Samsung vill förbättra Windows Vista

Permalänk
Melding Plague

Samsung vill förbättra Windows Vista

Trots att lagringstekniken blir allt vanligare är inte Microsofts operativsystem Vista anpassat för solid state-lagring. Detta vill Samsung nu ändra på.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Great! Men jag håller mig till XP 64-bit...

Permalänk
Medlem

Ja fixa en patch för de med SSD eller nått, dock får SSD gå saftigt ner i pris om det ens ska bli aktuellt att köpa en.

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk

När SSD diskarna ligger tillräckligt bra i pris för konsumenterna har väl ändå windows släppt ett nytt OS

Visa signatur

OCZ GameXStream 700w || Intel core duo E6600 @ 3,0ghz boxad kylning ||Asus p5b || 2x1024mb Corsair TWIN2X 6400PRO || 8800GTX || Samsung sata 250gb || maxtor sata 160GB || Samsung Sata II 400gb ||
BÄRBAR: Intel Core Duo T2500 2.0GHz, 2048MB 667MHz DDR2, 100GB 7200rpm SATA, GeForce Go 7800 256MB, 17" UltraSharp™ WUXGA LCD skärm (1920x1200) med TrueLife™

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av beano_bouer
När SSD diskarna ligger tillräckligt bra i pris för konsumenterna har väl ändå windows släppt ett nytt OS

Älskar när folk tror att windows är ett företag :D:D

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Älskar när folk tror att windows är ett företag :D:D

- Instämmer, Windows släpper inga OS... XD

Permalänk
Medlem

Men som alla vet kommer ju ett nytt OS från MICROSOFT redan 2009,som ersätter Vista

Det var ju sagt att detta skulle innehålla deras nya filsystem som efterträder NTFS..någon som har korrekt fakta om detta?

Verkligen dags för ett OS som klarar hantera SSD och alla multi CPU's etc.

Visa signatur

Ett Trafikskadat miffo som älskar provocera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vykan
Men som alla vet kommer ju ett nytt OS från MICROSOFT redan 2009,som ersätter Vista

Det var ju sagt att detta skulle innehålla deras nya filsystem som efterträder NTFS..någon som har korrekt fakta om detta?

Verkligen dags för ett OS som klarar hantera SSD och alla multi CPU's etc.

2010 var senaste ryktet. Framskjutet med andra ord.. Men vilket OS ska ersätta XP?

WinFS är bara NTFS med möjlighet att köra "querys" (SQL stil) emot..

http://en.wikipedia.org/wiki/WinFS

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kul att samsung eventuellt vill experimentera med NTFS, detta kan bli intressant.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 l Intel i7 5820k l Gigabyte X99-UD3 l MSI RX 480 8gb l EVGA G2 850W l Crucial Sport 8gb ddr4 l WDC Black 3tb + WDC Black 1TB + WDC Red 1TB + Intel 530 SSD 120gb l Cooler Master Hyper 212 EVO l Dell U2515H l Asus MG248Q freesync l Windows 10 64-bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
Great! Men jag håller mig till XP 64-bit...

Du menar att du inte har nytta av NTFS då? =P

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LecToR
Ja fixa en patch för de med SSD eller nått, dock får SSD gå saftigt ner i pris om det ens ska bli aktuellt att köpa en.

Det är inte några problem du kan lösa med en patch. Problemet är inte enbart Windowsrelaterat utan du har samma problem på många OS i dagsläget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vykan
Men som alla vet kommer ju ett nytt OS från MICROSOFT redan 2009,som ersätter Vista

Det var ju sagt att detta skulle innehålla deras nya filsystem som efterträder NTFS..någon som har korrekt fakta om detta?

Verkligen dags för ett OS som klarar hantera SSD och alla multi CPU's etc.

2009, multi CPU's, OS som klarar hantera SSD? Que? 2009 kommer det inget nytt OS från Microsoft, multipla cores har ganska lite med OS'et att göra, dom flesta OS hanterar SSD just fine.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
2010 var senaste ryktet. Framskjutet med andra ord.. Men vilket OS ska ersätta XP?

WinFS är bara NTFS med möjlighet att köra "querys" (SQL stil) emot..

http://en.wikipedia.org/wiki/WinFS

WinFS är inte MS nya filsystem utan en gammal "nyhet". För övrigt, WinFS är inte NTFS med möjlighet att köra querys, varifrån har du fått det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolapso
Kul att samsung eventuellt vill experimentera med NTFS, detta kan bli intressant.

Tvivlar på att Samsung vill experimentera med NTFS, men reklam vill dom ha.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Avstängd

"SSD = Så Snuskigt Dyrt" xD

De "vanliga" hårddiskarna lär väl vara mest prisvärda ett bra tag till.

Men för entusiasterna och de som inte vet bättre så är det ett givet köp sedan långt tillbaka.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Du menar att du inte har nytta av NTFS då? =P

[...]

WinFS är inte MS nya filsystem utan en gammal "nyhet". För övrigt, WinFS är inte NTFS med möjlighet att köra querys, varifrån har du fått det?

Hmm vad menar du? NTFS finns ju i XP 64-bit också såklart, är väl fråga om han inte behöver de här förändringarna som samsung önskar (exempelvis om han inte äger SSD).

Förr sades det att WinFS byggdes ovanpå NTFS.
Exempel: http://www.ntfs.com/winfs_technology.htm
Visst, det är en annan entitet ovanpå, inte en förbättrad version av NTFS, men man behöver inte tolka det han skrev så strikt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Kan ni inte sluta förklara vad SSD är i varenda nyhet på ämnet? Detta är inte aftonbladet, vi vet vad det är. Jag orkar snart inte läsa nyheterna pga alla upprepningar.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Hedersmedlem

Som jag uppfattar det är en av de stora skillnaderna mellan Windows och operativ system med Unix släktskap att användaren inte har några särskilt bra verktyg för att optimera filsystemet. Något måste ju ändå Microsoft ha gjort i sina försök med OLCP för att optimera filsystemet och sänka frekvensen av läs- och skrivoperationer.

Det är ju inte en tillfällighet att bärbara av typ Asus Eee PC säljs i två varianter: SSD för Linux och standard hårddisk för Windows. För Linux finns flera alternativa filsystem; även journalförande fungerar eftersom de kan optimeras för de krav som SSD ställer och loggfiler och dylikt kan t ex skrivas till RAM för att endast vid shutdown skrivas till disk.

Jag vet faktiskt inte riktigt hur man åstadkommer detta i Windows ifall NTFS används, eller om det är möjligt. Någon som vet?

Permalänk
Medlem

Tror snarare att det är för att det antagligen knappt finns någon windowsanvändare som inte skulle slita håret för att EEEns SSD är så liten...

(vilket beror på många saker, dels att linux kan ta betydligt mindre utrymme vid installation och dels att windowsanvändaren har för vana att installera precis allt som han kommer över - i linuxvärlden har man inte samma attityd till det hela (rent generellt)).

Permalänk
Medlem

Jag har ingern SSD, men någon som har och provat med t.ex. reiserfs ?

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik

Det är ju inte en tillfällighet att bärbara av typ Asus Eee PC säljs i två varianter: SSD för Linux och standard hårddisk för Windows. För Linux finns flera alternativa filsystem; även journalförande fungerar eftersom de kan optimeras för de krav som SSD ställer och loggfiler och dylikt kan t ex skrivas till RAM för att endast vid shutdown skrivas till disk. [/B]

Jag tycker folk ska sluta spekulera och föra fram ideér om saker dom uppenbarligen inte har en aning om.

"loggfiler och dylikt kan t ex skrivas till RAM för att endast vid shutdown skrivas till disk", så du menar att funktionaliteten som är till för att just systemkrasher inte ska riskera datan, ska sparas i RAM tills man stänger av? Det låter ju helt briljant.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Syranide
Jag tycker folk ska sluta spekulera och föra fram ideér om saker dom uppenbarligen inte har en aning om.

"loggfiler och dylikt kan t ex skrivas till RAM för att endast vid shutdown skrivas till disk", så du menar att funktionaliteten som är till för att just systemkrasher inte ska riskera datan, ska sparas i RAM tills man stänger av? Det låter ju helt briljant.

Wow, lite bullterrier bett där!

Vad hindrar dig från att implementera t ex en sådan lösning efter det att systemets stabilitet är testad och säkerställd? Eller ifall systemet efter någon tid visar tendenser på instabilitet, vad hindrar att övergå till direkt skrivning till disk? Du uppmanar bl a mig till att "sluta spekulera" om ting som jag "inte har en aning om", men vet du egentligen vad jag syftade på?

Loggfiler är beroende på systemets användingsområde mer eller mindre viktiga. Ifall det handlar om serverlösningar vill jag naturligtvis ha full kontroll på loggfilerna och väljer kanske därför att kontinuerligt skriva dessa till disk, än om detta skulle kunna lösas mer att cron regelbundet skötte detta enligt ett angivet schema, antingen inställt till maximal storlek av loggfilerna eller tid.

Som du ser av det inlägg du citerar syftade jag dock mer på enklare användning. Asus Eee PC är inte ens byggd utifrån kriteriet att köra kritiska funktioner, och pga dess lägre hårdvaruspecifikation är det mer intressant att optimera prestandan samt att kanske bespara flash enheter mer än nödvändigt skrivande. Teknisk så syftar jag på Ramlog; till boot parametrarna anges RAM-storleken som Ramlog kan använda sig av; som redan nämnt ställs även cron in på att skriva loggfilerna till disk när storleken nått ett angivet max.

Nu misstänker jag att du egentligen inte ens är intresserad av den tekniska frågan, men ifall jag felbedömt ditt inlägg så har du här länken till nämnda Ramlog: http://tofu3.szm.sk/ramlog/

Permalänk
Medlem

Samtidigt så har ju inte det något med filsystemet att göra.

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, inte direkt, förutom att det har med minskat frekvens av skrivning till disk att göra. Det var egentligen endast en parantes som jag inte ämnade utveckla något nämnvärt, men någon var tydligt speciellt intresserad av just den lilla bisatsen!

Däremot säger inte nyheten att detta endast handlar om optimeringar av NTFS filsystemet, eller hur? Så alla möjliga optimeringar av operativsystemet är välkomna.

Permalänk
Medlem

Ett helt nytt filsystem borde det vara titta på logFS eller JFFS2 i Linux.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
Ett helt nytt filsystem borde det vara titta på logFS eller JFFS2 i Linux.

Jag ska inte påstå att jag är insatt i teknologin som sådan, men skillnaden ska vara följande:

- JFFS2 är designat för direkt access till flash-minnet
- Ifall en SSD enhet används har den redan sitt eget SATA/IDE gränssnitt vilket eliminerar ovan nämnda förutsättning

JFFS2 tycks lämpa sig bäst för mycket små flash-minnen, typ några få MB. logFS ska bli lösningen på detta - jag vet dock inte huruvida det passerat teststadiet - men inriktar sig fortfarande på enheter som saknar ett standard SATA/IDE gränssnitt.

Som jag förstår det kommer ingen av dessa bli särskilt aktuella för SSD, men dock för datorer av typ OLPC som saknar standard hårddiskar. Men rätta mig gärna om jag har fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Kan ni inte sluta förklara vad SSD är i varenda nyhet på ämnet? Detta är inte aftonbladet, vi vet vad det är. Jag orkar snart inte läsa nyheterna pga alla upprepningar.

Du har också reagerat på det

Vi är datornördar (extremt intresse av hårdvara?) och skulle det dyka upp en term som man inte känner till så har oftast Google svaret.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Du har också reagerat på det

Vi är datornördar (extremt intresse av hårdvara?) och skulle det dyka upp en term som man inte känner till så har oftast Google svaret.

Skönt att se att det inte bara är jag som retar mig lite på upprepningarna.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams