Radeon HD 4850 med ljudlös kylning

Permalänk
Melding Plague

Radeon HD 4850 med ljudlös kylning

AMD:s senaste serie grafikkort har det mesta en datorspelare kan önska sig. Bra prestanda till lågt pris är visserligen stora fördelar, men röster har höjts om att standardkylningen inte håller måttet. PowerColor har utvecklat ett grafikkort med ett helt passivt kylsystem.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Ser mycket bra ut.... En 120 i sidan som blåser borde dessutom kunna ge klockpotential synd att jag redan har ett par.

Permalänk
Medlem

Väldigt lika Thermalrights nya bjässe. Undrar vad priset hamnar på och om vi någonsin får se dem i sverige.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Crossfirekabeln är extra lång får vi hoppas...

Permalänk

Beställde precis ett HD4850 från PowerColor med arctic-coolings Accelero S1 rev.2 kylare. Synd att denna inte fanns nu, då hade det blivit denna istället.

Visa signatur

Dell XPS 9510, LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Varför klagar alla hela tiden på värmen på 48xx-serien, det är bara att ändra fläkthastigheten en aning och kortet blir mindre varmt och inte märkbart mera högljutt heller...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Alltså, alla skriver att 48XX-serien går varma (vilket är sant med stockylning och inget pillande med fläktinställningarna), men stämmer det verkligen att de utvecklar så mycket värme?
Är inte anledningen till att de flesta får väldigt höga temps för att fläkten i princip aldrig spinner upp i några högre hastigheter? Finns ju flera som har pillat i den där xml-filen och fått ner tempen rejält av att bara höja hastigheten på fläkten några procentenheter.

För övrigt så finns det allt ett par stycken som redan kör 4850 passivt med AC Accelero S1 (väldigt likt kylaren på detta kort), så jag förstår inte varför det finns tvivel att det här inte skulle funka?

Permalänk
Medlem

Lite humor att det heter både "ljudlös kylning" och "passiv kylning" Same shit different name!

Det är inte så svårt att kyla ett kort utan fläkt, bara man har drag i lådan eller inte är rädd för tokheta kort. Frågan är om det funkar i vilken låda som helst. Detta är ju i normala fall ingen fördel ljudmässigt sätt i ett system då all värme stannar kvar i lådan och värmer upp allt annat istället som bidrar till ökad ljudnivå från andra fläktar. Det är ju då bättre med en 80- eller 120mm-fläkt på som går på lågvarv, den hör man ju knappt om man ens hör den alls. Ljudlösa lösningar är överskattade eller rent utav dåliga tycker jag. Om man inte kör på vattenkylt passivt då, då kan det funka, med ok temperatur tom.

Den är säkert en bra kylare om man sätter dit en fläkt. Ljudlös...ja, grafikkortet är ljudlöst men det som räknas är ju hela systemet. Ett passivt kylt grafikkort av den där kalibern lär knappast bidra till en lägre ljudnivå av systemet totalt, med en risk för att få grafikfel eller andra värmerelaterade problem som grädde på moset...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

För er som vill ha liknade kylning finns ju denna som inte kostat massor.
Kör den själv på ett 4850 passivt och core temp går aldrig över 55 grader i load.
http://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/arctic...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur bra kylförmågan är på detta kort.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredlovebot
Alltså, alla skriver att 48XX-serien går varma (vilket är sant med stockylning och inget pillande med fläktinställningarna), men stämmer det verkligen att de utvecklar så mycket värme?
Är inte anledningen till att de flesta får väldigt höga temps för att fläkten i princip aldrig spinner upp i några högre hastigheter? Finns ju flera som har pillat i den där xml-filen och fått ner tempen rejält av att bara höja hastigheten på fläkten några procentenheter.

För övrigt så finns det allt ett par stycken som redan kör 4850 passivt med AC Accelero S1 (väldigt likt kylaren på detta kort), så jag förstår inte varför det finns tvivel att det här inte skulle funka?

Mitt 8800 satt också på 30% vart FÖR varmt hela tiden och datorn fick fel... Så antar att ATI korten har bättre kylare / komponenter.

Visa signatur

ATI och NVIDIA är lika söta! <:]

Permalänk

Och jag som inte orkade vänta och gick och köpte ett ljudlöst gigabyte 9600gt TF. Varför är de så sega med alla bra produkter? Grrrrrr

Visa signatur

No one wants to die but some just love war.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Lite humor att det heter både "ljudlös kylning" och "passiv kylning" Same shit different name!

Det är inte så svårt att kyla ett kort utan fläkt, bara man har drag i lådan eller inte är rädd för tokheta kort. Frågan är om det funkar i vilken låda som helst. Detta är ju i normala fall ingen fördel ljudmässigt sätt i ett system då all värme stannar kvar i lådan och värmer upp allt annat istället som bidrar till ökad ljudnivå från andra fläktar. Det är ju då bättre med en 80- eller 120mm-fläkt på som går på lågvarv, den hör man ju knappt om man ens hör den alls. Ljudlösa lösningar är överskattade eller rent utav dåliga tycker jag. Om man inte kör på vattenkylt passivt då, då kan det funka, med ok temperatur tom.

Den är säkert en bra kylare om man sätter dit en fläkt. Ljudlös...ja, grafikkortet är ljudlöst men det som räknas är ju hela systemet. Ett passivt kylt grafikkort av den där kalibern lär knappast bidra till en lägre ljudnivå av systemet totalt, med en risk för att få grafikfel eller andra värmerelaterade problem som grädde på moset...

Och var tror du att man hittar en 120mm-fläkt på lågvarv, i chassit eller på ett ATI-kort?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Det känns lite som att ATI misslyckades nu genom att låta korten vara så varma. Eftersom så många ser det som något negativt så kanske de förlorar de säkert några Radeonköpare på det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredlovebot
Alltså, alla skriver att 48XX-serien går varma (vilket är sant med stockylning och inget pillande med fläktinställningarna), men stämmer det verkligen att de utvecklar så mycket värme?
Är inte anledningen till att de flesta får väldigt höga temps för att fläkten i princip aldrig spinner upp i några högre hastigheter? Finns ju flera som har pillat i den där xml-filen och fått ner tempen rejält av att bara höja hastigheten på fläkten några procentenheter.

För övrigt så finns det allt ett par stycken som redan kör 4850 passivt med AC Accelero S1 (väldigt likt kylaren på detta kort), så jag förstår inte varför det finns tvivel att det här inte skulle funka?

Kör mitt Gigabyte HD4850 med fläkten på 40% istället för original, hörs knappast någon skillnad på ljudnivån tycker jag. Med originalinställningarna låg jag på ca 67 grader idle och ca 75 i load, och nu har jag byt kylpasta på kortet, klockat det lite (ca 7-8%) och kör fläkten på 40% och då är det ca 49 grader i idle och ca 58 i load.
Så det är inga problem att få kortet 15-20 grader kallare och fortfarande tyst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mfm
Och var tror du att man hittar en 120mm-fläkt på lågvarv, i chassit eller på ett ATI-kort?

http://img.techpowerup.org/080212/8800GTS%20PHOTOS%20003.jpg

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av John von KTH
Och jag som inte orkade vänta och gick och köpte ett ljudlöst gigabyte 9600gt TF. Varför är de så sega med alla bra produkter? Grrrrrr

För att världen är full av nötter som gladeligen betalar överpriser för icke färdigutvecklade produkter?
Först kladda ihop något som hjälpligt fungerar med vansinnig fläktkylning och sen göra kylningen värdig år 2000 och tjäna pengar på samma sak igen.

Tiden då jag köpte fläktkylda grafikkort är sedan länge över.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CokeLight
Kör mitt Gigabyte HD4850 med fläkten på 40% istället för original, hörs knappast någon skillnad på ljudnivån tycker jag. Med originalinställningarna låg jag på ca 67 grader idle och ca 75 i load, och nu har jag byt kylpasta på kortet, klockat det lite (ca 7-8%) och kör fläkten på 40% och då är det ca 49 grader i idle och ca 58 i load.
Så det är inga problem att få kortet 15-20 grader kallare och fortfarande tyst

40% eller 140% av orginalhastigheten?

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk

Original är Automatic och 0 i XML-filen och jag har ändrat det till Manual och 40.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Går det att missförstå? 40% istället för original (som kör dynamiskt beroende på belastning) är 40% av max hastighet på fläkten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polack
40% eller 140% av orginalhastigheten?

Går det att missförstå? 40% istället för original (som kör dynamiskt beroende på belastning) är 40% av max hastighet på fläkten.

Att klaga på att produkten inte var färdigutvecklad för att den inte släpptes med passiv kylning direkt är bara löjligt. Passiv kylning lämpar sig inte för alla system, man bör veta vad man gör om man satsar på en passiv lösning med ett så pass varmt kort (syftar till värmeproduktion och inte till själva GPU-temp).

Angående att sätta in en fläkt på den passiva kylaren för att det ska bli svalare i lådan så hjälper det ungefär inget alls. Värmen som "produceras" stannar kvar i lådan oavsett vilken temperatur kärnan har. Det borde därmed vara bättre att installera en chassifläkt än att sätta en fläkt på kylaren om man ser till hela systemet, dock inte för GPUn.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

Själv kör jag en hr-03 som jag fick borra 4 nya hål i för att få fast på mitt kort (kör på 4870), och en 120mm fläkt på det, funkar alldeles utmärkt. Har ju noctuafläkt så låter inget, och den ligger på väldigt låga grader jämfört med tidigare, dryga hälften av det tidigare ungefär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Lite humor att det heter både "ljudlös kylning" och "passiv kylning" Same shit different name!

Det är inte så svårt att kyla ett kort utan fläkt, bara man har drag i lådan eller inte är rädd för tokheta kort. Frågan är om det funkar i vilken låda som helst. Detta är ju i normala fall ingen fördel ljudmässigt sätt i ett system då all värme stannar kvar i lådan och värmer upp allt annat istället som bidrar till ökad ljudnivå från andra fläktar. Det är ju då bättre med en 80- eller 120mm-fläkt på som går på lågvarv, den hör man ju knappt om man ens hör den alls. Ljudlösa lösningar är överskattade eller rent utav dåliga tycker jag. Om man inte kör på vattenkylt passivt då, då kan det funka, med ok temperatur tom.

Den är säkert en bra kylare om man sätter dit en fläkt. Ljudlös...ja, grafikkortet är ljudlöst men det som räknas är ju hela systemet. Ett passivt kylt grafikkort av den där kalibern lär knappast bidra till en lägre ljudnivå av systemet totalt, med en risk för att få grafikfel eller andra värmerelaterade problem som grädde på moset...

En långsamt snurrande 120mm fläkt är "ljudlös kylning" sålänge man inte hör den.

Passiv kylning så har man inte några fläktar, oavsett om de låter eller ej.

Passiva lösningar är inte alls överskattade anser jag, passiva lösningar tvingar fram bättre effektivitet och bra kyllösningar. Detta kan sedan användas till att få ett ruskigt tyst system eller ett system som presterar riktigt bra. En kombination av ett tyst och bra presterande system går även det i större utsträckning.

Allt är relativt, den där kylaren får garanterat ner ljudvolymen på hela systemet rejält om alternativet är en liten skitfläkt och en i övrigt ineffektiv kylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av John von KTH
Och jag som inte orkade vänta och gick och köpte ett ljudlöst gigabyte 9600gt TF. Varför är de så sega med alla bra produkter? Grrrrrr

9600GT är mycket svalare så risken är att du får dra fast en stor fläkt eller två på ett 4850 även om du inte behöver det på 9600GT.

Citat:

En förutsättning för att kunna sätta en 120mm-fläkt på ett passivt kylt kort är att ha ett passivt kylt kort, så du säger emot dig själv?

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

hej

läser hela tiden folk som ändrar fläkt hastigheten, och jag blir halvt sur då jag inte finner hur, och läser ständigt om folk som ändrar o de låter så enkelt, hur gör ni ?

har en 8800GTS 320MB

tack i förhand

MVH

Permalänk
Medlem

Jag använder rivatuner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mfm

En förutsättning för att kunna sätta en 120mm-fläkt på ett passivt kylt kort är att ha ett passivt kylt kort, så du säger emot dig själv?

Ett påstående med ett frågetecken. Vad menar du med det?

Jag har aldrig sagt att det inte funkar bra med ett grafikkort utan någon inbygd fläkt på orginal. Bara kortet ha någon form av fläkt där sen så blir det betydligt bättre temperaturer. Det är när det inte sitter någon fläkt på kortet alls som temperaturerna sticker iväg, om man nu inte har ett väldigt bra ventilerat chassi. Hur som helst är det bättre att ha en fläkt direkt på flänsen än att inte ha det. Den totala ljudnivån stiger inte alls med en 80mm eller 120mm fläkt direkt på kortet om man kör med en lågvarvare direkt på flänsen, inte hörbart. Samtidigt får man betydligt bättre temperaturer på kortet. I alla fall när det gäller ett högpresterande och relativt varmt kort som 4850.

Så sluta argumentera så löjligt som du nu gör. Kom med argument istället för att bara käfta. Läs vad jag skriver och övertolka inte allt. Tänk lite själv också. Nu försöker du ju bara missuppfatta det jag skriver bara för att käfta.

Åter igen, ett påstående med ett frågetecken. Vad menar du med det förresten?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft några problem med kylningen på mina kort. Men är ju klart att skräp kylningen som sitter på korten åker av efter en vecka.
Jo, har ett Gf3 Ti200 som fläkten börjar låta illa på men det är nog ålders krämpor. Har ändå en ny koppar kylare till den.
Kom just på att mitt Ati 1950GT har original kylaren men den är hyggligt tyst, trots 595 core och 695 mem ligger den på 48c
Men skall ha en Accelero S1 bara jag kommer i håg att byta:)

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Bytte till Accelero S1 på mitt 4850 första jag gjorde. Kör passivt utan nämnvärd luftströmning - har svårt att komma över 60C (rumstemp 25C).

Permalänk
Medlem

Undrar hur pass bra det kommer funka utan en fläkt.
Har monterat en Thermalright HG03 på ett 4850 och den tempen översteg 80 grader passivt, med lågvarvsfläkt gick den direkt ner till 40-50 idle. Ingen höjdar cirkulation i lådan då dock...

Permalänk
Medlem

Kör också accelero s1 passivt utan problem. Onödigt med fläkt på det där kortet om det inte ska klockas...