Konfiguration för server, webbhotell i miniformat

Permalänk
Medlem

Konfiguration för server, webbhotell i miniformat

Tjenare!

Jag har införskaffat mig en dator som jag har tänkt köra som en server hemma och dels drifta en del egna webbsajter men även en del andra projekt.

Följande hårdvara har införskaffats för servern:

Antec Case Performance One P182 Gun Metal Black without PSU/utan nätagg.
Corsair XMS2-6400 TWIN2X4096-6400C5 G Xtreme 2x2048MB (tot. 4096MB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink 5-5-5-18
Asus M3A78-EHM HDMI AMD 780G 4DDR2-DIMM 2PCI 2PCIe SATA Raid Hybrid VGA GB-LAN Socket AM2+ mATX
AMD Athlon64 X2 Dual-Core 4850e 2.5GHz 2x512KB 45W Boxed (with CPU-cooler!) Socket AM2
3x Samsung Spinpoint F1 HD753LJ 750GB 7200rpm 32MB SATA2

Dessutom har jag köpt en ny arbetsdator till mig själv och till den har jag valt följande chassi: Antec LifeStyle SONATA III Quiet Super MidiTower 500W ATX
Jag kommer att ta nätaggregatet från det chassit och peta in i chassit för servern och istället ta ett vassare agg till min arbetsdator.

Tanken är att jag ska köra de tre spinpoint-diskarna i raid5 för att få lite ökad redundans. Funderar även på någon backuplösning, exempelvis extern HDD.

Servern skall användas till följande:
* Småskalig men komplett webbhotellslösning, vill enkelt kunna lägga upp ett nytt användarkonto för en polare/kund/egen sajt med en komplett Cpanel-lösning med e-post, domänhantering, webbhotell, FTP, DNS? och SSH.
För ovanstående behöver jag givetvis även MySQL, PHP med mera.
* Jag söker även efter en lösning för att skapa redundans för mina viktigaste projekt/kunder, om t ex min internetanslutning mot all förmodan skulle dyka, så vill jag ha en uppdaterad version av exempelvis min viktigaste sajt på ett externt webbhotell så jag snabbt kan peka om domänen dit, någon som känner till någon sådan lösning eller får man scripta lite för att ordna så att MySQL-databaser och filer replikeras automatiskt en gång om dagen till det externa webbhotellet och kör en DNS-lösning externt och ser till att ordna så att DNS-datan cache'as så kort tid som möjligt för att kunna genomföra snabba domänompekningar?
* Lagring för mitt privata nätverk här hemma, t ex kunna streama filmer till mitt Xbox över Wlan för att se det på TV'n (lagliga filmer självklart)

Vad tror ni om hårdvaran jag valt för att köra denna server, räcker den?

Så till det viktigaste, mjukvarumässigt lutar det åt senaste versionen av Ubuntu Server och ISPConfig (http://www.ispconfig.org/) samt självklart Apache, PHP, MySQL och hela den biten. Någon som har erfarenhet av ISPConfig?
Hur fungerar detta med Cpanel och liknande lösningar som webbhotell kör med? Kan det kombineras med ISPConfig? Någon som har ett bättre tips på mjukvara för att genomföra detta?

Visa signatur

Hey, how you doin'?

Permalänk
Medlem

Om du är intresserad så har jag en projektrapport från ett webbhotell jag och en polare byggde. Innehåller inte precis allt du vill ha men en liten del. Skicka PM med din melj om du är intresserad av rapporten.

Permalänk

Ursäktar om jag lånar tråden lite..

Men jag är också intresserad av att veta, om det nu går, via ett enkelt interface lägga till virtuella domäner och peka dom rätt på en GNU/Linux-burk? Samt epost etc. Jag har lekt väldigt lite med cPanel, och det verkade hyfsat... men kanske något för mycket funktioner.

Domän, Epost, MySQL ska det klara av. Vore trevligt med lite diskussion inom det här ämnet då jag själv driver i en liten skala.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har gjort lite research nu, och det verkar som om Cpanel med WHM(WebHost Manager) kostar cirka $450 årligen och konkurrenten Parallels Plesk kostar $1400 alternativt kan man välja att hyra en licens av dem.

Är det någon som känner till liknande gratis open-source-lösningar?

Visa signatur

Hey, how you doin'?

Permalänk
Medlem
Citat:

Men jag är också intresserad av att veta, om det nu går, via ett enkelt interface lägga till virtuella domäner och peka dom rätt på en GNU/Linux-burk?

Det absolut lättaste är att göra en dynamisk vhost med hjälp av modulen vhost_alias.

Permalänk
Medlem

Kan inte ditt webhotell kolla en gång i halvtimmen automatisk om din hemma server funkar, isåfall fortsätt att peka om all trafik till den. Annars använd det webhotellet. Samtidigt när den kollar kan den också ta och överföra databaserna. Går det att använda ditt webbhotells databas och komma åt hemifrån? Det vore bäst om de tillåter det.

EDIT: Lycka till, ska bli roligt att se hur det går för dig som privatperson att sätta upp själv.

Permalänk
Medlem

Girgoo: Med en sådan lösning blir problemet att göra så att ett script hos det externa webbhotellet pekar om DNSen mot sin egen version av sajten om den inte får kontakt med min server hemma, tror inte att detta är möjligt om inte webbhotellet ifråga är vääldigt behjälpliga, tror det blir svårt, man får nog ha någon egen separat DNS-lösning på en annan lina på något vänster för att kunna scripta mot DNS-servern.. Eller har jag fel?

Visa signatur

Hey, how you doin'?

Permalänk
Medlem

En av bitarna i ditt puzzle kan lösas med mysql replication (spana manualen), på så sätt kommer du alltid att ha en "up to date" kopia utav databasen på din slav server.
eBox ser trevligt ut.

Permalänk
Medlem

alright!

eBox ser trevligt ut ja, fast vid en första anblick känns det svårt att avgöra om det löser mina behov, får kika mer på det! Tack för tipset!

Visa signatur

Hey, how you doin'?