Permalänk
Melding Plague

Gör din egen SSD

Många entusiaster har någon gång övervägt att skaffa SSD-lagring, men blivit avskräckta av det höga priset. Nu försöker japanska Photofast ändra på detta genom att lansera en SATA-kompatibel kortläsare som kan fyllas med vanliga minneskort.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

känns inte som något alternativ som håller i längden

Permalänk
Medlem

"Sex stycken Transcend SDHC 16 GB (totalt 64 GB) kostar cirka 2 400 kronor"

6*16 = 96GB
4*16 = 64GB

Sen vet jag inte om priset ändå var räknat på 4st, orkar inte kolla upp det

Permalänk
Medlem

Med 4 st 16 GB så blir det 1600 kr plus kostnaden för kortläsaren.

Permalänk
Medlem

Den kan ju dock vara ett billigare alternativ när man vill bygga en tyst och snabb dator med en linux dist som inte behöver skriva till hdd:n jämt. Beroende på vad själva Sata-kortläsaren kostar så är ju utrymet sedan och kostar linjärt med utrymme.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att minnsekort är jämförbart med hårddisk eller SSD pga dess begränsade livslängd

Jag har dock kört en webbserver sedan dec 2004 på minneskort och Linux

Som experiment har jag även kört min Laptop via en 2.5" IDE-CF adapter och detta funkar hyffsat - men detta var mer i syfte att förlänga batteritiden än att få budget-SSD

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

en fördel med dessa är ju även att man kan byta ut trasiga delar av minnet på relativt låg nivå, det kan man ju inte säga om rena SSDs.

men jag föredrar nog CF, det känns som de har högre prestanda och hållbarhet i förhållande till priset än.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
men jag föredrar nog CF, det känns som de har högre prestanda och hållbarhet i förhållande till priset än.

I så fall har det funnits alternativ sedan några månader tillbaka: http://www.deltaco.se/article.aspx?ItemID=SF2020-2F-S1

RAID 1 borde ju passa utmärkt ifall man vill gardera sig. Håller med dig om CF korten och personligen intresserad av att pröva hur pass väl det skulle fungera.

Permalänk
Medlem

Om någon här verkligen funderar på en SSD (OCZ Core t.ex) så köp en från en av de tyska butikerna som listas på prisjakt. Det är betydligt bättre (enligt mig) att betala 1900kr + 200kr frakt, max(!), för en "riktig" SSD på 64GB.

PS.
Ja, de finns i lager i tyskland. 32GB varianterna är oftast slut och dessa går för ca 1300kr + eventuell frakt.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Finns Compact flash till sata addaptar för runt 10-14dollar

Permalänk
Medlem

Men kan man kombinera olika kort? Det verkar inte så Livslängden är iaf inte särskilt lång på SDHC kort om man jämför med "kortlivade" SSD.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Kan vara riktigt bra om du kör något som du bara läser från, med knappt några skrivningar alls. Med tanke på att Samsung(?) nu sätter igång något för att förbättre Vista-prestanda för SSD så... hoppas att de slänger in något för att Vista ska köra mer på minne än hårddisk.

Permalänk
Medlem

Vad gör man inte för tystnaaaden i datorn!

Det här tänkte jag redan på för nått årsedan när jag byggde min silent computer.. Men eftersom tillockmed jag kunde fundera ut det här måste hela grejen vara skit och falla pladdask.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Tycker detta var mycket intressant. Ett användningsområde kan vara att ha många småprogram på den, vilket skulle passa mig perfekt. Då behövs det inte heller mer än 16GB för min del.

Komiskt att jag hittade ett 2GB Transcend SDHC på gatan igår.

Visa signatur

FT02B | Z68 Extreme7 | 2600K @ 4.6GHz + 212 Evo | HD7950 | 16GB 1866Mhz CL9 | SP-SS750M
Naos 7000, M65, 5K, MX518 | TK Blue + Rapid Black
Vaio Pro 13" (Mint) | Elitebook 2540p (Arch)

Permalänk
Medlem

Har funderat på att köpa en liknande IDE PATA grej som använder Compact Flash. 4GB av det skulle kunna vara ett väldigt trevligt alternativ till min Amigahårddisk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
I så fall har det funnits alternativ sedan några månader tillbaka: http://www.deltaco.se/article.aspx?ItemID=SF2020-2F-S1

RAID 1 borde ju passa utmärkt ifall man vill gardera sig. Håller med dig om CF korten och personligen intresserad av att pröva hur pass väl det skulle fungera.

är dock lite för få platser (2) för att få till ett riktigt stort lagringoch ett jäkla pris på den om jag inte minns fel, runt 500kr. iof överkommligt om man inte tänker på vad det faktiskt är. iof så är det säkert lättare att göra dessa för PATA då den standarden redan i praktiken är vad CF-korten använder, så det kan ju förklara prisskillnaden.

för en laptop som man bara har till vardagsbruk som surfa och skriva eller liknande funkar det jättefint, men de som vill ha sina 250 torrents igång och lika mycket på nedväg bör leta upp nått annat. själv kör jag bara en liten server på CF nu, skrivningarna är rätt sällsynta men ack vad det sparar på läsningen mot en vanlig disk. på min arbetsburk för grafik är det däremot helt oanvändbart, och samma gäller givetvis för liknande eller tyngre saker som behöver skrivas stort och ofta.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

Ja oj vilken billig lösning !!

Permalänk
Hedersmedlem

@ AndreaX

Min användning av CF är begränsat till m0n0wall. Jag uppgraderade häromdagen installationsbilden; efter några sekunder gick jag bort och kollade ner i mini-lådan och fick för mig att den inte ens påbörjat en omstart; sedan gick det upp för mig att den på några sekunder hunnit starta om och var i full drift igen. Smidigt när det används i rätt sammanhang.

Du har nog rätt att den hade ett lite väl häftigt pris. Jag tänkte mig nog mer att /boot och /root (jfs med passande parametrar för flashenheter) hade sina monteringspunkter på den enheten och t ex /var, /srv och /home monteras på en vanlig hårddisk.

Men det blir nog inte av... jag är inte stressad nog att känna att någon tiondels sekund gör någon direkt skillnad.

Permalänk
Medlem

ser inte varför ssd > hdd idag.. O_o

det känns lite före sin tid iaf..så lite gb för så högt pris och så osäkert jag tycker det hela låter..är ssd ens stabilare än en hdd? är inte så insatt i detta hjälp mig.

mvh

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zergling
ser inte varför ssd > hdd idag.. O_o

det känns lite före sin tid iaf..så lite gb för så högt pris och så osäkert jag tycker det hela låter..är ssd ens stabilare än en hdd? är inte så insatt i detta hjälp mig.

mvh

Vad jag förstått är det åtkomst tid.

Det finns en jätte stor flaskhals i ditt system, en mekanisk hårddisk. Din processor klarar av uträkningar miljoner gånger snabbare än vad din hårddisk klarar av. SSD sätter inte bot på det hela men är en riktigt rejäl boost

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

SSD kommer väl aldrig att ha mycket bra livslängd så länge man inte pungar ut 10 000kr för 64GB.
Då borde ju hårddiskar vara bäst för de som laddar ner massor, tex 250 torrents som AndreaX sade.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Enligt källan skall den där enheten kosta 9980 yen, dvs ca 570 spänn om jag inte är ute och cyklar?
(ett 8gigs sdhc trancend SD minne kostar enligt sidan 3,000円, dvs typ 170 spänn som jämförelse, jämfört med ca 210kr och uppåt här i Sverige)

Känns väl kanske lite dyrt...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
SSD kommer väl aldrig att ha mycket bra livslängd så länge man inte pungar ut 10 000kr för 64GB.
Då borde ju hårddiskar vara bäst för de som laddar ner massor, tex 250 torrents som AndreaX sade.

aldrig är ett mäktigt ord, jag är fullständigt övertygad om att du kan köpa en någorlunda prisvärd SSD (dock inte lika lågt pris/GB som vanliga hårddiskar dock) om bara ett par år som då kommer att hålla bra mycket bättre också.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd

Helt rätt tänkt! Det finns egentligen ingen bra anledning till varför kontrollern liksom för hårddiskar ska vara "integrerad" med minnet. Att kunna byta ut minnet på "kortnivå" är en mycket god idé.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Någon som känner till någon större återförsäljare som säljer 2,5" "hårddiskar" som man så att säga själv kan mata med just CF och med stöd för IDE, inte SATA? Skulle behöva ett sådant kabinett till lågt pris för användning i bärbara.

Permalänk
Medlem

Det här lär ju vara rätt snabbt om man kan köra raid 0 mellan alla minnen man trycker dit.

Permalänk
Medlem

att ha ssd som lagringsdisk är ju idiotiskt, släng in os på en ssd sen ha en stor vanlig hdd som lagring

Permalänk
Medlem

Tycker fortfarande det låter som om det är lite före sin tid. Att köpa en låt säga Asus EEE laptop som kräver ssd känns ju mindre bra än tex MSI Wind med HDD på 80gb (eller kommande Asus EEE med HDD). Som det låter nu så låter SSD som det snabbare valet men mer instabila.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hez666
att ha ssd som lagringsdisk är ju idiotiskt, släng in os på en ssd sen ha en stor vanlig hdd som lagring

Precis vad jag skulle säga

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

Jag tror vi bör fundera på vad "begränsat antal write cycles" innebär, i dagens SDHC har de flesta Wear Leveling tekniker inbygda i kortet för att garantera ca. 1,000,000 write cycles. så på ett 16Gb minne formaterat till ca. 15.6Gb med en maximal write speed på 55mb/s så tar det ca 284sec att skriva en hel cycle. Det i sin tur blir 3282 dagar, nästan 9år för att bränna all write cycles förutsatt att man constant skrivet till minnet.

Om jag om 9 år fortfarande använder den här enheten så kommer det vara den dator komponent som jag haft aldra längst tid och jag var med när man använde MFM diskar, ABC 80 och vic20.

utifrån teknikutvecklingen skulle jag tro den här enheten har en lifs längd på 3-4 år max och då får jag nog se mig som nöjd om jag lyckats förbruka ½ write cycles. lägg då till att man både i Linux och Windows kan specifisera var man vill ha sina temp, chash files och lägga dom på en separat HD.

Ledsen för wall of text men det behövdes lite perspectiv i tråden