Permalänk
Avstängd

Nätverk i Ubuntu 8.04?

Har för första gången i mitt liv installerat en Linuxdistribution, nämligen Ubuntu 8.04 Desktop Edition. Jag kan inte ansluta till internet och jag har ingen aning om hur man gör.

Snälla hjälp!

Permalänk
Medlem

Ska fungera out of the box. Kanske om drivare saknas.
Brukar gå att installera windowsdrivare med "ndiswrapper".

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Ska fungera out of the box. Kanske om drivare saknas.
Brukar gå att installera windowsdrivare med "ndiswrapper".

Och det betyder? Alltså jag har aldrig använt linux innan, jag kan verkligen INGENING!!

Permalänk
Medlem

Lite mer info kan du nog ge. Har du bredband, modem, trådlöst?

Visa signatur

4 datorer: 9 cpuer (plats för 4 till), 10scsi+1satadisk, 7.75gb ram, bara Linux
http://isitfika.net http://code.kryo.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yarrick
Lite mer info kan du nog ge. Har du bredband, modem, trådlöst?

Jag har bredband och ansluter med kabel. Jag kör dual-boot med Win XP Pro och där funkar internet prima.

Permalänk
Medlem

Har du dynamiskt tilldelat IP-nummer?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Har du dynamiskt tilldelat IP-nummer?

Nej.

Permalänk
Medlem

Jag kör dual boot med XP och Ubuntu med ADSL fån Telia,.

När jag byter OS så måste jag vänta med modemet avstängt ca 15min så att det dynamiska IP numer förnyas.

Visa signatur

janee

Permalänk
Vila i frid

Kika först vad XP använder för MAC-address. Ställ sen in Ubuntu att använda samma MAC-adress, s.k. MAC-kloning.

Det är din ISP som vägrar dela ut en ny IP pga att Ubuntu strular till det.

Enklast är att köpa en router för 200 spänn på ONOFF (t.ex. DLINK 804) att koppla in mellan nätverksuttaget och din dator. Då slipper du MAC-adress problemet för alltid.

Permalänk
Medlem

Det blir en router för mig, Tack hasenfrasen.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Nu hade han inte dynamiskt tilldelat IP-nummer
Filen du behöver ändra är /etc/network/interfaces, så kör
sudo gedit /etc/network/interfaces

och denna bör innehålla något i stil med;
auto eth0 lo
iface lo inet loopback
iface eth0 inet static
address 193.11.231.216
netmask 255.255.255.0
gateway 193.11.231.1
network 193.11.231.0
broadcast 193.11.231.255
dns-nameservers 193.11.224.20
dns-search vth.sgsnet.se

där du såklart byter alla adresser och ip-nummer till det du har.
Antar att den har en sån här rad nu, bort med den.
iface ech0 inet dhcp

starta om med ifdown och ifup
Du hittar guider om du googlar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janee
Jag kör dual boot med XP och Ubuntu med ADSL fån Telia,.

När jag byter OS så måste jag vänta med modemet avstängt ca 15min så att det dynamiska IP numer förnyas.

Jag har också ADSL från Telia och dual-bootar med Ubuntu och XP.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Kika först vad XP använder för MAC-address. Ställ sen in Ubuntu att använda samma MAC-adress, s.k. MAC-kloning.

Det är din ISP som vägrar dela ut en ny IP pga att Ubuntu strular till det.

Enklast är att köpa en router för 200 spänn på ONOFF (t.ex. DLINK 804) att koppla in mellan nätverksuttaget och din dator. Då slipper du MAC-adress problemet för alltid.

Jag har redan en router. Datorn är kopplad så här:

Vägguttag - Modem - Router - Dator

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Nu hade han inte dynamiskt tilldelat IP-nummer
Filen du behöver ändra är /etc/network/interfaces, så kör
sudo gedit /etc/network/interfaces

och denna bör innehålla något i stil med;
auto eth0 lo
iface lo inet loopback
iface eth0 inet static
address 193.11.231.216
netmask 255.255.255.0
gateway 193.11.231.1
network 193.11.231.0
broadcast 193.11.231.255
dns-nameservers 193.11.224.20
dns-search vth.sgsnet.se

där du såklart byter alla adresser och ip-nummer till det du har.
Antar att den har en sån här rad nu, bort med den.
iface ech0 inet dhcp

starta om med ifdown och ifup
Du hittar guider om du googlar.

Hmm, lät komplicerat, men jag ska testa...

Permalänk
Medlem

Kan du inte tilldela IP med DHCP från routern? Det är ett alternativ.
En bra router kan tilldela samma IP till datorn hela tiden beroende på MAC-adress om det behövs (så har jag på min)

Dessa inställningar jag kopierat är för min när jag går direkt mot vägguttaget. Om du kopplar in i en router.. uhm. med statiskt tilldelat IP.. ja då vet jag itne riktigt
http://www.cyberciti.biz/tips/howto-ubuntu-linux-convert-dhcp...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Kan du inte tilldela IP med DHCP från routern? Det är ett alternativ.
En bra router kan tilldela samma IP till datorn hela tiden beroende på MAC-adress om det behövs (så har jag på min)

Dessa inställningar jag kopierat är för min när jag går direkt mot vägguttaget. Om du kopplar in i en router.. uhm. med statiskt tilldelat IP.. ja då vet jag itne riktigt
http://www.cyberciti.biz/tips/howto-ubuntu-linux-convert-dhcp...

Hmm, är inte så kunnig när det gäller nätverk. Routern kan inte tilldela samma dator samma IP hela tiden. Alla datorerna i nätverket byter IP lite då och då.

Permalänk
Medlem

Låter som om du faktiskt HAR automatiskt tilldelat IP-nummer nu?
Har du DHCP i nätverket eller ej?
Bestäm dig för vad du har (samma som i Windows inställningar för nätverk), och om du inte får det att fungera kan du klistra in ditt /etc/network/interfaces här.

Permalänk
Medlem

Innan du börjar ställa om en massa inställningar så kanske det är en bra idé att kolla om nätverkskortet över huvud taget fungerar Om du kör ifconfig i en terminal så får du en lista på tillgängliga nätverkskort och dess egenskaper. Du borde ha ett som heter eth0 om det fungerar korrekt.

Om du inte har eth0 så kan du köra lspci för att lista alla enheter på pci-bussen, och visa oss vad du får för utskrift. Då kan vi kolla upp vad det är för nätverkskort du har, och om man behöver göra något speciellt för att få det att fungera.

Om du däremot har eth0 så kan du kolla på den övre panelen på skrivbordet, där du i det övre högra hörnet har en nätverksikon. Om du klickar på den så borde det stå att du är ansluten till ett trådbundet nätverk. Om det ändå inte fungerar så kan det hända att du får konfigurera nätverket manuellt, genom att gå in på System->Administration->Nätverk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Låter som om du faktiskt HAR automatiskt tilldelat IP-nummer nu?
Har du DHCP i nätverket eller ej?
Bestäm dig för vad du har (samma som i Windows inställningar för nätverk), och om du inte får det att fungera kan du klistra in ditt /etc/network/interfaces här.

Jag har automatiskt tilldelat IP och har alltid haft, har jag sagt nåt annat? Hmm, kan inte så mkt om det här, som sagt...

Sedan vet jag inte hur jag får fram mitt "/etc/network/interfaces", jag har aldrig någonsin använt Linux förut.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Innan du börjar ställa om en massa inställningar så kanske det är en bra idé att kolla om nätverkskortet över huvud taget fungerar Om du kör ifconfig i en terminal så får du en lista på tillgängliga nätverkskort och dess egenskaper. Du borde ha ett som heter eth0 om det fungerar korrekt.

Om du inte har eth0 så kan du köra lspci för att lista alla enheter på pci-bussen, och visa oss vad du får för utskrift. Då kan vi kolla upp vad det är för nätverkskort du har, och om man behöver göra något speciellt för att få det att fungera.

Om du däremot har eth0 så kan du kolla på den övre panelen på skrivbordet, där du i det övre högra hörnet har en nätverksikon. Om du klickar på den så borde det stå att du är ansluten till ett trådbundet nätverk. Om det ändå inte fungerar så kan det hända att du får konfigurera nätverket manuellt, genom att gå in på System->Administration->Nätverk.

Nätverkskortet fungerar iaf utmärkt i Windows XP, dock inte utan att installera drivrutiner. Behöver man göra det i Ubuntu också? Hur får man tag på rätta drivrutinerna isåfall?

Om man håller musen över nätverksikonen uppe i hörnet står det något i stil med "Manuellt konfigurerat nätverk". Jag har dock inte konfigurerat ett skit.

Permalänk
Medlem

I ditt svar till min första inlägg så svarar du rätt tydligt nej på frågan om du har DHCP på.

/etc/network/interfaces är en textfil som heter "interfaces" som ligger i mappen /etc/network, öppna en texteditor och öppna filen, kan göras helt grafiskt om du vill.

Du kommer ofta att bli rekommenderad en magisk rad som öppnar en fil direkt via kommandoraden
t.ex.
gedit minfil.txt
gvim minfil.txt
nedit minfil.txt
emacs minfil.txt
nano minfil.txt
där de förstnämnda är olika texteditorer, det sistnämna en textfil (som kan heta vad som helst, och ligga vart som helst). Öppna en terminal, och kör dessa kommandon då.

I denna fil behöver du administratörsrättigheter så vi kör allt igenom kommandot sudo
sudo gedit /etc/network/interfaces

För att kunna hjälpa dig måste vi be dig göra det vi frågar efter.
Öppna en terminal, kör

sudo ifconfig

Ser du eth0 där så borde kortet fungera, om inte. då blir det svårare.
Min utskrift innehåller detta

eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:02:3f:22:b9:22 inet addr:192.168.1.2 Bcast:192.168.1.255 Mask:255.255.255.0 inet6 addr: fe80::202:3fff:fe22:b922/64 Scope:Link UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1 RX packets:190551 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0 TX packets:180963 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0 collisions:0 txqueuelen:1000 RX bytes:170255166 (162.3 MiB) TX bytes:24221878 (23.0 MiB) Interrupt:10

Sedan vill vi att du kör
lspci
där ditt kort också bör dyka upp (även om eth0 saknas)

Om du hittar kortet, då är det dags att gå vidare att titta i inställningarna. Gör det via den grafiska miljön som perost beskriver. Får du inte det att fungera så visa oss interfaces-filen, som du gör med den magiska raden:
cat /etc/network/interfaces