Nvidia lanserar PhysX för grafikkort

Permalänk
Medlem

Hmm, får inte Nvidias PhysX program att funka OK, då jag inte kan lägga till graffe eller göra inställningar, allt e typ gråmarkerat?
Sedan står det ju också på första bilden = "Ingen Nvidia PhysX-motor installerad" ?

Är det någon här som tros veta vad för fel jag har gjort?

Visa signatur

*****PS:...all stavknas från c2c e © skyddat ;)*****
>---------------------(3DMark)--------------------<
{03-64.620p}-{06-16.890p}{Vantage-10.103p}
-->("Profil", för HårdVara info.Gammal info,ej uppdaterad!)

Permalänk
Medlem

Ser trevligt ut med fysikstöd på Nvidias kort. Det trista är bara att varken AMD eller Intel lär stödja PhysX. Vi kommer med andra ord inte få se jättemånga spelutvecklare som satsar på PhysiX, dvs såvida inte Nvidia öppnar plånboken och betalar stora summor pengar för det. Som jag ser det så finns det lite som talar för att fysikberäkningar på grafikkort kommer att få sitt stora genombrott förrän tillverkarna enas om en gemensam standard tex Open_CL. Nvidia vill självfallet få oss att tro något annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Bara jag som tycker den är lite overklig? Balkarna i kranen ska inte bara gå av sådär som dom gör där, hela kranen ska bara vika sig. Det krävs bra mycket mer krafter att slita isär metall än att kranen bara skulle vika sig. Sådär som det är i filmen skulle det bli om man använder för stel metall (ungefär som titanic hade), då knäcks den istället för att böjas.

Kanske går att fixa rätt lätt iofs, men det känns som att fysiken i spelet inte klarar av såna grejjer (dom benen som är vända mot silon måste ju vikas och deformeras ordentligt).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASBR
Men på vilket sätt är den där effekten mer imponerande än de stora blombladen som realistiskt böjer sig när man går in i dom i Crysis?

Om ni inte observera detta så är denna film nästan 1 1/2 år gammal...

Added: May 13, 2007

Detta är med dåvarande Ageia PhysX kortet...
Det handlar inte enbart om hur snyggt det är här utan att man för en hejdundrans prestandaboost för allt tungt fysikarbete...

EDIT:
Angående att kranen bara "går av". Det kan ju lika gärna vara så att det är en nitad sektion som går av, vi har ju inte någon aning om det är hela balkar eller sektioner...

EDIT2:
Kolla gärna denna film, okey att det hackar lite i FPS:en... Men kolla in just hur tyget betersig i realtid.
Otroligt imponerande enligt mig.

http://www.youtube.com/watch?v=GhlfmYYsvhQ&feature=related

EDIT3:

Lite mer filmer:

http://www.youtube.com/watch?v=heAOywoX1Jc&feature=related

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Hej

Gjorde ett litet test, innan jag installera nya drivern från nvidia så körde jag Vantage (preformance) på skoj för att jämföra om det skulle bli nån skillnad.

Med dem gamla fick jag 5300 gpu score ca 4200 cpu, men med dem nya så ökade cpu score till 22979 och gpu till 5970 !! Rätt stor skillnad ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
EDIT:
Angående att kranen bara "går av". Det kan ju lika gärna vara så att det är en nitad sektion som går av, vi har ju inte någon aning om det är hela balkar eller sektioner...

Det krävs fortfarande mycket mer kraft, och vinkel, för att rycka loss en nitad sektion. Kolla den här videon när kranen Big Blue rasar.
http://www.youtube.com/watch?v=cxM83_hHJC8
Och det där är en GIGANTISK, tror knappast en sån där vinglig smal kran skulle rykt loss en nitad sektion sådär lätt.

Skulle vara ballt om man fick helt perfekt fysik, dvs du anger metallens hållfasthetsegenskaper, hur den klarar skjuvspänning, kompression, dragspänning och flexibilitet osv. Allt sånt där inkl densitet (så den själv räknar ut hur mycket en viss del väger som kanske slitits loss). Och resten sköter den själv.
Det är nog mest en tidsfråga innan det blir sån detaljerad fysik dock.

Tänk att varje kula man skjuter iväg räknas ut hur den deformeras när den kolliderar med ett material och hur långt den kan färdas i matrialet när den är såpass deformerad och om den går igenom en skottsäker väst efteråt osv. Mums.

EDIT: Är det nån som vet hur man väljer att köra ett kort dedikerat till fysik?
Har en polare som sitter med 2 x 9600GT i SLi och får 20 / 25 / 17 avg/max/min fps i Nurien vilket jag tycker är lite lågt eller?
Hur som helst var väl ena tanken med den här nya drivrutinen att man ska kunna dedikera ena grafikkortet till att räkna fysik om man vill? Hur gör man det?

Permalänk
Medlem
Citat:

EDIT: Är det nån som vet hur man väljer att köra ett kort dedikerat till fysik?

Testat NVIDIA PhysX Properties

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coopish
Testat NVIDIA PhysX Properties

Ja men det finns inget där :/

Permalänk
Geeks
SweClockers

Kommer först i version 180 av de vanliga drivrutinerna.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Har samma problem som *{c2c}* skrev ovan. Jag går in i NVIDIA PhysX properties och där står det under fliken "info": "Ingen Nvidia PhysX-motor installerad"..

vad kan detta bero på ? :/

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av all-seeing
Har samma problem som *{c2c}* skrev ovan. Jag går in i NVIDIA PhysX properties och där står det under fliken "info": "Ingen Nvidia PhysX-motor installerad"..

vad kan detta bero på ? :/

Det är så för mig också, men det är nog inget problem. Fixas nog i version 180.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av all-seeing
Har samma problem som *{c2c}* skrev ovan. Jag går in i NVIDIA PhysX properties och där står det under fliken "info": "Ingen Nvidia PhysX-motor installerad"..

vad kan detta bero på ? :/

Ser lika ut för mig med.

Permalänk
Medlem

Hmm, men hur kan alla tester & visningar på hur PhysX fungerar för vissa, finns ju massor av sådant?
Vore det så, att nyare program eller drivisar krävs för att köra detta, skulle ju ingen ha lyckats.

Finns ju tester å visningar till massor, som jag också misstänker använder äldre PhysX program & drivisar?

Måste ju vara något annat strul?
Då Nvidia typ utlovar fullt stöd för PhysX i 177.83 drivisarna?

Visa signatur

*****PS:...all stavknas från c2c e © skyddat ;)*****
>---------------------(3DMark)--------------------<
{03-64.620p}-{06-16.890p}{Vantage-10.103p}
-->("Profil", för HårdVara info.Gammal info,ej uppdaterad!)

Permalänk
Avstängd

blåskärmar på allt med physX demos samt grafikfel och instabilitet i andra 3D spel med 8800GT G92, lagt åter till 175.19 inga problem i 3D spela iaf, får hoppas det ligger i drivrutinerna och inte s.k fabriksdefekt

Permalänk

Jag har UT3 och tankade ner och installerade drivrutinen men jag ser ingen skillnad alls i UT3. Fps:en ligger på samma nivå som innan, jag testade det precis innan jag installerade den nya drivrutinen. Jag markerade "Hardware physics" inne i UT3, är det något mer man behöver göra eller är det helt enkelt så att de bara var de banorna man kunde ladda ner från nvidia som har stöd för drivrutinen? Jag laddade också ner den nya patchen till UT3, v1.3.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Jag har UT3 och tankade ner och installerade drivrutinen men jag ser ingen skillnad alls i UT3. Fps:en ligger på samma nivå som innan, jag testade det precis innan jag installerade den nya drivrutinen. Jag markerade "Hardware physics" inne i UT3, är det något mer man behöver göra eller är det helt enkelt så att de bara var de banorna man kunde ladda ner från nvidia som har stöd för drivrutinen? Jag laddade också ner den nya patchen till UT3, v1.3.

Som jag fattar det som, så ska alla UT3 banorna ha stöd för PhysX.

Jag har också UT3 som jag har tästat på, men får det inte att funka, liksom för dej.
Frågan är, har du samma problem att få igång PhysX motorn/programmet som jag beskrev, som du ser på bilderna jag länkade till?

Visa signatur

*****PS:...all stavknas från c2c e © skyddat ;)*****
>---------------------(3DMark)--------------------<
{03-64.620p}-{06-16.890p}{Vantage-10.103p}
-->("Profil", för HårdVara info.Gammal info,ej uppdaterad!)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av *{c2c}*
Hmm, får inte Nvidias PhysX program att funka OK, då jag inte kan lägga till graffe eller göra inställningar, allt e typ gråmarkerat?
Sedan står det ju också på första bilden = "Ingen Nvidia PhysX-motor installerad" ?

Är det någon här som tros veta vad för fel jag har gjort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av all-seeing
Har samma problem som *{c2c}* skrev ovan. Jag går in i NVIDIA PhysX properties och där står det under fliken "info": "Ingen Nvidia PhysX-motor installerad"..

vad kan detta bero på ? :/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Det är så för mig också, men det är nog inget problem. Fixas nog i version 180.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
Ser lika ut för mig med.

Är troligen felöversatt till svenska. Jag har drivarna installerade på engelska och för mig står det:
"No AGEIA PhysX Processor Installed"

Visa signatur

Intel Core i5, GeForce GTX 570, 8 GB DDR3, Intel SSD 510 120GB, Linux Mint

Permalänk
Hjälpsam

Här är ett test som i alla fall fungerar med Ageis kort.
http://www.chip.de/downloads/Ageia-RealityMark-1.0_22311776.h...
Där ser man skillnaden mellan att köra PhysX på CPU eller PPU/GPU.
Jag får hälften så mycket med de senaste drivarna, vilket får mig att tro att Nvidia vill få skillnaden mellan GPU och PPU att verka vara större än den är.

Edit: efter en ominstallation är det ingen skillnad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte får Fluid demot att fungera när man väljer en ny scen, alltså när man får se en nvidialogo med vatten i, det laggar otroligt mycket. Det blir så på den första scenen också om man väljer att "reset scene" men om jag bara starar programmet så är det inga problem alls... Någon som har någon aning vart problemet kan ligga?

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av majsalle
Ang att använda ett Radeon kort till grafik och ett Nvidia kort till fysik:

http://techreport.com/forums/viewtopic.php?f=3&p=863294

Efter att ha läst det där blev jag avskräckt, och har därför inte själv brytt mig om att testa mitt 4850 tillsammans med mitt 8400 gs eller 8800 gts. :/
Verkar bara fungera under XP, men även där så orsakar de dubbla drivrutinerna tydligen en hel underligheter.

Ja, det där var inga upplyftande nyheter.
Verkar som min tidigare uppgraderingar PhysX-rutinerna blev knasiga, jag har numera ingen sänkning i prestanda.
Nvidias ondska var inte fullt lika stor som jag trodde.

Jag får inte fluiddemot att funka alls, det krävs ett Geforcekort till det.

Även om inte många spel stödjer detta än är det absolut ingen nackdel, för er med >= GF8000 att få funktionen.
Angående UT3 kan man höja lägsta fps en aning även på dess vanliga banor, explosioner sänker inte prestanda lika mycket längre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

PhysX

Hej alla glada....vad jag är är därimot är frågan..
Har som många av föregående talare ej i PhysX contolpanel någon physx-motor installerad ....provat med alla demos och vare sig med eller utan physxmoter enabel eller ej, någon som hällst skillnad i demosarna (vare sig i fps eller processor belastningen). Hämtade ner senaste från nvidia på sidan med demos för de olika spelen.. vad tror vi om detta då..va....
cheers

Permalänk
Hjälpsam

Re: PhysX

Citat:

Ursprungligen inskrivet av harnarn
Hej alla glada....vad jag är är därimot är frågan..
Har som många av föregående talare ej i PhysX contolpanel någon physx-motor installerad ....provat med alla demos och vare sig med eller utan physxmoter enabel eller ej, någon som hällst skillnad i demosarna (vare sig i fps eller processor belastningen). Hämtade ner senaste från nvidia på sidan med demos för de olika spelen.. vad tror vi om detta då..va....
cheers

Kan du välja Geforce PhysX under inställningar?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ingen som vet när/om om det kommer till 9800 gx2?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Bara jag som tycker den är lite overklig? Balkarna i kranen ska inte bara gå av sådär som dom gör där, hela kranen ska bara vika sig. Det krävs bra mycket mer krafter att slita isär metall än att kranen bara skulle vika sig. Sådär som det är i filmen skulle det bli om man använder för stel metall (ungefär som titanic hade), då knäcks den istället för att böjas.

Kanske går att fixa rätt lätt iofs, men det känns som att fysiken i spelet inte klarar av såna grejjer (dom benen som är vända mot silon måste ju vikas och deformeras ordentligt).

Det stämmer visserligen i det du säger, men är inte detta mer en "programmerings-miss" som man inte tänkt på?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Prövade demot och utan HW dvs CPU så blir det en bildruta var tredje sekund på en E8400@3,6ghz med 8800GTS 512 verkr det gå iaf 20-30 fps.

Hur får dem det till bara tio gånger bättre med grafikkortet?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luukas90
Ingen som vet när/om om det kommer till 9800 gx2?

Det finns redans stöd. Den senaste driver tillåter PhysX med alla 8/9-serien kort samt GTX260/280.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."