HTPC - Alternativ till interface som MythTV

Permalänk
Medlem

HTPC - Alternativ till interface som MythTV

Hej

Råkade spräcka displayen på min laptop för ett par veckor sedan så jag har bestämt att den ska bli "HTPC".
Den endast användas till musik och film.
Jag har tänkt köra Ubuntu på den. Några frågor angående detta,

1. Jag hittar inget bra interface. MythTV gillar jag inte. Jag kommer inte att ha tv-kort till den så det är oviktigt. Jag har lekt lite med tanken att göra något själv i ganska enkelt utförande med lite php och sql. Frågan är bara om det skulle bli bra och om jag skulle orka slutföra det. Har ni några tips?

2. Musikuppspelning bör ha vissa funktioner t.ex, flera playlists, smidig köhantering, "jump to file". Många av funktionerna jag vill finns i Winamp5 men sist jag prövade gick det inte att köra Wine. Finns det någon värdig motsvarighet för Linux?

3. De fjärrkontroller som finns till PC via usb, kan man på någon programmera siffrorna så att de funkar som på en mobiltelefon? Dvs 2an motsvarar a,b,c och när man håller den inne så får man en 2a. Ha det varit smidigt när man använder t.ex "jump to file".

Tidigare använde jag en annan maskin till (min nuvarande desktop) till "htpc". Då körde jag XP, Winamp5 till musik och VLC till film. Styrde det hela med en trådlös mus och utan något särskilt interface utan bara XP desktop. Behövde jag skriva använde jag XPs inbyggda virtuella tangenbord. Det funkade hur bra som helst men det var ingen "snygg lösning". Ett tag använde jag min PS2-handkontroll och ett program som hette joy2mouse (tror jag) och använde den för att styra allt. Då hade jag spel på den maskinen också. Det funkade nästan bättre än musen delvis pga. fler knappar att konfigurera.

Kom med synpunkter och förslag! Tack på förhand!

Med vänlig hälsning
Magnus

Visa signatur

Asus P5Q Pro - Core2 Duo E8400 3ghz - Kingston 2gb 667mhz DDR2 - Asus 8600GT 512mb - 400gb WD + 1,5tb WD Elements - 22" Samsung Syncmaster - Win7. | Dell Dimension 8400: P4 3,4ghz - 2gb - ATI X300 - 150gb WD - 32" Samsung TV - Win7. | FujitsuSiemens Lifebook S7010D: Centrino 1,7ghz - 1gb - 80gb WD - Win7/Ubuntu. | 3 x Dell Poweredge 2300: 2 X PII400mhz - 512mb - 4 x 36,6gb SCSI PERC.

Permalänk
Medlem

Mediaspelare;
Songbird
Exaile
AmaroK
kan vara intressanta alternativ, vet inte hur det är med film i dom dock.

BOXee är på gång, kan vara ett alternativ när det kommer ut.
och såklart, XBMC.

Jag till bara påpeka att jag inte provat nåt av desa program

Permalänk
Medlem

mest likt Winamp borde Audacious vara, för det är ju i princip en kopia av Winamp iaf.

sen om den är värdig eller ej vettefanken då jag inte använt Winamp på länge.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

En kopia av winamp 2 kanske, men jag ser inget stöd för flera playlists i Audicious

Permalänk
Medlem

XBMC är grymt trevligt på HTPC, har kört det i 3-4 år (på Xbox) och kommer aldrig att byta

Finns en tråd om det:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=7495...

Lite screenshots: http://xbmc.org/media/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
En kopia av winamp 2 kanske,

men jag ser inget stöd för flera playlists i Audicious

som sagt, har inte rört det på länge. (kanske inte just så länge men..)

vet inte riktigt vad du menar, men flera listor kan man ha. det finns en öhm.. listlista för det. men flera listor samtidigt kan man däremot inte köra antar jag.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

AndreaX jag tror han är ute efter något sånt här.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/4/49/Exaile-latest.p...

Permalänk
Medlem

Jo jag lägger en röst för XBMC oxå, bästa jag använt.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

XBMC för Ubuntu är stabilt, lätt att installera och läser "alla" film och musik-format:

Guide som beskriver installationen här:

http://www.xbmc.nu/index.php?option=com_content&task=view&id=...

/GrandAnse

Administratör www.xbmc.nu

Visa signatur

Administratör - XBMC MediaCenter Sverige - www.xbmc.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
AndreaX jag tror han är ute efter något sånt här.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/4/49/Exaile-latest.p...

ah. jo det blir ju lite enhetligare med allt i samma fönster, men principen var ju samma iaf.

fick dock en liten fobi mot Exaile sist jag använde det då jag lyckades stänga ner nån ruta och den var hela progeamet oanvändbart. fanns säkert nån lösning, men jag listade aldrig ut den..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Audacious är en Winamp 2.x kopia, Winamp 5.x har betydligt fler funktion. Rhythmbox är nog det närmaste hittills men det har på tok för lite inställningar.

Prövade installera XBMC och det verkar ju hyffsat men vad jag kunde se så är det för lite inställningsmöjligheter där.
Väntar på login till BOXee för att se hur det är.

Ska börja experimentera med Apache+PHP+Mysql och kanske bygga nåt själv och köra firefox i fullskärm. Det behöver inte vara särskilt snyggt, hellre lite mer avanacerat.

Min sista utväg är XP med Winamp5 och då får jag vad jag behöver. Musik och videouppspelning, bränning och rippning.

För övrigt tycker jag det är märkligt att det inte finns någon "riktig" kopia av Winamp 5 för Linux. Gillade inte det själv i början och körde länge med 2.58 eller 2.98 (minns faktiskt inte) men när jag väl kom in i hur 5an var uppbyggd och alla möjligheter så har jag aldrig funderat på att byta. Synd man inte är duktig på programmering för det hade varit ett givet projekt.

Tack för alla svar och kommenterar. Kom gärna med fler idéer och synpunkter.

Med vänlig hälsning
Magnus

Visa signatur

Asus P5Q Pro - Core2 Duo E8400 3ghz - Kingston 2gb 667mhz DDR2 - Asus 8600GT 512mb - 400gb WD + 1,5tb WD Elements - 22" Samsung Syncmaster - Win7. | Dell Dimension 8400: P4 3,4ghz - 2gb - ATI X300 - 150gb WD - 32" Samsung TV - Win7. | FujitsuSiemens Lifebook S7010D: Centrino 1,7ghz - 1gb - 80gb WD - Win7/Ubuntu. | 3 x Dell Poweredge 2300: 2 X PII400mhz - 512mb - 4 x 36,6gb SCSI PERC.