Permalänk
Medlem

Lite frågor Rörande Linux

Hallojsan,

Har länge smygit runt på Sweclockers och forumen här (Speciellt under långa och tråkiga timmar på jobbet ) men har inte registrerat mig förens nu.

Jag har funderingar på att köpa en ny dator runt månadsskiftet September/Oktober (eftersom jag har semester i September och vill se om plånboken tillåter det efteråt ).

Jag har planerat att antingen köpa ett 4850 eller 4870 grafikkort, beroende på hur mycket jag tillslut väljer att spendera på datorn. Jag har läst att det är lite problem med drivrutiner till 48xx korten för Linux, men har inte sett det diskuteras här på ett tag. Så jag undrar hur situationen ser ut för tillfället, och om ni tror att det borde finnas Okej drivrutiner ute runt början av Oktober?

En annan sak som ofta nämns är att de flesta spelen fungerar bättre till Windows, men att man kan använda Wine eller Cedega för många av spelen och att de ofta fungerar mycket bra där. Det spelet som jag spelar mest för tillfället ska inte vara några problem alls (Eve) eftersom det finns en officiell Linux klient till det. Dock så undrar jag om ett annant MMO som jag spelar (även om jag spelar det mycket sällan nu och funderar på att lägga av med det) och det är Dark Age of Camelot. Någon som vet hur det fungerar på Wine/Cedega? På Mythic's hemsida (skaparna av DAoC) så avråder de dock från att försöka spela DAoC på Linux, men den kommentaren är ett par år gammal så mycket kan juh ha hänt sedan dess.

Jag undrar även hur snabt det brukar gå innan ett nytt spel brukar fungera till Wine/Cedega, på ett ungefär. Handlar det om dagar, veckor, månader eller kanske t.o.m år? De spelen jag vet att jag kommer att prova i framtiden är någorlunda stora titlar (Warhammer Age of Reckoning, StarCraft 2 och Diablo 3) så det bör finnas ett ganska så stort intresse för det.

Sen så undrar jag även om mindre/enklare windows baserade progam/aplikationer ofta brukar fungera i Wine/Cedega?

Den sista saken som jag undrar över är om GimpShop kan läsa PSD filer?

Jag gissar även att det finns program liknande Adobe Reader som kan läsa PDF filer?

Ursäkta det långa inlägget :).

Permalänk
Hedersmedlem

Du har för höga förhoppningar om att kunna köra spel och program från windows under linux. Ge upp dem helt, så blir du positivt överraskad av det som fungerar istället för irriterad över allt som inte gör det.

Det finns inga garantier för att kommande spel som de du nämner någonsin kommer gå att köra under linux.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Okej, tackar.

Hmm, antar att jag kan dual-boota med en Windows installation i så fall.

Permalänk

hehe du har smygit runt en hel del, eller mer än dom flesta som vill prova på linux gör
då du har interreserat dig och läst på litte märker jag,

vill du kolla upp hur olika spel fungerar under wine kan du söka i app db

http://appdb.winehq.org/appview.php?iAppId=443

ser ut att fungera fint men, ser att spelet är testat med en ganska gammal verion av wine,
och ibland är det så att vissa spel fungerar sämre eller inte alls i nyare versioner. man får helt enkelt testa själv, men som allt nytt man vill lära sig så behövs tid,tålamod och envishet.

Dual boot tycker jag verkar vettigast så man får en mjuk övergång, då kan man boota windows när man blir less på att leta howtos och skumma igenom hjälpforum. körde dualboot i flera år innan jag kände mig helt bekäm med att överge windows.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

Jo, att köra Linux med avsikt att köra Windows-program brukar aldrig vara någon bra idé. Däremot så fungerar vissa spel ganska bra ändå. Wine har en databas där man kan kolla upp ungefär hur bra ett visst program fungerar, t.ex. så verkar Dark Age of Camelot fungera ganska bra. Jag spelar också lite nyare spel så som NWN2 och HoMM5 utan problem med Wine. Men det är alltid olika från program till program hur bra det fungerar, så enda sättet att verkligen ta reda på om det fungerar brukar vara att testa.

Jag har också förhoppningar om att Starcraft 2 och Diablo 3 ska fungera bra i framtiden, då Blizzards spel brukar fungera riktigt bra med Wine tack vare att de använder OpenGL (de släpper ju nämligen spelen till Mac också). Men vi får väl se hur det blir.

Det smartaste är nog som du säger att köra dualboot. Jag har kört Linux som mitt primära OS i många år nu, men jag har fortfarande kvar en liten partition med WinXP i fall jag får lust att spela något som inte fungerar med Wine.

Permalänk
Medlem

Tackar för Svaren!

Det lutar starkt åt att det blir en dualboot med Windows och Linux. Det blir antagligen Ubuntu som dist till Linux eftersom den verkar vara en bra dist, i alla fall tills en början innan man känner sig mer säker på hur saker och ting fungerar.

Någon som har svar på mina andra frågor? (Statusen på Drivrutiner till 48xx grafikkorten, om GimpShop kan läsa PSD filer samt om det finns något bra program för PDF filer? )

Permalänk
Medlem

Om du tänkt använda linux så får du nog illa kvickt lära dig att GOOGLA FFS.
http://www.google.com/search?q=gimp+PSD
http://www.google.com/search?q=linux+PDF

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ett tips kan vara att till en början använda linux för nöjes skull och förlita dig inte på att du kommer att kunna göra allt som du kan göra med windows med en gång.

Pröva och lek med olika teman och inställningar(http://www.gnome-look.org/index.php?xsortmode=high&page=0&xco...), lek med compiz samt testa om det finns roliga spel (i ubuntu via synaptic eller via lägg till/ta bort program). Man lär sig mycket bara genom att leka och testa lite samt att inte dra sig för att använda google.

Sedan apropå windowsapplikationer och småprogram så är det nog bäst om du letar efter vad det finns för motsvarighet i din distributions programförråd.

Jämfört med windows så har de flesta linuxdistar det mesta man behöver redan direkt efter installation. Som tex office, torrent-klient, motsvarighet till msn osv. Annars installerar du det du behöver enklast genom lägg till/ta bort program eller synaptic (ubuntu). Det mesta man behöver finns där annars får man i sista hand googla sig till program och då är getdeb en hyffsad sida att börja på. (http://www.getdeb.net/)

Om du förväntar dig att inget kommer att fungera så är det bara bra för då är det större chans att du blir positivt överaskad.:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ove-Piss
Om du förväntar dig att inget kommer att fungera så är det bara bra för då är det större chans att du blir positivt överaskad.:)

Skall komma ihåg det, bra tips :).

Jag har börjat leka lite smått hemma med min nuvarande dator genom att ladda ner Ubuntu och köra det genom CD skiva, och måste säga att det lilla jag har hunnit prova hittils både såg fint ut och verkade vara väldigt enkelt och logiskt. Det verkar vara en bra nybörjar dist innan man har hunnit lära sig alla kommandon.

Och jag ska bättra mig på att använda Google :). Vet att det kan vara irriterande med samma frågor om och om igen, och även enkla frågor som man enkelt kan hitta själv med lite arbete. Jag ber om ursäkt för det, Micket.

Jag har dock haft lite svårt att hitta någon information om 4850 och 4870 drivrutiner till Linux, men snubblade på den här kommentaren på Ubuntu-se.org forumen så det verkar finnas hopp :).

" ATis binära paket ska ha stöd för HD 48x0 sedan version 8.6.
Länk till ATIs Linuxdrivrutiner http://ati.amd.com/support/drivers/linux/linux-radeon.html"

Så det verkar finnas hopp för det också :). Den typen av program jag hade i åtanke när jag undrade över om mindre Windows program fungerar var mestadels små enkla program som jag ofta använder som komplement till DaOC och Eve när jag spelar, som till e.ex "EveMon" till Eve som håller reda på dina Skills och där du kan planera skill ques etc, men det är ingen viktig sak och det går säkert att höra mer om på Eve's forum, och om jag inte lyckas få det eller andra sånna små enkla program att fungera i Wine så är det juh inte hela världen :).

Tack än en gång för alla svar, ska sätta mig ner och leka lite mer i Ubunto via CD'n hemma så att man kanske hinner lära sig lite mer om hur det fungerar och hur man löser mindre problem när/om jag skaffar den nya datorn :).

Permalänk
Medlem

Phoronix.com är en bra sida som brukar prestandatesta olika hårdvara och mjukvara till linux och solaris.

Här kommer en länk till deras grafikkortsartiklar:

http://www.phoronix.com/scan.php?page=category&item=Graphics%...

4850 och 4870 bland andra skall ha recenserats.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinedar
... bra program för PDF filer? )

Ubuntu levereras med evince, som kan läsa pdf-filer men jag tror att adobe har släppt en variant av sin läsare för linux om du föredrar den. Om du vill skapa pdf-filer så kan open office exportera sådana.

Visa signatur

I \w+ regular expressions.

Permalänk
Medlem

Linux är ingen hit att köra spel i.

Jag spelar CS på Linux men är också en av de få som fått det att fungera, de flesta har problem med möss, FPS och dylikt.

CS är också det enda jag fått att fungera ordentligt.

Permalänk
Medlem

Linux är ingen hit att spela spel gjorda för windows i. Windowsspel funkar oftast bättre i windows än i andra operativsystem. Fast detta är väl knappast någon överraskning för någon?

Det finns heller inte så många kommersiella spel gjorda för varken linux, mac eller Solaris. Så byt inte från windows om du bara skall spela windowsspel eller använda windowsprogram. Testa med wine i linux om du vill men ha inte allt för stora förhoppningar.

Permalänk
Medlem

Halloj Igen,

Jag tacka än en gång för alla trevliga svar :).

Det kommer med största säkerhet bli en dualboot med Windows (XP eller Vista, får se. Inte någon störra fan av något av dom men är juh så illa tvungen att byta från 2000 när man skaffar en dator med bättre ram) samt Ubuntu.

Spelar inte så överdrivet mycket nuförtiden så det blir antagligen mestadels att man kommer att leka runt i Ubuntu, ser fram emot att ge det en chans och se hur man gillar det. Dualbooten med Windows blir bara för att spela spel när man känner för det.

Hittade detta på ett forum på ubuntu.org, så det kanske finns lite hopp om Warhammer Online: Age of Reckoning också...

" I have a friend who is in WAR beta and he said he was able to launch WAR in Wine 1.0 RC3 without issues and log in as well. He said he had a few performance issues though and some other graphical issues where characters wouldn't display, etc. From what he said though it sounds promising."

Meeen, som flera har sagt tidigare så har jag inte några större förhoppningar om det. Förväntar mig att det inte ska fungera, gör det mot en formodan det så är det bara ett plus :).

Det spelet som jag spelar mest nuförtiden (faktist det enda jag spelat de senaste månaderna) är EVE och det vet jag fungerar på Linux eftersom de har en Linux klient som man kan ladda ner på deras hemsida.

Nu är det bara att se fram emot den nya datorn och de nya utmaningarna som man kan få med Linux.

Permalänk
Medlem

Daoc var bara och installera och köra, men det var ett tag sen jag testade, kan vara sämmre i nyare wine versioner. World of warcraft funkar alltid i linux så du kan börja spela det istället hehe, det har t.o.m bättre prestanda i linux så länge man kör openGL.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
World of warcraft funkar alltid i linux så du kan börja spela det istället hehe, det har t.o.m bättre prestanda i linux så länge man kör openGL.

har aldrig lyckats få bättre prestanda i linux jämfört med i windows på samma maskin, även fast man väljer att köra i openGL-läge. Har testat med både ATI och Nvidia.

Edit: Dock så har jag fått likvärdig prestanda

Permalänk
Medlem

Har det kommit bättre drivrutiner till Linux för ATI Radeon-korten nuförtiden? Funkar de minst lika bra som NVIDIA:s binära drivrutiner på Linux?

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q9300 2.5 Ghz | 4 GB Corsair DHX XMS2 PC6400 DDR RAM | ASUS GeForce 7950GT 512 MB RAM | Gigabyte-GA-EP35-DS4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av john13th
Har det kommit bättre drivrutiner till Linux för ATI Radeon-korten nuförtiden? Funkar de minst lika bra som NVIDIA:s binära drivrutiner på Linux?

i Wine är nvidia fortf bättre... dock så har nVidias nya kort (8/9+ serien) problem med 2Dn vilket inte ATi verkar ha.

Var någon som länkade Phoronix där dom testar den nya 4000 serien i linux - skvallrar väl endel om hur bra ATis drivrutiner fungerar i native spel t.ex.

Permalänk
Medlem

Typ det finns en bärbar laptop som har en ATI Radeon HD2400 grafikkort inbyggt i datorn. Den skulle idag inte ha några problem att använda sig av 3D-hårdvaruacceleration i Linux eller att visa upp den optimala skärmupplösningen i Linux? För som sent som våren förra året hade jag ett Radeon-kort i min stationära dator och då hade den problem med att kunna utföra just de egenskaperna i Linux vilket jag nu inte har med med mitt nuvarande GeForce-kort.

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q9300 2.5 Ghz | 4 GB Corsair DHX XMS2 PC6400 DDR RAM | ASUS GeForce 7950GT 512 MB RAM | Gigabyte-GA-EP35-DS4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poka64
har aldrig lyckats få bättre prestanda i linux jämfört med i windows på samma maskin, även fast man väljer att köra i openGL-läge. Har testat med både ATI och Nvidia.

Edit: Dock så har jag fått likvärdig prestanda

Du kanske hade en ganska snabb dator, på min sega gammla burk märktes skillnaden väl, hellst i städer i wow där i windows segade det ner till snigelfart. I ubuntu gick det mycket bättre, dock testade jag alldrig OpenGl i windows, det kanske hade varit snabbare även där.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av john13th
Typ det finns en bärbar laptop som har en ATI Radeon HD2400 grafikkort inbyggt i datorn. Den skulle idag inte ha några problem att använda sig av 3D-hårdvaruacceleration i Linux eller att visa upp den optimala skärmupplösningen i Linux? För som sent som våren förra året hade jag ett Radeon-kort i min stationära dator och då hade den problem med att kunna utföra just de egenskaperna i Linux vilket jag nu inte har med med mitt nuvarande GeForce-kort.

Jag hade en Acer 5520G i vintras, med just ett HD2400. Det fungerade väl fint, jag spelar inget annat än Warcraft III, men det fungerade fint iaf Kan tänka mig att drivrutinerna nu är något bättre