Permalänk

Amd athlon 4200+ x2 problem !

Hej alla ! Jag har lite problem med min processor, en AMD Athlon X2 dual core 4200+.
Enligt hemsidor (såsom komplett.se och dylikt.) ska min processor ligga på 2.2 Ghz , men enligt datorn själv ligger den på 995 mhz http://data.fuskbugg.se/skalma n01/-processor.JPG
Vad kan vara fel ? Vill inte överklocka den pga att jag inte är så haj inom de områderna.
Hjälp mig sweclockers!

Visa signatur

Chassi:Corsair 4000D Mobo: Aorus B550 Elite V2 CPU: Ryzen 5600X RAM: 32GB Corsair vengeance 3600Mhz. GPU: MSI RTX 3070
Server:DL360 G9
Plexmaskin:HP Z4 G4

Permalänk

Testa att köra igång två instanser av SuperPI (eller valfritt program som använder processorn till max) och se om resultatet ändrar sig. AMD har nämligen en funktion (Cool'n'Quit) som klockar ned processorn automatiskt när du inte använder den för att sedan klocka upp till normal hastighet när du behöver det.

Aktiveras/Deaktiveras i Kontrollpanelen -> Power Options -> sätt Power Scheme till "Portable/Laptop" (för att aktivera) eller annan (för att deaktivera).

Rekommenderas dock att du behåller den funktionen aktiverad så länge du inte upplever något problem med den, då den håller processorn kall när du bara t.ex. surfar/tittar på film/osv.

Permalänk
Avstängd

Desse frågor tycks aldrig ta slut, swec forum måste väl ha en 25-30 startade trådar om detta "tydliga mysterium"

Visa signatur

AMD Phenom II 965 c3//XFX Ati 5850 BE//Intel X25-M 80gb ssd//WD 750gb Black//Asus bräda M4A79XTD EVO//g15 v2//g500
Samsung t240 Fullhd gaming monitor//incoming sammy 2270
Lappy Asus UL30VT-QX030V

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X64
Desse frågor tycks aldrig ta slut, swec forum måste väl ha en 25-30 startade trådar om detta "tydliga mysterium"

Jaså det tycker du..

Då behöver du ju bara ge snubben ett svar och så kan denna tråd få sjunka ner och försvinna ur din åsyn, kul va?

Visa signatur

Mjo

Permalänk

Men man kan ju söka -.-

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk

Re: Amd athlon 4200+ x2 problem !

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aadam1337
Hej alla ! Jag har lite problem med min processor, en AMD Athlon X2 dual core 4200+.
Enligt hemsidor (såsom komplett.se och dylikt.) ska min processor ligga på 2.2 Ghz , men enligt datorn själv ligger den på 995 mhz http://data.fuskbugg.se/skalma n01/-processor.JPG
Vad kan vara fel ? Vill inte överklocka den pga att jag inte är så haj inom de områderna.
Hjälp mig sweclockers!

Får man fråga vad det är för xp-tema som används på bilden? Det såg rätt najs ut..

Visa signatur

Athlon 64 X2 4200+ | Corsair XMS2-5400 | Asus M2NPV-VM | Sapphire HD4850 Toxic