Datorbutiken och jag

Permalänk
Medlem

Datorbutiken och jag

Hej, jag har haft en massa krångel angående min dator och jag har i stort sett gett upp fallet.

Jag köpte separata delar från datorbutiken.com

Följande delar:

Asus Extreme GeForce 8800GTS 320MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express
ASN88GTS-320

Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400 5-5-5-18 Xtreme 2x1024MB (tot. 2048MB) DDR2 PC2-6400 800MHz with Heatsink
2GBTWXD2800

Asus M2N-MX SE nForce 430 + GeForce 6100 2DDR2-DIMM 2PCI 1PCIe SATA Raid Audio LAN Socket AM2 mATX
ASM2N-MXSE

AMD Athlon64 X2 Dual-Core 6000+ 3.0GHz 2x1MB Boxed (with cpu-cooler!) Socket AM2
ADX6000CZBOX

Xilence 480W 12cm Fan REDWING ATX12V V2.0
XILPSURW-480

Satte ihop dem med hjälp av en kompis och datorn startade.

Vad jag sedan upptäckte var att när jag spelade vissa spel (TF2, CoD4) fick jag speciella lag. Det händer inte på alla spel, inte WC3, inte WoW, men på de lite mer krävande spelen.

På ett lan upptäckte jag (det var under vintern) att när vi hade dörren öppen och det blev kallt i rummet slutade laggen (iaf I TF2) och när vi stängde dörren kom de tillbaks. Vi testade detta flera gånger och det hände om och om igen.
Så jag trodde kylningen var felet (Grafikkortet låg på 65grader Celcius när det laggade).

Men innan detta hände skickade jag in moderkortet 2 gånger och processorn en gång på felsökning / reparation och fick tillbaks allting. De sa att allting fungerade felfritt hos dem och de hade testat crysis och andra spel i flera timmar utan att uppnå mitt fel. Alltså var det enligt dem inte fel på moderkortet eller processorn.

Alla andra delar har jag testat i min kompis dator nu och de fungerar perfekt hos honom. Ram och Grafikkort, både ihop och utan. Har testat hans ram Ihop med mitt grafikkort också, samt hans grafikkort ihop med mitt ram.

Jag har bytt chassit och installerat 3 nya fläktar som kyler grafikkortet, det ligger på stadiga 58 grader. Jag har bytt Hårddisk också samt ominstallerat windows 3 gånger med olika operativsystem och testat många olika drivrutiner till grafikkortet.

Så vad jag gjorde var att kontakta Konsumentverket och ARN. Samt någon Konsumentkvinna/man i mitt län.
Att skicka in datorn till Datorbutiken kostar mig 1500:- men de fixar problemet. Hittar jag den felande komponenten är det gratis med reparationen, det är felsökningen som kostar 1500:-. Dock har jag testat alla komponenter så det verkar omöjligt att hitta felet.

Finns det något sätt att lösa det här kostnadsfritt antingen på garantiväg eller med överklagan?

Felet uppstod 2007 december, det var då jag köpte alla delar. Garantin gäller ju alltid 1 år så jag har 4-5 måndare kvar.

Vad har ni för tips?

Och en sidenote:
Jag har aldrig haft så här mycket problem med datorer innan, och har läst andra som tycker att datorbutiken slarvat rätt mycket. Dock vet jag också många som beställt från datorbutiken som varit nöjda också, så det är väl på gott och ont. Ser ut som jag dragit en nitlott men av Datorbutiken får jag inte hjälp såvida jag inte pungar ut pengar, trots jag har garanti på alla delar.

Kan jag få rätt i detta fallet? Är det överhuvud taget någon som vet felet?
Jag har gjort några posts innan angående detta men ingen av tipsen har visat sig leda till en lösning.

Tack på förhand! Jonas.

Permalänk

Låter ju definitivt som ett värmeproblem. Skumt att det fungerar bra hos datorbutiken. Har ingen lösning mer än att skicka den till datorbutiken och låta dem hitta felet.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Ja det är ju Moderkortet och Processorn som tydligen fungerar bra hos Datorbutiken. Resten har jag inte skickat in utan testat själv, jag har inte råd att skicka in alla delar, ännu mindre att skicka in hela datorn.

Dessutom känns det helt fel av mig att vara tvungen att betala 1500:- för att få ett fel fixat som från början inte är mitt.

Känns riktigt surt faktiskt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte_D

Dessutom känns det helt fel av mig att vara tvungen att betala 1500:- för att få ett fel fixat som från början inte är mitt.

Känns riktigt surt faktiskt

Det är det som är baksidan med att bygga själv.
Det ligger på dig att felsöka och hitta felaktig komponent
vilket inte alltid är så lätt om man inte har delar så man
kan köra uteslutningsmetoden.

Hade du betalt för att fått den monterad av dem,
så hade det bara varit att skicka datorn till dem så hade det legat
på dem att hitta och åtgärda felet.

Men när man köpt lösa delar kan man inte bara skicka in rubbet och
säga att det är fel på nåt och begära att de skall lägga ner tid på felsökning gratis.

Tror inte du dragit en nitlott bara för att du handlat av datorbutiken.
Bara för att du har garanti innebär inte det att man har gratis felsökning
av felfria delar oavsett var du handlar.

Jag förstår dig, när det jäklas på riktigt är det inte roligt.

Permalänk
Medlem

Kan det vara nätagget som spökar? Vad jag såg skrev du inget om att du hade provat med ett annat..?

Permalänk
Medlem

Sumitomo har rätt, du har inte köpt felsökning.
Du måste själv avgöra och peka på felet.

Känns instinktivt som det är mobot...endera med värmen eller med strömen på detta, vilket påverkar varandra.

Bit i det sura äpplet och byt ut mobot, tjacka ett demoex på komplett eller liknande så du slipper stora prislappen.
220:- om du är snabb just nu :http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=357674

Iofs finns det inte mycket gott att säga om nätagget heller.

Edit: Läste igenom en gång till. när du skickade och lät DB felsöka mobo....skickade du då in enbart mobot utan chassit ?
Du har själv provat dina andra delar hos polare och de funkat, montera dina saker utan att sätta dom i ett chassi.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Hedersmedlem

Som andra redan sagt så har du ju köpt datordelarna utan montering och test. Så det uppgiften hänger på sin sida. Dessutom verkar de ju som både konsumentverket och ARN gjort samma bedömning.

Om du är säker på att någon del är defekt, kan du ju gå till någon lokal butik och kontrollera detta mot en kostnad. O sedan skicka in den för utbyte.

Har du kollat så CPU-kylarn är korrekt installerad?
Kan ju vara halvbuggiga drivrutiner, kompabilitetsproblem, defekt minnen, ESD skadade komponenter.
Kört riktigt långt memtest?

Inte för att pika dig nu, utan mer en personlig åsikt till Swec-medlemmarna: Är man osäker på sin sak, så tycker jag det är bättre o låta en fackman utföra jobbet.

Permalänk

Enligt min erfarenhet är den nätdelen lite för svag för ett 8800gts 320... hade det varit nya gt eller gts med 256 eller 512 mb minne hade det fungerat, men ändå lite för lite för min smak. Prova med ett vassare nätagg, 550w eller mer.

Mvh
Thomas

Visa signatur

Fråga inte mig... Jag bara besöker den här planeten.

Permalänk
Medlem

Har köpt ett nytt nätaggregat från och med i fredags, det är ett 550W och mycket riktigt gick mitt förra nätagg sönder. Det klarade sig i 8 månader sen bara brast det. Men med det nya nätagget blev det ingen egentlig skillnad.

Det är inte bara jag som har detta felet har jag nu fått reda på och det har något med M2N-MX Moderkort ihop med 6000+ Athlon Processorer, tydligen ska det vara något fel på kylning på nordbryggan. Man måste ha en extra fläkt för att kyla just det området. Dock förstår jag inte hur jag skulle kunna få in en fläkt i det trånga utrymme som för tillfället finns.