Att börja på en ny arbetsplats

Permalänk
Medlem

Att börja på en ny arbetsplats

På måndag börjar jag på mitt första riktiga jobb, och jag känner att jag behöver ladda upp litegrann mentalt inför det. Hur är det att börja på ett nytt arbete? Vad är det för krav som ställs på en? Vad förväntar sig folk? Är det svårt att komma in i "gänget"? Förstår att det här är frågor som säkert är svåra att besvara då svaren säkert varierar stort mellan olika arbetsplatser, men vill gärna bolla lite tankar bara och kanske få lite generella tips och saker att tänka på.

Permalänk
Medlem

Snäll, positiv, glad, visa framfötterna?

Vet inte riktigt vad du vill att man ska svara. Vad är det för jobb ens? Jag tror nog det mesta klarnar när du väl är på plats. Brukar alltid vara någon som förklarar för dig, om du bara följer med och lyssnar. Det tar ju ett tag att sätta sig in i arbetet.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Se till att vara vaken och öppen så borde det gå bra. Hur lätt det är att "komma in i gänget" beror väl på vilken arbetsplats det gäller och hurdana arbetskamraterna är.

Permalänk
Testpilot

Jag började på ny arbetsplats för ett år sen och började jobba med en snubbe som hade jobbat på stället ett bra tag. Han visade mig hur arbetet gick till och hjälpte mig att komma in på stället. Jag är annars rätt dålig på att vara social så det kändes väldigt bra att ha nån som hjälpte en in på stället.

Det känns som att det är rätt vanligt att man får lite hjälp i början, tror inte direkt att dom förväntar sig att man ska kunna köra på fullt ut direkt från start.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Croles
Snäll, positiv, glad, visa framfötterna?

Vet inte riktigt vad du vill att man ska svara. Vad är det för jobb ens? Jag tror nog det mesta klarnar när du väl är på plats. Brukar alltid vara någon som förklarar för dig, om du bara följer med och lyssnar. Det tar ju ett tag att sätta sig in i arbetet.

Jo, egentligen tror jag att jag oroar mig lite i onödan, det mesta brukar fixa sig bara man behåller lugnet och försöker vara sig själv. Men jag är inte den mest socialt tränade av alla människor om jag säger så.

Traineeprogrammerare är det för övrigt jobbet gäller.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Jag började på ny arbetsplats för ett år sen och började jobba med en snubbe som hade jobbat på stället ett bra tag. Han visade mig hur arbetet gick till och hjälpte mig att komma in på stället. Jag är annars rätt dålig på att vara social så det kändes väldigt bra att ha nån som hjälpte en in på stället.

Det känns som att det är rätt vanligt att man får lite hjälp i början, tror inte direkt att dom förväntar sig att man ska kunna köra på fullt ut direkt från start.

Det där med den sociala biten stämmer rätt bra in på mig med. Har ofta inga större problem med att våga ta kontakt med en person, men jag fungerar rätt dåligt i en grupp där jag inte känner någon, medan alla andra känner varandra. Då blir det ofta så att de sitter och pratar och jag sitter tyst. Det är mest det jag är lite rädd för att det inte ska fungera så bra. :/

Är rätt säker på att jag kommer att ha minst en som kommer "kolla över min axel" så att allting går rätt till o.s.v.

Permalänk
Medlem

Fick rådet en gång när jag skulle på ett nytt bygge med en gammal sur snickare som var svår att ha och göra med att gå in och säga,
Hej gubbjävel, vad sitter du där och ser sur ut för...

Självklart följde jag detta lysande råd, och hade aldrig några problem med den det handlade om....=)
Kanske inte funkar överallt, men ibland kan anfall vara bästa försvar på nya arbetsplatser.

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
Traineeprogrammerare är det för övrigt jobbet gäller.

Låter intressant, lust att utvecka lite? vad har du för förkunskaper föresten angånde detta?

Permalänk
Medlem

Har bara ett gyllene råd att ge; Våga fråga.
Ingen kommer att se ner på dig för att du frågar (åtminstone inte medan du är ny... ) men om du gör något fel för att du inte frågade, då har du många minuspoäng direkt.

Annars, vad gäller hur svårt det är att komma in i gänget, vilka krav som ställs etc... Beror helt på arbetsplatsen i sig och människorna som jobbar där. Gör dina uppgifter väl och med ett leende så kommer allt att gå galant.

Lycka till och hoppas att du kommer att trivas.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Naturligtvis vill vi höra hur det gick också!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Har bara ett gyllene råd att ge; Våga fråga.

Det här är nog det absolut bästa tipset. Det lönar sig verkligen. Själv vågade jag inte fråga alla gånger i början, men det har kostat sig i slutändan ibland. Inte så att det har blivit något illa eller allvarligt av det men ändå.

Bortsett från att du själv drar nytta av det, så visar det även att du är hungrig på att lära dig nya saker.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Avstängd

Och använd papper och penna för svaren. Finns inget mer irriterande än när man får svara på samma fråga flera gånger.

Permalänk
Medlem

Hellre fråga en gång för mycket än en gång för lite. Papper och penna känns väl lite så där.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Croles
Hellre fråga en gång för mycket än en gång för lite. Papper och penna känns väl lite så där.

Håller med

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Våga fråga, vara ödmjuk, inte tro att man kan allt, glad, positiv och öppen.

Sen är det helt ok att inte ta så mycket plats till en början, det tar ju ett tag innan man pejlat in stämningar och relationer mellan kollegor/avdelningar och vet vilken roll man skall fylla och hur man skall förhålla sig till sina medarbetare och chefer.

Vad man alltid kan räkna med är att det är rätt jobbigt att hitta sin roll, det tar minst två veckor innan man börjar känna sig hyfsat hemma på jobbet och med sina kollegor och det kan vara två ganska jobbiga veckor med mycket osäkerhet och missförstånd.

Det bästa tipset jag kan ge är att om du klantar dig eller det skiter till sig, i arbetet eller mot en kollega/chef, be om ursäkt! Det funkar alltid och är ett lysande sätt att desarmera kritik innan den yttras mot dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TiNo
Låter intressant, lust att utvecka lite? vad har du för förkunskaper föresten angånde detta?

Det gäller en traineetjänst som utvecklare till Lotus Domino/Notes. Har pysslat mycket med programmering på egen hand och har läst Programmering A, B & C i C++, Java och A-kursen i VB, allt på gymnasienivå (dock med en riktigt bra lärare imo).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jumi
Naturligtvis vill vi höra hur det gick också!

Det gick förvånansvärt bra faktiskt. Alla är tillmötesgående och trevliga. Hittills trivs jag väldigt bra på min nya arbetsplats.

Tack för alla bra svar! Finns mycket att läsa och ta till sig bland det ni har skrivit, och även om det handlar mycket om sunt förnuft så finns det självklart saker man bör tänka lite extra på när man är ny.