Permalänk
Medlem

Läkar Utbildning.

Hallå,

Jag undrar ifall man verkligen måste ha 20.0 för att ha en chans att komma in på läkarutbildning, för isåfall är det ju redan kört för en : /, fick 19.17 i ettan som endå är helt okej. För som jag har förståt det så får man inte längre läsa upp sina kurser på vuxen gymnasie efter gymnasie tid? (Glömde bort vad ordet för sån skola är). I såna fall så har jag alltså ingen chans att bli läkare i Sverige, oberoende på mitt högskole-provs reultat?
Sen så är det det här med språk. När man har ett tredje språk så skall man tydligen få nåt poäng extra, min lärare i nian sa att det kunde bli kanske t.o.m. kunde bli ett helt poäng extra (så att man kan få 21.0!) är det någon som vet ifall min årgång (går ut 2010) kommer ha någon nytta av detta eller är det bara senare om det äns blev av.

Ifall det som sagt är omöjligt för mig att komma in på en läkarutbildning i sverige (vet inte ens om jag vill bli det, men det verkar ju vara ett jobb som man kan vara ganska stolt över pluss att det är bra betalt) så kanske man kan plugga i nåt annat land? Har för mig att jag läste i Metro eller dyl. att man kunde utbilda sig i polen om man inte kom in i Sverige, är dessa utbildningar isåfall lika bra? Är väl mest intresserad av att plugga i USA så om man kommer in på nåt bra Community College och läser upp sina betyg lite så kanske man har chans att komma in på något medicinskt universitet.

Visa signatur

Antec Designer 500| Antec Earth 500W | Asus M3A Socket Am2+ | AMD Phenom 9500 | Kingston 2x1024mb| Sapphire Radeon HD3850| Western Digital Caviar WD2500KS 250GB 7200rpm 16MB SATA2

Permalänk

Bör du verkligen bli läkare?
Jag hade blivit livrädd om min läkare skrev ut fel recept/likn.

Vill du bli doktor bara för att "du får bra betalt och det är något att vara stolt över" bör du nog undvika det.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Jag får samma vibbar som Random-person här. Om jag skall vara ärlig skulle jag inte vilja att du var min läkare.

Läkare blir man för att man vill läka människor, annars tror jag det kan vara svårt att hålla motivationen uppe under den långa, långa utbildningen det är. Sedan har du redan nu börjat arbeta på en back-up plan om du inte kommer in, detta är inte jättelovande.

Om jag var du skulle jag ta mig en lång promenad och ta reda på vad jag verkligen vill bli här i livet.

Visa signatur

| E6420 @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Medlem

Man kan komma in på intervju, betyg och högskoleprov om jag inte minns fel. Vet en kompis kompis som kom in på läkarutbildningen på intervju. Men du bör kolla upp det för jag är inte helt säker på hur det funkar.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViXoN
Jag får samma vibbar som Random-person här. Om jag skall vara ärlig skulle jag inte vilja att du var min läkare.

Läkare blir man för att man vill läka människor...

Om jag var du skulle jag ta mig en lång promenad och ta reda på vad jag verkligen vill bli här i livet.

Det är därför jag vill bli läkare, kanske inte märktes på det första inlägget, men det var det som jag menade med att "man kan vara stolt över sitt arbete" alltså att man inte bara arbetar för sig själv. Sen så tycker ja det är ett självklart pluss att man tjänar mycket pengar. Som prylnörd så lär man ju behöva ganska mycket när man också ska betala husrum, mat, skatt etc.

Men jag tror iaf att jag skulle bli en bra läkare.

Tycker också att det är ganska bra att ha en framtids plan, och eftersom det inte verkar gå att komma in på det enkla sättet, så är Back-up plan ett måste? Men, men, det blir väl OT att diskutera det här.

Så som sagt någon som har erfarenhet av läkarutbildning får gärna svara :).
Tack endå ViXon, och Random Person

*tack Zartax då kanske det finns hopp endå :), får läsa på lite bättre när jag kommer hem.

Visa signatur

Antec Designer 500| Antec Earth 500W | Asus M3A Socket Am2+ | AMD Phenom 9500 | Kingston 2x1024mb| Sapphire Radeon HD3850| Western Digital Caviar WD2500KS 250GB 7200rpm 16MB SATA2

Permalänk
Hedersmedlem

det är 2010 som de nya reglerna kommer gälla har man läst vissa kurser så får man extra poäng. Vet inte vilka kurser exakt som det gäller.

Även jag som gick ut i år måste ta hänsyn till de nya reglerna om jag ska söka något 2010.

Permalänk
Avstängd

Eftersom du fortfarande går på gymnasiet finns det inte mycket mer att göra än att försöka få så bra betyg i alla ämnen som möjligt.
Vad du eventuellt skulle kunna göra är att redan nu börja ta högskoleprovet två gånger per år... man får i regel bättre och bättre för varje gång man tar det.

Det finns en mängd olika specialkvoter man kan ta sig in på, men jag tycker inte att du ska börja titta upp specifika innan du närmar dig studenten. Somsagt, kör på så gott du kan i skolan och gör gärna högskoleprovet.

Permalänk

Från och med 2010 tilldelas extra meritpoäng för meriterande kurser, t.ex. ett tredje språk samt högre matte- (D och E vad jag vet) och engelskakurser (C). Väljer du denna typ av kurser får du en meritbonus på runt 0,5 per kurs, så länge du klarar kursen (G i betyg). Om jag minns rätt finns det en maxgräns på hur många "bonusar" du kan få, totalt tror jag det är 3-4 stycken (dvs en förhöjning med 1,5-2,0 på ditt slutgiltiga meritvärde).

Detta gäller även retroaktivt, en student som gick ut 2008 (som mig) tilldelas även meritpoängen för de kurser som räknas som sådana.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mogelbrod
Från och med 2010 tilldelas extra meritpoäng för meriterande kurser, t.ex. ett tredje språk samt högre matte- (D och E vad jag vet) och engelskakurser (C). Väljer du denna typ av kurser får du en meritbonus på runt 0,5 per kurs, så länge du klarar kursen (G i betyg). Om jag minns rätt finns det en maxgräns på hur många "bonusar" du kan få, totalt tror jag det är 3-4 stycken (dvs en förhöjning med 1,5-2,0 på ditt slutgiltiga meritvärde).

Detta gäller även retroaktivt, en student som gick ut 2008 (som mig) tilldelas även meritpoängen för de kurser som räknas som sådana.

ok, tack mogelbrod och alla andras svar.

oroar mig inte för mycket än, men det käns lite konstigt att inte veta vad som ska hända i framtiden.. de flesta polarna har ju nåt intresse de brinner för som de vill plugga/jobba med, sporten, eller så går de arbetsförberedande så de har det liksom ganska klart för sig.

Jag läser alla de kurser du nämner går natur-matte/data (ja, jag är cool..) så hoppas det löser sig i framtiden

Visa signatur

Antec Designer 500| Antec Earth 500W | Asus M3A Socket Am2+ | AMD Phenom 9500 | Kingston 2x1024mb| Sapphire Radeon HD3850| Western Digital Caviar WD2500KS 250GB 7200rpm 16MB SATA2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mogelbrod
Från och med 2010 tilldelas extra meritpoäng för meriterande kurser, t.ex. ett tredje språk samt högre matte- (D och E vad jag vet) och engelskakurser (C). Väljer du denna typ av kurser får du en meritbonus på runt 0,5 per kurs, så länge du klarar kursen (G i betyg). Om jag minns rätt finns det en maxgräns på hur många "bonusar" du kan få, totalt tror jag det är 3-4 stycken (dvs en förhöjning med 1,5-2,0 på ditt slutgiltiga meritvärde).

Detta gäller även retroaktivt, en student som gick ut 2008 (som mig) tilldelas även meritpoängen för de kurser som räknas som sådana.

Har vi någon källa på detta? Vill gärna veta hur långt bak i tiden det gäller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snutte
Har vi någon källa på detta? Vill gärna veta hur långt bak i tiden det gäller.

Blir lite fundersam också. Kan vi som tog student för en si så där 5-6 år sedan också tillgodoräkna oss detta?

Nu går jag förvisso redan på högskolan, men det skulle ändå vara kul att veta.

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Max är 2.5 och alla räknas inte i alla, om du exempelvis får merit poäng i mattematik men söker in i en linje i högskolan som är så långt ifrån matte som möjligt räknas inte meritpoängen samt vice versa för språk.

Det gäller bara modernaspråk du får merit poäng i, även programmering finns.

Men även om du får 20 kommer det finnas folk som får 22.5 och då måste man ha alla MVG i de ämnerna som räknas.
Även om du får G i ett ämne du får merit poäng blir det fortfarande inte lika mycket.
Exempelvis om jag läser tyska får jag ju 1merit poäng dock måste jag få MVG, om jag exempelvis får G kommer bara det höjas med 0.4Merit poäng

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
Max är 2.5 och alla räknas inte i alla, om du exempelvis får merit poäng i mattematik men söker in i en linje i högskolan som är så långt ifrån matte som möjligt räknas inte meritpoängen samt vice versa för språk.

Det gäller bara modernaspråk du får merit poäng i, även programmering finns.

Men även om du får 20 kommer det finnas folk som får 22.5 och då måste man ha alla MVG i de ämnerna som räknas.
Även om du får G i ett ämne du får merit poäng blir det fortfarande inte lika mycket.
Exempelvis om jag läser tyska får jag ju 1merit poäng dock måste jag få MVG, om jag exempelvis får G kommer bara det höjas med 0.4Merit poäng

Precis, enda skillnaden kommer vara att läkarutbildningen kräver 22.5 i snitt istället för 20.0. Big wohoo

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Precis, enda skillnaden kommer vara att läkarutbildningen kräver 22.5 i snitt istället för 20.0. Big wohoo

haha aa tänkte på det.. :p.
lite synd :/

Visa signatur

Antec Designer 500| Antec Earth 500W | Asus M3A Socket Am2+ | AMD Phenom 9500 | Kingston 2x1024mb| Sapphire Radeon HD3850| Western Digital Caviar WD2500KS 250GB 7200rpm 16MB SATA2

Permalänk

Var ett tag sen jag gick ut gymnasiet nu så jag vet inte om jag blandar ihop det med högstadiet men det är väl de 16 bästa ämnena räknar på (där iofs alla kärnämnena måste vara inkluderade). Med andra ord, vilket/vilka ämne har dragit ner ditt snitt i 1:an? Du kan ju eventuellt räkna bort dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mandelbaum
Var ett tag sen jag gick ut gymnasiet nu så jag vet inte om jag blandar ihop det med högstadiet men det är väl de 16 bästa ämnena räknar på (där iofs alla kärnämnena måste vara inkluderade). Med andra ord, vilket/vilka ämne har dragit ner ditt snitt i 1:an? Du kan ju eventuellt räkna bort dem.

Ne, högstadiet är det de 16 bästa. I gymnasiet är det snitt räknat på 2500 poäng (innan när det nu var kunde man räkna bort Idrott ifall det sänkte snittet).

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Alright! Borde hur som helst gå att läsa kurser utöver de 2500p och räkna bort andra kurser eller? (så länge det inte påverkar de kurser som man måste läsa på respektive program)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mandelbaum
Alright! Borde hur som helst gå att läsa kurser utöver de 2500p och räkna bort andra kurser eller? (så länge det inte påverkar de kurser som man måste läsa på respektive program)

Japp... Jag läste själv 3100 poäng på gymnasiet. Inga större problem.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mandelbaum
Alright! Borde hur som helst gå att läsa kurser utöver de 2500p och räkna bort andra kurser eller? (så länge det inte påverkar de kurser som man måste läsa på respektive program)

Det går att läsa extra på vissa gymnasium.
Tyvärr kostar det 500:- per ämne, så läser man 10st. extra ämnen får man punga ut med 5000:-... Riktigt sjukt.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Det går att läsa extra på vissa gymnasium.
Tyvärr kostar det 500:- per ämne, så läser man 10st. extra ämnen får man punga ut med 5000:-... Riktigt sjukt.

Ne, de flesta gymnasium tar väl inte betalt för att läsa extra kurser? Inget jag har hört talas om har gjort det i var fall.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Syrran hade 20 poäng. Tog henne 2 år att komma in på läkarutbildningen

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lynar
Syrran hade 20 poäng. Tog henne 2 år att komma in på läkarutbildningen

Som mig då.

Brorsan hade 20,0 han med, men han kom in direkt...

Permalänk
Medlem

Lycka till med ansökning, rädda liv är aldrig fel.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Ne, de flesta gymnasium tar väl inte betalt för att läsa extra kurser? Inget jag har hört talas om har gjort det i var fall.

har faktiskt aldrig heller hört att det skulle vara så.. :s. min skola får man läsa så mycket man hinner me på tror jag, å då tvingar de oss endå betala för lite av maten..

Visa signatur

Antec Designer 500| Antec Earth 500W | Asus M3A Socket Am2+ | AMD Phenom 9500 | Kingston 2x1024mb| Sapphire Radeon HD3850| Western Digital Caviar WD2500KS 250GB 7200rpm 16MB SATA2

Permalänk
Medlem

Det där med 500:- är om man bara vill tenta av ett ämne i ett enda prov.
Läser man hela kursen på skolan så kostar det inget, men om man som skrivet enbart vill höja sitt betyg genom att skriva en tenta/ett prov på hela kursen så får man betala.

Så var det på vår skola iaf.

Permalänk
Medlem

Kompis hade 20.0 och 1.9 i HP. Kom inte in.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

OffT: Om du särskriver läkarutbildning i rubriken är det nog inte en utbildning för dig.

OnT: Om jag inte har fel för mig så finns det en läkarutbildning någonstans i Norrland där de tar in efter intervjuer. Kräver även den ett bra betyg, men kan du övertyga dem så är det iaf bättre än lottning!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dava
OffT: Om du särskriver läkarutbildning i rubriken är det nog inte en utbildning för dig.

Du har jävligt fel, många särskriver, tyvärr, på föreläsningarna, så det är inget tecken på huruvida man passar som läkare eller ej.

[QUOTE]OnT: Om jag inte har fel för mig så finns det en läkarutbildning någonstans i Norrland där de tar in efter intervjuer. Kräver även den ett bra betyg, men kan du övertyga dem så är det iaf bättre än lottning! [/QUOTE]Du menar Umeå?

Finns flera ställen som tar in på intervju, men det betyder inte att det är lätt, du ska uppfylla krav för att ens få gå på intervju och där ska du konkurrera med många andra. Med andra ord är dt nästan lite av en lottning om man ens får gå på intervjun eller ej
Var så många år sen jag sökte själv så jag har tappat greppet för hur det går till nuförtiden, lite synd faktiskt...