Sinnesjuka priser hos SJ, planka?

Permalänk
Medlem

Sinnesjuka priser hos SJ, planka?

Ska snart börja plugga, orten där jag ska plugga ligger inte mer än tre stationer med tåget hemifrån. SJ som har monopol på denna sträcka väljer att ta sanslösa 1500 kr för ett månadskort vilket är 510 mer än det dyraste månadskortet som skånetrafiken erbjuder.

Man kan åka med skånetrafiken de första två stationerna, men på den tredje är man helt inne på fientlig SJ mark. Frågan är om man ska försöka planka den sista stationen. Om de tar en på vägen mot den sista stationen kan de väl inte göra annat än låt mig hoppa av vid nästa station, och på vägen ner får man väl i värsta fall hoppa av och sedan vänta på nästa tåg, där man har en giltig biljett. Har de någon rätt att hålla kvar en på tåget?

Annars får man väl göra så att man har en cykel och en bil stående vid den fientliga stationen så att man får cykla eller köra bil sista biten. Det är en sträcka på totalt fem mil, så den sista sträckan är ca 1.7 mil, vilket tar en 40 minuter med cykel eller 15 med bil på motorväg.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Finns det cykelbana? Om inte så kan det bli lite jobbigt att cykla på vintern.

Angående att planka kan du säkert få böter och bli avslängd vid nästa station.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Finns det cykelbana? Om inte så kan det bli lite jobbigt att cykla på vintern.

Angående att planka kan du säkert få böter och bli avslängd vid nästa station.

Man kan inte få böter av att planka, de försöker tvinga dig att köpa en biljett med hutlös "extra serviceavgift" istället...
Eftersom nästa station är slutstationen i det här fallet så borde det funka bra.

Om du bara ska åka ca 10 min så kan du väl gömma dig på toaletten?

Permalänk
Medlem

Varje dag lär ju bli ett litet äventyr så att säga...

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Varje dag lär ju bli ett litet äventyr så att säga...

Haha, ja det blir ju det. Jag är ganska dålig på att planka, blir lätt nervös av sådana situationer.

Funderar allvarligt att köra bil istället. Vad jag sett på schemat kommer vi ha obligatoriska moment max tre gånger i veckan, det blir 120 mil hela sträckan eller 43 mil SJ-sträckan. Så om man får ha bilen ifred kan man klara sig på tusenlappen genom att ha en bil stående vid stationen.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Sitt på toan hela tiden, om du blir upptäckt spelar det ju ingen roll för SJ har ju fixat så man kan betala biljett på tåget, eller har jag missupfattat deras senaste reklamfilm tro?

Permalänk
Medlem

Åkte tåg igår och åkte Hallsberg - Degerfors - Kristinehamn - Karlstad, hade biljett men han som skulle titta på det gick vell förbi 2 meter / sekunden, skulle kunnat åkt utan biljett.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dava
Haha, ja det blir ju det. Jag är ganska dålig på att planka, blir lätt nervös av sådana situationer.

Funderar allvarligt att köra bil istället. Vad jag sett på schemat kommer vi ha obligatoriska moment max tre gånger i veckan, det blir 120 mil hela sträckan eller 43 mil SJ-sträckan. Så om man får ha bilen ifred kan man klara sig på tusenlappen genom att ha en bil stående vid stationen.

Men är det inte lite drygt att ha en bil bara för den sträckan? Bensin är ju inte enda kostnaden för en bil.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Först har du kollat upp priset för student då det brukar vara kraftigt rabatterat? Själv hade jag ett regionenruntkort (västra götaland) för 850kr/mån, som gällde allt från spårvagnarna i stan och vissa båtar, till sj ändå upp till åmål och sedan buss där långt, långt ut i skogen om man så skulle vilja.

Så jag tycker det är skumt att sj tar 1500kr för ett månadskort i skåne till bara 1.7mil.
Angående andra alternativ så brukar det vara många som pendlar och du kan kanske åka med dem, kolla på din skolas forum.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Att planka kan du få böter för, om det skulle gå så långt att du vägrar betala plankningsavgiften som är på rätt mycket, 500 spänn på linjetågen härikring iaf.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bedr%C3%A4gligt_beteende

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr.zojjz
Att planka kan du få böter för, om det skulle gå så långt att du vägrar betala plankningsavgiften som är på rätt mycket, 500 spänn på linjetågen härikring iaf.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bedr%C3%A4gligt_beteende

Inget olagligt i att råka somna på tåget och missa sin hållplats. Om man gör det med flit däremot är det en annan sak, men alla kan väl vara trötta ... lite då och då ... lagom till resan. Tåg är ju ändå så sköna att sova på, och vaggar en till sömns så lätt

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*
Ni kan inte hjälpa trådskaparen med annat än §8 - uppmaning till brott. Det här blir slutstationen.

Tilläggskommentar från GAPa: Jag tolkar ditt inlägg som att du vill pendla Ängelholm–Halmstad. Det innebär att du bara kommer att behöva betala SJ:s höga pris fram till början av januari nästa år. Därefter kommer Skånetrafiken/Hallandstrafiken att sköta de flesta av tågen på den sträckan, och antagligen blir väl deras pendlingskort billigare än SJ:s, eftersom Skånetrafiken och Hallandstrafiken skattesubventioneras.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG