Permalänk

Stöldgods?!

Idag plockade jag upp en begagnad bärbar som jag köpte på blocket. Jag har betalat med internetgirot.se så säljaren har fortfarande inte fått några pengar.

Datorn är en Thinkpad T60. Den ser helfin ut, förutom att serienummret är bortskrapat under dator. För att göra det hela ännu mer suspekt så sa säljaren också att han glömt bort lösenordet till Windows XP, så man måste ominstallera det. Hade han sagt att datorn saknade serienummer över telefon så hade jag aldrig köpt eländet. Jag har kontaktat killen över telefon och han säger att han inte kan bevisa att det inte är stöldgods eftersom han köpte datorn i det skicket. Han säger att jag ska skicka tillbaka datorn och så får jag tillbaka pengarna. Från internetgirot.

Nu är ju bara problemet. Ska jag låta den här fifflaren lura någon annat istället? Hur ska jag gå tillväga om jag ska kontakta polisen?

Visa signatur

- Rasande Joel

Permalänk

Kontakta polisen och anmäl personen som sålt dig datorn och säg som det är du visste inte att den var stulen

Permalänk

Jag skulle ha skickat tillbaka den direkt och sen polisanmält snubben.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Säger du att den är stulen så blir du av med den och får inga pengar tillbaka. Att handla i "god tro" finns inte längre då lagstiftningen ändrats. Låter verkligen som att datorn är stulen, varför skulle serienumret annars skrapas bort? Det du kan göra, när du fått in något fungerande OS på burken, är att gå till www.lenovo.com och köra identify my system eller motsvarande. Då får du upp massa data som kan vara intressant.

Okej är dem så jäkliga att dem inte ens gör så personen i fråga får tillbaka pengarna..

Permalänk

Lös affären med säljaren först, SEN kan du fundera på att polisanmäla. Alternativt ringer du polisen och säger som det är och frågar vad du ska göra. Det är väl inte så att snuten sparkar in dörren och rycker datorn ur nävarna på dig men jag är osäker på hur man hanterar stöldgods.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanewithmybody
Okej är dem så jäkliga att dem inte ens gör så personen i fråga får tillbaka pengarna..

Japp , du får helt enkelt skylla dig själv. Har du riktig otur så kan dom sätta dit dig för häleri också.

Permalänk

Nu är ju affären inte avslutad än. Internetgiro.se håller mina pengar fram till det att jag har godkänt köpet. Nu är det helg, så jag måste kontakta internetgiro och underkänna köpet. Nu är ju bara frågan vad de kommer ta för steg om jag säger att varan är stöldgods.

Visa signatur

- Rasande Joel

Permalänk

Här kan man söka efter stöldgods, den kanske är anmäld som saknad:
http://www.bestulen.se/

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Här kan man söka efter stöldgods, den kanske är anmäld som saknad:
http://www.bestulen.se/

Den finns inte där. Det är en Thinkpad T60. Är den nu stulen så har den förmodligen blivit tagen från ett företag.

Visa signatur

- Rasande Joel

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
Japp , du får helt enkelt skylla dig själv. Har du riktig otur så kan dom sätta dit dig för häleri också.

Men om han använder internetgirot måste han väl godkänna varan innan säljaren får pengarna. Att den rör sig om stöldgods borde vara ett gott skäl till att inte göra detta, och jag antar att man då får tillbaka sina pengar. Datorn kommer förmodligen beslagtas, men det borde inte beröra dig då det inte är din.

Permalänk

Ja precis, se till att du får dina pengar tillbaka. Köpa stöldsgods ska man ge tusan i, låt packet göra affärer med pack istället för att bidra till skiten.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk

Jag har nu kontaktat internetgiro.se så får de återkomma med instruktioner.

Visa signatur

- Rasande Joel

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
Japp , du får helt enkelt skylla dig själv. Har du riktig otur så kan dom sätta dit dig för häleri också.

Varför ska jag skylla mig själv när jag inte köpt något utan det är trådskaparen som gjort detta

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanewithmybody
Varför ska jag skylla mig själv när jag inte köpt något utan det är trådskaparen som gjort detta

Verkar som jag återigen måste påminna om att jag faktiskt inte äger varan ännu. Jag har den i mitt hem, men köpet är inte godkänt. Internetgiro.se agerar mellan-hand och håller i pengarna fram till att köpet är godkänt.

Visa signatur

- Rasande Joel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanewithmybody
Varför ska jag skylla mig själv när jag inte köpt något utan det är trådskaparen som gjort detta

Han menade inte Du som i du utan snarare som i "man", som i rent generellt för köpare av stulna produkter...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Det enda raka här är att du fort som f-n kontaktar den här internetsidan som sitter på dina pengar och underkänner köpet, se sedan till så att du får pengarna tillbaka. Då har du inte köpt någonting och kan således inte anklagas för häleri eller dyl. Sedan tar du datorn och lämnar in den på närmsta polisstation (jag håller tummarna för att du inte bor i glesbygden).

Visa signatur

Nobody is perfect but I'm pretty fucking close, I think you better listen 'cause I know who you are, And I think that you should treat me like a superstar

Permalänk

Nu samtalar jag med snubben över mail.

Internetgiro har också kontaktat mig, de kunde inte ta hand om ärendet nu under helgen, så jag ska kontakta dem på måndag, så ska vi se vad som händer.

Jag har också försökt installera windows XP professional på datorn, men den hittar inte hårddisken. Lite lustigt då den redan har windows XP installerat som verkar boota utan problem (bortsett från att jag inte vet lösenordet då). Någon som har en aning vad som kan vara problemet? Eller är det rent av något problem med hårddisken?

här är vår e-mail konversation

jag i fetstil

"Nu har jag kontaktat internetgiro.se och underkänt köpet. Jag har
skrivit att jag misstänker att datorn är stöldgods som anledning att
jag underkänt köpet. Nu väntar jag på att internetgiro.se ska kontakta
mig och säga hur jag ska gå tillväga härnäst. Hade du varit ärlig när
vi talade över telefon så hade vi sluppit allt det här strulet."

"du är ju rolig ..ja gick me på att internet girot ,,har aldrig haft syfte o lura dig ,,endå gör du så här hygglig du är då

strunt i samma skicka dator bara så hoppas vi aldrig hörees mer"

"jag blir lurad av dig du har inte blivit av me nå pengar ,,men de kanske ja blir nu ju ,,,vad vinner du på de här inget"

"Nu fattar du väl att jag inte kan skicka datorn före internetgiro.se
hör av sig med instruktioner?

Vad jag vinner är väl ett rent samvete och förhoppningsvis så kanske
du lär dig att köpa prylar som inte är stulna. Hur kul skulle det vara
för mig om jag köper datorn och sen kommer polisen och knackar på
dörren en vecka senare och försvinner med den. Då är det jag som står
där med lång näsa. Om nu inte datorn är stulen, så är väl det
jättebra. Fast man ska då vara bra jävla dum om man inte blir
misstänksam när alla serienummer är bortskrapade. Om nu datorn inte är
stulen så kanske du kan svara på varför man gör så?"

"nä du fattar inte ,ja har aldrig tvingat dig ja gick me på din deal me internetgirå ,,tänk om du hadde satt in pengar på mitt conto före o skickt datorn då kanske men nu bestämmer du ju om du vill ha datorn eller inte då hadde du bara behöft säga att den inte funka ,, men sen påstår du att ja håller på stöldgods ,,,,tror du ja är dum o skicka datorn om den fullt medveten om de
är du galen ,,
men tack för att du blåser folk ,,du får ju tillbaka dina pengar ,,"

Du har fortfarande inte förklarat hur det kommer sig att samtliga
serienummer är bortskrapade. Om du inte vet varför de är borttagna,
hur fasiken kan du då påstå att datorn inte är stöldgods? Om nu datorn
är stöldgods, så är det ju ett faktum att du "håller på med stöldgods"
om du försöker sälja den, oavsett om du är medveten om den är stulen
eller inte.

"nu kanske dom vill att du gör en polisanmälan ,,,,onödigt strul ,,du kunde sagt att som ja sa den var trasig så hadde delöst sig ,,ja vill ju inte ha nå strul fattar du väl de
mvh"

"ha ingen användning av den därför är de förbjudet o sälja,,eller
jaja bara man slipper se sådana som dig"

"Nu skriver du så osammanhängande att jag inte förstår vad du försöker
säga. Du har fortfarande inte gett mig något svar till varför
serienummren är bortskrapade. Fast jag förväntar mig inte att du
kommer att göra det, din oförmåga att svara på mina frågor förstärker
bara min tro om att du har försökt sälja mig en dator som är stulen,
medvetet eller ej.

Du säger också att du är oroad att du inte ska få igen datorn och att
den ska bli beslagtagen. Varför skulle du överhuvudtaget vara oroad
över det om du inte har något att dölja? Något som verkar mer och mer
uppenbart. Försök inte heller göra mig till "the bad guy" i det här
sammanhanget, för jag gör bara vad varje ärligt köpare borde göra och
har du som säljare inget att dölja, så har du ju inte heller något att
oroa dig för.

Visa signatur

- Rasande Joel

Permalänk

Om han inte betalar för varan har han väl inte rätt att lämna in den till polisen eller får man sno någon annan stöldgods och lämna in?

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

vilken idiot alltså, jag tror fan att serienummret om det är bortskrapat är av intresse för eventuella köpare att upplysa, hur fan tänker puckot ?

Permalänk
Medlem

Skicka tillbaks datorn till säljaren , du kan inte bevisa att den är stulen utan det är bara vad du tror , Om du behåller den och får pengarna tillbaks så begår du faktiskt bedrägeri. Oavsett om datorn visar sig vara stulen eller inte. Det är ju faktiskt så att säljaren själv kan ha blivit lurad.

Eftersom datorn saknar serienummer så kan polisen inte bevisa att den är stulen , Datorn kommer därför återgå till dig efter utredningen. Om säljaren under tiden kan intyga att datorn är hans (förfalskat kvitto el liknande) Så är det du som kan få problem.

Du begår bedrägeri om du har både dator och pengar. Datorn är inte din om du inte betalar för den.

Skicka tillbaks den , och om du vill upplys polisen om att du blivit utsatt för vad du tror är häleri. Så får dom utreda det om dom vill.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
Skicka tillbaks datorn till säljaren , du kan inte bevisa att den är stulen utan det är bara vad du tror , Om du behåller den och får pengarna tillbaks så begår du faktiskt bedrägeri. Oavsett om datorn visar sig vara stulen eller inte. Det är ju faktiskt så att säljaren själv kan ha blivit lurad.

Du begår bedrägeri om du har både dator och pengar. Datorn är inte din om du inte betalar för den.

Självklart förstår jag det. Samtidigt så kan jag inte skicka tillbaka datorn före jag har talat med folket på internetgirot eftersom de agerar mellanhand. Att bevisa att datorn faktiskt är stulen är nog inte helt lätt, även om ganska säker på att det faktiskt är stöldgods.

Visa signatur

- Rasande Joel

Permalänk
Medlem

SKit i att försöka installera XP på datorn! Varför ska du hålla på med den?

Fixa tillbaka dina pengar och skicka tillbaka skiten tillsammans med en polisanmälan, mixtra inte på något vis med datorn, vare sig hårdvarumässigt eller mjukvarumässigt!

Permalänk

Det är ju iofs inte så svårt att ändra lösenordet om man verkligen vill in i datorn. Vågar slå vad om att man hittar jobbrelateratmaterial från den kraken som blev av med burken. Då skulle man ju faktiskt också kunna se till att den faktiskt kommer tillbaka till den rättmätige ägaren. När du är inne i burken kan du också få fram serienummer via www.lenovo.com. Tänk er själva om det var er burk som blivit stulen, nog tusan skulle jag bli glad om någon såg till att jag fick tillbaka den istället för att nåt jävla pack fick flera tusen för att han snott den. Hamnar den hos polisen åker den säkert tillbaka ut till hälaren i brist på bevis...

Hur man ändrar adminlösen utan att ha befintligt lösen:
http://www.raymond.cc/blog/archives/2006/09/02/how-to-hack-in...

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rasande Joel
Den finns inte där. Det är en Thinkpad T60. Är den nu stulen så har den förmodligen blivit tagen från ett företag.

Bootar den så långt att du kommer till inloggningen? Jag förmodar att datorn är medlem i en domän, och domännamnet står angivet i inloggningsrutan. Domänens namn bör ge en ledtråd om vilket företag den kommer från.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Kan du inte ta bort hårddisken och koppla in den i en sån där sata/ide -> usb kabel? Kanske hittar du något om ägaren/adresser på disken

Edit:

Permalänk
Hedersmedlem

En linuxliveskiva är väl annars ett bra sätt?

Permalänk
Medlem

Eh, ska du både ha kakan och äta den? Varför ska du installera något på en dator du tror är stulen och som du tänker försöka häva köpet av. Du gräver ner dig i skit du kommer att ha svårt att ta dig upp ur.

Visa signatur

Stationär: AMD Athlon 64 X2 3600+, 2 GB DDR2, Sapphire Radeon X1550 512MB, Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2 + 2 st PATA, Win XP Home SP3. Bärbar: HP Pavilion dv6540eo, AMD Turion 64 X2 mobile TL-56, 15,4" WXGA, 160 GB 5400 rpm HD, 3 GB DDR2, nVidia GeForce 8400M GS 128 MB DDR dedikerat, Ubuntu 8.10 Gnome.

Permalänk
Medlem

Saken är om man köper stöldgods även om man inte visste det så har man själv begått ett brott,enligt den nya lagen kan man inte säga att man inte visste att det var stöldgods.

Visa signatur

p180|antec 480w|Asus p5Q-deluxe|8800gt 512
|raptor150gb|X-Fi Xtreme Gamer – Fatal1ty Professional|Samsung 940BF|E8400|Noctua NH-U12P|Corsair TWIN2x2048MB-6400C4DHX 4-4-4-12 |Logitech G15 v2|bärbar1:asus F3K-AP014C|4gb ram|bärbar2:asus A6book 1gb ram|bärbar3:Asus eee 701|1gb ram.广东省, 中國

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iosgunde
Saken är om man köper stöldgods även om man inte visste det så har man själv begått ett brott,enligt den nya lagen kan man inte säga att man inte visste att det var stöldgods.

Snälla, läs igenom tråden ordentligt. Då skulle du förstå att jag fortfarande inte äger datorn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johninho
Eh, ska du både ha kakan och äta den? Varför ska du installera något på en dator du tror är stulen och som du tänker försöka häva köpet av. Du gräver ner dig i skit du kommer att ha svårt att ta dig upp ur.

Sen när kunde man inte ta bort programvara man installerat? Syftet är självklart att se om det går att kolla upp vem/vilka som ägt datorn tidigare.

Visa signatur

- Rasande Joel

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iosgunde
Saken är om man köper stöldgods även om man inte visste det så har man själv begått ett brott,enligt den nya lagen kan man inte säga att man inte visste att det var stöldgods.

Fel fel fel! Den nya lagändringen gäller att det inte längre går att hävda god tro vid köpt stöldgods och därmed behålla egendomen. Lagändringen har dock ingenting med brottet i sig att göra.

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]