Ny teknik från Intel kan ge snabbare datorsupport

Permalänk
Melding Plague

Ny teknik från Intel kan ge snabbare datorsupport

Framtida styrkretsar från Intel kommer att stödja funktioner för att fjärrstyra datorer via Internet. Remote PC Assist Technology kan användas för allt ifrån datorsupport till administration och fjärranvändning.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nån mer än jag som tycker detta verkar livsfarligt? hoppas de har rejäl säkerhet i det.

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ventrue
Nån mer än jag som tycker detta verkar livsfarligt? hoppas de har rejäl säkerhet i det.

Det var det första jag tänkte också, låter som att det finns stor riska att det missbrukas.

Permalänk

MEn förhoppnngsvis så är det avstängt som default, och så kan det kopplas på ibland när man behöver hjälp. Annars känns det som en väldigt farlig grej.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

en jumper på moderkortet för att aktivera det borde vara det enda nog säkra

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Än så länge är få detaljer kända om hur själva fjärrstyrningsfunktionen fungerar i praktiken. Det kvarstår också en del frågetecken om hur Intel planerar att skydda systemet från attacker.

Utifrån det citatet går det att spekulera i all oändlighet, de får väl utveckla det hela mer innan det går att säga något egentligen om det. Hoppas dock oavsett hur de tänkt lösa det att det går att stänga av när det inte behövs / inte vill ha det.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 16GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung 860 EVO 500GB | Windows 10 | Citera för svar

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord
en jumper på moderkortet för att aktivera det borde vara det enda nog säkra

Precis. Jag vill se en fysisk spärr annars räcker det med att man får in en skadlig programvara som aktiverar Remote PC Assist Technology.

Visa signatur

WOW SYYYGER HAR SPELAT TILL LVL 22

Permalänk
Medlem

Japp, fysisk spärr annars vet vi alla vad som händer förr eller senare

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem

Det här har jag väntat på, visste väl att det skulle komma upp förr eller senare. Tror detta kommer bli en stor hit speciellt för de mer orutinerade bland datorer.

Men precis som vissa skriver så kommer det krävas otrolig säkerthet.

Visa signatur

| E8400 | P5Q-deluxe | HD4850 | Antec 300 | 4GB pc8500 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlsan
Utifrån det citatet går det att spekulera i all oändlighet, de får väl utveckla det hela mer innan det går att säga något egentligen om det. Hoppas dock oavsett hur de tänkt lösa det att det går att stänga av när det inte behövs / inte vill ha det.

"Spekulera" är vårt allas förnamn!

Även om det skulle gå att stänga av säger mig historian att det troligen kommer att vara påslaget 24/7. Microsoft ville t ex inte att administratörskontot skulle användas som användarkonto (eh, ganska logiskt egentligen), men pga lite problem så blev traditionen att i princip alla gör det, och när alla gör det vällde också program in som inte tog det minsta hänsyn till skillnaden mellan administratörs- och användarkonto.

Kanske är detta svaret på Sweclocker foldinglagets begäran om förstärkning. Kapa några miljoner datorer och låt zombierna bilda ett kluster.

Permalänk
Medlem

Detta lär dom ju inte stoppa in i alla chipset/moderkort, livsfarligt, man vet ju inte om man kan lita på det även om det står att det är avstängt i bios. Vem vill sitta och monitorera nättrafiken 24/7.

Permalänk
Medlem

FRA kanske

Permalänk
Medlem

Dax att börja skriva nya smartare virus.. En AI som kopplar upp sig mot allas datorer.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
"Spekulera" är vårt allas förnamn!

Även om det skulle gå att stänga av säger mig historian att det troligen kommer att vara påslaget 24/7. Microsoft ville t ex inte att administratörskontot skulle användas som användarkonto (eh, ganska logiskt egentligen), men pga lite problem så blev traditionen att i princip alla gör det, och när alla gör det vällde också program in som inte tog det minsta hänsyn till skillnaden mellan administratörs- och användarkonto.

Kanske är detta svaret på Sweclocker foldinglagets begäran om förstärkning. Kapa några miljoner datorer och låt zombierna bilda ett kluster.

Jag tror "ifrågasätta" är mitt förnman, sedan kanske "spekulera" kommer...

Förstår vad du menar och det är väl som i mycket annat datorelaterat att det är ett fall av PEBKAC (Problem Exists Between Keyboard And Chair). Ibland är väl frågan om de inte istället skulle göra ett skrivskyddat system, där en partion för temporära filer så "kanske" det blir mindre fel. Fast det kräver ett relativt buggfritt system...

Det klustret skulle väl troligen bidra med mer vetigt än andra zombiekluster som skapas...

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Fractal Design Edison M 750W | MSI Z390M MPG GAMING EDGE AC | Intel 9700K@3.6GHz | Ballistix 16GB 2666MHz CL16 | ASUS GeForce GTX 1660 Ti 6GB DUAL OC | Samsung 860 EVO 500GB | Windows 10 | Citera för svar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord
en jumper på moderkortet för att aktivera det borde vara det enda nog säkra

Tänkte exakt det samma!

Vi vet alla att mjukvaran går att hacka sig förbi och aktivera sådant som är avaktiverat.. mja..skulle nog inte litat på detta redigt.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord
en jumper på moderkortet för att aktivera det borde vara det enda nog säkra

Är inte det här till för att hjälpa de som inte är så datorkunniga. Många kanske inte vet hur man ska flytta en jumper, eller vilken.

Permalänk
Medlem

Hur skiljer sig denna från tidigare fjärrskrivbords tjänster?

Permalänk
Avstängd

Hackers nya mobboffer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Hur skiljer sig denna från tidigare fjärrskrivbords tjänster?

Troligen kan man komma åt datorn på BIOS/EFI nivå. dvs. Installera om hela operativsystemet från en helpdesk om det skulle behövas.

Permalänk
Medlem

Idén är väll fin även om jag nu önskade att det fanns ett samlat diagnostikverktygsom kunde tala om vad problemen var för användaren utan att behöva koppla mot internet (så som DELL har). Men visst kan det vara en idé att kunna koppla upp mot kunder också och hjälpa den vägen fast då måste det finnas en jumper eller switch tack (off by default)... och flashfunktion för att rätta till säkerhetshål (och uppdatera med nya funktioner) som man inte tror finns men som alltid kikar fram förr eller senare.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Det känns ju som om de skulle kunna göra det här i bara mjukvara. Känns onödigt att lägga in det i hårdvaran överhuvudtaget.

BLÄ!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReCover
Det känns ju som om de skulle kunna göra det här i bara mjukvara. Känns onödigt att lägga in det i hårdvaran överhuvudtaget.

BLÄ!

Onödigt? Det är ju hela poängen.
Detta är ju för felsökning av hårdvara, oftast något som leder till att mjukvara ej kan starta.

Angående problemet med intrång så är den risken alltid där i bakgrunden. Däremot tror jag inte att detta system blir särskilt avancerat, utan mest utför hårdvarulåsta diagnostiseringar av hårdvarukomponenter.
Möjligheten att skicka kod kommer nog vara mycket begränsad och mest handla om efterfrågningar.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wwraver
Onödigt? Det är ju hela poängen.
Detta är ju för felsökning av hårdvara, oftast något som leder till att mjukvara ej kan starta.

Visst är det så men diagnostikverktig som bara finns i hårdvaran behöver fortfarande något av datorns övriga hårdvara för att fungera. Därför kan mjukvara även vara en effektiv lösning. Klart postar inte din dator så lär varken avancerad mjuk eller hårdvarudiagnostik fungera utan då bör det istället finnas diagnostiklampor som indikerar var i postprocessen som felet uppstod istället.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

Hackare är det första jag tänker på när jag läste rubriken!

Tack men nej tack jag fixar min dator själv....

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazzar
Hackare är det första jag tänker på när jag läste rubriken!

Tack men nej tack jag fixar min dator själv....

Hej är med största sanolikhet anpassat för företags miljöer,
så att man centralt ska komma åt hårdvarufelsökning när man ringer IT

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

Det positiva som kan komma ur detta vore ju att man kanske får större möjlighet att fjärrstyra datorer som löpt amok. Starta om en kraschad server eller som någon sa, installera OS på andras datorer.

Säkerheten måste förstås prioriteras och det ska inte kunna gå att ansluta till en dator out-of-the-box men är det öppet och med vettiga designval ur säkerhetssynpunkt så ser jag positivt på det (tror jag). Men det är helt klart ett riskabelt område och bara möjligheterna med riskerna gör ju att man blir tveksam.

Se bara på hårdvarustödet för virtualisering, det visade sig ju att det lika enkelt kan utnyttjas av virus så att det i princip omöjligt att upptäcka det. Visst, man har uppmärksammat det men någon snygg lösning på problemet har jag inte sett (problemet ligger ju redan i grundtanken med virtualiseringen), och detta kommer ju likt det innebära ytterligare en anfallsvinkel (kanske inte helt jämförbart, men lite).

Överväger nyttan riskerna?
Detta behöver ju inte implementeras på chipnivå, finns hårdvarulösningar som kopplas utanför systemet - visst de jag sett har varigt svindyra men det beror väl delvis på att det var riktat mot servers osv.

Samtidigt borde ju detta kunna lösas med virtualisering också?
Om du kan få användaren att stoppa in en bootbar CD (eller USB sticka eller nåt) som innehåller ett host-OS som tillåter fjärrstyrning så kan man ju installera om OS och vad som helst därigenom.

Vid närmare eftertanke, skrota bootbara CD-skivan utan kör på boot-on-lan så kan man fixa det på distans också.

Då ter sig nyttan med detta ganska begränsad.

Permalänk

Macs har ju haft sådant i ett tag nu

Visa signatur

Vill du ha ett seriöst game i cnc 3. PMa mig isåf :)

| MSI K9A2 CF-F | Sapphire HD3870 | AMD 6000+ @ 3.3GHz | 2GB PC6400| Xfi- Xtreme Gamer | Antec Earthwatts 500w | Antec 900 |

Permalänk
Medlem

Big brother

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KES0
Det var det första jag tänkte också, låter som att det finns stor riska att det missbrukas.

"Risk"?? Fungerar utmärkt ihop med Chipet i huvet och fingeravtrycksläsaren.

Permalänk
Medlem

om det kommer fram exploits så lär det just vara de okunniga som drabbas då de inte vet hur man stänger av skiten...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Dax att börja skriva nya smartare virus.. En AI som kopplar upp sig mot allas datorer.

Är det någon som ser sambandet.... " Terminator 3" "SKYNET" "judgementday"

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w