datorbutiken service?!

Permalänk

datorbutiken service?!

Skickade iväg mitt moderkort och gjorde precis som dom skrev på sidan.

Paketerade väl och skrev numret på utsidan osv, nu har dom skickat tillbaka moderkortet och dom skrev att processor pinnarna var böjda och knäckta på flera ställen jag monterade fan det sockel skyddet as försiktigt och när jag kollade var dom hur fina som helst det var inte ens därför jag skickade tillbaka moderkortet. och dom vill att jag betalar 380 Kr för hanteringskostnad och frakt.

är det detta som kallas service jag är sjukt förbannad, det är inte pengarna som är problemet bara att dom kan göra såhär? Hur ska jag gå tillväga?

Permalänk
Medlem

Du menar att dom skulle hitta på att pinnarna var böjda menar du ?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Du menar att dom skulle hitta på att pinnarna var böjda menar du ?

Ja det är så man tjänar pengar i branschen, visste du inte det?

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk

Om nu pinnarna verkligen ser jättefina ut är det väl bara att ta ett bra kort på dem, maila DB och bestrida deras krav?

Självklart byter de inte ut varor som på något sätt är defekta p.g.a felaktigt handhavande. Därmed inte sagt att ditt mobo är det, men du förstår principen och måste inse varför DB agerar som de gör.

Om inte annat - posta en bild här på din sockel?

Visa signatur

|| --- ||

Permalänk

jag har inte hämtat ut det, tänker inte betala 380 kr för att få tillbaka ett trasigt moderkort som antingen posten eller någon på db har förstört mer än det redan var. Jag tog ju inte kort på sockeln innan jag skickade iväg det, visste ju inte detta i förväg precis...

Permalänk
Medlem

Sådana här trådar gör mig mörkrädd.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FunkeyBananas
jag har inte hämtat ut det, tänker inte betala 380 kr för att få tillbaka ett trasigt moderkort som antingen posten eller någon på db har förstört mer än det redan var. Jag tog ju inte kort på sockeln innan jag skickade iväg det, visste ju inte detta i förväg precis...

Men det är ju knappast datorbutiken som förstört dem, och om posten skulle gjort det borde ju paketet vara skadat.

Så antingen har du böjt dem, eller packeterat kasst...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Men det är ju knappast datorbutiken som förstört dem, och om posten skulle gjort det borde ju paketet vara skadat.

Så antingen har du böjt dem, eller packeterat kasst...

både jag och min far kan intyga att allt gjordes på rätt sätt och paketerade med stöt skydd osv, jag anklagar inte DB för att ha gjort det men vad skulle ha hänt annars?

Permalänk
Medlem

Ni sabbade det när ni lade stötskydd ovanpå kortet?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Ni sabbade det när ni lade stötskydd ovanpå kortet?

Nej jag är 110 % säker på att sockel pinnarna till processorn var hela när ja skickade iväg det

Permalänk
Medlem

tja då får du ju anmäla skadan till posten då.

Permalänk
Medlem

Antingen skickades processorn med böjda pinnar från början. Eller så har någon oförsiktig first-timer på DB tallat processorn på ett opassande sätt. Either way, vem kan bevisa att den andra har rätt.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Westbound
Ytterligare en "jag-har-inte-böjt-pinnarna-tråd"... *suck*

dom är inte bara böjda, såhär skrev DB;

Flera pinnar böjda och knäckta i processorsockel. Garanti förverkad, moderkort kan ej ersättas.

och det här är min felbeskrivning som jag skickade med moderkortet;

Moderkortet har under 3 veckor börjat krångla. CMOS och bios ställer om sig själv till grundinställningarna. Jag har bytat batteri utan framgång. Datorn fryser till ibland och bluescreen förekommer också. När ström kopplas från nätagget och sedan ansluts igen måste jag plugga ur/in 24-pins kontakten på moderkortet för att få igång datorn. Det inbyggda nätverkskortet har slutat fungera helt nu, förra veckan blev min anslutning ostabil och jag uppgraderade drivrutinerna. Det fungerade i 4 dagar sen nu funkar det inte alls. Jag har testat ett annat moderkort och det förekommer inga problem när jag har mina andra komponenter installerade på detta.

Tack på förhand!

om det var jag som hade _knäckt_ och böjt flera pinnar hade jag faktiskt inte skickat tillbaka det utan förstått att jag hade tabbat mig och beställt ett nytt moderkort istället, Men ingen verkar fatta att jag faktiskt skickade iväg moderkortet med hela och raka pinnar och med sockelskyddet på plats som det ska sitta, även paketeringen var stensäker så posten tror jag omöjligt ha kunnat knäcka och böja pinnar,

en sak som bör tilläggas DB svarar inte längre på mina mail... :S

Permalänk
Avstängd
Permalänk

FunkeyBananas - Det är alltid tråkigt när sådant här uppstår. Det är givetvis ingen som anklagar dig för att medvetet ha förstört din processorsockel, men oavsett orsak - är kortet fysiskt skadat på något sätt vid ankomst till oss är garantin att betrakta som förverkad. Då fabriksnya kort aldrig packas upp/hanteras av oss innan leverans så har skadan uppstått någonstans i hanteringen, och den enda hantering vi gjort är att packa upp kortet för test. Någon test har inte gjorts då vi redan innan test gör en s.k ockulär besiktning och vid defekta socklar riskerar vi inte våra testprocessorer eller annan hårdvara genom att försöka driftsätta kortet.

Vi fotograferar vanligen alla skador som leder till förverkad garanti, maila mig med referens till returnummer så skall jag se om vi har detta även för ditt ärende.

Slutligen - att inte lösa ut paketet är ingen bra lösning. Går paketet tillbaka till oss outlöst uppstår nya kostnader för exvis returfrakt som därefter går vidare.. Har vi gjort fel löser vi det, men oavsett vilket bör du lösa ut kortet.

Ser fram emot ditt mail!

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com

Slutligen - att inte lösa ut paketet är ingen bra lösning. Går paketet tillbaka till oss outlöst uppstår nya kostnader för exvis returfrakt som därefter går vidare.. Har vi gjort fel löser vi det, men oavsett vilket bör du lösa ut kortet.

Rätt märklig formulering här, känns nära ett hot faktiskt.
Om man bortser från huruvida det var kunden/posten eller ni som gjorde sönder och förverkade kortet. Så tror jag inte kunden bett om att få kortet skickat till sig som en defekt faktura och att ni därmed rimligtvis inte borde ha rätt att fakturera returfrakt på detta..

"uppstår nya kostnader för exvis returfrakt som därefter går vidare.. "

Vacker formulering till en kund som med stor sannolikhet trodde han skulle få ett garantiärende och inte ett rättsärende på halsen.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Bogey - Vi äger ingen rätt att behålla eller kasta en vara utan kundens medgivande, och har historiskt drabbats av fall där kund givit sitt medgivande vilket därefter dragits tillbaka varpå vi blivit ersättningsskyldiga för varan. Sedan dess skickas alla varor tillbaka så får kunden kasta varan själv, då finns inget utrymme för tveksamheter.

Om returfrakt faktiskt debiterats i detta fall eller ej låter jag vara osagt, därav formuleringen "exvis returfrakt", men vi äger rätt att debitera felsökning/hantering för arbete som uppstår i samband med hantering av ärenden som inte täcks av garanti. Vi försöker i möjligaste mån vara snälla och hellre fria än fälla, men då nära hälften av alla ärenden som kommer in är handhavandefel eller liknande är det svårt då det rör sig om stora kostnader i hanteringen.

Om formuleringen uppfattades som stötande ber jag om ursäkt, men faktum kvarstår - kunden är skyldig att betala för hanteringen oavsett om paketet löses ut eller ej. Faktum kvarstår också att om vi på något sätt kan anses skyldiga till skadan som kunden drabbats av så regleras detta i efterhand åtföljd av erforderlig kompensation från vår sida.

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
Bogey - Vi äger ingen rätt att behålla eller kasta en vara utan kundens medgivande, och har historiskt drabbats av fall där kund givit sitt medgivande vilket därefter dragits tillbaka varpå vi blivit ersättningsskyldiga för varan. Sedan dess skickas alla varor tillbaka så får kunden kasta varan själv, då finns inget utrymme för tveksamheter.

Om returfrakt faktiskt debiterats i detta fall eller ej låter jag vara osagt, därav formuleringen "exvis returfrakt", men vi äger rätt att debitera felsökning/hantering för arbete som uppstår i samband med hantering av ärenden som inte täcks av garanti. Vi försöker i möjligaste mån vara snälla och hellre fria än fälla, men då nära hälften av alla ärenden som kommer in är handhavandefel eller liknande är det svårt då det rör sig om stora kostnader i hanteringen.

Om formuleringen uppfattades som stötande ber jag om ursäkt, men faktum kvarstår - kunden är skyldig att betala för hanteringen oavsett om paketet löses ut eller ej. Faktum kvarstår också att om vi på något sätt kan anses skyldiga till skadan som kunden drabbats av så regleras detta i efterhand åtföljd av erforderlig kompensation från vår sida.

Så om jag ber er kasta moderkortet så skickar ni inte det?

Permalänk

FunkeyBananas - Så skrev jag inte.. Jag skrev att vi alltid skickar tillbaka utdömda varor för att inte drabbas av att kund tar tillbaka sitt medgivande varpå vi får bekosta ett nytt kort. Det som kostar är oftast hanteringen, returfrakten är som regel under 100-lappen.

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se