[Win -> *NIX] Eventuell övergång, några frågor

Permalänk
Medlem

[Win -> *NIX] Eventuell övergång, några frågor

Hej!

Jag har väldigt länge funderat på att byta från Windows till någon *NIX-dist, men aldrig orkat ta tag i saken riktigt. Nu så känner jag dock att det är nog. Jag är relativt less på Windows och vill lära mig handskas med något annat OS... Vidga vyerna är alltid bra!

Jag ser (nästan) hela tiden att Ubuntu rekommenderas för nybörjare, och jag har testat live cd:n och jag gillade det skarpt. Det jag funderar på är om JAG bör använda Ubuntu. Jag programmerar väldigt mycket, och vill gärna "smutsa ner händerna" lite och inte bara använda grafiska skal för allt som det känns när jag kör Ubuntu. Jag vet inte om det finns någon annan dist som är "bättre anpassat" för programmerare, eller något sånt. Ja, det kanske låter dumt, men jag kan nästintill inget om *NIX...

Hmm, nu tog det stopp. Tänk att man alltid ska ha en massa frågor i huvudet, men när man väl ska fråga så försvinner det mesta. Jag får se om det dyker upp fler frågor under dagen.

* Quick Edit *

Just ja, ibland måste jag utveckla för .NET-plattformen, och jag har sett att Mono finns. Fungerar det bra? Kan jag skriva ett program och förvänta mig att det kan köras på Windows med? Om inte, går det att programmera i Windows via något virtualiseringsprogram där man har t.ex. Visual Studio? (ja, jag har ingen aning )

Ännu en fråga: finns det någon bok/sida som ni rekommenderar som går igenom grundläggande saker? Självklart känner man till cd, ls, etc, men inte så mycket mer. =/

Permalänk
Medlem

Du kan fortfarande använda Ubuntu, när du känner dig mogen så installerar du helt enkelt de program du vill använda istället. Du kan få ubuntu att se ut så här med minimal ansträngning
http://www.micket.com/scrot2.png
vilket borde vara hardcore nog för de flesta

Ja du kan köra windows via någon virtualisering om så skulle behövas, t.ex. med virtualbox.
Om du programmerar under linux så är det dock större chans att du får saker och ting att fungera till alla plattformar. Tvärtom brukar bli jävligt jobbigt. Jag skall dock inte uttala mig om Mono, men det ser onekligen bra ut.

Klarar du att googla kan du börja använda linux redan. Terminalen och alla dess kommandon plockar du upp med tiden.
Enkelt googling ger det mest grundläggande för att klara av lite CLI:
http://www.linuxcommand.org/learning_the_shell.php

Permalänk

Om du vill lära dig mycket och gillar att pilla lite så skulle jag rekommendera Gentoo. Jag började med denna linux dist och lärde mig väldigt mycket på kort tid hur linux är uppbyggt. Gentoo har också jätte bra dokumentation och en bra wiki: http://gentoo-wiki.com

Har igen erfarenhet av Mono. Men om det är kompatiblitet du är ute efter är nog java enklast. Annars finns det ju en hel del crossplatform libs osv så det är nog inte svårt att få ett program att fungera i windows och linux om du har det i åtanke innan du börjar programera.

För virtualisering rekommenderar jag Vritual Box.

Permalänk
Medlem

Jag började med linux i våras när ubuntu 8.04 släpptes och det funkar väl ganska bra. Efter att kört lite med desktopvarianten så beslutade jag mig för att bygga en server av en gammal dator och köra ubuntu server helt utan grafikst gränssnitt. Tack vare det så börjar jag lära mig en del om hur linux funkar under skalet med kommandon och sådant där.

Det går att programmera i .net med hjälp a mono och monodevelop men jag gillar visual studio bättre och det funkar bara i windows. Jag har löst det hela genom att lägga in WindowsXP virtualiserat i VirtualBox och det funkar bra. Har inte testat så mycket med att programmera i mono för linux ännu, men ett litet "Hello world" funkade i alla fall. Man ska inte räkna med att man kan porta programmen skrivna i linux för mono rakt av så de funkar i windows. Man kan dock köra mono även i windows. Det strulade lite för mig när jag skulle installera monodevelop eftersom C#-kompilatorn inte följde med och så var monoversionen som följde med ubuntu inte den senaste så man fick lägga in det manuellt, men sedan funkade det i alla fall.

Jag har lärt mig mycket genom att läsa boken "Att använda GNU och Linux" som finns att ladda ner gratis som pdf, men jag köpte ändå boken i pappersform efter att kollat in innehållet lite (jobbigt att läsa i datorn).
http://www.df.lth.se/~triad/gnulinux/

När det gäller distributioner har jag testat lite i virtualbox men tycker det är mest på ytan de skiljer sig. I grunden är det ju linux i bakgrunden och ofta är det lättare att konfigurera saker och ting från kommandoprompten i ett skal jämfört med att försöka hitta rätt inställning i grafiska miljön (exempelvis när man ska dela ut mappar på nätverket). Men ibland behöver man ju hjälp och då är det bra att ha valt en distribution som har många användare som kan hjälpa till via internet (därför jag ångrar lite att jag lade in linux mint som är snyggt och bra men man får lättare hjälp om man kör ubuntu, opensuse, fedora, mandriva och liknande stora distar). Har ingen koll på något som skulle vara bättre att programmera i, man kan ju alltid lägga till den utvecklingsmiljö man själv önskar installera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Du kan fortfarande använda Ubuntu, när du känner dig mogen så installerar du helt enkelt de program du vill använda istället. Du kan få ubuntu att se ut så här med minimal ansträngning
http://www.micket.com/scrot2.png
vilket borde vara hardcore nog för de flesta

Ja du kan köra windows via någon virtualisering om så skulle behövas, t.ex. med virtualbox.
Om du programmerar under linux så är det dock större chans att du får saker och ting att fungera till alla plattformar. Tvärtom brukar bli jävligt jobbigt. Jag skall dock inte uttala mig om Mono, men det ser onekligen bra ut.

Klarar du att googla kan du börja använda linux redan. Terminalen och alla dess kommandon plockar du upp med tiden.
Enkelt googling ger det mest grundläggande för att klara av lite CLI:
http://www.linuxcommand.org/learning_the_shell.php

Hahaha! Jag flinade när jag såg bilden.

Jag har bara skummat igenom sidan du länkade, men den verkar vara helt rätt för mig. Bookmarked!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dark Defender
Om du vill lära dig mycket och gillar att pilla lite så skulle jag rekommendera Gentoo. Jag började med denna linux dist och lärde mig väldigt mycket på kort tid hur linux är uppbyggt. Gentoo har också jätte bra dokumentation och en bra wiki: http://gentoo-wiki.com

Har igen erfarenhet av Mono. Men om det är kompatiblitet du är ute efter är nog java enklast. Annars finns det ju en hel del crossplatform libs osv så det är nog inte svårt att få ett program att fungera i windows och linux om du har det i åtanke innan du börjar programera.

För virtualisering rekommenderar jag Vritual Box.

Angående Mono och .NET så är det så att jag ibland måste (mot min vilja :/) skapa .NET-baserade program (C#). Därför kan jag inte bara skippa det och köra Java istället...

VirtualBox verkar trevligt och mycket lätt att konfigurera, har jag kommit fram till efter lite googlande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Text

Skönt att veta att det går att virtualisera XP och köra Visual Studio, för det var något sånt jag hade tänkt mig.

Det kanske är smart att välja Ubuntu då eftersom det, precis som du säger, blir lättare att få hjälp vid eventuella problem.

--------------------------------

Nu får jag väl fundera på om man "vågar" ta bort Windows eftersom datorn hyrs (3-årskontrakt) och egentligen går emot policyn. Samtidigt så känns det som om ingen skulle bry sig ändå, för jag har redan gjort saker man inte får.

Förresten, vad använder ni för IDE när ni programmerar (om ni ens gör det)? Jag spanar lite på Code::Blocks, just för att jag testat det i Windows och det fungerade utan några problem, men det kanske finns något bättre? Jag såg att det fanns en del listade i FAQ:n, men det vore roligt att veta vad ni använder.

Permalänk
Medlem

Vill du lära dig linux kör INTE vanliga ubuntu isf. Sätta sig in i hur man gör saker och ting i ett operativ som fungerar är något som man bara inte gör. Och sedan när nästan alla program finns i pakethanteraren så är det inte så att man tankar en tarball och kompilerar den själv.
Gentoo verkar vara rätt bra.

Bra programmeringsprogram är geany för GTK DEs (gnome, xfce, openbox osv) och kdevelop för KDE.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Du tyckte om Ubuntu? Använd det. Kommer du att programmera kommer du lära dig system iaf. Sedan kan du fortfarande vara nere och gräva i configfilerna i systemet på exakt samma sätt som man kan i gentoo och debian. Jag tycker skillnaderna är minimala mellan olika distros, så jag låter paketsystemet avgöra, och debian/ubuntu har ett utmärkt sådant.

Jag sitter med vim + terminal, så inget IDE för mig, men jag har kompisar som föredrar Eclipse (Emonic verkar vara lämpligt för dig)

Permalänk
Medlem

Om du är lite sugen på att börja från ett shell och bygga vidare systemet och välja vad du själv vill ha så skulle jag rekommendera dig arch linux eller debian.

Gentoo är förvisso bra och du lär dig mycket men risken är att du tröttnar på att kompilera hela tiden så fort du ska installera något. time = money

En vettig guide om du skulle glutta på Arch t.ex
http://wiki.archlinux.org/index.php/Beginners_Guide

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk

Jag kan uttala mig lite mer om Mono och .NET. Såvitt jag vet enligt lite snack med en utvecklare av Mono från Novell, så är Mono till typ 97% kompatibelt med .NET 2.0 och innehåller många stora delar ur C# 3.0 från .NET 3.5. Saker ur .NET 3.0 är det lite sämre med då det för det mesta bara är Windows-teknologier (WCF, WPF, WF, etc...).

Så så länge du håller dig till .NET 2.0 ska det gå riktigt bra. Även en del saker ur .NET 3.5 funkar (LINQ, Lambda, Extension methods...).

Permalänk
Medlem

Hmm... Jag tror det blir Ubuntu ändå faktiskt. Om jag känner att det inte riktigt passar mig pga anledningar som t.ex. breddas angav, så byter jag helt enkelt. Inte svårare än det!

Hur som helst, så tackar jag för era svar. Jag uppskattar det verkligen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Jag kan uttala mig lite mer om Mono och .NET. Såvitt jag vet enligt lite snack med en utvecklare av Mono från Novell, så är Mono till typ 97% kompatibelt med .NET 2.0 och innehåller många stora delar ur C# 3.0 från .NET 3.5. Saker ur .NET 3.0 är det lite sämre med då det för det mesta bara är Windows-teknologier (WCF, WPF, WF, etc...).

Så så länge du håller dig till .NET 2.0 ska det gå riktigt bra. Även en del saker ur .NET 3.5 funkar (LINQ, Lambda, Extension methods...).

Det lät mycket bra därför att jag jobbar fortfarande med 2.0, och WCF och allt det där är inget jag behöver. Dessutom så är det inga gigantiska byggen som behöver göras i .NET, utan majoriteten av det jag programmerar är i C/C++.

Permalänk
Medlem

Jag säger som jag sagt ett par hundra gånger. Man kan inte bara "gå över" sådär en dag bara tycker jag, som de vore någon högertrafikomställning. Man får en chock och byter tillbaks igen.

Bästa är att lära sig göra saker mer och mer i det nya OS, köra dualboot eller något. Och idag med virtualisering så behöver man inte äns starta om, man kan köra båda två

Permalänk
Medlem

Snick snack. Då tredora inte nämnt spel en enda gång, så finns det absolut *ingen* anledning till att man skulle finna Windows "bra" till något överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Jag spelar väldigt sällan, och när jag väl gör det så är det lite äldre spel som fungerar med Wine utan problem.

För övrigt så har jag pillat hela dagen idag, och jag känner att jag lärt mig en hel del (försöker använda terminalen så mycket som möjligt ). Klart en stor skillnad jämfört med Windows fjuttiga kommandotolk...

Inställningar är klara, bokmärken, musik, bilder, etc är också klart. Det jag gör för tillfället är att testa olika IDE:er. Få se vilken det blir, man är ju så van med Visual Studio och allt här är verkligen annorlunda gentemot det. Men jag tror inte att det ska bli några (större) problem att byta, om jag ens kör IDE. Det kanske blir det gamla hederliga sättet också, vem vet?

Det enda problemet jag stött på hittills är att jag haft stora problem att använda mitt trådlösa NIC för att ansluta till mitt nätverk. Det är ett Intel 4965AGN, och jag har testat flera olika program men antingen så hittades inte nätverket eller så rapporterades det som 802.11b. Till slut fann jag WLAN Assistant (tror jag det hette) vilket fungerade, men jag måste starta det via terminalen för genvägen fungerar ej (gnäller något om 'unknown encoding').

Det roliga är att jag trodde att jag skulle möta hårt motstånd från rTorrent för det verkade så komplicerat på screenshots som jag sett, men herregud vilket program... Jag älskar det redan! Det är lätt och jag har aldrig laddat ner/upp så fort som jag gjort med rTorrent idag: 10 MB/s ner/upp. I Windows fick jag cappa anslutningen på cirka 50 Mbit/s i uTorrent, för annars kunde jag inte göra något på datorn (1 GB RAM endast).

Overall så kan jag säga att hittills är jag väldigt nöjd, och jag längtar definitivt INTE tillbaka till Windows.

Permalänk
Medlem

Har ett intel 4965AGN jag också och mitt fungerar bra med gnome-network-manager. Förutom att de går mkt varmare än vad det gör i windows. Samt att kernel får panic om jag kör med testing drivare. Men testing är testing och stable är stable

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Man kan alldrig gå fel med Ubuntu, det är helt enkelt underbart jämfört med windows. Det är bara spel biten som fortfarande är irreterande.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Man kan alldrig gå fel med Ubuntu, det är helt enkelt underbart jämfört med windows. Det är bara spel biten som fortfarande är irreterande.

Ubuntu går inte äns att installera på min gammla dator för att det drar så jäkla mycket ram! Sedan är det som sagt otroligt segt.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Ubuntu != Gnome
Byt fönsterhanterare, klart. Går såklart att göra från vanliga ubuntu (finns inten anledning att ha xubuntu m.fl.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Ubuntu går inte äns att installera på min gammla dator för att det drar så jäkla mycket ram! Sedan är det som sagt otroligt segt.

c:a 150 mb ram drar det så har man 256 är det ok. Sen är det inte gjort för en gammal dator, det är ett topp modernt OS jämförbart med vista.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Jag sitter just nu med Ubuntu + PekWM, och efter inloggning ligger jag på ~90 MB tror jag det var. Inte alls dåligt tycker jag.