Hålla intresset uppe för *nix

Permalänk
Inaktiv

Hålla intresset uppe för *nix

Jag började under studierna 2001 att använda NetBSD för att genomföra labbar. Intresset växte och jag började uteslutande använda NetBSD hemma också. När det var som "värst" hade jag tre - fyra burkar som snurrade olika ports av NetBSD (alpha/sparc/i386). Ju längre jag har använt *nix dessto mer har jag insett att det är ett otroligt användbart redskap, men dessto mindre lämpat för en "bekymmersfri" desktop lösning.

Jag började störa mig på allt jobb som krävdes för att kunna göra det som var roligt, det skulle uppdateras, konfigureras, felsökas, optimeras, etc etc. Jag upptäckte att flertalet NetBSD utvecklare använde sig av Mac OS X som arbetsmaskin och för två år sen köpte jag min MacBook. Jag har nu bara MacBook:en och en NAS hemma och tiden jag behöver lägga ner för att få det att fungera har sjunkit drastiskt. Jag gick från "hardcore" till "softcore", men det lustiga är att jag är ganska nöjd.

Jag vet inte riktigt vart jag vill komma, jag är nog mest intresserad av hur ni andra gör för att hålla er ajour med vad som händer, och hur ni balanserar intresse, fritid, familj och jobb?

Jag ska erkänna att jag fortfarande får mitt intresse tillfredsställt då jag jobbar med HA klustrade *nix lösningar på jobbet, så det är kanske därför jag helst inte sätta mig och börja nästa arbetspass när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem

jag jobbar med klustrade solaris burkar på jobbet, har linux arbetsstation på jobbet. Men trots 8-10h jobb med unix per dag(utvecklar på burkarna) så kör jag freebsd och openbsd hemma på flera burkar. Detta dels för att jag utvecklar mjukvara hemma på dessa burkar och tycker att det ar ett vettigt os. Men, jag kör även windows vista på en spelburk hemma för att tillfredställa mitt behov av enkelhet och spelsug. Här även spelburken för vmware och kodning i windows miljö. Bor ensam, men har min son hos mig varannan vecka vilket gör det enklare att lägga ner mycket tid på intresset, enda intresset jag har kan jag tillägga

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag flyttade hobbyn till jobbet, *nix och övrigt serverarbete. Och utvecklade nya hobbys på fritiden. Detta gör att jag fortfarande finner det roligt att arbeta och samtidigt ha något att se fram emot när man kommer hem.

Permalänk

Jag har lagt min *NIX-hobby på is för tillfället, utbildning i Windows-miljö tar för mycket tid och maskiner.

Men jag tror det kommer vända sen när det blir jobb i Windows-miljö, då kommer man längta hem till *NIX-burkarna.

Permalänk
Medlem

Även jag har blivit mer "softcore". Som student hade man oändligt med tid att pilla och fixa här hemma. Men så snabbt jobbet kom in i vardagen och nya områden blev aktuella så halkade allt *nix-relaterat efter. Visst, jag läser fortfarande nyheter och hänger på samma forum men det blir inte mycket terminal i *nix längre. Gör jag något nu blir det på helgen.

När man var student hade man inte råd att köpa in och labba på hårdvara modell större, när man jobbar har man inte tid att konfigurera labb modell större.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt vad du talar om, min upplevelse är långt ifrån den du beskriver.
Jag använder debian som desktop. Att uppdatera all programvara tar mig ungefär 5 sekunder. ALL programvara. apt-get dist-upgrade, kort väntan. Windows är inte ens i närheten.
Jag behöver aldrig installera om, ha virus eller spyware. Jag kan komma åt hemdatorn från jobbet och skolan lätt med ssh och vnc.

Att programmera under windows är också praktiskt taget självmord. Att överhuvudtaget arbeta vid en dator som inte kan ha flera skrivbord, eller inte ens en dynamisk fönsterhanterare, ack.
Jag förstår inte hur folk som använder windows eller osx står ut en enda sekund. Såg OSX's pinsamma klon av en pakethanterare häromdagen, fink. Gud så dåligt och invecklat.. och segt! Och tydligen hade vi bara tur att det funkade den gången, annars hade han fått grisa runt med massa inställningar och kompileringsrelaterade grejjer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Såg OSX's pinsamma klon av en pakethanterare häromdagen, fink. Gud så dåligt och invecklat.. och segt! Och tydligen hade vi bara tur att det funkade den gången, annars hade han fått grisa runt med massa inställningar och kompileringsrelaterade grejjer.

fast Fink är ju inget Apple har utvecklat, bara för att klargöra

Visst, skulle vara skönt med en bra pakethanterare för OS X, port fungerar men är ju lite segt jämfört med tex. apt-get.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket

Jag förstår inte hur folk som använder windows eller osx står ut en enda sekund. Såg OSX's pinsamma klon av en pakethanterare häromdagen, fink. Gud så dåligt och invecklat.. och segt! Och tydligen hade vi bara tur att det funkade den gången, annars hade han fått grisa runt med massa inställningar och kompileringsrelaterade grejjer.

Fink är nästan ett nedlagt projekt. Det utvecklas men i en grymt långsamt takt. Det fick precis stöd för Leopard, ett system som varit ute ett tag...
Darwinports/Macports är klart mer intressant och användbart.

Innan du dissar saker kanske du borde sätta dig in vad det är du snackar om.

Du snackar om att du hade tur och greja med inställningar. Jag vet inte vad du har för informationskälla men jag har aldrig gjort några inställningar i vare sig Fink eller Darwinports. Och jag har använt applikationerna i över 5år.

Apple utvecklar ingen av dessa. Men Darwinports har klart inputs från Apple än många andra projekt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Jag vet inte riktigt vad du talar om, min upplevelse är långt ifrån den du beskriver.
Jag använder debian som desktop. Att uppdatera all programvara tar mig ungefär 5 sekunder. ALL programvara. apt-get dist-upgrade, kort väntan. Windows är inte ens i närheten.
Jag behöver aldrig installera om, ha virus eller spyware. Jag kan komma åt hemdatorn från jobbet och skolan lätt med ssh och vnc.

Att programmera under windows är också praktiskt taget självmord. Att överhuvudtaget arbeta vid en dator som inte kan ha flera skrivbord, eller inte ens en dynamisk fönsterhanterare, ack.
Jag förstår inte hur folk som använder windows eller osx står ut en enda sekund. Såg OSX's pinsamma klon av en pakethanterare häromdagen, fink. Gud så dåligt och invecklat.. och segt! Och tydligen hade vi bara tur att det funkade den gången, annars hade han fått grisa runt med massa inställningar och kompileringsrelaterade grejjer.

Programmera under Windows självmord? Jasså? Jag tycker det går alldeles utmärkt att programmera under Windows, Visual Studio är helt galet bra i jämförelse med andra IDE's jag har testat.

Permalänk
Medlem

Jag kör Debian på alla mina datorer. Känner inte igen de problem du beskriver.

Helt enkelt... så bara funkar det. Det man måste tänka på är att vara noga med vilken hårdvara man införskaffar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Fink är nästan ett nedlagt projekt. Det utvecklas men i en grymt långsamt takt. Det fick precis stöd för Leopard, ett system som varit ute ett tag...
Darwinports/Macports är klart mer intressant och användbart.

Innan du dissar saker kanske du borde sätta dig in vad det är du snackar om.

Du snackar om att du hade tur och greja med inställningar. Jag vet inte vad du har för informationskälla men jag har aldrig gjort några inställningar i vare sig Fink eller Darwinports. Och jag har använt applikationerna i över 5år.

Apple utvecklar ingen av dessa. Men Darwinports har klart inputs från Apple än många andra projekt.

Så jag skall bara ta hänsyn till programvara som Apple tillverkar? Skitsnack. Enligt mitt mått är ett operativsystem är inte bättre än programmen den kör. Punkt slut.

Så fink är nästan nerlagt, jaha, ännu sämre alltså, ingen pakethanterare alls!
Jag använde inte programmet själv, jag fick höra från han som körde programmet. Jag tipsade om sshfs, och till hans förvåning så hittade han det och fick det att funka felfritt (i fink), den andra personen som ville prova fick det dock inte att fungera.

hagbarddenstore, ja det tycker jag. Iom windows totala brist på pakethanterare så kan man i princip inte länka dynamiskt om man vill att användarna skall få en smidig upplevelse. Koden blir oftast smäckfylld med några halvt oportbara ickestandardbibliotek från microsoft. IDE'et är bara en pytteliten del av helheten.
Edit: Jag kom på att det var passande att lägga till en liten anekdot från nu i sommar, där jag tvingades använda windows på jobbet. Jag använder ABAQUS och hade en materialmodell skriven i fortran som jag behövde använda. Efter en LÅNG installation av visual studio och ifort så upptäckte jag att jag var själv tvungen att jaga runt i sökvägar till varenda utspridd exekverbar fil, och sedan även till de bibliotek den behövde (vilket såklart upptäcks via lång, dryg, felsökning igenom ABAQUS, cirka 4-5 minuter från crash till att du kunde försöka igen).
Miljövariablerna blev aldrig satta under installation, och alla program under windows väljer ju själv vart de lägger saker och ting, (ingen centraliserad plats för dynamiska bibliotek?! Herregud, va fan tänkte dom med?) Kollade i kontrollpanelen, hittade en hel bunt med variabler jag kunde sätta. En jävla massa harvande senare, lyckades kompilering av fortrankoden via ABAQUS, men inte länkningen. Under linux funkade såklart allt perfekt, då det är mycket smidigare uppbyggt för dynamiska bibliotek.

Man kan sammafatta mina åsikter med att:
1. Pakethanteraren (iaf apt-get) och repos är det bästa som finns. Jag kan aldrig tänka mig att använda ett operativsystem som saknar detta. Så otroligt smidigt och tekniskt överlägset manuell installation av bloatade statiskt länkade (ofta kommersiella) program som själva bestämmer hur de skall installeras, kräver krånglig installation, ej har centraliserad uppdatering och att jag själv letar upp dem över halva internet.

2. Fönsterhanteraren (dynamisk, tangentbordstyrd), terminalen, multipla skrivbord och allt annat såna underbara verktyg smm gör att man kan arbeta effektivt. Nu finns det säkert många som skulle påstå att det grafiska tjafs som finns i OSX eller Vista är effektiva att jobba med, men jag har helt enkelt min egen kravspec. Inget av dem uppfyller kraven.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket

Så fink är nästan nerlagt, jaha, ännu sämre alltså, ingen pakethanterare alls!

... om man inte räknar MacPorts (f.d. Darwinports) då...
Och varför man inte skulle räkna det vet jag då inte.

Mera on topic: jag har inte kört Linux på desktop så länge, det kanske blev ett halvår totalt... Sen bytte jag tillbaka till XP för att spela EVE Online i slutet av betaperioden.
Sedan (typ tre år senare) bytte jag till OS X som desktop-OS, och är riktigt nöjd! Servern kör fortfarande Linux (Gentoo), och kommer fortsätta köra nån slags *nix (ev. OpenSolaris senare) mer eller mindre för evigt, som det känns. Använder den till en mängd olika saker. Nästan allt jag gör i terminalen (inkl. programmering) sker via ssh till servern.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jo det är väl ett paketsystem, men det täcker inte hela systemet, kräver kompilering (ugh, vill inte ens tänka på hur ofantlig lång tid det skulle ta, men men, du var ju van vid Gentoo så det är väl en smaksak.), många program kompilerar inte ordentligt/alls (jag kan inte minnas att jag haft något program från apt-get som inte funkat p.g.a sånt), utbud (< 5000 mot ~28000 i Ubuntu)

För mig så skulle en enda av dom anledningarna vara nog :/

Min kommentar var väl ändå felaktig, mer som ett svar till de som tidigare i tråden försökt påpeka att programmet inte var skrivet av Apple och då inte borde räknas? MacPorts faller också i samma kategori.

Permalänk
Medlem

Det är kul med folk som tror att debian är den bästa disten och apt-get den bästa pakethanteraren i världen. Jämförelsen med apt-get och fink var ju ungefär som att jämföra Linux och Minix.

Jag kör också Mac OS X och är helnöjd. Nu kan man bli mer produktiv istället för att försöka få saker att fungera i Linux.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
multipla skrivbord och allt annat såna underbara verktyg smm gör att man kan arbeta effektivt. Nu finns det säkert många som skulle påstå att det grafiska tjafs som finns i OSX eller Vista är effektiva att jobba med, men jag har helt enkelt min egen kravspec. Inget av dem uppfyller kraven.

OSX har ju faktiskt numera flera skrivbord som standard. visserligen krångligare än hur det är i Gnome, och säkert få som använder ändå när de vant sig vid Exposé. men ändå..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag tycker nästan tvärt om, jag jobbar i en hyfsat stor RHEL miljö och det händer rätt ofta att man längtar hem till sin egen Gentoo/FreeBSD miljö. Speciellt när licenserna strular/är slut och besluten om nya dröjer, samtidigt som man på andra sidan har en hög utvecklar som tjatar hål i örat på att dom ville ha upp sina saker.

Skulle aldrig någonsin falla mig in att använda ett operativsystem som kontrolleras av ett kommersiellt företag hemma. Även om det må va lätt att sätta upp och använda åker man alltid på surt sen när det är dags för felsökning och man får något intetsägande felmeddelande.

Enligt mig är det vid dessa tillfällen man behöver snabbheten att lösa problemet, när man sätter upp systemet eller gör ändringar i det har man förhoppningsvis tagit tid på sig att göra det. Handen på hjärtat, hur många gångar har någonsin någon ringt och fått någon hjälp av den fantastiska supporten alla kommersiella operativ skryter med, jag tycker mest det varit ett ödslade av tid som inte lett någonstans de gånger jag gjort det.

Jag har provat både Windows, OS X och andra distar ett par gånger under mina 7 år med Gentoo men alltid längtat tillbaka nästan direkt. Ska man kortfatta det så...

Windows fick man spatt på alla galna varningsmeddelanden så fort man ville göra något.

OS X fick den hemska tangentbordslayouten mig att gå i taket när man är van vid inte titta på tangenterna och helt plötsligt finns inte alla dom special tecken man är van vid att hitta som typ "|" "\" och "~" och då suckar man bara och ställer sig frågan: varför?.

Det tungrodda gränssnittet där ikonerna var så stora att man skulle kunna tro det är gjort för 80-åringar utan glasögon samt alla meningslösa animationer man blev mest yr av och alla galna keybindings på framför allt F-tangenterna som som gjorde det i stort sett omöjligt att använda fjärrstyrningsmoduler som iLO, Ipmi och liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nfm
OS X fick den hemska tangentbordslayouten mig att gå i taket när man är van vid inte titta på tangenterna och helt plötsligt finns inte alla dom special tecken man är van vid att hitta som typ "|" "\" och "~" och då suckar man bara och ställer sig frågan: varför?.

Jag tycker personligen att det är väldigt smart att ha /, \, | på en knapp, likaså (, [, { osv. Mer strukturerat & logiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Jo det är väl ett paketsystem, men det täcker inte hela systemet, kräver kompilering (ugh, vill inte ens tänka på hur ofantlig lång tid det skulle ta, men men, du var ju van vid Gentoo så det är väl en smaksak.), många program kompilerar inte ordentligt/alls (jag kan inte minnas att jag haft något program från apt-get som inte funkat p.g.a sånt), utbud (< 5000 mot ~28000 i Ubuntu)

För mig så skulle en enda av dom anledningarna vara nog :/

Min kommentar var väl ändå felaktig, mer som ett svar till de som tidigare i tråden försökt påpeka att programmet inte var skrivet av Apple och då inte borde räknas? MacPorts faller också i samma kategori.

Du verkar ha en konstig syn på saker.
Kompilering av det mesta tar en minut eller två.

Ports är paketsystemet *BSD-system använder, men anser du att FreeBSD osv. suger för att det är Ports så är det din åsikt. Men det var ett värdelöst argument du använde.

Din unixkunskap verkar skrämmande liten. Börja med att läs på lite och skaffa dig erfarenhet innan du börjar påstå saker.

Jag skrev inte att det inte ska räknas om det inte är Apple som utvecklat det. Däremot tar du ett relativt dåligt program och beskyller en hel plattform. Jag tycker att ZFS-porten är fatalt dålig i Linux eftersom det inte får skrivas in kärnan av licensskäl. Men jag tycker inte linux är dåligt för det.

Macports fungerar riktigt bra även med kompilering. Om du misslyckas med kompileringar i gentoo har väl knappast med detta att göra. Bara för att du har problem med att kompilera betyder inte det att macports har det på macar.

Varje plattform har sina för och nackdelar. Men Linux i sin helhet saknar ganska mycket fortfarande för att du ska kunna höja det över alla andra system. Denna diskussion saknar också relevans för ämnet. Varför du börjar dissa OS X och Windows i en tråd om sitt intresse på fritiden och arbetet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Du verkar ha en konstig syn på saker.
Kompilering av det mesta tar en minut eller två.
Ports är paketsystemet *BSD-system använder, men anser du att FreeBSD osv. suger för att det är Ports så är det din åsikt. Men det var ett värdelöst argument du använde.

En minut eller två tycker jag sällan det tar med ports. Att hämta hem & installera ghc tar en bra stund. Kanske upp mot 30min.

Permalänk
Medlem

Åter till topic, problemet som mickeus upplever även jag inte tycker att det är ett problem egentligen är det som händer då man går från att "leka med IT" till att "arbeta med IT" oavset om det egentligen är Unix servrar, nätverk eller vad som helst.

Jag tycker mest att det är skönt, eftersom jag dagligen arbetar med drift av ett av sveriges största nätverk så är jag inte speciellt sugen på att bråka med liknande prylar då jag kommer hem, eller för den delen tala i telefon med släktingar och vänner om deras senaste 200:- router som inte funkar som de önskar..

Så hobbyn vart arbete vilket ger plats för andra hobbys på fritiden, jag ser det inte heller som ett problem att hålla intresset uppe, vore jag inte intereserad skulle jag byta arbete (eller inte haft det som hobby från början) och kunskapen kommer ju från arbetet..

Att hålla sig uppdaterad är ju dock en annan sak, att läsa om allt nytt och glänsande är ju inte riktigt praktiskt och jag har även märkt att en gammal regel verkligen stämmer..

" Every old idea will be proposed again with a different name and a different presentation, regardless of whether it works."

Så med lite kritiskt tänkande (eg synism.. ) så blir det inte så mycket att hålla sig ajour med, grunderna som allt är baserat på är de samma och kan man inte dem har man inte med saken att göra.. vilket märks på många kommentarer från de som leker med IT..

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem

Re: Hålla intresset uppe för *nix

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickeus
Jag började störa mig på allt jobb som krävdes för att kunna göra det som var roligt, det skulle uppdateras, konfigureras, felsökas, optimeras, etc etc.

Inte spec insatt i NetBSD men jag har inte noterat dessa problem på 2,5 år under Linux (Arch Linux).

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

jojo, det kunde man förstå att detta skulle bli en trad om vilket os som är bäst. De som ens ger sig in i en sådan strid har troligen inte ens någon arbetslivserfarenhet av att ens jobba med olika os och inse att varje os har sin fördel / nackdel. Denna tråd startdades i ett helt annat syfte!

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Ja du, är ju konsult så jag får jobba i det jag får. Men primär inriktning är på utveckling i *NIX-miljö (mest Linux).

Hemma kör jag Linux på arbetsburkarna och OpenBSD på server/router (ska bli Linux senare på grund av virtualisering och Xen är lite tungt för mina behov) och har därmed fortfarande intresset för miljön uppe.

Samtidigt har jag i och för sig mitt bilintresse men ja... Tycker det är kul att pilla med datorer helt enkelt, vare sig det är jobb eller fritid.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Märker att de flesta är väldigt kunniga, men jag utalar mig ändå

Använder Ubuntu sen ca ett år tillbaks.
Just nu har jag uppgraderat datorn, så man var ju "tvungen" att spela lite i Vista

Iaf, det tog inte så lång tid tills jag kastade in en dualboot med Ubuntu, och jag personligen, tycker det är bra mycket skönare att vistas i linux miljön. Varför vet jag inte, men det är en känsla. Kommer fortfarande dual-boota, men linux kommer jag jobba i med skolarbete, webadministration och allmänn administration. gillar apt-get, men har inte testat något annat, så jag har inget att jämföra med.

För att hålla mitt intresse uppe är jag med i diverse saker.
Ubuntuföreningen för att försöka sprida linux (inte speciellt ubuntu) och software freedom day.

Det märks ändå att folk kan tänka sig linux, när de väl testat Ubuntu, som är en bra nybörjar dist. Men jag är väl på väg åt det hållet då man vill testa lite nya distar. Skulle gärna testa BSD, men hade lite problem med det, för 3 år sen :P. Dags och testa igen.

Visa signatur

--
Tompa

Permalänk
Inaktiv

Oj, vilken respons!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Jag flyttade hobbyn till jobbet, *nix och övrigt serverarbete. Och utvecklade nya hobbys på fritiden. Detta gör att jag fortfarande finner det roligt att arbeta och samtidigt ha något att se fram emot när man kommer hem.

Jag försöker mig på något liknande, tycker att jag har utvecklats mer dom senaste 1.5 åren då man jobbat än vad jag gjort tidigare. Det bästa sättet att lära sig något för mig verkar vara att iakta mer erfarna personer. Det har också gjort att jag minskat ner pillandet hemma ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket

Jag förstår inte hur folk som använder windows eller osx står ut en enda sekund. Såg OSX's pinsamma klon av en pakethanterare häromdagen, fink. Gud så dåligt och invecklat.. och segt! Och tydligen hade vi bara tur att det funkade den gången, annars hade han fått grisa runt med massa inställningar och kompileringsrelaterade grejjer.

Jag behöver investera mindre tid för att få ut mer av min maskin hemma (som du kanske förstår kör OS X). Jag försöker inte tvinga på någon mina val, jag tyckte det var det bästa för mig och tycker att jag har gjort rätt ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Programmera under Windows självmord? Jasså? Jag tycker det går alldeles utmärkt att programmera under Windows, Visual Studio är helt galet bra i jämförelse med andra IDE's jag har testat.

Vi hade en konsult som jobbade som *nix Guru (tm), han pratade sig varm om Windows och Visual Studio. En sann ingenjör, inte en evangelist ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Jag kör Debian på alla mina datorer. Känner inte igen de problem du beskriver.

Helt enkelt... så bara funkar det. Det man måste tänka på är att vara noga med vilken hårdvara man införskaffar.

Om man tycker det är normalt att versionhantera 2MB av konfigurationsfiler så är det väl ok, mig ger det bara huvudvärk.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket

2. Fönsterhanteraren (dynamisk, tangentbordstyrd), terminalen, multipla skrivbord och allt annat såna underbara verktyg smm gör att man kan arbeta effektivt. Nu finns det säkert många som skulle påstå att det grafiska tjafs som finns i OSX eller Vista är effektiva att jobba med, men jag har helt enkelt min egen kravspec. Inget av dem uppfyller kraven.

Det största problemet är X-windows, har du försökt att hantera fonter på ett smidigt sätt (när du inte har en pakethanterare skriven av Gud)? Och att det finns två (tre om man räknar xlib) standarder för desktops hantering? Jag gillade inte desktopsmiljöerna som fanns/finns för att det lätt bir för rörigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nfm
Skulle aldrig någonsin falla mig in att använda ett operativsystem som kontrolleras av ett kommersiellt företag hemma. Även om det må va lätt att sätta upp och använda åker man alltid på surt sen när det är dags för felsökning och man får något intetsägande felmeddelande.

Enligt mig är det vid dessa tillfällen man behöver snabbheten att lösa problemet, när man sätter upp systemet eller gör ändringar i det har man förhoppningsvis tagit tid på sig att göra det. Handen på hjärtat, hur många gångar har någonsin någon ringt och fått någon hjälp av den fantastiska supporten alla kommersiella operativ skryter med, jag tycker mest det varit ett ödslade av tid som inte lett någonstans de gånger jag gjort det.

Jag är inte så duktig att jag kan felsöka problem i kärnan eller mer invecklade userland applikationer utan att ha gedigen erfarenhet av kodbasen. Eller pratar du om konfigurationsproblem?

Och vad gör du den dagen du inte har root på din Linux-maskin och är lämnad i händerna på en av världens största datorleverantörers support? Man sväljer stoltheten/ilskan och sitter i telefonkö, precis som jag får göra ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ntity
Att hålla sig uppdaterad är ju dock en annan sak, att läsa om allt nytt och glänsande är ju inte riktigt praktiskt och jag har även märkt att en gammal regel verkligen stämmer..

" Every old idea will be proposed again with a different name and a different presentation, regardless of whether it works."

Så med lite kritiskt tänkande (eg synism.. ) så blir det inte så mycket att hålla sig ajour med, grunderna som allt är baserat på är de samma och kan man inte dem har man inte med saken att göra.. vilket märks på många kommentarer från de som leker med IT..

Faktiskt har jag börjat inse det så smått jag också. Jag är inte i den del som kanske är mest utsatt för "Big, new and shiny things" (läs Web2.0), så mycket handlar om att ha koll på tankarna bakom *nix.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
Inte spec insatt i NetBSD men jag har inte noterat dessa problem på 2,5 år under Linux (Arch Linux).

Linux har samma problem egentligen, det handlar om desktops miljön vilket de båda delar (KDE, Gnome, Xfce etc etc). Och Compiz är inte ett steg i rätt riktning för min smak ...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Ja du, är ju konsult så jag får jobba i det jag får.

Been there.

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

Det är nog för att *BSD/Linux och diverse UNIX'ar är mer verktyg än miljöer eg.

Man pallar inte sitta i verkstaden/garaget hela dagen, tillslut går man in och lägger sig i soffan i vardagsrummet (OSX & Windows) Men man är alltid sugen på att gå ut och skruva lite ibland.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nfm
Jag tycker nästan tvärt om, jag jobbar i en hyfsat stor RHEL miljö och det händer rätt ofta att man längtar hem till sin egen Gentoo/FreeBSD miljö. Speciellt när licenserna strular/är slut och besluten om nya dröjer, samtidigt som man på andra sidan har en hög utvecklar som tjatar hål i örat på att dom ville ha upp sina saker.

Skulle aldrig någonsin falla mig in att använda ett operativsystem som kontrolleras av ett kommersiellt företag hemma. Även om det må va lätt att sätta upp och använda åker man alltid på surt sen när det är dags för felsökning och man får något intetsägande felmeddelande.

Hur hanteras egentligen licenserna kring kommersiella GNU/Linux system?
förekommer det CD-keys och annat trams där med?
Vad drivet ett företag att köpa in en RHEL licens än att istället gå på en gratis OS?

ONT:
Jobbar inte och har ingen egen familj heller. Så jag kan hålla på bäst jag vill men blir säkert lite annorlunda när det börjar.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Hur hanteras egentligen licenserna kring kommersiella GNU/Linux system?
förekommer det CD-keys och annat trams där med?
Vad drivet ett företag att köpa in en RHEL licens än att istället gå på en gratis OS?

ONT:
Jobbar inte och har ingen egen familj heller. Så jag kan hålla på bäst jag vill men blir säkert lite annorlunda när det börjar.

Nej, inga CD-nycklar (vad jag sett). Man betalar i princip för supporten, mediet och förpackningen.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Hur hanteras egentligen licenserna kring kommersiella GNU/Linux system?
förekommer det CD-keys och annat trams där med?
Vad drivet ett företag att köpa in en RHEL licens än att istället gå på en gratis OS?

ONT:
Jobbar inte och har ingen egen familj heller. Så jag kan hålla på bäst jag vill men blir säkert lite annorlunda när det börjar.

I fallet RHEL går det att installera operativet utan licens men så fort man vill använda paketsystemet (yum) måste maskinen registreras i RHN som en online tjänst maskinen kommunicerar med flera gånger i timmen och kontrollerar då att man har tillräckligt med licenser på sitt RHN-konto.

Visst går det att använda 3-parts repositorys istället för Redhats men är inte maskinen registrerad får man ingen support på den och då är det lika med noll att köra Redhat.

De gånger jag skapat en ticket hos dom med något problem, t.o.m när det verkligen varit kris och stop i produktionen och jag har satt ticketen på "very high" har jag ofta hunnit googla fram svaret ett bra tag innan redhat svarar.

Inte ovanligt heller är att dom bara svarar kort att jag måste slå på en högre loglevel och framkalla felet en gång till för att dom ska hjälpa till, vilket man givetvis inte vill i en produktionsmiljö och då har jag alla gånger det hänt hittills fått svaret i olika community forum för andra distar genom att bara söka på felmeddelande jag hade. Det tycker jag är dåligt, det är inga små pengar dom tar för sin support.

Jaja krasst sätt tycker iaf. jag att jobbet som linux-tekniker blev lika tråkigt som att sitta i kassan på ica och att det är miljön hemma som håller intresset för *nix vid liv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Hur hanteras egentligen licenserna kring kommersiella GNU/Linux system?
förekommer det CD-keys och annat trams där med?
Vad drivet ett företag att köpa in en RHEL licens än att istället gå på en gratis OS?

Support för både systemet och vissa applikationer som körs på det är en stor anledning varför man betalar.
Om du inte har råd att köpa inhouse-tekniker som kan lösa alla dina problem måste du köpa support av en annan.