Permalänk
Avstängd

cd2 E6420 VS AMD 4800+

Hejsan är i ett svårt val.

Vilken av dom här är bästa valet: ?
cd2 E6420 2,13 ghz
eller
AMD 4800+ 2,5ghz

AMd cpun får jag för 40€ och intel cpun för 50€
intel cpun kanske klockar bra eller dåligt det vet jag inte.

håller på att mailar lite med snubbarna nu så ge mig råd.

MVh Jonte

kom igen snälla

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk

E6420 lär du få upp till högre frekvens än AMD'n, drygt 3GHz ska inte vara något problem. Och även om du skulle lyckas få upp AMD'n till samma frekvens så kommer C2D'n vara snabbare.
Har du moderkort (som duger att klocka med) så skulle jag lätt tagit C2D'n.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
E6420 lär du få upp till högre frekvens än AMD'n, drygt 3GHz ska inte vara något problem. Och även om du skulle lyckas få upp AMD'n till samma frekvens så kommer C2D'n vara snabbare.
Har du moderkort (som duger att klocka med) så skulle jag lätt tagit C2D'n.

tack för svar, har ju tänkt bygga billigt så tänkte köpa ett ABIT S775 IP35. Vad för multi går e6420 i?

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Avstängd

Bra moderkort är ju billigare till AMD med, det är något man ska tänka på.

Och vad ska datorn användas till? Till vanligt surfande och lite allmänt utnyttjande så är det ju det billigaste som gäller då du inte behöver prestandan i en 3GHz dator direkt. Och om det är spel som gäller så är det grafikkortet du ska satsa på. Sparar man några hundra på annat och lägger på grafikkort tjänar man mycket. Dessutom finns det tester som visar att AMD går snabbare i högre upplösningar. Trots Intels starkare CPU. Det är för att AMDs bussteknik är så mycket bättre så att grafikkortet och minnet inte stryps.
Ska du arbeta mycket i tunga program och köra encoding kan Inteln vara bättre om den klockas ordentligt.

I denna prisklassen vi snackar nu brukar helt enkelt AMD vara ett mycket bra alternativ.

Permalänk
Avstängd

Okej, men jag har ju båda cpuerna att välja mellan. skiler 100kronor bara och det ska bli en så billig spel dator som möjligt. har ett 8800gts 320 för 450kr på g å nu till den.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
Okej, men jag har ju båda cpuerna att välja mellan. skiler 100kronor bara och det ska bli en så billig spel dator som möjligt. har ett 8800gts 320 för 450kr på g å nu till den.

Ska det bli speldator som dessutom är så billig som möjligt är det helt klart AMDn du ska ha. Intel-processorn går ju att klocka. Men då bör du lägga extra pengar på moderkort, minnen och kylning. Det kostar en slant. Dessutom så kommer prestandan i bästa fall för inteln vara identisk med AMDn i höga upplösningar. I värsta fall rent av lägre prestanda i höga upplösningar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Ska det bli speldator som dessutom är så billig som möjligt är det helt klart AMDn du ska ha. Intel-processorn går ju att klocka. Men då bör du lägga extra pengar på moderkort, minnen och kylning. Det kostar en slant. Dessutom så kommer prestandan i bästa fall för inteln vara identisk med AMDn i höga upplösningar. I värsta fall rent av lägre prestanda i höga upplösningar.

Har hört en del nämna det här med att AMD är snabbare i högre upplösningar. Skulle gärna vilja ha några källor på det. Inte så att jag ifrågasätter det du säger, men vill gärna se några bevis på det.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Har hört en del nämna det här med att AMD är snabbare i högre upplösningar. Skulle gärna vilja ha några källor på det. Inte så att jag ifrågasätter det du säger, men vill gärna se några bevis på det.

Yes, jag har även hört det där, kan någon styrka detta?

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Det kommer vara en väldigt liten skillnad mellan processorerna i spel (i normala upplösningar) med det grafikkortet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
Yes, jag har även hört det där, kan någon styrka detta?

Nej, jag kan tvärtom motbevisa det. Intel är bättre på krävande spel även i hög upplösning med kraftfulla grafikkort. Se här t.ex:

http://www.legionhardware.com/document.php?id=737&p=2

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milky Way
Nej, jag kan tvärtom motbevisa det. Intel är bättre på krävande spel även i hög upplösning med kraftfulla grafikkort. Se här t.ex:

http://www.legionhardware.com/document.php?id=737&p=2

Ujj, vilka förödande resultat för Phenom. E8400 nerklockad till 2.0GHz är snabbare än en Phenom i 2.5GHz. Visar ju också tydligt samma sak som jag påstått i andra trådar, att processorn visst är av betydelse även vid höga upplösningar (även om självklart mindre procentuell skillnad än i låga).

Intressant också med resultaten i Crysis är att efter en viss gräns ger inte frekvensen så mycket mer för E8400, trots att det uppenbarligen behövs processorkraft i.o.m. att QX9650 presterar så pass mycket bättre. Dessutom verkar den skala bättre av högre frekvens. Helt klart intressant, vilka slutsatser ska man kunna dra av detta ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milky Way
Nej, jag kan tvärtom motbevisa det. Intel är bättre på krävande spel även i hög upplösning med kraftfulla grafikkort. Se här t.ex:

http://www.legionhardware.com/document.php?id=737&p=2

Men nu fanns ju inte nån utav dom processorer som det pratades om med i testet så vad har du bevisat?

Visa signatur

Athlon x2 5000+ BE_Stepping G2_14x200 = 2800mhz_ VCore 1.15

Vilka jävla nötter det finns här!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kreuger
Men nu fanns ju inte nån utav dom processorer som det pratades om med i testet så vad har du bevisat?

Att Intels FSB inte är något problem även i högre upplösningar ännu som vissa påstår.

Sen är det väl lite av ett sidospår det där med AMD vs Intel i högre upplösningar.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milky Way
Att Intels FSB inte är något problem även i högre upplösningar ännu som vissa påstår.

Sen är det väl lite av ett sidospår det där med AMD vs Intel i högre upplösningar.

Är inget sidospår när folk säger att så länge han spelar i högre upplösningar så spelar det ingen roll, eller att t.o.m. AMD alternativet skulle vara bättre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kreuger
Men nu fanns ju inte nån utav dom processorer som det pratades om med i testet så vad har du bevisat?

Nej, men en E6420 i 3.2GHz kan man ju säga lite grovt motsvarar en stock E8400. Och en Athlon 64 X2 kan vi ju alla komma överens är slöare än Phenom vid samma frekvens, dessutom 2 kärnor mindre....

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Avstängd

hey hey, Killar
jag ska spela på en sekundära monitor LG 17" så upplösningen blir ju 1280*1024 men tror ändå jag tar intel CPUn.

Tackar Och bockar för alla svar!

MVH
Jonte

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk

Du kan ju satsa på t.ex. en Gigabyte DS3 P35 som ett billigt budget moderkort, som ändock klarar överklocka riktigt bra.
Nu har ju även DS3 P45 också kommit ut, som är lite bättre, men i.o.m. du ska använda 8800gts 320 som grafikkort så vinner du inte så mycket på att välja det dyrare P45. Det finns två fördelar med P45 och det ena är PCI-express 2.0 som dock ändå 8800gts 320 inte stödjer så det kvittar (iofs kan vara bra den gången du får för dig att köpa nytt grafikkort) och den andra fördelen är mindre energiförbrukning. Båda moderkorten lär nog klocka din processor lika bra.

Slå till på http://www.sweclockers.com/annons/?id=40888 kanske ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Du kan ju satsa på t.ex. en Gigabyte DS3 P35 som ett billigt budget moderkort, som ändock klarar överklocka riktigt bra.
Nu har ju även DS3 P45 också kommit ut, som är lite bättre, men i.o.m. du ska använda 8800gts 320 som grafikkort så vinner du inte så mycket på att välja det dyrare P45. Det finns två fördelar med P45 och det ena är PCI-express 2.0 som dock ändå 8800gts 320 inte stödjer så det kvittar (iofs kan vara bra den gången du får för dig att köpa nytt grafikkort) och den andra fördelen är mindre energiförbrukning. Båda moderkorten lär nog klocka din processor lika bra.

Slå till på http://www.sweclockers.com/annons/?id=40888 kanske ?

Ja kanske ska slå till , men bor på åland, då ska de postas och jävlas, men priset var fint på multitronic.fi kostar det 130€ så !

Men vad har cpun för multiplikator ?
Och vad tror du om det här kortet http://www.multitronic.fi/showprod.php?prod_id=IP35P&b=1 ?

MVh

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk

Jo, det var ett bra pris för det kortet. Är ett riktigt bra överklockningskort det där också, i samma klass som DS3 helt klart.

http://www.overclock3d.net/reviews.php?/cpu_mainboard/abit_ip...

130 euro måste dock ha varit för ett DS3 P45, även om det ändå är dyrt. I Sverige får du ge cirka 80 euro för ett nytt DS3 P35 och cirka 100 euro för ett DS3 p45.

Men är det sånna priser som gäller hos dig, så slå helt klart till på Abit kortet, som sagt så är det ganska likvärdigt DS3 P35.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
Yes, jag har även hört det där, kan någon styrka detta?

http://www.overclockersclub.com/reviews/intel_q9450/12.htm

Här vinner en 2.3GHz 9600 mot en 3.7GHz Yorkfield i höga upplösningar.
Men förlorar som du ser i de låga upplösningarna där normala benchmarks brukar göras. Detta gör att vanliga benchmarks ofta inte speglar verkliga spelförhållanden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Det kommer vara en väldigt liten skillnad mellan processorerna i spel (i normala upplösningar) med det grafikkortet.

Antagligen ja. Antagligen omärkbart.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milky Way
Nej, jag kan tvärtom motbevisa det. Intel är bättre på krävande spel även i hög upplösning med kraftfulla grafikkort. Se här t.ex:

http://www.legionhardware.com/document.php?id=737&p=2

Det testet visar ju en hel del skumma saker. Till exempel hur en 2GHz Core 2 slår en 2.5GHz Phenom. Det hör inte till vad andra reviews brukar kunna visa. Det ser ut som att de kan ha TLB-patchen eller Cool'n'quiet igång. Vista SP1 tvingar igång TLB-patchen i smyg på alla phenomns även fast mans stänger av patchen i bios.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
http://www.overclockersclub.com/reviews/intel_q9450/12.htm

Här vinner en 2.3GHz 9600 mot en 3.7GHz Yorkfield i höga upplösningar.
Men förlorar som du ser i de låga upplösningarna där normala benchmarks brukar göras. Detta gör att vanliga benchmarks ofta inte speglar verkliga spelförhållanden.

Intressant. Konstigt att det är så låg skillnad mellan den klockade och oklockade Intel quaden. 333MHz mot 471MHz fsb. Borde inte prestandan förbättrats avsevärt av en överklockad fsb, om det nu är den som begränsar ? Skulle gärna vilja se lite fler tester, ska prova gräva runt lite.

Citat:

Det testet visar ju en hel del skumma saker. Till exempel hur en 2GHz Core 2 slår en 2.5GHz Phenom. Det hör inte till vad andra reviews brukar kunna visa. Det ser ut som att de kan ha TLB-patchen eller Cool'n'quiet igång. Vista SP1 tvingar igång TLB-patchen i smyg på alla phenomns även fast mans stänger av patchen i bios.

Fast isf. är ju alltså en Phenom i princip värdelös om man vill använda Vista SP1 ? Iaf. onödigt att köpa en **50 modell ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Dessutom finns det tester som visar att AMD går snabbare i högre upplösningar.

Om det där ens stämmmer så gäller det väl bara Phenom? Jag har åtminstone inte sett ett enda test där exempelvis en 6400+ slår en E8400.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk

Har suttit och googlat efter fler recensioner nu, men hittar ingen annan som testar i 1920x1200 eller högre :/ Så denna fråga blir fortfarande obesvarad. Men kan iaf säga att 1680x1050 verkar inte ge några fördelar i något spel för Phenom.

Skulle vara intressant att se Sweclockers testa det här litegrann. T.ex. en Phenom 9850 mot Q6600, och sedan klocka båda. Samt prova klocka Q6600's fsb så mycket som möjligt också och se vilken betydelse det har, särskilt i extrema upplösningar.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Har suttit och googlat efter fler recensioner nu, men hittar ingen annan som testar i 1920x1200 eller högre :/ Så denna fråga blir fortfarande obesvarad. Men kan iaf säga att 1680x1050 verkar inte ge några fördelar i något spel för Phenom.

Skulle vara intressant att se Sweclockers testa det här litegrann. T.ex. en Phenom 9850 mot Q6600, och sedan klocka det båda. Samt prova klocka Q6600's fsb så mycket som möjligt också och se vilken betydelse det har, särskilt i extrema upplösningar.

Ja det vore mycket välkommet.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
http://www.overclockersclub.com/reviews/intel_q9450/12.htm

Här vinner en 2.3GHz 9600 mot en 3.7GHz Yorkfield i höga upplösningar.
Men förlorar som du ser i de låga upplösningarna där normala benchmarks brukar göras. Detta gör att vanliga benchmarks ofta inte speglar verkliga spelförhållanden.

Nåja, avg 25FPS eller 28FPS är ju ändå ospelbart. Men visst, jag känner igen fenomenet att Phenom får lite bättre FPS när grafikkortet bottnar. Dock brukar det bli lite senare rätt ofta, t.ex. från samma test i Call of juarez 1920x1200 så får Phenom-processorn 14 FPS medans Intel Quaden 12 FPS.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

Det testet visar ju en hel del skumma saker. Till exempel hur en 2GHz Core 2 slår en 2.5GHz Phenom. Det hör inte till vad andra reviews brukar kunna visa. Det ser ut som att de kan ha TLB-patchen eller Cool'n'quiet igång. Vista SP1 tvingar igång TLB-patchen i smyg på alla phenomns även fast mans stänger av patchen i bios.

Testet är ju från April, så det är inte säkert att de kör SP1 iaf.

Rätt få testar tyvärr med kraftigare grafikkort som detta test med ett 9800GX2. Men jag har hittat ett till (med ett 8800 Ultra):
http://www.guru3d.com/article/cpu-scaling-in-games-with-quad-...

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Fast isf. är ju alltså en Phenom i princip värdelös om man vill använda Vista SP1 ? Iaf. onödigt att köpa en **50 modell ?

Nejdå. Går att stänga av idiotin från Vsita.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mellis
Om det där ens stämmmer så gäller det väl bara Phenom? Jag har åtminstone inte sett ett enda test där exempelvis en 6400+ slår en E8400.

Om det är bussarkitekturen som gör det borde det gälla X2 också. Dock så har jag aldrig sett ett enda test där de båda jämförs i höga upplösningar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Skulle vara intressant att se Sweclockers testa det här litegrann. T.ex. en Phenom 9850 mot Q6600, och sedan klocka båda. Samt prova klocka Q6600's fsb så mycket som möjligt också och se vilken betydelse det har, särskilt i extrema upplösningar.

Ja. Vore intressant. Om någon vill hjälpa mig undersöka så har jag en 9850BE med 2st HD4850. Någon som har en motsvarande Q6600?