Skrota Windows, installera Slackware.

Permalänk
Medlem

Skrota Windows, installera Slackware.

Hejsan!

Nu har jag tagit mitt förnuft till fånga. Jag ska skrota Windows Xp och ersätta det med Slackware Linux.

Jag har GnewSense installerat nu, så efter att ha installerat Slackware så kommer jag att ha två Gnu/Linux distributioner.

Men jag undrar om jag ska installera LILO-booloader? Eller ska jag fortsätta att ha GRUB kvar? Om jag ska ha GRUB kvar, kommer det då att hitta mitt Slackware, fast jag inte har installerat LILO?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Funkar GRUB som du vill så varför byta?

Visa signatur

Acer Aspire 1360

Permalänk
Medlem

GRUB funkar galant.

Men kommer GRUB att hitta Slackware?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Skrota Windows, installera Slackware.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brajan
Eller ska jag fortsätta att ha GRUB kvar? Om jag ska ha GRUB kvar, kommer det då att hitta mitt Slackware, fast jag inte har installerat LILO?

tror du har missuppfatatt lite, de gör samma sak och är inte beroende av varandra. du kan köra vilken som, och det spelar ärligt talat ingen enorm roll vilken egentligen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Re: Re: Skrota Windows, installera Slackware.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
tror du har missuppfatatt lite, de gör samma sak och är inte beroende av varandra. du kan köra vilken som, och det spelar ärligt talat ingen enorm roll vilken egentligen.

Jag vet exakt vad både GRUB och LILO gör.

Men nu hände det jag var rädd för.

Jag installerade Slackware, på partitionen där Windows låg. Jag valde att inte installera LILO.

Nu när jag startar datorn så kan inte grub hitta mitt slackware.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu var det ett tag sen sist men om du söker reda på grub.conf och läser instruktionerna så borde det inte vara något större problem att lägga till slackware bland bootvalen

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Skrota Windows, installera Slackware.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brajan
Jag vet exakt vad både GRUB och LILO gör.

Men nu hände det jag var rädd för.

Jag installerade Slackware, på partitionen där Windows låg. Jag valde att inte installera LILO.

Nu när jag startar datorn så kan inte grub hitta mitt slackware.

det är ju inte pga att du inte installerade LILO som GRUB inte hittar Slack, det är för att du måste redigera grub.conf som föregående skribent skrev. du kan alltså fortfarande boota in i gnewsense? då ska det inte vara några problem alls att ordna det

Permalänk
Medlem

Lägg till slackware i:
/boot/grub/menu.lst

Permalänk

där ska man väl inte va å pilla?

det är väll /boot/grub/grub.conf

sen kör man grub-install från konsollen

grub kan vara litte krånligare att förstå än lilo

ex /dev/hda1 heter (hd0,0)
/devhda2 heter (hd0,1)
/dev/hdb1 heter (hd1,0)

i /boot/grub/ fins oftast grub.conf.example man kan kika i och se hur dom har gjort

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zwelegacy
där ska man väl inte va å pilla?

det är väll /boot/grub/grub.conf

sen kör man grub-install från konsollen

grub kan vara litte krånligare att förstå än lilo

ex /dev/hda1 heter (hd0,0)
/dev/hda2 heter (hd0,1)
/dev/hdb1 heter (hd1,0)

i /boot/grub/ fins oftast grub.conf.example man kan kika i och se hur dom har gjort

Vad jag har förstått så använder gNewSense menu.lst inte grub.conf. Men om du nu vet bättre så får du gärna rätta mig.

Citat:

http://en.wikipedia.org/wiki/GNU_GRUB
The name and disk location of the GRUB configuration file varies from system to system; for example, in Debian GNU/Linux and openSUSE the file is stored in /boot/grub/menu.lst while Fedora and Gentoo Linux uses /boot/grub/grub.conf.

Citat:

http://wiki.binaryfreedom.info/index.php/Installing_gNewSense
This is more correctly referred to as the boot loader menu. It can be customized by editing the file “/boot/grub/menu.lst.” You need administrator privileges to edit this file, so you might want to open it with the following command on the terminal:

sudo gedit /boot/grub/menu.lst