Ryssland i krig mot georgien.

Permalänk
Medlem

Ryssland i krig mot georgien.

Taget från SVTs hemsida; "OBS! OBS! OBS!
SVT 2 sänder extra om konflikten i Georgien kockan 10.45 i morgon söndag. Analyser, debatt och den senaste utvecklingen."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3065960.ab (Aftonbladet)

http://www.aftonbladet.se/nyheter/analys/wolfganghansson/arti... (aftonbladet)

http://edition.cnn.com/2008/WORLD/europe/08/08/georgia.osseti... (CNN)

http://www.youtube.com/watch?v=62vPh0cFaB0 (CNN)

http://www.youtube.com/watch?v=RbXS9CNVotg (CNN)

http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/7550804.stm (BBC)

"Konflikten som nu blossat upp i området riskerar därför i värsta fall att få globala konsekvenser."

Vart tror ni detta leder? Själv tror jag det kommer bli vapenvila, men om USA, (töntarna), blandar sig i mot Ryssland så lär ju helvetet braka lös. För 2 - 3 årsen så förstärkte ju Ryssland sitt försvar mot finska gränsen, Ryssland sade själva att det var för att det var ett svagt försvar där gentemot övriga Ryssland. Kan det ha ett samband med det som pågår nu tro?

Har nu lagt till olika källor då alla inte är nöjda med källorna, hoppas det räcker nu

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

Intressant ämne, men flytta tråden till Samhällsdebatt.

Visa signatur
Permalänk

Det är som sagt ett intressant ämne, dock bör du inte använda Aftonbladet som källa.

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Det är som sagt ett intressant ämne, dock bör du inte använda Aftonbladet som källa.

Då lägger jag till andra medier. Känner du till någon media som du litar på fullt ut får du ju gärna nämna det.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Ja "Hobby, fritid och livsstil " Känns som lite fel forumsdel

onTopic: Är inte speciellt insatt i konflikten men jag är lite orolig för att Ryssland kommer ryta ifrån ordentligt om USA blandar in sig i konflikten. Ryssland var inte speciellt förtjusta i USA:s missilanläggning i Polen, så det finns en hel del saker de skulle kunna bråka om. Ryssarna är inte direkt fega att ta till vapen om de skulle vilja, vilket är ganska oroväckande.

Förstår inte varför inte Georgien kunde ge upp när de ryska pansardivsionerna började rulla in i landet, de har inte en chans mot Ryssland. Det blir bara blodigt och komplicerat.

Permalänk

CNN är väl knappast bättre.
Här kommer detaljer från en bra källa. http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/7550804.stm

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Ja "Hobby, fritid och livsstil " Känns som lite fel forumsdel

onTopic: Är inte speciellt insatt i konflikten men jag är lite orolig för att Ryssland kommer ryta ifrån ordentligt om USA blandar in sig i konflikten. Ryssland var inte speciellt förtjusta i USA:s missilanläggning i Polen, så det finns en hel del saker de skulle kunna bråka om. Ryssarna är inte direkt fega att ta till vapen om de skulle vilja, vilket är ganska oroväckande.

Förstår inte varför inte Georgien kunde ge upp när de ryska pansardivsionerna började rulla in i landet, de har inte en chans mot Ryssland. Det blir bara blodigt och komplicerat.

Mja, helt fel är det väll ändå inte, krig är väll lite av USAs hobby?

Just ja, missilanläggningarna hade jag glömt bort. Hade inte Putin gjort ett uttalande om att Ryssland kan komma att ta till vapen om läget inte ändras eller att dom inte får en överenskommelse?

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Det skulle inte förvåna mig alls om Georgien nu tvingas avstå Abchazien och Sydossetien. Risken är att dessutom att Georgien retar upp Ryssland ordentligt och då kan det gå riktigt illa för landet.

Lappa: Det var lite rykte på SVT igår om att Ryssland nu tänker förra samtal med Kuba om att upprätta missiler där ifall USA fortsätter.

Edit: Läste precis denna lilla komiska kommentar på SVT

"Björklund menar dock att Ryssland "inte har någon kapacitet att slå till mot Sverige", trots de nedskärningar som gjorts inom försvaret."

HAHAHA.. säger jag bara.. antar att Björklund inte vet vad kärnvapen, bombflygg eller kryssningsmissiler är för något.

Permalänk
Medlem

Just nu verkar det vara ett krig om att beskylla den andra för att döda civila för att få omvärldens stöd.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Vad bra att vi inte har ngt försvar kvar med en sådan trevlig granne. Kommer bli jättebra med en gasledning ett par km utanför gotland!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
CNN är väl knappast bättre.
Här kommer detaljer från en bra källa. http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/7550804.stm

Baaara för att CNN är amerikanskt eller vadå?
BBC är faktiskt statligt ägd, vilket CNN inte är (vad jag vet).
Fox finns också, helt ok.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Romulus
Vad bra att vi inte har ngt försvar kvar med en sådan trevlig granne. Kommer bli jättebra med en gasledning ett par km utanför gotland!

Vi skulle inte ha en chans ändå, spelar ingen roll

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Vi skulle inte ha en chans ändå, spelar ingen roll

Dumt tankesätt.

Sverige kan försvara sig och ska försvara sig. Självklart är vårt försvar mindre än Rysslands, men det säger inte att vi bara ska böja oss framåt och ta emot.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enduro
Dumt tankesätt.

Sverige kan försvara sig och ska försvara sig. Självklart är vårt försvar mindre än Rysslands, men det säger inte att vi bara ska böja oss framåt och ta emot.

Hur skulle Sverige kunna försvara sig mot Ryssland?

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Hur skulle Sverige kunna försvara sig mot Ryssland?

Bara för att man inte har särskilt stor chans kan man inte ge sig. Vi kanske inte har särskilt välrustad militär längre, men det finns gott om vapen i Sverige och allmän värnplikt borde ju lett till att det finns en hel del som vet hur man för krig. Jag tror nog svensken är beredd att försvara sig om det skulle komma till det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Hur skulle Sverige kunna försvara sig mot Ryssland?

Genom kunna göra såpass mycket motstånd det kostar mer än vad det smakar att invadera Sverige.

Jag undrar faktiskt lite vad Georgien tänkte med, trodde de Ryssland skulle titta på och acceptera?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Bara för att man inte har särskilt stor chans kan man inte ge sig. Vi kanske inte har särskilt välrustad militär längre, men det finns gott om vapen i Sverige och allmän värnplikt borde ju lett till att det finns en hel del som vet hur man för krig. Jag tror nog svensken är beredd att försvara sig om det skulle komma till det.

Ok jag missförstod nog. Direkt när jag läste det så uppfattade jag det som att vi skulle vinna av någon anledning, men nu när jag läste det igen så kanske han inte menade på det viset. För vi skulle ju väl inte kunna stå emot Rysslands vilja? Jag menar, skulle FN eller något annat av den sort våga hjälpa oss?

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Ja "Hobby, fritid och livsstil " Känns som lite fel forumsdel

onTopic: Är inte speciellt insatt i konflikten men jag är lite orolig för att Ryssland kommer ryta ifrån ordentligt om USA blandar in sig i konflikten. Ryssland var inte speciellt förtjusta i USA:s missilanläggning i Polen, så det finns en hel del saker de skulle kunna bråka om. Ryssarna är inte direkt fega att ta till vapen om de skulle vilja, vilket är ganska oroväckande.

Förstår inte varför inte Georgien kunde ge upp när de ryska pansardivsionerna började rulla in i landet, de har inte en chans mot Ryssland. Det blir bara blodigt och komplicerat.

Vilket underbart sätt att uttrycka sig. Du förstår inte varför Georgien inte är sugna på att ge upp och bli överkörda av ryssland?

Och det skulle ju vara superhemskt om USA skulle tycka det är fel av ryssland att hoppa på ett mindre land som inte kan försvara sig. Bättre att se åt det andra hållet medan Ryssland kör över georgien. Underbart.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

http://blog.wired.com/defense/2008/08/did-us-military.html
Amerikanska soldater har haft träningsläger i Georgien, USA har gett krigsmateriel osv. Sen att Georgiens president hellre söker sig till väst än öst gör nog Ryssland väldigt syra också.

Men en sak som förvånade mig var att Georgien var det land med flest soldater i Irak efter USA och Storbritannien. För ett sånt litet land gör de en stor insats för USA.

Och för er som säger att Georgien inte har en chans mot Ryssland kolla bara ner mot Irak. Även fast USA har vunnit kriget så lider de fortfarande av stora förluster. Afghanistan lyckades slå tillbaka Sovjet i början av 80-talet så det är inga omöjligheter att Georgien åtminstone kan hålla sina gränser.

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av data xp
Och för er som säger att Georgien inte har en chans mot Ryssland kolla bara ner mot Irak. Även fast USA har vunnit kriget så lider de fortfarande av stora förluster. Afghanistan lyckades slå tillbaka Sovjet i början av 80-talet så det är inga omöjligheter att Georgien åtminstone kan hålla sina gränser.

Beror väll på hur hårt Ryssland vågar gå på Georgien, om de vill så kan de nog ta landet ganska omgående. Hörde nyss på radion i bilen att svartahavsflottan närmat sig landet. Så om nu ryssland även sätter in flottan så har dom ju ännu mera att attackera med. Sen om dom har U-båtar i närheten kan vi ju inte veta, men skulle inte förvåna mig om dom har det.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Hur skulle Sverige kunna försvara sig mot Ryssland?

Och hur skulle finnarna försvara sig mot mäktiga ryssland? ;D

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av data xp
[url]

Men en sak som förvånade mig var att Georgien var det land med flest soldater i Irak efter USA och Storbritannien. För ett sånt litet land gör de en stor insats för USA.

Det är väl Australien som har haft flesta soldater efter USA och Storbritanien?

Citat:

dala56
[url]
Och hur skulle finnarna försvara sig mot mäktiga ryssland?

Situationen är inte på något sätt jämförbart...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Och hur skulle finnarna försvara sig mot mäktiga ryssland? ;D

Gjort det ex antal gånger tidigare, visst ryssarna är fler men knappast bättre, kolla oddset finland hade under vinterkriget.

Svenska kungen håna ryska tzaren för några hundra år sen och finnar fick sätta sina liv till att skydda sverige, lätt hänt att finländare kallar svenskar för bögar och mesar, tacka kungen för det

Finländare är inte ett gäng fittor med högafflar, i detta protest lösa land hittar man sådan runt hörnet.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Det är väl Australien som har haft flesta soldater efter USA och Storbritanien?

Situationen är inte på något sätt jämförbart...

Inte situationen möjligen, men det är inte helt omöjligt att försvarsvilja finns, det var väl ändå det som syftades på.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Det är väl Australien som har haft flesta soldater efter USA och Storbritanien?

http://www.irishtimes.com/newspaper/breaking/2008/0809/breaki...
"Georgia is the largest contributor of forces to Iraq after the United States and Britain. Its forces are deployed mainly in southern Wasit province near the Iranian border, and also in Diyala north of Baghdad and Baghdad itself."

kommer inte det här som ett stort dråpslag för USA när de redan har problem med att rekrytera nya soldater. Att förlora 2000 soldater är ett stort bortfall.

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Gjort det ex antal gånger tidigare, visst ryssarna är fler men knappast bättre, kolla oddset finland hade under vinterkriget.

Svenska kungen håna ryska tzaren för några hundra år sen och finnar fick sätta sina liv till att skydda sverige, lätt hänt att finländare kallar svenskar för bögar och mesar, tacka kungen för det

Finländare är inte ett gäng fittor med högafflar, i detta protest lösa land hittar man sådan runt hörnet.

Läs hans inlägg igen och så har du ordet "ironi" i bakhuvudet.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Inte situationen möjligen, men det är inte helt omöjligt att försvarsvilja finns, det var väl ändå det som syftades på.

Försvarsvilja kommer inte hjälpa Georigen i detta fallet. Räcker att Rysslands ställer upp några tusen artelleri eller skickar in några hundra bombflyggplan så finns det inget land kvar att försvara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Försvarsvilja kommer inte hjälpa Georigen i detta fallet. Räcker att Rysslands ställer upp några tusen artelleri eller skickar in några hundra bombflyggplan så finns det inget land kvar att försvara.

Försvarsvilja har hjälpt åtskilliga länder. Att bara ge upp har aldrig hjälpt. Givetvis ser det hopplöst ut. Det gjorde det även när finland blev angripet. Det handlar om att visa för omvärlden att man är beredd att försvara sig.

En gammal svensk citering är på sin plats:

"Varje angrepp mot rikets frihet och självständighet skall mötas med vapen. Varje meddelande att motståndet skall uppges är falskt. Sverige vill försvara sig, kan försvara sig och skall försvara sig. - Civilförsvarsstyrelsen 1953"

Försvarsvilja är allt. Givetvis behöver det inte betyda att det går vägen men rysslands enorma övertag har som sagt tagits ur spel förrut.

Det hjälper verkligen inte att lägga sig på rygg och sprattla.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Georgien utförde en besinningslös artilleri- och raketbeskjutning av Tschinvali, huvudstad i Sydossetien, där tiotusentals ryska medborgare och ett antal ryska fredsbevarande styrkor upphöll sig (efter ett avtal 1992). Man fick med denna attack ihjäl massor av civila ryska medborgare och rysk militärpersonal och det rapporteras att staden Tschinvali mer eller mindre är jämnad med marken. Vad skall Ryssland göra i det läget?

Även om så många av de drabbade inte varit ryska medborgare hade jag kunnat se skäl att ingripa. Jag hade då önskat att någon ingrep om mtt eget land utförde en fullskalig militär attack mot den stad jag bodde i. Bodde jag i Haparanda och den svenska staten hade bestämt sig för att förinta staden (och invånarna) med tungt artilleri och raketer hade jag då velat att Finland ingrep.