Intel förbereder efterträdare till Nehalem

Permalänk
Melding Plague

Intel förbereder efterträdare till Nehalem

Trots att Nehalem inte ens har hittat ut till butikerna smider Intel planer på nästa arkitektur. Redan nu har färska uppgifter dykt upp på nätet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

22nm känns så långt bort.. skulle vara trevligt och se hur de presterar!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

22nm... Utvecklingen går allt framåt.

http://en.wikipedia.org/wiki/22_nanometer

EDIT: Tog mig tid att faktiskt läsa om 16nm vilket blir steget efter, där kommer den stora utmaningen för alla processortillverkare. Hade svårt att greppa allt vad gäller 11nm men det verkar som att det kanske inte blir möjligt att göra inom en så pass snabb tidsram?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hedersmedlem

Varför känns inte förutsägelsen om att flyttalsprestandan kommer att bli bättre så djärv?

Permalänk
Medlem

Visst känns det som dem redan har något super och bara sitter och säljer ex nu 90, 65, 45, 22 bara för att tjäna pengar?

Permalänk

Hur långt ner kan man egentligen komma innan man måste börja klyva kvarkar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TMO KOTOR
Hur långt ner kan man egentligen komma innan man måste börja klyva kvarkar?

wikipedia is your friend http://en.wikipedia.org/wiki/11_nanometer

Permalänk
Medlem

vet man något om vad de ska använda för socket?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
vet man något om vad de ska använda för socket?

Det känns väl sannolikt att de använder de socklar som introduceras med nehalem i ett par år i alla fall?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TMO KOTOR
Hur långt ner kan man egentligen komma innan man måste börja klyva kvarkar?

11nm ska tydligen vara den stora gränsen som vi "kanske" når inom en snar framtid. Efter det måst vi hitta andra sätt att förbättre processorerna på(?).

Hört folk prata om processorer baserade på ljus osv, men min kunskap i det området är väldigt begränsat, jag förstår termer och väldigt basic vad kvantfysik är

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeglos
"Som väntat riktas Core i7 till entusiaster som inte rädda att betala extra för bättre prestanda."

Saknas ett ord i mitten av meningen. Vill inte vara petig, fast ingen har väl något emot en hög standard på sweclockers artiklar...

Hög standard..

"Den har 8 kärnor men 16 med hyperthreading"

Mja..

Visa signatur

Jag är en vampyr, jag suger och spyr, låt mig komma in, jag vill bli din

Permalänk
Medlem

Kan inte moderatorerna börja rensa upp i trådarna. Jag är rejält trött på alla hobbyexperter som ska gnälla på allt och alla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonas_jj
Kan inte moderatorerna börja rensa upp i trådarna. Jag är rejält trött på alla hobbyexperter som ska gnälla på allt och alla.

Ja, för att inte tala om alla som gnäller på de som gnäller. Det gör mig förbannad!

OT: Nehalem är m.a.o. en jäkla säker investering då det inte ser ut att hända överdrivet mycket förrän slutet 2009 - eller inne i 2010. Bra att veta

Permalänk
Inaktiv

Hehe, 486:an kom i 0,8µm, dvs 800 nm
Första Pentium i 0,6µm/600nm.

Hänt en del sen dess

Permalänk
Medlem

Terrahertz processorer låter minst sagt intressant. Istället för att gå ner i nanometer borde man intensivt följa upp med denna teknik istället.

http://www.planetamd64.com/index.php?showtopic=25728

En till länk;

Intel når TeraHertz med ny transistor (gammal nyhet men intressant ändå)
http://www.evertiq.se/news/read.do?news=2233

Permalänk
Medlem

woah, 8 kärnor! får väl bli en 4-kärnig Nehalem så man inte är heeelt efter som några år, eller vad säger ni?

Visa signatur

Antec Sonata III | Pentium D 820 2.8 GHz | Zalman CNPS9500 | 1024 MB RAM | Asus Extreme X1950 PRO 256 MB Crossfire Edition | 3DMark06 4453

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ihmrat
Ja, för att inte tala om alla som gnäller på de som gnäller. Det gör mig förbannad!

Eller ännu värre, dom som gnäller på dom som gnäller på dom som gnäller, FY FAN! säger jag bara. FY FAN!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Eller ännu värre, dom som gnäller på dom som gnäller på dom som gnäller, FY FAN! säger jag bara. FY FAN!

Hm..lite sådärra of topic men nu har du gnällt på en som gnäller som gnäller på dom som gnäller.. =D
Och jag är nästa i ordningen då antar jag....

Permalänk
Medlem

doh.. jag som hade tänkt att köpa nytt när Nehalem kommer.

Får väll hoppas att dessa nya CPU:s under 2009/2010 inte kräver ett nytt moderkort då.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xanan
Visst känns det som dem redan har något super och bara sitter och säljer ex nu 90, 65, 45, 22 bara för att tjäna pengar?

Nej. Om intel redan nu hade 22 nm skulle de ju självklart använda den processen då det sparar stora kostnader.

Permalänk
Medlem

Låter trevligt 11 nm 0,5 w eller nåt sånt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mmomento
Låter trevligt 11 nm 0,5 w eller nåt sånt

I längden tjänar de nog mer på att ha lite bättre grejer än AMD hela tiden än att göra ett jättehopp från 45nm ner till 22 nm.

Permalänk

32nm kanske blir intressant. Undrar vad TDP skillnaden kan bli?
Nehalem har iaf 130w

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem

Sandy Bridge har ju varit känd ändå sen innan Penryn släpptes och de visade liknande graf på nån mässa i början av året...

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Tycker fortfarande att programkodarna är dom som kan ändra hur vi ser på datoreer. Nästan alla program är kodade dåligt pga att vi har så hög hastighet i hårdvaran, det behövs inte vara en sleek och snabb kod, datorn löser det med ren kraft.

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk
Citat:

Hört folk prata om processorer baserade på ljus osv, men min kunskap i det området är väldigt begränsat, jag förstår termer och väldigt basic vad kvantfysik är

um:

Anyone who is not shocked by quantum theory has not understood a single word

Nils Bhor

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moodilic
Terrahertz processorer låter minst sagt intressant.

visst det finns många vetenskapliga och kommersiella intressen (läs olika typer av servers), men för privatpersoner så närmar vi oss gränsen till vad vi egentligen behöver. Jag tror knappast att det krävs en Terrahertz processor för att rendera fotorealistiska spel, så säg mig, vad kan du göra med en 1THz processor som du inte kan göra med en 0.5THz processor?

Faktum är att vi redan börjar märka av denna effekt, för tant Agda som skriver e-post och betalar räkningar på internet och kanske spelar patients så spelar det ingen större roll om hon har en dator som är 4-5 år gammal eller värsta superdatorn.
För oss lite mer krävande användare som inte spelar så är vi nästan där också, min dator är 2,5 år gammal och det enda jag har lite intresse av att uppgradera är grafikkortet, detta för att kunna titta på blue-ray, men det får vänta tills jag får ett jobb. Kundbasen som behöver allt snabbare hemdatorer minskar hela tiden.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
visst det finns många vetenskapliga och kommersiella intressen (läs olika typer av servers), men för privatpersoner så närmar vi oss gränsen till vad vi egentligen behöver. Jag tror knappast att det krävs en Terrahertz processor för att rendera fotorealistiska spel, så säg mig, vad kan du göra med en 1THz processor som du inte kan göra med en 0.5THz processor?

Säg inte sådär, det finns redan alldeles för många pinsamma uttalanden om vad man i framtiden egentligen behöver.

Permalänk

Dricksprit,

Gissar att du inte är så gammal Optimerad kod ner till cykelnivå behövs i extrema fall för demos och i 3d mototer. Men datorvärlden består inte bara av c00la spel utan av Real world applications. Där prestanda är intressant, men där ändra faktorer är mycket viktigare så som:

TTM - Time to market - där högnivå språk som ger oss "mycket funktion per rad" ger en stor vinst

Integration - allt o alla skall integrera med allt, då behövs det ineffektiva(läs xml) sätt att byta data

Säkerhet - krypertering, SSO

Förvaltningsbarhet - inte så QL att komma in som förvaltare i ett 10år gammalt system som är skrivet i assembler. Även dagens högnivåspråk så som hela .NET och JAVA plattformen tillåter för stor frihet i hur man kodar vilket OFTA ger oss en svår förvaltad kodbas i stora system.

Kommer bli så najs när man har så mkt HW prestanda att man kan utveckla i VaFanSomHelst# gärna peka&klicka/Talstyrt - utan att behöva jaga cykler och bytes och dela nibblar

// Lazze

... som har skrivet demos på C64 och Amiga

Permalänk
Medlem

11nm.. När jag började på alvar med detta så sa man att 100nm var gränsen då man inte kunde göra tunnare ledare på grund av att materialet innehöll orenheter och att dessa skulle få för stor inverkan om man krympte ledningsbanorna under detta.

(Fast det var ju på den tiden man var orolig för att en Pentium 90 Mhz skulle interferera med P3 på radion. )

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu