Politik kring OS 2008 Beijing

Permalänk

Politik kring OS 2008 Beijing

I denna tråd kan politiken kring OS 2008 i Beijing diskuteras.
Diskussioner om sportandet kan göras i denna tråd:
OS 2008 Beijing (Sport)

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Free Tibet?

Stackars kinesiska arbetare som hämtades in från landsbygden och ficks slava och nu skickats tillbaka. Inget OS för dem inte.

Stackars alla kineser som blev utslängda från sina hem för att där skulle byggas arena. De blev inte beviljade något tillstånd att protestera i de 3 (?) parker där man kan få protestera om man har tur och får tillstånd.

Vad hände med de 4 aktivister som vecklade ut en "Free Tibet" banderoll och greps? Någon som vet?

Jag bojkottar OS i år. I och för sig tror jag inte Kina bryr sig men det känns bra för min egen skull!

Visa signatur

Asus UX305 | m3-6y30 | 8gb | 500gb 850 evo

Permalänk

1936 here we come!

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem

Bojkott är larv, det finns orättvisor precis överallt bara det att vi älskar att uppmärksamma ett par åt gången.

Fy fn vilken rik invigning!

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hult
Stackars kinesiska arbetare som hämtades in från landsbygden och ficks slava och nu skickats tillbaka. Inget OS för dem inte.

Uhm, slaveri har varit förbjudet i Kina sedan länge. Det förekommer absolut inte när det gäller något så stort som os-byggena.

De kineser som hade turen att få jobb inne i peking lär om något vara bland de rikare arbetarna i landet. Tycker du det hade varit bättre om de var bönder som dog i svält?
Det är nämligen det enda alternativet för många kineser.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Bojkotta det är ju bara dumt, OS spelen är till för att avnjuttas.

Kina ska ha creds för de vill ändras och de försöker och visar att de försöker.

De har sina fel och de gör vissa saker rätt.

Inget land är perfekt, inte ens vårat lilla neutralla land

Som Random-Person sa, Slaveri är förbjudet i Kina sedan länge tillbaks.

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
1936 here we come!

Tänker du på när OS gick i Nazityskland eller tänker jag fel?

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Medlem

Johan Croneman nitade in den i krysset:

"Jag förstår om SVT är oroliga för att inte klara balansen, diskussionen har ju varit igång långt innan OS, men skall man tvingas nämna minst fyra olika kinesiska politiska problem per tv-sänd OS-timma, blir det snart lite löjligt."

"Visst är det också nästan komiskt att särskilt européerna alltid hyser sådan stor förståelse separatister i alla andra länder och världsdelar - men bekämpar sina egna som värsta terroristerna. Jacob Hård var en god europé under hela OS-invigningen. Politiskt överlägsen."

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3175&a=813302

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk
Medlem

Jag tycker Kina förlorade all rätt till att hålla ett internationellt event i samma sekund de ville censurera det. Kinas interna och sorgliga tillkortakommanden har ingenting med OS att göra, och kan de inte lämna sina sandlådelekar utanför så pass att det i alla fall inte stör eventet i sig så har de ingenting på den internationella arenan att göra.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Angående tvinga bort markägare, så bor vi själva i ett fint land själva med bl.a. förköpsrätt och en minerallag som inte precis värnar om äganderätten. Mineralagen för den ej insatta: http://www.bergsstaten.se/info/mark.htm
http://www.dfb.nu/arm/ (Aktion för Rättvis Minerallag)
Jag har själv haft saktgående flygplan på låg höjd som spanat efter mineraler på min mark, hade jag bott i ett liberalt land så hade de fått en missil efter sig.
Och ej glömma statliga vattenfalls bravader i östra europa angående kolbrytning.
Så Kina agerande är inte unikt, likaså har många byggnadsarbetare här inte heller råd att se tävlingarna i arenorna.

Annars tror jag bara OS är bra för demokratin i Kina på flera sätt, jag har svårt att se hur OS där skulle kunna göra det sämre. Så någon bojkott blir det ej från min sida, sedan gillar jag inte så mycket glo på när andra sportar, men det är en annan sak.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Det är då alltid lätt att klanka ner på ett annat land, om landet ifråga råkar vara annorlunda. Det är inte direkt första eller sista gången vi västerlänningar försöker pracka på ett annorlunda folk våra egna värderingar vare sig de vill eller ej. Skillnaden är bara att man nu är mindre benägen att ta till våld.

Tänker man efter måste bojkott och hårdriktad fientlig kritik vara det sämsta sättet någonsin att försöka få ett helt folk att omvärdera sitt styre. Oberoende vad det tros, är faktiskt folk där borta likadana som folk härborta. Hur villiga skulle vi egentligen vara att ändra på oss om vi skulle fått den ensidiga kritiken Kina fått ta emot på senare tid.

Vad gäller censuren i Kina tycker jag att det klart är tråkigt och inte verkar tjäna något syfte. Men vad vet jag, Kina verkar ju inte direkt vara något stängt land precis, med tanke på massiva tillströmningen av kinesiska studenter på internationella universitet, inte minst i Sverige. Det känns snarare som censuren upprätthålls på något vis för att blidka den äldre generationen som är väldigt mycket mer nationalistiska och ser folk i styret som gudar.

Men visst är det alltid lätt att förlåta folk i sin egen familj, och kritisera folk i en annan? Detta gäller globalt.

Intressant att se hur det helt plötsligt uppstått en massa kina-experter som tycker sig veta tillräckligt efter att ha läst ett antal artiklar i tidningar för att slänga ut kritik till höger och vänster. Detta gäller ett rätt stort land, och inte något nytt grafikkort från AMD/nVidia. Jag vet att mina kunskaper om Kina absolut inte är kompletta, därför är jag också försiktig i mina uttalande. Detta gäller naturligtvis både ris och ros.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk

Sen gäller det ju att tänka på att även Sverige censurerar bland annat hemsidor. Dessutom har vi likt Kina (många gillar att dra upp saker som hände förut i kina, vilket är meningslöst för en nutida diskussion) inte direkt en "bra" historia heller (rasinstitut, tvångskastreringar, ib osv.).

Ingen ursäkt till att kritisera Kina (man bör kritisera både Kina OCH Sverige för att de håller på med censur), men ändå.

När det gäller hela tibet-konflikten så saknar 90% av debattörerna grundläggande fakta för att förstå den.
En snabbgenomgång om kina-tibet-konflikten finns här: http://skeptoid.com/episodes/4111
Den saknar såklart en del då den är så kort, men många "pro-tibet" har nog aldrig hört vissa av sakerna som nämns. (hint: de stämmer).

Ungefär det här hände för några månader sedan, då konflikten blossade upp igen: ett antal exiltibetaner påbörjade en demonstration som på nolltid blossade upp i stenkastning och brandanläggande. Kina svarade med att ta till våld (dvs. det enda sättet att lösa problemet på - flera människor brändes till döds i bränder anlagda av exiltibetanerna). Möjligtvis lite mer våld än nödvändigt, men det var antagligen ingen som dog av det i början (som exiltibetanerna ljuger om - det finns inga publicerade namn eller personuppgifter om de som påstås ha blivit "dödade" av kinesisk polis. Ja, människor dog antagligen, men inte under de första dagarna).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Det obehagliga är att kommunistregimen i Kina, till skillnad från de i forna Sovjet, faktiskt anpassar sig till omvärlden. Detta är en regim som inte kommer falla på ett bra tag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hult
Stackars kinesiska arbetare som hämtades in från landsbygden och ficks slava och nu skickats tillbaka. Inget OS för dem inte.

Vår media har alltid satt en negativ spinn på i princip alla nyheter som har handlat om OS-förberedelserna. Minns inslaget på TV4-nyheterna som handlade om just arbetarna som "blev utan OS". De fick de att låta så sjukt överdrivet, precis som du, när det i själva verket handlade om arbetare som åkte iväg på ett kontraktjobb för att sedan komma hem igen när arbetet var slutfört.

Allt är bara så löjligt vinklat. Minns ett annat inslag som handlade om säkerheten kring arenan. Voice-overn sa då att Kina satsade oerhört mycket på säkerhet, eftersom det var väldigt viktigt för kommunistregimen att visa upp en perfekt yta (minns inte hur det bokstavligen formulerades). Som att det inte skulle vara viktigt för vilket land som helst att det hela flöt på utan incidenter.

Har sällan sätt så många värdelösa icke-nyheter på nyhetsprogrammen (erkänner dock att jag huvudsakligen följer nyheterna på TV4, främst p.g.a. tidstabellen) som under OS-förberedelserna, vars enda syfte i princip var ren smutskastning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Förstår inte varför alla börjar klaga nu. det skulle man väl ha gjort direkt Kina fick OS isf?

Permalänk
Medlem

det är väl ändå inte kina som ska ha "skulden" för att OS hålls där? det är IOK som har slappa regler för hur ett land skall vara som gjorde det möjligt...

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd

Jag tror att omvärlden fått fel bild av Kina, eller jag har åtminstone.
Allt är negativt, värsta "stallin" stil bla bla, men inte alls så vad jag fått höra av folk som varit där, av turister eller födda där.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
det är väl ändå inte kina som ska ha "skulden" för att OS hålls där? det är IOK som har slappa regler för hur ett land skall vara som gjorde det möjligt...

Du lyssnade inte på talen som hölls under invigningen va? Det här om att alla ska få vara med, oavsett kön, etnisk grupp, åsikter eller politiskt styre.
Att Kina sen är ett land med tvivelaktiga metoder när det gäller politiska och mänskliga rättigheter är en annan sak, något som egentligen inte ska hindra landet från att delta i OS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Jag tror att omvärlden fått fel bild av Kina, eller jag har åtminstone.
Allt är negativt, värsta "stallin" stil bla bla, men inte alls så vad jag fått höra av folk som varit där, av turister eller födda där.

Samma sak säger ryssen på jobbet. Medierna här försöker ge en bild av Ryssland där allting är dåligt och ingenting är bra. Åter igen, varför i hela fridens namn skulle då folket som bor där lita på oss överhuvudtaget om nu deras land konsekvent blir felaktigt beskriven?

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Du lyssnade inte på talen som hölls under invigningen va? Det här om att alla ska få vara med, oavsett kön, etnisk grupp, åsikter eller politiskt styre.
Att Kina sen är ett land med tvivelaktiga metoder när det gäller politiska och mänskliga rättigheter är en annan sak, något som egentligen inte ska hindra landet från att delta i OS.

jag kollar inte på OS, inte för att det är i Kina utan för att det inte tilltalar mej så mkt:)

men att delta är väl inte samma som att samordna?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Samma sak säger ryssen på jobbet. Medierna här försöker ge en bild av Ryssland där allting är dåligt och ingenting är bra. Åter igen, varför i hela fridens namn skulle då folket som bor där lita på oss överhuvudtaget om nu deras land konsekvent blir felaktigt beskriven?

Ja, han lär nog inte ha fel.
Kineser som bor utanför kina är måttligt förbannade på alla direkta lögner som har sagts under tibet-tramseriet. Det har anordnats stora demonstrationer över hela världen - men inte fan har media noterat det... Däremot räcker det med att tjugo "exiltibetaner" samlas så har man en enminutersintervju med dem.

Media är så hopplöst borta från folket.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Finns det någon sida där man kan läsa om bakgrunden till Tibet - Kina -konflikten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
men att delta är väl inte samma som att samordna?:)

Nej inte direkt, men samordnar man så deltar man. Poängen är att det känns fel att utesluta länder för att de har ett visst styrelsesätt, det är som att utesluta USA från att få organisera det för att Bush-administrationen torterar fångar på Kuba. Debatten vinklas lite av att det är "fel" att vara kommunist men "rätt" att tortera folk för att "skydda sig från terrorism".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BingoBenny
Finns det någon sida där man kan läsa om bakgrunden till Tibet - Kina -konflikten?

Wikipedia har en artikel, börja på British invasion och gå nedåt så lär du få med det mest relevanta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Wikipedia har en artikel, börja på British invasion och gå nedåt så lär du få med det mest relevanta.

Tja, tänkte väl mest på någon sorts sammanfattning.. :>

Permalänk

Kinesiska underbarnet en bluff

Hahaha. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3430&a=814664

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
Kinesiska underbarnet en bluff

Hahaha. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3430&a=814664

...

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
Kinesiska underbarnet en bluff

Hahaha. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3430&a=814664

Haha! LOL, om man får säga så.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BingoBenny
Tja, tänkte väl mest på någon sorts sammanfattning.. :>

Kolla SVT:s och TV4:s text-tv, står sammanfattning om kriget där och bakgrund,
Har för mig det var på sidan 160 på TV4..

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Haha! LOL, om man får säga så.

Vad är det som är så roligt? Det här är ju inte direkt ovanligt, och knappast något unikt för Kina.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Vad är det som är så roligt? Det här är ju inte direkt ovanligt, och knappast något unikt för Kina.

Tycker inte du det är lite roligt att Kina har försökt dölja det? (annars hade vi vetat att det var en som mimade sen innan)

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10