Permalänk
Medlem

Vad är värt att satsa på?

Jag är 18 år och pluggar naturprogrammet med datainriktning. Jag tycker mycket om datorer och jag kan ganska mycket. Lite om nätverk, lite om bildredigering, lite om videoredigering, lite om programmering och lite om hemsideskapande samt lite om 3d-modellering.

"När jag blir stor"...vill jag sitta i ett fint kontor framför en stor och alldeles för dyr skärm och göra det jag tycker är roligt och tjäna pengar på det. Ngt som har med ovanstående ämnen att göra med andra ord.

För att kunna tjäna pengar på ngt måste man dock vara bra på det. Jag är dock egentligen inte riktigt bra på ngt och det känns som det är nu jag måste välja - vad jag ska satsa på.

Var finns pengarna i framtiden? Vad är värt att satsa på? Vad ska jag sitta och nöta varje natt långt in på småtimmarna?

Ge mig tips, berätta om jobbmöjligheter och titta i glaskulan.

Permalänk

Animatör om du satsar på grafiskt jobb i sverige.

Erik

Edit. Nu menade jag om du vill ha jobb-mässigt, inte mest välbetalda

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Avstängd

Re: Vad är värt att satsa på?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
Var finns pengarna i framtiden?

Där flest innovationer finns kvar att skapa/upptäcka.

Kan du inte tänka dig att nörda in dig ordentligt på något område där man förvisso använder datorer hela tiden trots att datorer inte är huvudsaken?

Proteinkemi skulle kunna vara ett exempel som jag tror vore en rimlig inriktning om du vill garantera dig mycket pengar. Bioteknik kommer att bli en "garagevetenskap" (dvs möjlighet att utföras hemma med egen utrustning) i framtiden likt datorindustrin blev när Gates och grabbarna drog igång... bara tekniken fortsätter att bli billigare.
Det kanske inte låter lika sexigt som speldesigner eller 3D-modellerare... men det var väll pengar du var ute efter?

Permalänk
Avstängd

Läs en ekonomiutbildning efteråt så får du mycket bredd. Överlag gäller det väl att göra så mycket som möjligt nu fram tills du är 25-28, efter det bör man ha bestämt inriktning men jag tror inte man vara riktigt nöjd med sig själv förens man testat en massa olika saker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Läs en ekonomiutbildning efteråt så får du mycket bredd. Överlag gäller det väl att göra så mycket som möjligt nu fram tills du är 25-28, efter det bör man ha bestämt inriktning men jag tror inte man vara riktigt nöjd med sig själv förens man testat en massa olika saker.

Varför ska han läsa en ekonomiutbildning?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Varför ska han läsa en ekonomiutbildning?

Alltid bra med en ekonomiutbildning ifall man vill satsa på att starta eget företag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
Alltid bra med en ekonomiutbildning ifall man vill satsa på att starta eget företag.

Det är ju det man har en revisor till för att kunna fokusera på kärnverksamheten.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Det är ju det man har en revisor till för att kunna fokusera på kärnverksamheten.

Lycka till med att driva ett företag utan ekonomikunskaper, och ännu mer lycka till med att ha råd med en ekonomibyrå som fixar allting åt dig innan företaget börjar dra in pengar

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

Men att spendera mycket lång tid åt att gå en ekonomiutbildning, för att kunna skapa företag? Det måste väl ändå finnas betydligt mer tidseffektiva saker att göra för att kunna hålla ekonomi i ett företag...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Självklart, och jag skulle aldrig gå en ekonomiutbildning bara för att jag skulle kunna få för mig att starta eget. Sen nämnde BlueBerryBoy ingenting om att han hade planer på det heller

Citat:

Läs en ekonomiutbildning efteråt så får du mycket bredd. Överlag gäller det väl att göra så mycket som möjligt nu fram tills du är 25-28, efter det bör man ha bestämt inriktning men jag tror inte man vara riktigt nöjd med sig själv förens man testat en massa olika saker.

Håller med om att man ska göra så mycket som möjligt när man är i unga år, men själv skulle jag aldrig använda den tiden till att plugga. Att gå från jobb till jobb för att få mer erfarenhet och öka lönen funkar bra för mig

Permalänk
Medlem

vet inte hur mycket du hade tänkt att tjäna, men dom som tjänar mest är ju chefer, vilket ofta är folk som är ekonomiutbildade. Eller om du har en bra affärsidé och startar eget.

Men glöm inte bort att du ska jobba ganska många år och att det kan vara värt att göra något man tycker är KUL. Skulle fokusera på det i första hand och sen utvärdera hur mycket man får i lön...

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Medlem

Satsa det du tycker är kul är nog det bästa rådet om ska orka med hela arbetslivet. tyckte denna bild passade in lite

Permalänk
Avstängd

smygreklam för moderaterna

Som det redan har sagts, gör det du tycker om, skit i pengarna, det är dock min menning.

När jag sommarjobbade fick jag 100k/h, och jag slet som en idiot och man blir fan deprimerad, så satsa på ett jobb du tycker om och jobba dig upp.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Lycka till med att driva ett företag utan ekonomikunskaper, och ännu mer lycka till med att ha råd med en ekonomibyrå som fixar allting åt dig innan företaget börjar dra in pengar

Lycka till att driva utan revisor, såvida inte det är kärnverksamheten.
Behövs ej större ekonomikunskaper, mindre företag 1-3 man kostar runt 10.000-20.000 per år i revisorkostnader.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1