?

Permalänk
Medlem

Det finns företag som lånar ut pengar till folk mot sjukt hög ränta

Jag hade nog inte köpt o sålt datorgrejor för pengarna, marginalerna är inte stora så det blir mycket jobb för lite förtjänst, sen får du dessutom garantiåtaganden på halsen osv för de som köper ditt bygge.
(jag har pysslat med datorer väldigt länge o själv varit i de tankarna i tonåren).

Bilar går o tjäna sjukt med pengar på, men då måste du veta vad som går att sälja och köpa vid rätt tillfälle, folk som prioriterar att få sålt framför vad de tjänar. Har en bekant som byter bil regelbundet (ganska fina bilar i 50-100k klassen) utan att det kostar honom något.

Annars kan du köpa en skurhink, lite fönsterputsverktyg och en flaska yes. Det räcker till ett par tusen fönster och fönsterputsning går o tjäna pengar på om man är duktig

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DVD
Det finns sparkonton med högre ränta än inflationen.
Att slänga in pengarna på ett sparkonto ger dock ingen snabb vinst och är kanske lite tråkigt.

Finns det sparkonton med över 4,3 % ränta? Vart?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Finns det sparkonton med över 4,3 % ränta? Vart?

http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,62962,00.htm...

Det förutsätter dock att du binder upp dom på en viss tid, ju längre tid desto högre ränta. Så på 10 000 kr får man 430 spänn på ett år, och då kan du inte ta ut dom eller använda dom på något sätt innan bindningstiden gått ut. Nu när jag läst lite till så såg jag att det gällde för 50 000 kr. E-sparkonto har ränta på 3.85% och fria uttag, kanske vore nåt?

http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,3328,00.html

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikSvensson
http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,62962,00.htm...

Det förutsätter dock att du binder upp dom på en viss tid, ju längre tid desto högre ränta. Så på 10 000 kr får man 430 spänn på ett år, och då kan du inte ta ut dom eller använda dom på något sätt innan bindningstiden gått ut. Nu när jag läst lite till så såg jag att det gällde för 50 000 kr. E-sparkonto har ränta på 3.85% och fria uttag, kanske vore nåt?

http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,3328,00.html

Erik

Dom har ökat räntan på framtidskontot ser jag. För några månader sedan var den på 4,25 %.

Eftersom att inflationen ligger på 4,3 % (enligt SVT) så är alla konton med lägre ränta än så en förlustaffär. Går inte tjäna pengar på det med andra ord.

Fast det är ju alltid bättre att ha pengarna på banken än hemma i madrassen.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

http://www.marginalen.se

5% ränta på sparkontot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Gaffa
Allt på rött!

Precis vad jag tänkte Bäst förtjänst och lika stor risk som på aktie/bankmarknaden idag

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Precis vad jag tänkte Bäst förtjänst och lika stor risk som på aktie/bankmarknaden idag

Och så får han ju sig en kick av att se hjulet rulla runt med 10 000kr

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Appropå ränta. Avanza har 4,01% ränta utan några som helst förpliktelser, dessutom kan man ju med fördel trada värdepapper av olika slag där om man skulle önska.

www.avanza.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Appropå ränta. Avanza har 4,01% ränta utan några som helst förpliktelser, dessutom kan man ju med fördel trada värdepapper av olika slag där om man skulle önska.

www.avanza.se

Fast eftersom att inflationen fortfarande är på 4,3 % så är det en förlustaffär.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Här var de fem högsta sparräntorna utan bindningtid i början av juli (källa: DN).

Kaupthing Bank: 5,30 procent
Collector: 5 procent
Time Finans: 5 procent
Finans AB Marginalen: 5 procent
Svea Ekonomi: 4,85 procent

Har dock inte en susning om insättningsgarantin gäller på dessa så det kan ju vara bra att kolla upp. Kaupthing exempelvis har väl krisat ett bra tag nu (vilket kan förklara sparräntan ).

edit: Har för mig att Handelsbanken har något liknande Swedbanks e-sparkonto fast med 4,05% istället för 3,85% med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DVD
Det finns sparkonton med högre ränta än inflationen.
Att slänga in pengarna på ett sparkonto ger dock ingen snabb vinst och är kanske lite tråkigt.

Räknar du med reavinstskatten så kommer realräntan ändå bli negativ. Med nuvarande inflation så skulle det behövas en ränta ~6,15% för inte tappa värdet på pengarna på kontot.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Finns det sparkonton med över 4,3 % ränta? Vart?

Svea direkt, marginalen, parex, kaupting edge m.fl. erbjuder alla en obunden ränta på minst 5%, ingen bindningstid och skydd av diverse insättningsgarantier (parex och kaupting använder den estniska respektive isländska insättningsgarantin upp till ett visst belopp, sen går den svenska in och täcker resten upp till 250000).

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Det där med att importera från Asien/USA tror jag kunde vara något.
För att ge dig ett exempel, Airsoftvapen (Eller Soft air, om ni så vill).

Tänkte tidigare köpa ett som är ett av de bättre billiga kinesiska vapnen (vad det gäller kvalitet m.m.). Detta vapen heter CM031 och tillverkas av CYMA.

Det är nu kanske ett halvår sedan, men detta vapen kan t.ex. köpas från Gunnerairsoft.com (tror de är baserade i Hong Kong). Där kostar detta vapen 70 usd (ungefär 425 sek).

I Finland kan man också köpa detta vapen, t.ex. från MilGear.fi, där kostar vapnet 140 euro (ungefär 1 314 sek).

Vapnet är alltså nästan 900 kronor billigare i Hong Kong. Även om frakten därifrån är dyrare så kan det säkert löna sig att köpa några stycken i ett paket och sälja vidare i Sverige.

Permalänk
Inaktiv

4.3% är väl också ett ovanligt hög inflation för ett år?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Fast eftersom att inflationen fortfarande är på 4,3 % så är det en förlustaffär.

Jag jag föreslog inte att han skulle sätta pengarna där, bara påpekade att det generellt är en bra ränta jämfört med banker osv. Dessutom kommer ju inte inflationen alltid vara på 4,3% bara för den en gång var det.