AMD avvaktar med konkurrent till Atom

Permalänk
Melding Plague

AMD avvaktar med konkurrent till Atom

Små billiga bärbara datorer har tagit datorvärlden med storm. Många hårdvarutillverkare är dock rädda för de rakbladstunna marginalerna. AMD vill se vad dessa datorer har för inverkan på konkurrenterna innan de lanserar egen hårdvara.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja inte så konstigt men detBorde väl inte va så himla svårt för dem att tjäna pengar på detta ändå? Sen behöver inte alla användare ha en kraftfullare dator heller.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd

Dom går ju knappt + av dessa laptops.

Visa signatur

ATI och NVIDIA är lika söta! <:]

Permalänk
Medlem

Är inte de här netbooksen mer av en leksak snarare än ett seriöst arbetsverktyg? Måste ju bli rätt jobbigt efter ett tag o sitta o skriva dokument och arbeta på en 8.9 tums skärm.

Skulle dock inte ha något emot att införskaffa en sådan, de är ju rätt coola trots allt.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk

Så AMD kommer sitta på sina händer och vänta.
Jag ser det som AMD vill styra marknaden där den vill gå, inte vart efterfrågan är och vad konsumenter vill. För efterfrågan finns på dessa billiga lätta bärbara datorer.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

De flesta datorer som säljs idag är kraftigt överspecade för de första 90% av marknaden. Problemet handlar mycket om dåligt optimerad programvara.

Personligen ser jag Youtube som en lämplig ribba för vad en dator behöver klara. Youtube sätter krav på anslutbarhet och koordinerad ljud och grafikvisning, bieffekterna är nätsurfande, musik- och videospelande. Youtube skulle jag säga behöver något jämförbart med en P3 på 4-500MHz.

Mer processorkraft är inte dåligt, men bör vägas mot strömförbrukningen. CD/DVD/Bluray-spelare, x86-kompatibilitet, modem och annat legacy-trams tycker jag bara är i vägen för en modernisering av laptopmarknaden.

De nuvarande Dual och Quadcore-laptoparna anser jag vara skapade enbart åt entusiaster som knarkar ögongodis.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Så AMD kommer sitta på sina händer och vänta.
Jag ser det som AMD vill styra marknaden där den vill gå, inte vart efterfrågan är och vad konsumenter vill. För efterfrågan finns på dessa billiga lätta bärbara datorer.

Du kanske inte har hängt med under senaste tiden, men AMD har inte så jättebra ekonomi just nu.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aake
Personligen ser jag Youtube som en lämplig ribba för vad en dator behöver klara. Youtube sätter krav på anslutbarhet och koordinerad ljud och grafikvisning, bieffekterna är nätsurfande, musik- och videospelande. Youtube skulle jag säga behöver något jämförbart med en P3 på 4-500MHz.

Det är bara det att det enklaste sättet att kompensera taskigt skriven mjukvara är att göra bättre hårdvara, samt att höga siffror på specifikationerna säljer bra...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Du kanske inte har hängt med under senaste tiden, men AMD har inte så jättebra ekonomi just nu.

Jag har hängt med rätt bra och jag är full medveten att AMD's ekonomi är allt annat än bra. Men att sitta och vänta för att se om det blir är inte den rätta lösningen. Marknaden för små lätta bärbara lösninar kommer växa, och för det behövs små strömsnåla CPU. Om AMD tar inte en del av kakan medans den är varm så kommer Intel göra det och då kommer det bli svårt för AMD att slå sig in senare, av många anledningar.

AMD måste vara progressivt, annars kommer det fortsätta vara svårt för de.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Sånna här ultrasmå datorer är ju bara bra om man flyttar på burken mycket och inte pallar kånka på en större och tyngre modell. Skärmen är ju opraktiskt liten och tangentbordet likaså, men kopplar man en skärm, tangentbord och mus till en sån där så är det ju VÄÄÄLDIGT många som inte behöver något mer än så (eventuellt usb-cdbrännare/läsare).

Dock finns det 15"-laptops med relativt mycket mos i för en billig peng:

HP Compaq 6715s KE009ET - 2,2GHz 1GB 120GB DVD±RW 15"
3 990:-

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=258793

HP 530 FH523AA - 1,73GHz 512MB 120GB DVD±RW 15"
2 990:-

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=319531

Permalänk

Detta hade de nog tjänat pengar på:
En tunn dator med 12" skärm, trådlöst och trådbundet nätverkskort, , stort tangentbord, 2 USB, 80 GB mekanisk HDD, 1 GB RAM.

Ingen webcam, mic, bluetooth och inget OS.

Sen så täcker dem hela laptopen med reklam och logotyper från olika företag.

Detta är såklart en jättestor satsning, men jag tror de hade tjänat pengar på det även om de hade gett bort dem gratis på grund av alla reklampengar.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hotfuzz08
Är inte de här netbooksen mer av en leksak snarare än ett seriöst arbetsverktyg? Måste ju bli rätt jobbigt efter ett tag o sitta o skriva dokument och arbeta på en 8.9 tums skärm.

Skulle dock inte ha något emot att införskaffa en sådan, de är ju rätt coola trots allt.

Jag skulle definitivt se det som ett alternativ till andra seriösa arbetsverktyg. Bl a tycker jag att dessa är klart mer prisvärda än dyra mobiltelefoner och andra exklusiva UMPC för t ex remote administration; slinker lätt ner i portföljen eller väskan. Nog sitter jag hellre med en < 3 000 kr bärbar med hyfsat användbart tangentbord och 1280 x 600 upplösning på skärmen även om det bara skulle gälla OpenSSH sessioner, eftersom jag lättare kan växla mellan olika sådana och dessutom ha bra möjligheter till annan Internet kommunikation för meddelanden och felsökning.

Att sedan marginalerna för AMD för tillfället är för små har jag förståelse för. Kanske än mer så satt i perspektiv till hur lite de tycks ha fått ut av Geode projektet. Däremot gillar jag egentligen inte tanken och argumentet på att vi konsumenter skulle nekas en fullt fungerande produkt bara för att vissa företag inte anser att vi gör rätt val, alltså att vi ger tillbaka för lite vinst (i och för sig sitter vi alla i samma smörja av en mix verkliga och inbillade framsteg pga en fri marknad); eller så var det ett aningen klumpigt uttalande av AMD.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Jag har hängt med rätt bra och jag är full medveten att AMD's ekonomi är allt annat än bra. Men att sitta och vänta för att se om det blir är inte den rätta lösningen. Marknaden för små lätta bärbara lösninar kommer växa, och för det behövs små strömsnåla CPU. Om AMD tar inte en del av kakan medans den är varm så kommer Intel göra det och då kommer det bli svårt för AMD att slå sig in senare, av många anledningar.

AMD måste vara progressivt, annars kommer det fortsätta vara svårt för de.

AMD har en strömsnål processor under utveckling så dom sitter inte och göra ingenting

Saken är den att dom vill se hur det går för Intel/VIA få man knappt känner några pengar på dessa datorer pga det låga pristet, så det handlar mer om att dom vill se om det äns är värt att börja masstillverka processorer för detta ändamål.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Sen så täcker dem hela laptopen med reklam och logotyper från olika företag.

Det där är jag rätt tveksam till, är illa nog med windows/intel/amd-loggorna som finns på dagens bärbara, bärbara datorer har blivigt en modegrej.

Däremot kanske lite reklam i BIOS-uppstarten vore något istället. Men det ger nog kanske inte så mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aake
Personligen ser jag Youtube som en lämplig ribba för vad en dator behöver klara. Youtube sätter krav på anslutbarhet och koordinerad ljud och grafikvisning, bieffekterna är nätsurfande, musik- och videospelande. Youtube skulle jag säga behöver något jämförbart med en P3 på 4-500MHz.

Youtube knäcker ju vilken modern dator som helst

Permalänk
Avstängd

Varför efterfrågan på billiga strömsnåla bärbara ökar är för att folk fattar att bärbara inte är lämpliga för annat än just surfning, epost och youtube. Spel kan man glömma om man inte är gjord av pengar, och t.om. om man är gjord av pengar får man dålig prestanda i de senaste spelen.
Antingen så börjar de göra billigare bärbara med vettig prestanda eller så kommer folk bara köpa dessa strömsnåla budget datorer.

Jag tycker att skillnaden i pris/prestanda på en bärbar jämfört med en stationär dator är för stort. Bärbara har varit en lyxgrej, nu när det håller på att ändras så blir företagen förbannade. Går inte ta sjuka priser längre.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Vill ju ha en strömsnål amd processor till router, server etc =/
Dom sku kunna göra en strömsnål deneb när den verkar dra hälften så mycket vid fulleffekt än föregångaren och ändå vara snabbare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Varför efterfrågan på billiga strömsnåla bärbara ökar är för att folk fattar att bärbara inte är lämpliga för annat än just surfning, epost och youtube. Spel kan man glömma om man inte är gjord av pengar, och t.om. om man är gjord av pengar får man dålig prestanda i de senaste spelen.
Antingen så börjar de göra billigare bärbara med vettig prestanda eller så kommer folk bara köpa dessa strömsnåla budget datorer.

Jag tycker att skillnaden i pris/prestanda på en bärbar jämfört med en stationär dator är för stort. Bärbara har varit en lyxgrej, nu när det håller på att ändras så blir företagen förbannade. Går inte ta sjuka priser längre.

Har en Dell-laptop som jag haft i 3,5 år nu. Den fungerade utmärkt till de nyaste spelen i 2 år, vilket är ganska bra enligt mig. Nackdelen är ju att man inte kan uppgradera hårdvaran så bra. Sen så är ju denna laptop rätt så stor med 19" widescreen skärm, så den kanske inte riktigt räknas som portabel, men bärbar är den i alla fall.

Dock förstår jag de som köper en Eee eller liknande. Ska man ha en laptop ska man antingen betala ca 12000 för att få den att fungera med spel eller köpa en billigare. Köper man då en billigare, kommer den ju bara att användas till surfande och skriva dokument så då är det ju helt klart bättre med en så liten och billig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det där är jag rätt tveksam till, är illa nog med windows/intel/amd-loggorna som finns på dagens bärbara, bärbara datorer har blivigt en modegrej.

Däremot kanske lite reklam i BIOS-uppstarten vore något istället. Men det ger nog kanske inte så mycket.

Jag hade tyckt det var coolt med att ha massa logotyper på datorn.
Det kanske hade blivit en mode-grej.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401