Permalänk
Medlem

Vill kunna köra Win o Ubuntu

Tjena!

jag tänkte försöka mig på Ubuntu igen. Såg att det finns en ny ute nu. Men frågan är, jag vill ha Windows kvar. Är det möjligt att kunna ha dom båda två eller måste man välja något av det?

I Windows så kan man välja vilket Windows man vill starta (precis efter bios texten så kommer valmöjligheten upp)

Visa signatur

[GAMER 6.0] CHASSI Vit Fractal Design Define R6 USB-C MODERKORT ASUS Rog Strix Z390-F Gaming CPU Intel Core i9-9900K 3,6GHz RAM Corsair Vengeance LPX 2666MHz 32 GB SSD M.2 Samsung 970 EVO 1 TB GRAFIK ASUS GeForce GTX 1070 PSU EVGA Supernova G3 750W OS Windows 10 x64 MUS Roccat Kiro TGB Logitech G910 LJUD Logitech Z906 SKÄRM 24-tum BenQ G2420HDBL och 2 st 24-tum BenQ GL2450. STOL AKRACING ProX Gamingstol Svart/Vit [HEMSIDA] Tcip.se

Permalänk
Medlem

Jadå, se till att ha windows installerat först, och ha en separat del av HDDn opartitionerad för linux, sen installerar du Ubuntu som vanligt i den partitionen, så använder du en bootloader tex LiLo eller Grub. då får du välja vid start vilket OS du vill boota

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk

Kan tilläggas att bootloader installeras automatiskt.
Är du bara ute efter att känna dig för kan du enkelt installera med Wubi.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twiggz
Jadå, se till att ha windows installerat först, och ha en separat del av HDDn opartitionerad för linux, sen installerar du Ubuntu som vanligt i den partitionen, så använder du en bootloader tex LiLo eller Grub. då får du välja vid start vilket OS du vill boota

D'oh! tänkte inte på det :$. Men hur fungerar det med "bootloadern". Är det program i Windows som gör det möjligt att välja operativsystem vid omstarten?

Kanske är fel fråga att ställa till dig, men vet du om man kan partionera hårddisken inuti XP?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seth-Enslow
Kan tilläggas att bootloader installeras automatiskt.
Är du bara ute efter att känna dig för kan du enkelt installera med Wubi.

Så om man installerar Wubi, så installeras Ubuntu och gör det möjligt för mig att välja Windows eller Ubuntu vid omstart / systemstart?

Visa signatur

[GAMER 6.0] CHASSI Vit Fractal Design Define R6 USB-C MODERKORT ASUS Rog Strix Z390-F Gaming CPU Intel Core i9-9900K 3,6GHz RAM Corsair Vengeance LPX 2666MHz 32 GB SSD M.2 Samsung 970 EVO 1 TB GRAFIK ASUS GeForce GTX 1070 PSU EVGA Supernova G3 750W OS Windows 10 x64 MUS Roccat Kiro TGB Logitech G910 LJUD Logitech Z906 SKÄRM 24-tum BenQ G2420HDBL och 2 st 24-tum BenQ GL2450. STOL AKRACING ProX Gamingstol Svart/Vit [HEMSIDA] Tcip.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tcip
Så om man installerar Wubi, så installeras Ubuntu och gör det möjligt för mig att välja Windows eller Ubuntu vid omstart / systemstart?

Yes. Jag kör själv med det. Du väljer bara vart det ska installeras på datorn och så sköter den allt själv. Den kommer lägga till så att när du startar datorn så kommer du få välja om den ska boota windows eller ubuntu. Är du inte nöjd med ubuntu så kan du via läggtill och ta bort program ta bort Ubuntu.

Edit: Det är bara till att ladda ner senaste ubuntu versionen från deras sida och sen mounta upp ison mha t.ex. daemon tools och sen finns Wubi på skivan. dvs du slipper slösa en skiva

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timerx
Yes. Jag kör själv med det. Du väljer bara vart det ska installeras på datorn och så sköter den allt själv. Den kommer lägga till så att när du startar datorn så kommer du få välja om den ska boota windows eller ubuntu. Är du inte nöjd med ubuntu så kan du via läggtill och ta bort program ta bort Ubuntu.

Edit: Det är bara till att ladda ner senaste ubuntu versionen från deras sida och sen mounta upp ison mha t.ex. daemon tools och sen finns Wubi på skivan. dvs du slipper slösa en skiva

Laddade ner Wubi. Sen tankade ner Ubuntu åt mig, riktigt juste system aå länge man har surf vill säga

Tack ska du ha för svaret. Detta lär jag spara

Visa signatur

[GAMER 6.0] CHASSI Vit Fractal Design Define R6 USB-C MODERKORT ASUS Rog Strix Z390-F Gaming CPU Intel Core i9-9900K 3,6GHz RAM Corsair Vengeance LPX 2666MHz 32 GB SSD M.2 Samsung 970 EVO 1 TB GRAFIK ASUS GeForce GTX 1070 PSU EVGA Supernova G3 750W OS Windows 10 x64 MUS Roccat Kiro TGB Logitech G910 LJUD Logitech Z906 SKÄRM 24-tum BenQ G2420HDBL och 2 st 24-tum BenQ GL2450. STOL AKRACING ProX Gamingstol Svart/Vit [HEMSIDA] Tcip.se

Permalänk
Medlem

http://ubuntu-se.org/drupal/

Scrolla ner på sidan och välj Nordic remix om du vill ha helsvenska, många glömmer bort att den finns. Sen är det bara att installera, se bara till att du installerar windows först, då fixas dual boot menyn automatiskt så att du kan välja vid start.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
http://ubuntu-se.org/drupal/

Scrolla ner på sidan och välj Nordic remix om du vill ha helsvenska, många glömmer bort att den finns. Sen är det bara att installera, se bara till att du installerar windows först, då fixas dual boot menyn automatiskt så att du kan välja vid start.

Tack. Men jag har använt Wubi fungerar fin fint

Visa signatur

[GAMER 6.0] CHASSI Vit Fractal Design Define R6 USB-C MODERKORT ASUS Rog Strix Z390-F Gaming CPU Intel Core i9-9900K 3,6GHz RAM Corsair Vengeance LPX 2666MHz 32 GB SSD M.2 Samsung 970 EVO 1 TB GRAFIK ASUS GeForce GTX 1070 PSU EVGA Supernova G3 750W OS Windows 10 x64 MUS Roccat Kiro TGB Logitech G910 LJUD Logitech Z906 SKÄRM 24-tum BenQ G2420HDBL och 2 st 24-tum BenQ GL2450. STOL AKRACING ProX Gamingstol Svart/Vit [HEMSIDA] Tcip.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tcip
Tack. Men jag har använt Wubi fungerar fin fint

Kom bara ihåg att installation med wubi funkar inte lika bra som en riktig installation, och är extremt mycket segare. Se till att defragmentera hårdisken ordentligt, det hjälper mycket.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
http://ubuntu-se.org/drupal/

Scrolla ner på sidan och välj Nordic remix om du vill ha helsvenska, många glömmer bort att den finns. Sen är det bara att installera, se bara till att du installerar windows först, då fixas dual boot menyn automatiskt så att du kan välja vid start.

Det blir helsvenska efter man kört hem uppdateringarna även om man kör standard-ubuntu-skivan. När jag försökte med nordic remix så fick jag rapporterat fel på skivan (filer som fattades) när jag körde alternativet testa skiva när man bootar på den, men de kanske har fixat detta nu?

Permalänk
Medlem

Om den hittar fel på skivan, så är det dålig bränning bränn en ny skiva. Med normal Ubuntu version så är vissa saker fortfarande på engelska, på Nordic remix skivan är det mesta på svenska från början åtminstone.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Kom bara ihåg att installation med wubi funkar inte lika bra som en riktig installation, och är extremt mycket segare. Se till att defragmentera hårdisken ordentligt, det hjälper mycket.

Jaså? defragmentera i Windows då va? men varför är det segare? (har inte märkt det)

Visa signatur

[GAMER 6.0] CHASSI Vit Fractal Design Define R6 USB-C MODERKORT ASUS Rog Strix Z390-F Gaming CPU Intel Core i9-9900K 3,6GHz RAM Corsair Vengeance LPX 2666MHz 32 GB SSD M.2 Samsung 970 EVO 1 TB GRAFIK ASUS GeForce GTX 1070 PSU EVGA Supernova G3 750W OS Windows 10 x64 MUS Roccat Kiro TGB Logitech G910 LJUD Logitech Z906 SKÄRM 24-tum BenQ G2420HDBL och 2 st 24-tum BenQ GL2450. STOL AKRACING ProX Gamingstol Svart/Vit [HEMSIDA] Tcip.se

Permalänk
Medlem

När jag använde Wubi så valde jag att installera Ubuntu på partion D som ligger på andra hårddisk, XP ligger på C.

Jag tycker att det fungerade otroligt smidigt och bra.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tcip
Jaså? defragmentera i Windows då va? men varför är det segare? (har inte märkt det)

Det använder windows fil system som är mycket segare, sen ligger det i en själv expanderande fil. Acpi funkar inte heller. Sen är det minst lika lätt att göra en normal installation som med wubi i dagens läge.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Sen är det bara att installera, se bara till att du installerar windows först, då fixas dual boot menyn automatiskt så att du kan välja vid start.

jag installerade XP först och Ubuntu efter, men inte fick jag någon valfunktion när jag startar datorn.

har lagt om Ubuntu 2-3gånger för att testa, men funkar inte.
har testat SuperGrub, men inget där heller funkar. :S

kan det ha att göra med att man kör XP och Ubuntu på en Sata-disk?
båda är installerade på samma hdd dock olika partioner ^^,
så för att komma in i Ubuntu är det skiva som gäller för mig

hur f*n fixar man detta?

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janee
När jag använde Wubi så valde jag att installera Ubuntu på partion D som ligger på andra hårddisk, XP ligger på C.

Jag tycker att det fungerade otroligt smidigt och bra.

Jag tog det på samma disk som Windows ligger på (jaja jag vet dumt att göra så. Får partionera upp hårddisken sen..)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Det använder windows fil system som är mycket segare, sen ligger det i en själv expanderande fil. Acpi funkar inte heller. Sen är det minst lika lätt att göra en normal installation som med wubi i dagens läge.

Aha

Visa signatur

[GAMER 6.0] CHASSI Vit Fractal Design Define R6 USB-C MODERKORT ASUS Rog Strix Z390-F Gaming CPU Intel Core i9-9900K 3,6GHz RAM Corsair Vengeance LPX 2666MHz 32 GB SSD M.2 Samsung 970 EVO 1 TB GRAFIK ASUS GeForce GTX 1070 PSU EVGA Supernova G3 750W OS Windows 10 x64 MUS Roccat Kiro TGB Logitech G910 LJUD Logitech Z906 SKÄRM 24-tum BenQ G2420HDBL och 2 st 24-tum BenQ GL2450. STOL AKRACING ProX Gamingstol Svart/Vit [HEMSIDA] Tcip.se

Permalänk
Medlem

Det kan ha att göra med att du har en sata disk men det låter konstigt, själv har jag ingen erfarenhet av sata, har inte fått min nya hd än till ny datorn så jag kör ide hårdiskar än.

Och på mina ide hårdiskar har det alltid funkat med dual boot så länge man installerat windows först.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

funkar bra på min datorer med sata diskar, så det verkar konstigt

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått ska det inte spela någon roll alls om man kör sata eller ata (ide).

Permalänk
Medlem

tycker det är lite lustigt.
visserligen kanske man gjorde något fel vid installationen av Ubuntu, men jag är bra säker på att jag gjorde exakt lika som när jag testade den lite äldre versionen i våras, och då funkade allt.

edit_

fick en länk av en kompis (http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=224351), testade det och nu så får jag fram val om OS.

MEN...
när jag väljer Ubuntu så får jag Error om att något sådant inte finns. haha
tokskoj det här.

Visa signatur

Haha.. Se på fan..