Permalänk

Q6600 @ 3.0Ghz med ZeroTherm NV120 Prem

Klockade min Q6600 till 3.0Ghz.. Har ställt in den på 1.4 volt

Tempen i Idle är: 52-49-48-50

Med Orthos i full load så går de två första kärnorna upp till 69-71 grader..

Höga värden eller?

Permalänk
Medlem

Du kan starta en orthos till och belasta dina andra två kärnor också

Tycker du har för höga temps för den klocken och den vcoren. Var har du mätt tempen samt vcoren med?

Permalänk

Core Temp 0.99

Iofs står det att "VID" ligger på 1.2 volt men har ställt in den på 1.4 i Bios.
Ser att du har en likadan processor, vad har du för värden?

Kan de vara så att jag gjort fel med kylpastan?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur kylaren du har ska prestera, kör själv med en TRUE120.

Men jag kör för tillfället på originalklock så mina värden är inte så hjälpsamma. DOck kan jag säga att hag hade temps på ~70-75grader på kärnorna när jag körde på 3,6@1,56v.

Jämförde lite snabbt VID i core temp med vcore i CPU-z o det skiljer sig. Kolla vad CPU-Z säger för vcore.

Permalänk

Hmm 1.328 V..

70-75 grader vid full load då alltså?

Vilken gräns ska man inte överskrida med denna processor?

Permalänk
Medlem

Såg bättre ut med vcore Men provat sänka den ytterligare för att se hur lågt du kan gå o fortfarande ha stabilt?

Ja, det var vid full load.

Jag vet inte, har läst 80, men skulle du komma för högt kommer den stänga av sig själv, så någon störe fara är det egentligen inte. Men du vill ändå inte vara där uppe.

Mitt råd är att du monterar om din kylare, oftast är det där problemet ligger.

Permalänk

Okey tacksam för svar, ska testa!

MVh

Edit:

Tog bort kylpastan, la in på nytt efter instruktioner från arctic silver 5 webbsida. Monterade kylaren och öppnade datorn..

Nu är den 48-46-44-47 i Idle. Ingen större förändring men liten förbättring.

ZeroTherm NV120 är kanske inte bättre än såhär?

Permalänk
Medlem

Hur är luftflödet i din låda? Är det varmt i lådan kan det påverka.

Permalänk
Medlem

den ska va klart bättre änn så den kylarn ... men vilket vartal kör du fläkten i ?

Permalänk

Lådan är kall, kylarflänsen är kall. Kvittar om varvtalet är på max eller minsta möjliga liksom. 2 graders skillnad kanske, inte mer..

Kylarflänsen förblir kall. Vet inte vad problemet är..

Sänkte vcore till 1.25V, CPU-Z visar 1.218V. Tempen är: 43-40-38-43. Körde Orthos i någon timma, inga fel, inga varningar. Orthos vid full load visade max 60 grader Spelade Crysis i 70-80 minuter för att testa grafiken liksom. Hade allt på HIGH, inget lagg, inget hack. Tempen visade 51-52 grader som högst i en av kärnorna.

Acceptabla värden om gränsen ligger på 80 grader. Har en bra buffert..
Men det ska gå bättre än sådär tycker man.

Har följande grejer:

-Antec Sonata III 500 Silent ATX 500W
-LeadTek GeForce 9600GT 512MB Extreme PCIe
-Optiarc AD-7200S DVD±RW Svart SATA, OEM
-Noctua S12-1200 Silent Case Fan 120mm
-Intel Core 2 Quad Q6600 2,4GHz 1066Mhz
-500GB Seagate Barracuda 7200.11 SATA II
-Gigabyte GA-EP35C-DS3R P35, s775
-4GB (2x2GB) DDR2 PC6400 Corsair DHX XMS2
-Arctic Silver 5 kylpasta
-ZeroTherm NV120 Prem. Universal CPU-kylare

Noctua fläkten monterad där back, orginalfläkten monterad bakom hårddisk inställd på nivån "medium".

EDIT:
Öppen låda nu och orginalfläkt på "high" samt maxat varvtalet på processorfläkten. Nu får jag följande temp i idle:

35-34-31-36

Processorn är alltså klockad till 3.0ghz och vcore är på 1.25V.

EDIT2:

Sänkt orginalfläkten till "low", processorfläkten är på absolut lägsta möjliga varvtal. Har följande värden i idle:

36-35-32-36

Som ni ser så är det minimal förändring. Fortfarande Öppen låda.

Permalänk
Avstängd

jag kan upplysa alla här att Orthos funkar inte alls till 4 kärninga procesorer ,testade med det (2st) o det ända som hände va att processron jobbade med den på nått konstigt sätt sluta med att ena orthos sluta svara osv kör senaste prime istället den funkar bäst för procesorer med mer en 2 kärnor. OCCT funnkar åxå bra till det.

edit: Om det nu är så att nån här inte håller med mig så får ni förklara hur skulle jag ha gjort. Jag testade starta ortos välja att den skulle använda kärna 0,1 den andra adreserade jag att köra kärna 2,3

edit2: kunde inte köra på blend utan va tvungen att välja large in place test som ram. (edit får nu fram ett felmedelande som säger

på kärna 0 altså jag kör kärna 0,1

WARNING: Affinity Mask: Process: 0xC Sys: 0xF

Test 2, 4000 Lucas-Lehmer iterations of M19922943 using 1024K FFT length.

WARNING: Affinity Mask: Process: 0xC Sys: 0xF

Och

på kärna 2 altså jag kör kärna 2,3
WARNING: Affinity Mask: Process: 0x3 Sys: 0xF

WARNING: Affinity Mask: Process: 0x3 Sys: 0xF

>>>>>va menas med detta?<<<<<<

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk

Drar upp denna lite.

Ska använda samma kylare och processor, moderkort förmodligen Abit Quad GT

http://mrpc.se/prod_view.php?product=511&lastparent=167

Låda: NZXT Hush.

Vet inte om allt detta är väsentligt men frågan är i alla fall. Är nybörjare när det gäller att klocka och har läst FAQ'n här på sidan. Eftersom temperaturerna verkar öka ganska drastiskt om man höjer Vcore samt sänka livslängden så vet jag inte om jag är så sugen på det.

Vad tror ni jag kommer kommma upp i ca utan att höja?

Vore mycket tacksam för svar

Permalänk
Medlem

jag kom upp i 3.2 GHz med min,

svårt att säga eftersom att alla är olika

Visa signatur

|Gigabyte DS4| Q6600|Gainward 8800 GTS 512 MB| Corsair 520 W| Corsair XMS2-6400 2x2 GB 800 Mhz|Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail| ThermalRight Ultra Extreme |

http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=1741

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZeebbZ
jag kom upp i 3.2 GHz med min,

svårt att säga eftersom att alla är olika

Inte utan att höjva Vcore va ?

Permalänk
Medlem

japp går stabil nu i 3.6 med 1.42 i vcore

Visa signatur

|Gigabyte DS4| Q6600|Gainward 8800 GTS 512 MB| Corsair 520 W| Corsair XMS2-6400 2x2 GB 800 Mhz|Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer Retail| ThermalRight Ultra Extreme |

http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=1741

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZeebbZ
japp går stabil nu i 3.6 med 1.42 i vcore

Men det är ju nice Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Om du vill köra orthos på alla kärnorna så startar du först två stycken orthos sedan öppnar du aktivitetshanteraren (aka ctr+alt+del). Högerklicka på en utav orthos processerna, välj ange processortilldelning och se till så att orthos nr1 har core 0-1 och orthos core nr 1-2 eller tvärt om. Lite bökigt jag vet men jag vet inte något bättre sätt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReD-NuhT
Om du vill köra orthos på alla kärnorna så startar du först två stycken orthos sedan öppnar du aktivitetshanteraren (aka ctr+alt+del). Högerklicka på en utav orthos processerna, välj ange processortilldelning och se till så att orthos nr1 har core 0-1 och orthos core nr 1-2 eller tvärt om. Lite bökigt jag vet men jag vet inte något bättre sätt.

Prime 95 funkar väll på alla 4 ?

Permalänk

Med samma klyare e jag på 36 c max. Lägsta coren kan ligga mellan 28-32 och jag har samma klyare men kör min quad i 3.4 stabild i 1.408 volt. I bios e den på 1.425

med lägst hastighet på nv 120 nirvanan + 3.4 klock max load i orthos 57 c typ

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem

Jag testade att köra min Q6600 i 3GHz (333*9) med 1,3v i Bios (1,28 CPU-Z).

Fulload Temps: 55, 49, 50, 55
Kylare: Scythe Infinity, med 120mm fläkt på cirka 70%.

Ska klocka högre efter att jag har monterat om kylaren.

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |