Problemlösning, Kombination av Bowlingkäglor

Permalänk

Problemlösning, Kombination av Bowlingkäglor

Hej alla!
Jag och några på jobbet sitter och diskuterar matematik och kan absolut inte komma på hur vi ska räkna ut ett visst problem.
Frågan är: Hur många kombinationer kan bowlingkäglorna stå i, efter första klot-slaget?
Alltså, på hur många sätt kan de 10 käglorna stå på de 10 olika platserna? Från 0 (inga) käglor till 10 (alla) käglor. Borträknat alla upprepande kombinationer.
Finns det någon ekvation för detta?

x x x x
.x x x
..x x
...x

Snälla hjälp oss!

Visa signatur

-Live Long, And Prosper-

Permalänk
Medlem

Hmm... borde kunna räknas ut på något sätt, med hjälp av matematik - ja.

Hur? Ingen aning

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk

En början...

Vi har kommit fram till detta:

x x x x
.x x x
..x x
...x

Om vi låser en kägla så att den står kvar efter kastet:

o x x x
.x x x
..x x
...x

...och placerar en kägla på alla andra platser, så får vi 9 kombinationer..
Därefter låser vi två käglor,

o o x x
.x x x
..x x
...x

så vi får 8 kombinationer.
Här ser vi mönstret och det blir: 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1 (suman av de blir 45)

..fast nu börjar jag bli förvirrad själv =O
Utan en ekvation blir det sjukt mycket siffror, tänk när man måste räkna ut kombinatiner som:

x o x x
.x x x
..x o
...x

Visa signatur

-Live Long, And Prosper-

Permalänk
Hedersmedlem

Det du söker är kombinationer, det vill säga på hur många sätt en delmängd kan väljas ur en mängd utan att hänsyn till ordningen tages. Antalet ges av n!/k!/(n-k)!, där k är delmängdens storlek och n är hela mängdens storlek.

Antalet sätt en ensam kägla kan stå på är alltså 10!/1!/(10-1)! = 10, två käglor kan stå på 10!/2!/8! = 45 sätt o.s.v.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kombination_(matematik)

Permalänk

Det låter vettigt! Dock förstår jag inte hur 10!/1!/(10-1)! kan ge summan 10 (10-1 = 9 ?).

Visa signatur

-Live Long, And Prosper-

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oNesterud
Det låter vettigt! Dock förstår jag inte hur 10!/1!/(10-1)! kan ge summan 10 (10-1 = 9 ?).

10! = 10*9! => 10!/9! = 10*9!/9! = 10

Permalänk
Medlem

Vet du hur fakultet (!) fungerar?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Nej, jag märkte att jag inte gör det.. Tar gärna emot en enkel beskrivning!
Tack

Visa signatur

-Live Long, And Prosper-

Permalänk
Medlem

Fakultet funkar såhär:
n! = 1*2*3*4....*(n-1)*n

Exempel:
2! = 1*2
3! = 1*2*3
7! = 1*2*3*4*5*6*7
0! är 1.

Edit: så 10!/1!/(10-1)! blir 10!/(1*9!) = 1*2*3*4*5*6*7*8*9*10/(1*(1*2*3*4*5*6*7*8*9)) = 10

Permalänk

Tack som fan!
Nu kan jag glänsa på jobbet sen!
Tack allihop!

Jag kom fram till detta:
10 + 45 + 120 + 210 + 252 + 210 + 120 + 45 + 10 + 1 = 1023

Då man också kan få strike finns kombinationen 0 också med. 1023+1 = 1024.

Visa signatur

-Live Long, And Prosper-

Permalänk
Medlem

Uhm. Detta problem är supersimpelt. Spelar ingen roll att käglorna står i formen de gör, lika många kombinationer när de står i rad. Och då inser man ju att det bara är 2^10 = 1024
Finns inga "upprepade" kombinationer överhuvudtaget här. Såvida du inte skall räkna bort speglingar? Då blir det svårare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Uhm. Detta problem är supersimpelt. Spelar ingen roll att käglorna står i formen de gör, lika många kombinationer när de står i rad. Och då inser man ju att det bara är 2^10 = 1024
Finns inga "upprepade" kombinationer överhuvudtaget här. Såvida du inte skall räkna bort speglingar? Då blir det svårare.

Ja 2^10 ger samma resultat.
Om vi ställer dem på rad: x x x x x x x x x x
..och om t.ex. den första och den sista käglan byter plats, då får vi en spegling?
Du menar att i 1024 finns alltså speglingar?

Visa signatur

-Live Long, And Prosper-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oNesterud
Ja 2^10 ger samma resultat.
Om vi ställer dem på rad: x x x x x x x x x x
..och om t.ex. den första och den sista käglan byter plats, då får vi en spegling?
Du menar att i 1024 finns alltså speglingar?

Inte byter plats. Om den första är borta är en spegling av att den sista är borta. I 1024 är speglingar med, men de ska vara med eftersom det fortfarande är en unik kombination.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Fast detta tycker jag faller på sin egen orimlighet :).
Vissa av käglorna bör pga fysikens lagar omöjligen kunna stå upp om en bakom faller.
Tex:
XXXX
XOX
XX
X

O= fallen kägla.

Borde vara omöjligt. Kanske hade inte själv bowlingen en väsentlig mening utan bara själva formationen av enheter/käglor

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk

Det är helt sant som du säger. Jag tror vi menar att man får förutsäga att det är möjligt att slå ner en kägla som står mitt bland de andra utan att de rasar. Men klart intressant där!

Visa signatur

-Live Long, And Prosper-

Permalänk
Glömsk

Vet du hur det binära talsystemet funkar?

Då skrivs

0 = "0"
1 = "1"
2 = "10"
3 = "11"
4 = "100"
5 = "101"
6 = "110"
7 = "111"
8 = "1000"
9 = "1001"
osv (du kan testa i windows kalkylatorn om du använder windows).

Vi kan lösa ditt problem med denna kunskap.

Representera dina bowlingkäglor som ett binärt tal.

O O x x
.x x x
..x x
...x

Är alltså "1100000000"

och

O O O O
.O O x
..O x
...x

Är "1111110100"

Exempelvis.

Din fråga nu är hur många tal som existerar mellan 0000000000 och 1111111111 och det är 2^10 = 1024.

Denna förklaring kanske är lättare att förstå än de ovan.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

Jo jag la ju märke till att talet var just 1024 vilket jag visste var ett jämt binärt tal. Nu fick jag det bekfräftat. Efter många olika sätt att räkna på så har jag äntligen funnit ro. Tack så mycket!

Visa signatur

-Live Long, And Prosper-