Permalänk

Doping i framtiden

Jag läste just två intressanta artiklar om doping.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=114&a=437210
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=812868

Idén är att man istället för att försöka stoppa doping - något som numer är närmast omöjligt i vissa fall (och det blir värre i framtiden), så bör man sätta vissa nivåer som alla kan idrotta efter. Då får man bort problemet med att dopingen kan skada människorna väldigt allvarligt.
Som DN-artikeln påpekar så skulle det även ha andra fördelar, såsom att man skulle kunna eliminera onödig könsuppdelning i sporter.

Argumentet "idrottarna måste vara naturliga" faller ganska fort. Elitidrottare är verkligen inte några vanliga människor som bara råkar springa fort/kasta långt/hoppa högt. De satsar hela sina liv på idrotten.

Alternativet är att man får ännu ett symboliskt krig helt utan praktiskt värde. Kriget mot dopingen är dödfött, det går inte att stoppa. Doparna kommer alltid att vara ett steg före dopingkontrollerna. Därför gör man bäst i att reformera hela synen på doping i idrott.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Sålänge tävlingen sker på lika vilkor för alla så ser jag inget problem i att tillåta doping. Men jag tycker det blir lite löjligt med t.ex. gränser för mängd blodkroppar som det stod om i den första artikeln. Med sådana gränser på fler och fler saker kommer det inte bli någon skillnad på atleterna och alla kommer tillslut att prestera ungefär lika bra.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Lär väl inte vara nyttigt i längden heller? Såna där prepparat lär inte vara bra för kroppen. Jag menar, finns det någon elitidrottare som gått på anabola hela sin karriär? eller är jag ute och cyklar?

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem

Du har aldrig varit idrottare va?

Vi som håller på med idrott vill inte behöva ta kemiska preparat för att kunna vinna. Alla argument för att släppa dopningen fri baseras på ett djupt förakt för idrottsmän och -kvinnor. Vi är inga cirkusdjur vars uppgift är att underhålla folket, och vi vill inte att idrotten förvandlas till en freakshow där deltagarna är dopade bortom vad som är mänskligt.

Elitidrotten är bara en liten del av idrotten i stort. Idrott är knattetävlingar, frivilliga funktionärer, föräldrar som hjälper till, laganda och samhällsansvar. Det är nog inte många föräldrar som skulle stötta sina barn i en elitsatsning om de visste att dopning var en förutsättning för en framgångsrik karriär. Att legalisera dopning skulle rasera hela förtroendet för idrottsrörelsen.

I slutändan handlar all idrott om utövarna. TV-pengar och sponsoravtal i all ära - utan deltagare ingen tävling. Vad en professor i praktisk filosofi tycker är helt irrelevant så länge idrottarna själva inte tycker som han. Och jag kan lova er att nästan inga elitidrottare är för en sån här idé.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar vara en rätt dåligt genomtänkt idé.
Att tillåta doping inom vissa gränser är meningslöst, då det inte är någon som helst skillnad på hur det är idag. Folk skulle ändå försöka tänja på gränserna och bryta dem om de tror de kan komma undan med det.

Enda alternativet skulle ju då egentligen vara att släppa det hela helt fritt, vilket skulle få till följd att den som är villig att riskera mest står på toppen. Då spelar det ju ingen roll om man gör det öppet och med medicinsk expertis tillgänglig, eftersom det skulle vara den som trots detta är villig att riskera sin hälsa som vinner mest.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Enda alternativet skulle ju då egentligen vara att släppa det hela helt fritt, vilket skulle få till följd att den som är villig att riskera mest står på toppen. Då spelar det ju ingen roll om man gör det öppet och med medicinsk expertis tillgänglig, eftersom det skulle vara den som trots detta är villig att riskera sin hälsa som vinner mest.

Håller med! då blir det mer som en tävling om vem som tänjer på gränserna längst, idrott ska skötas rent!

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
...där deltagarna är dopade bortom vad som är mänskligt.

Var väl iofs inte det som sades, utan att det skulle hållas på en rimlig nivå.
Eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1mike20
Håller med! då blir det mer som en tävling om vem som tänjer på gränserna längst, idrott ska skötas rent!

Ja exakt! Skulle det vara lagligt att dopa sig inom vissa gränser kommer de idrottsutövarna som har bäst och dyraste läkare att vinna. Det ska inte vara något jävla avancerat kemi och biologi labb som ska avgöra vinnaren, utan det är träningen och viljan som ska göra det!

Sen är dopning alltid farligt för individen, du tänjer på mer än vad kroppen är naturligt byggd för. De flesta elitidrottare lider av någon form av permanent idrottskada efter sin karriär. Skulle det bli vanligare med dopning så lär idrottskadorna att öka markant.

Sen finns det alltid en grupp idrottare som aldrig skulle kunna tänka sig att dopa sig, även om det skulle vara lagligt i någon form. Då skulle det bli orättvist mot dem om dopning skulle vara lagligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Det ska inte vara något jävla avancerat kemi och biologi labb som ska avgöra vinnaren, utan det är träningen och viljan som ska göra det!

Och de genetiska förutsättningarna.

Visa signatur
Permalänk

Det är en sport i sporten att att kunna dopa sig utan att bli upptäckt. Så jag tycker de på sätt å vis kan ha kvar dopingförbjudet.
Jag tycker dessutom eliteidrotten idag redan har gått för långt, då många idrottare sliter ut kroppen mer än vad vi soffliggare med våra chipspåsar gör. Det är självklart bra att röra sig, men en viss gräns på hur mycket tid & skador som detta generera måste finnas, för att föräldrar ska tycka att deras barn ska hålla på med sånt.
-Se hockeyspelare och deras tänder, andra idrottare och deras knän etc..

För övrigt tycker jag olika klasser är tråkigt, inget roligt att se någon som är världens snabbaste person i sin klass. Likaså om en dopad person springer en viss sträcka på en viss tid så är det inte så roligt att se en odopad person, men som tränar onaturligt mycket, springa samma sträcka på en längre tid. Båda den dopade och den odopade håller ju på med "onaturliga" saker, varvid en normal människa som tränar med "förstånd" ej kan slå deras rekord.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1mike20
Lär väl inte vara nyttigt i längden heller? Såna där prepparat lär inte vara bra för kroppen. Jag menar, finns det någon elitidrottare som gått på anabola hela sin karriär? eller är jag ute och cyklar?

Fast nu pratar vi inte nödvändigtvis anabola.
Grejen är den att om doping blir fri så skulle man kunna kontrollera det mycket bättre. Man skulle kunna få ordentliga läkare osv. som kan mer om riskerna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Du har aldrig varit idrottare va?

Vi som håller på med idrott vill inte behöva ta kemiska preparat för att kunna vinna. Alla argument för att släppa dopningen fri baseras på ett djupt förakt för idrottsmän och -kvinnor. Vi är inga cirkusdjur vars uppgift är att underhålla folket, och vi vill inte att idrotten förvandlas till en freakshow där deltagarna är dopade bortom vad som är mänskligt.

Elitidrotten är bara en liten del av idrotten i stort. Idrott är knattetävlingar, frivilliga funktionärer, föräldrar som hjälper till, laganda och samhällsansvar. Det är nog inte många föräldrar som skulle stötta sina barn i en elitsatsning om de visste att dopning var en förutsättning för en framgångsrik karriär. Att legalisera dopning skulle rasera hela förtroendet för idrottsrörelsen.

I slutändan handlar all idrott om utövarna. TV-pengar och sponsoravtal i all ära - utan deltagare ingen tävling. Vad en professor i praktisk filosofi tycker är helt irrelevant så länge idrottarna själva inte tycker som han. Och jag kan lova er att nästan inga elitidrottare är för en sån här idé.

Uhm, det är väl ganska så självklart att våra elitidrottare är det för att de gillar det, och inte för att vara några "cirkusdjur"?

Att vara elitidrottare är förenat med väldigt, väldigt stor risk. Kontrollerad doping hade inte varit i närheten av lika skadligt som de skador idrottarna drar på sig av andra anledningar (förslitningsskador osv.)

Man måste vara väldigt dum om man tror att man kan vara elitidrottare utan att riskera skador...

Förövrigt, vill? Dopar man sig så kan man prestera bättre. Det handlar inte om vilja, det handlar om hur verkligheten ser ut. Verkligheten ser även ut som så att det i princip är omöjligt att se vem som dopar sig i många fall (se de senaste testen av dopningstest exempelvis, vad var det, 2 av 48 dopade visade positivt?).

Som nämns i ena artikeln, så skulle antagligen elitidrott försvinna som "svensson-nöje" om doping blev tillåtet. Men det bör väl inte påverka dig? Du säger ju själv att du inte vill att elitidrottarna ska bli några cirkusdjur?
Elitidrott handlar om en sak - att vara bäst.

Det är inte idrottarna som bestämmer, det är idrottsorganisationerna. Att idrottarna ofta är naiva och tror på en värld utan doping hjälper inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Enda alternativet skulle ju då egentligen vara att släppa det hela helt fritt, vilket skulle få till följd att den som är villig att riskera mest står på toppen. Då spelar det ju ingen roll om man gör det öppet och med medicinsk expertis tillgänglig, eftersom det skulle vara den som trots detta är villig att riskera sin hälsa som vinner mest.

Är det verkligen någon skillnad från idag menar du?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1mike20
Håller med! då blir det mer som en tävling om vem som tänjer på gränserna längst, idrott ska skötas rent!

Haha, du vet väl att elitidrott är just precis en tävling om vem som tänjer på gränserna mest?
ALLT handlar om att tänja gränser för att nå nya rekordtider.

Elitidrott handlar om att de genetiskt bästa människorna ställs upp för att springa/hoppa (etc.) så fort/högt som möjligt, för att slå nya världsrekord.
Betydligt fler personer skulle kunna bli elitidrottare om doping/andra modifikationer var fritt.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Du har aldrig varit idrottare va?

Vi som håller på med idrott vill inte behöva ta kemiska preparat för att kunna vinna. Alla argument för att släppa dopningen fri baseras på ett djupt förakt för idrottsmän och -kvinnor. Vi är inga cirkusdjur vars uppgift är att underhålla folket, och vi vill inte att idrotten förvandlas till en freakshow där deltagarna är dopade bortom vad som är mänskligt.

Elitidrotten är bara en liten del av idrotten i stort. Idrott är knattetävlingar, frivilliga funktionärer, föräldrar som hjälper till, laganda och samhällsansvar. Det är nog inte många föräldrar som skulle stötta sina barn i en elitsatsning om de visste att dopning var en förutsättning för en framgångsrik karriär. Att legalisera dopning skulle rasera hela förtroendet för idrottsrörelsen.

I slutändan handlar all idrott om utövarna. TV-pengar och sponsoravtal i all ära - utan deltagare ingen tävling. Vad en professor i praktisk filosofi tycker är helt irrelevant så länge idrottarna själva inte tycker som han. Och jag kan lova er att nästan inga elitidrottare är för en sån här idé.

Det där faller ju pladask på att det är just idrottsmän och -kvinnor som dopar sig, frivilligt, medvetet och i lönndom. Sedan står de med skammen när det avslöjas. Om dopade människor är cirkusdjur så är det en självpåtagen bild. Givetvis är inte idrottare cirkusdjur.

Denna diskussion kan föras över på medicinsk teknik i allmänhet. I nuläget ges implantat och proteser och hormoner till folk som brister på något sätt. I framtiden kommer dessa ersättningsdelar bli bättre än våra egna organ. Vi måste förr eller senare ta upp denna etiska fråga till debatt och jag tror inte, på sikt, att det håller i längden att bara låta medicinsk behövande få tillgång till denna typ av "förbättringar". Argumentet om super- eller övermänniskor är urdåligt - det är som att erkänna sin egna vridna människorsyn, ty redan "naturligt" är vissa människor på ett biologiskt plan "bättre" än andra. Det är något som inte kan hjälpas och "bättre" är ett olyckligt värdeord. Om en protes är bättre än ett ben så blir den amputerade ändå en "supermänniska". Eller ska vi med flit skita i att utveckla tekniken så att en benprotes alltid är lika bra eller lite sämre än ett riktigt?

De medicinska risker som finns med dopning borde vara avskräckande nog. Väljer någon att dopa sig så borde det vara ens eget val, ty människor även utan doping är olika och "sportslig chans" är en chimär. Alla ska väl få en sportslig chans att dopa sig? Ska bara de som dopar sig och lyckas komma undan med det (vilket händer) vara de vinnande?

Jag tycker faktiskt att Tännsjö (och detta är ingen ny argumentation från hans sida) är rätt vettig i detta avseende.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
...

Nej det är ju precis det som är poängen. Att sätta vissa gränser, alltså att vissa typer av doping eller vissa preparat skulle vara tillåtet och andra inte skulle ju inte fungera, eftersom det inte skulle förändra situationen. Det skulle ju bara göra att många håller sig inom dessa gränser medan andra går utanför dem, precis som det är idag.

Alltså blir alternativet att släppa det helt löst, alla får använda allting de kan komma på. Men då får man samma problem men inom ett lite annorlunda område. Då har man kunniga läkare med mera som kan hålla koll och se till att folks hälsa är prioriterad, men då kommer man istället ha de som dopar sig och sköter det ordentligt och de som går över gränserna även där för att vinna. Precis som man idag har de som inte dopar sig och de som dopar sig kommer man då istället ha de som dopar sig och de som går för långt med dopingen.

Att slöppa doping lös helt och hållet skulle alltså bara förflytta gränserna från inte bryta/bryta regler och lagar till inte riskera/riskera sin hälsa på grund av doping. Förhållandet skulle inte förändras, bara vad folk måste vara villiga att offra, vilket slår mig som en otroligt dålig idé då det i praktiken skulle tvinga folk att dopa sig om de vill ha någon chans inom sin sport, vilket jag inte kan se som någonting positivt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Du har aldrig varit idrottare va?

Vi som håller på med idrott vill inte behöva ta kemiska preparat för att kunna vinna. Alla argument för att släppa dopningen fri baseras på ett djupt förakt för idrottsmän och -kvinnor. Vi är inga cirkusdjur vars uppgift är att underhålla folket, och vi vill inte att idrotten förvandlas till en freakshow där deltagarna är dopade bortom vad som är mänskligt.

Elitidrotten är bara en liten del av idrotten i stort. Idrott är knattetävlingar, frivilliga funktionärer, föräldrar som hjälper till, laganda och samhällsansvar. Det är nog inte många föräldrar som skulle stötta sina barn i en elitsatsning om de visste att dopning var en förutsättning för en framgångsrik karriär. Att legalisera dopning skulle rasera hela förtroendet för idrottsrörelsen.

I slutändan handlar all idrott om utövarna. TV-pengar och sponsoravtal i all ära - utan deltagare ingen tävling. Vad en professor i praktisk filosofi tycker är helt irrelevant så länge idrottarna själva inte tycker som han. Och jag kan lova er att nästan inga elitidrottare är för en sån här idé.

Byt ut ordet "dopning" mot "träning" så har du min ståndpunkt.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Doping ska aldrig någonsin tillåtas inom idrott.

Man ska kämpa från sina egna förutsättningar, alltså genom träning och ren viljestyrka.

Sen har väl ingen påståt att elitidrott inte skulle vara förenat med skador. Men man ska inte inbilla sig att anabola och andra tillväxthormoner skulle göra saken bättre, då lever man verkligen i en ren drömvärld.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Nej det är ju precis det som är poängen. Att sätta vissa gränser, alltså att vissa typer av doping eller vissa preparat skulle vara tillåtet och andra inte skulle ju inte fungera, eftersom det inte skulle förändra situationen. Det skulle ju bara göra att många håller sig inom dessa gränser medan andra går utanför dem, precis som det är idag.

Poängen är att sätta gränser som går att kontrollera praktiskt. Dvs, inte vilka preparat man får använda utan vilken mängdblodkroppar man får ha eller liknande. Som dagens viktklasser i kampsport. Dopad eller inte så får du max väga xx kg för att delta. Då spelar dopingen mindre roll. Folk kommer dopa sig upp till den nivå som är satt, vissa kommer vara tvugna att dopa sig mer för att komma dit och andra mindre, men huvudsaken är att vi sätter gränser och krav på sådant som praktiskt är lätt att kontrollera.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Fast nu pratar vi inte nödvändigtvis anabola.
Grejen är den att om doping blir fri så skulle man kunna kontrollera det mycket bättre. Man skulle kunna få ordentliga läkare osv. som kan mer om riskerna.

Å andra sidan finns det idag en mycket stark begränsande faktor i och med att det är förbjudet. Det är t ex knappast några idrottare som tar anabola steroider, just för att det är så lätt att upptäcka. De som nödvändigtvis vill fuska tvingas göra det i så små mängder eller använda sådana preparat att det inte är uppenbart. Fri dopning skulle öppna för mycket tveksammare substanser.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person

Uhm, det är väl ganska så självklart att våra elitidrottare är det för att de gillar det, och inte för att vara några "cirkusdjur"?

Att vara elitidrottare är förenat med väldigt, väldigt stor risk. Kontrollerad doping hade inte varit i närheten av lika skadligt som de skador idrottarna drar på sig av andra anledningar (förslitningsskador osv.)

Man måste vara väldigt dum om man tror att man kan vara elitidrottare utan att riskera skador...

Du har ingen aning om vad du pratar om.

Det är extremt sällsynt sett till antalet utövare att idrottare råkar ut för skador som invalidiserar dem efter den aktiva karriären. Det händer ibland att folk tvingas lägga av pga skador, men det är inte många som får bestående men. Det kan definitivt inte jämföras med de medicinska risker som systematisk dopning medför.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Förövrigt, vill? Dopar man sig så kan man prestera bättre. Det handlar inte om vilja, det handlar om hur verkligheten ser ut. Verkligheten ser även ut som så att det i princip är omöjligt att se vem som dopar sig i många fall (se de senaste testen av dopningstest exempelvis, vad var det, 2 av 48 dopade visade positivt?).

Källa på det?

Dopningstester är inte perfekta men de är bättre än folk i allmänhet tror. Att fuskare fortsätter åka fast både på bredd- och elitnivå tyder ju på att det kanske inte är så lätt att komma undan trots allt.

Vad är alternativet? Man kan knappast lägga ner testerna helt eftersom det rimligtvis borde finnas någon sorts åldersgräns för att få dopa sig i idrottssyfte. Det är inte så bra att låta pojkar och flickor i puberteten ta hormonpreparat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Som nämns i ena artikeln, så skulle antagligen elitidrott försvinna som "svensson-nöje" om doping blev tillåtet. Men det bör väl inte påverka dig? Du säger ju själv att du inte vill att elitidrottarna ska bli några cirkusdjur?
Elitidrott handlar om en sak - att vara bäst.

Med andra ord - publiken vill inte ha fri dopning och idrottsmännen vill inte heller ha det. Återstår väl professorer i praktisk filosofi då.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Det är inte idrottarna som bestämmer, det är idrottsorganisationerna. Att idrottarna ofta är naiva och tror på en värld utan doping hjälper inte.

Idrottsorganisationerna är från grunden uppbyggda av idrottare - aktiva, pensionerade, ledare, föräldrar osv. Motståndet mot dopning förenar hela idrottsvärlden. I slutändan är det idrottarna själva som avgör vilken väg idrotten ska ta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Det där faller ju pladask på att det är just idrottsmän och -kvinnor som dopar sig, frivilligt, medvetet och i lönndom. Sedan står de med skammen när det avslöjas. Om dopade människor är cirkusdjur så är det en självpåtagen bild. Givetvis är inte idrottare cirkusdjur.

Du kan inte göra några få fuskare representativa för alla idrottare.

De allra flesta vill kunna tävla utan att ta en massa kemiska preparat. Om man släppte dopningen fri skulle man tvinga alla med elitambitioner att börja använda sådana. Man skulle med andra ord rätta sig efter den tvivelaktiga syn som fuskarna har. De flesta renhåriga idrottare skulle förmodligen lägga av om förslaget blev verklighet.

Angående implantat och proteser så är det en debatt som jag tror måste föras efterhand som den biomedicinska tekniken blir tillgänglig. Vi hade ett exempel med löparen Oscar Pistorius vars fall avgjordes i domstol. Andra fall, som är mycket vanligare, gäller dispens för att använda dopningslistade mediciner, t ex mot astma.

Det finns Paralympics för de med handikapp. Jag ser egentligen inga problem i att det utökas med fler klasser även för de som presterar bättre än de utan handikapp. Så är t ex fallet i maraton redan idag (rullstolarna är snabbare än löparna). Det är alltid svårt att dela in klasserna och det blir aldrig 100% rättvist, men det innebär inte att man bör lägga ner hela klassningen och låta alla tävla mot alla.

Att alla har olika fysiska förutsättningar är nog något vi får leva med inom idrotten. Jag köper inte argumentet att dopning skulle göra det mer rättvist - man kan ändå bara förändra sin kropp till en viss grad. Vill vi ha det absolut rättvist får väl till slut bara klonade människor tävla mot varandra.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Poängen är att sätta gränser som går att kontrollera praktiskt. Dvs, inte vilka preparat man får använda utan vilken mängdblodkroppar man får ha eller liknande. Som dagens viktklasser i kampsport. Dopad eller inte så får du max väga xx kg för att delta. Då spelar dopingen mindre roll. Folk kommer dopa sig upp till den nivå som är satt, vissa kommer vara tvugna att dopa sig mer för att komma dit och andra mindre, men huvudsaken är att vi sätter gränser och krav på sådant som praktiskt är lätt att kontrollera.

Och vissa kommer att göra precis allting som är möjligt för att ta sig över den gränsen som är satt, precis som det är idag. Det enda man gör är att flytta gränsen och öka riskerna, man förändrar inte förhållandet vilket är det som skapar problematiken med doping från första början.

Att det idag finns några problem alls med doping är ju för att folk vill tänja på gränserna och vara bättre än motståndet. Detta förändas inte för att man tillåter doping. Det enda som då sker är hur hårt man måste dopa sig för att ligga i samma läge som man gjorde innan. Att man delar upp det i "viktklasser" spelar ingen roll, man har fortfarande gränser som folk kommer vilja ta sig över utan att bli upptäckta och på så sätt få fördelar ingen annan (eller väldigt få) har.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Håller med belga helt.

Skulle vilja se den förälder som vill se sitt barn gå på anabola. Är väl mycket mer intressant att se hur mycket man kan pressa kroppen utan otillåtna medel då förstår man ju hur bra elitidrottarna verkligen är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Och vissa kommer att göra precis allting som är möjligt för att ta sig över den gränsen som är satt, precis som det är idag. Det enda man gör är att flytta gränsen och öka riskerna, man förändrar inte förhållandet vilket är det som skapar problematiken med doping från första början.

Att det idag finns några problem alls med doping är ju för att folk vill tänja på gränserna och vara bättre än motståndet. Detta förändas inte för att man tillåter doping. Det enda som då sker är hur hårt man måste dopa sig för att ligga i samma läge som man gjorde innan. Att man delar upp det i "viktklasser" spelar ingen roll, man har fortfarande gränser som folk kommer vilja ta sig över utan att bli upptäckta och på så sätt få fördelar ingen annan (eller väldigt få) har.

Du förstår inte. Det handlar om att skapa regler för saker som är lätta att testa och att inte ha regler för saker som är svåra eller omöjliga att testa.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Du förstår inte. Det handlar om att skapa regler för saker som är lätta att testa och att inte ha regler för saker som är svåra eller omöjliga att testa.

Ehm... va?
Du har helt rätt, jag förstår verkligen inte.

Hur hade du tänkt dig det där? Att bara testa det som är enkelt och skapa regelverk baserat på det? Vad skulle då regelverket ha för nytta om det enda som behövs är att man använder nått som är jobbigt att testa för för att kringå reglerna helt och hållet? Och på vilket sätt skulle det vara annorlunda än idag? Att du flyttar på var gränsen går, från inga till vissa saker kommer inte ändra på att folk kommer försöka gå över den. Det enda som förändras är hur långt de behöver gå för att gå över den.

Eller menar du på fullaste allvar att de som då dopar sig helt magiskt skall börja tänka att "Det här får jag använda, det här får jag inte använda och det där kollar de inte efter, bäst att jag bara använder det jag får"!?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Det finns ju bara två sätt att göra. Antingen behålla det som det är nu all doping är förbjuden eller släppa doping fri. Nåt mellanting kommer ju aldrig att funka. Och jag håller på att doping ska vara förbjudet.

Ni som är för doping håller ni själva på med nån idrott på högre nivå?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Ehm... va?
Du har helt rätt, jag förstår verkligen inte.

Flera exempel har redan nämnts. Vikt är lätt att mäta och om man går över en sådan gräns kan man inte göra mycket för att dölja det. På samma sätt är det förmodligen hyfsat lätt att mäta mängden blodkroppar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
Ni som är för doping håller ni själva på med nån idrott på högre nivå?

Gör de som är emot det?

Är själv lite delad i frågan. På sätt och vis så är det ju nästan mer rättvist med doping då jag kan tänka mig att genetiska fördelar minimeras. Vet inte riktigt vad riskerna med doping är mer än från någon i högstadiet där en typ hade fått aggregationsproblem.

Äh, leve e-sport.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Flera exempel har redan nämnts. Vikt är lätt att mäta och om man går över en sådan gräns kan man inte göra mycket för att dölja det. På samma sätt är det förmodligen hyfsat lätt att mäta mängden blodkroppar.

Jo, men att då sen strunta i att testa annat? Så länge antalet blodkroppar är under gränsen så spelar det ingen roll vad annat man gjort?

Man får ju tänka efter lite längre än näsan räcker. Ska man tillåta doping inom gränser så måste man ju se till att gränserna håller, vilket innebär tester av allting som inte är tillåtet. Annars så spelar ju inte gränserna någon roll. Och ska man ändå hålla på med det så är man ju tillbaka där man är idag, bara att gränsen är flyttad lite.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Inaktiv

varför tar ni anabola som exempel? Typ sämsta ni kunde komma på eller?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jo, men att då sen strunta i att testa annat? Så länge antalet blodkroppar är under gränsen så spelar det ingen roll vad annat man gjort?

Det var väl lite av Torbjörn Tännsjös idé, vissa har naturliga fördelar, andra kan till exempel på medicinsk väg bli likvärdiga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det var väl lite av Torbjörn Tännsjös idé, vissa har naturliga fördelar, andra kan till exempel på medicinsk väg bli likvärdiga.

Och vad hindrar då de med naturliga fördelar från att trycka i sig lite "tillbehör" och fortfarande vara överlägsna? Om man inte ens bryr sig om att testa så är det ju precis det som lär hända och man har då i praktiken samma förhållande som man har idag.

Och även om man då skulle testa för annat så får man ändå samma problem som idag, nämligen att folk kommer försöka att gå över de gränser man sätter, oavsett om den gränsen tillåter en viss mängd doping eller ingen doping alls.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag håller helt och hållet med belga i denna frågan.
En intressant fråga som ställdes i OS-sändningen idag var vad som hade hänt om dopingfall hade bestraffats på samma sätt som ekobrottslighet. Om en påkommen dopare hade varit tvungen att betala tillbaka(bli betalningskyldig) allt han vunnit?
Det hade säkert avskräckt endel.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Och vad hindrar då de med naturliga fördelar från att trycka i sig lite "tillbehör" och fortfarande vara överlägsna?

Då upptäcker man med de tydliga och lätt utförbara testerna att de till exempel väger för mycket eller har för många blodkroppar.