Permalänk
Medlem

Få bort swap-partitionen

Hejsan, jag behöver hjälp, installerade backtrack2 för typ ett år sedan på min laptop, sen för ett tag sedan skulle jag ta bort det, men har inte lyckats, för jag får inte bort swappartitionen, så även om jag intstallerar typ, ubuntu, eller xp så botar den på swappartitionen. Hur ska jag få bort den?
Tacksam för hjälp!

Permalänk

Använd 'swapoff /dev/[hs]d*' för att stänga av swappen. Sedan använd fdisk lr cfdisk för att ta bort partiotionen.

Permalänk
Medlem

Okej, vart ska jag skriva det? Ska stjärnan bytas ut mot något?

Permalänk

I en terminal. Stjärnan skulle vara ett X. Det är partitionen som är swap. T.ex:

swapoff /dev/hda2

Om hda2 är swap
Bra sätta att ta reda på vilken som är swap är med:

cat /etc/fstab | grep swap

Jag får output

# /dev/mapper/vg-swap
UUID=1c176306-ed6f-4d68-b5eb-4db0b9511a96 none swap sw 0 0

Vilket betyder att men swap är /dev/mapper/vg-swap.

Permalänk
Medlem

Okej problemet är att jag har fått bort alla partitioner utom swapen, det gjorde jag med gparted på livecd, men där kan jag ju öppna en terminal, men det där med "cat /etc/fstab | grep swap ville inte fungera. hur ska jag göra?

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem

Redan testat, men utan resultat:(

Hur menar ni jag ska få fram en terminal då?:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T3nggren
Redan testat, men utan resultat:(

Hur menar ni jag ska få fram en terminal då?:)

Frågan är var du har skrivit "swapoff -a" då?

Visa signatur

Powered by Gentoo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hex
Frågan är var du har skrivit "swapoff -a" då?

Jag använde en gparted livecd, där kan jag öppna en terminal, men vet ju inte om det är rätt, inte så haj på linux.

Permalänk

kansek inte gick ta bort swappen med live cd:n då live cd:n säkert började utnyttja swappen, så först stänga av swappen sen ta bort i g parted. annars kan man ju ta bort swappen vid instalationen av ett nytt system.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zwelegacy
kansek inte gick ta bort swappen med live cd:n då live cd:n säkert började utnyttja swappen, så först stänga av swappen sen ta bort i g parted. annars kan man ju ta bort swappen vid instalationen av ett nytt system.

Okej, men hur kan jag först stänga av swappen då? när den försöker bota men det blir fel eftersom allt annat är formaterat? Jo, men saken är jag tänkte ha xp på den, eller visst ubuntu skulle ju fungera med, men fick inte det att fungera förut ändå fast jag testade att installera om, men jag säkert fel:(

Permalänk
Medlem

Jag minns att jag haft liknande problem; att det inte gått att ta bort swap-partitionen eftersom den används när Live-CDn är igång.

Ska du ändå rensa bort hela systemet så rekommenderar jag att bränna en CD och boota med dban. Detta kommer radera disken helt, alla partitioner kommer försvinna. Så var försiktig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av madah
Jag minns att jag haft liknande problem; att det inte gått att ta bort swap-partitionen eftersom den används när Live-CDn är igång.

Ska du ändå rensa bort hela systemet så rekommenderar jag att bränna en CD och boota med dban. Detta kommer radera disken helt, alla partitioner kommer försvinna. Så var försiktig!

Okej det låter najs:) för allt ska bort så:)

Permalänk
Medlem

wdclear går oxå att använda om man vill ha mer kontroll över vad man raderar. Men ska man liks ta bort allt är Dban nogrannare.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen, nu funkar allt igen:)