Permalänk

Problem med OpenSUSE och ATI

Jag har nyss installerat OpenSUSE och har problem med grafiken.

När jag tex scrollar så försvinner bokstäver osv man kan bara se lite av dom. Jag tänkte att detta kanske berodde på att jag inte hade installerat ATI's drivrutiner så jag gjorde det.
Men nu vet jag inte ens om dom är igång. När jag kollar i "System" eller vad det hette så stod det "Drivrutin: Okänd".

Kan någon förklara hur jag fixar så det ska använda ATI's drivrutin och inte standard drivrutinen?

ATI Radeon Xpress 1250 är förresten kortet jag har.

Edit: Det är ju konstigt. Man sitter länge som f*n och kollar på internet efter nåt som kan hjälpa en. Sen postar man i ett forum och sedan löser man det direkt efter.

Lösningen på mitt problem:

körde "aticonfig" kopierade sedan "single head" kommandot, körde de och startade om.

Någon kanske istället kan förklara hur jag installerar amsn på opensuse 11.0

Permalänk
Medlem

Dumpa suse och installera Ubuntu! Hehe. Använd google, http://en.opensuse.org/AMSN

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

Jag hade Ubuntu förut, har även testat Kubuntu men inte riktigt fastnat för nåt ännu.
Kul att testa nya grejer också.

Fick förresten in aMSN, kommer inte ihåg riktigt hur jag gjorde men lade iaf till fler URLer och refreshade och hade mig. Tillslut gick det att hitta i yast.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spottkopp
Jag hade Ubuntu förut, har även testat Kubuntu men inte riktigt fastnat för nåt ännu.
Kul att testa nya grejer också.

Fick förresten in aMSN, kommer inte ihåg riktigt hur jag gjorde men lade iaf till fler URLer och refreshade och hade mig. Tillslut gick det att hitta i yast.

Jo det är sant testade allt möjligt, men fastnade ganska tidigt för Ubuntu, nu är det svårt att tänka sig nått annat.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

kan tilläga att det är en del problem med ati och linux... de kommer dock att bli bättre då ati/amd har sagt att ubuntu nu är lika prioriterad grupp som windows användarna

Visa signatur

Core i5 3570k, 8GB minne, Geforce GTX 670

EEE PC 1005 som kör ubuntu 12.04

Permalänk
Medlem

Jo t.o.m ATI börjar få till linux drivarna. I Ubuntu har Envy gjort det extremt mycket lättare när det gäller att installera grafik drivrutiner, dom andra distarna som inte är baserat på Ubuntu är "shit out of luck" än så länge.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

Ubuntu kunde iaf installera mitt trådlösa nätverkskort. Det verkar bli mycket problem med det i OpenSUSE 11.