Skillnaden mellan 32bit och 64bit ?

Permalänk

Skillnaden mellan 32bit och 64bit ?

Har bara en snabb fråga.
Vad är skillnaden mellan ett operativsystem som är byggt i 64 bitar och en som är 32 bitars ?

Kan man installera 32bitars operativsystem på 64bitars processor ? vad blir isåfall nackdelarna ?

tack för svar !

Permalänk
Hedersmedlem

Google is your friend

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Google is your friend

sökt redan, men inte fått ett konkret svar.

Permalänk

Dagens 64-bitars processorer (C2D, X2, Phenom, etc) är bakåtkompatibla med 32-bitars program/operativsystem, dvs du kan köra 32-bitars os på en 64-bitars cpu (64-bitars os går dock inte på en 32-bitars processor). Det är inte så stor praktisk skillnad mellan ett 32-bitars och 64-bitars os, den största skillnaden är att du med 32-bitars os är begränsat till ca 3GB minne, med 64-bitars os kan du använda mycket mer än så.

Du kan köra 32-bitars program på ett 64-bitars operativsystem (det omvända går icke), dock måste drivrutinerna vara anpassade till antingen 32-bitars eller 64-bitars operativsystem (beroende på vad du kör).

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Dagens 64-bitars processorer (C2D, X2, Phenom, etc) är bakåtkompatibla med 32-bitars program/operativsystem, dvs du kan köra 32-bitars os på en 64-bitars cpu (64-bitars os går dock inte på en 32-bitars processor). Det är inte så stor praktisk skillnad mellan ett 32-bitars och 64-bitars os, den största skillnaden är att du med 32-bitars os är begränsat till ca 3GB minne, med 64-bitars os kan du använda mycket mer än så.

Du kan köra 32-bitars program på ett 64-bitars operativsystem (det omvända går icke), dock måste drivrutinerna vara anpassade till antingen 32-bitars eller 64-bitars operativsystem (beroende på vad du kör).

tack, ett perfekt svar.

Permalänk
Medlem

Är det nåt ANNAT än att 64bitars OS stödjer mer än 3 GB RAM? Jag är jävligt sugen på Vista 64-bitars men har inte hittat tillräckligt bra argument för att byta OS....

Visa signatur

Mobo: ASUS Z490-G Gaming Wifi | CPU: i9-10850K | GPU: EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra Hybrid | Minne: 64 GB | HDD: 2TB Samsung 970 EVO plus | OS: Windows 11 Home 64-bit

Permalänk
Medlem

Kort följdfråga:

Hur gör man för att kunna köra ett 16-bitars porgram på en 64-bitars maskin?

Visa signatur

Epox 8k9AI | AMD XP 2600+ @ 2800+ | Leadtek 6800LE | 2*512MB PC2700 Samsung/Twinmos | 1*80 GB ATA100 | 1*160 Gb ATA133 Maxtor diamond plus | 1*300 GB ATA133 Maxtor diamond plus | Zalman CNPS7000A Cu | 300W Powermax |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H3NPHLO
Kort följdfråga:

Hur gör man för att kunna köra ett 16-bitars porgram på en 64-bitars maskin?

Då Vista 64 inte stöder 16-bitars program kanske VMWare eller Virtual PC skulle kunna vara en möjlig omväg. I VMWare/Virtual PC kan du köra t.ex. Windows XP under Vista 64.

Permalänk
Medlem

Låt säga att jag har Vista 64 bit, och det kan utnyttja 4 GB RAM, blir det bättre prestanda i spel då, gentemot Vista 32 bit 4 GB RAM?
övrig hårdvara likadan i exemplerna..

Visa signatur

Antec Sonata III | Pentium D 820 2.8 GHz | Zalman CNPS9500 | 1024 MB RAM | Asus Extreme X1950 PRO 256 MB Crossfire Edition | 3DMark06 4453

Permalänk
Medlem

Windows Vista 32 bit kan utnyttja 4GB ram efter uppgradering till service pack 1, då använder den PAE som i teorin låter en utnyttja upp till 66GB ram på ett 32 bit OS.

Windows 2008 server 32 bit kan använda 4GB ram redan från början den har PAE inbyggt.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H3NPHLO
Kort följdfråga:

Hur gör man för att kunna köra ett 16-bitars porgram på en 64-bitars maskin?

Kör något annat än windows. Jag har inte koll på vilka (om någon?) har fixat det men AMD64 / Intel64 arkitekturerna har stöd för att köra 16-bitars program på 64-bitars operativsystem (dvs processorn kan växla ner till 16-bitar från 64-bitar OS). MS hade problem med att få det att fungera bra för 16-bitars program och beslöt att ge upp det, vad jag vet finns det bara något specialfix för vissa installationsprogram som kan vara 16-bitars.
Annars är du hänvisad till någon form av emulation.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Windows Vista 32 bit kan utnyttja 4GB ram efter uppgradering till service pack 1, då använder den PAE som i teorin låter en utnyttja upp till 66GB ram på ett 32 bit OS.

Windows 2008 server 32 bit kan använda 4GB ram redan från början den har PAE inbyggt.

Nu är du helt ute och cyklar. Jag drar det kort men jag har skrivit om det i längre form här http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Alla Vista (och XP sedan service pack 2 om no-execute är aktiverat) använder PAE. Det krävs för att saker som no execute bit ska gå att använda. Så alla som har det igång (vilket är default) kör PAE. Dock har microsoft begränsat möjliga minnesadresser i XP och Vista till 32-bitar, trotts att man kör PAE (som då klarar 36-bitar, 64 GiB). Detta pga. kompatibilitetsskäl då drivrutinerna till windows desktop-hårdvara skiftar i mycket i kvalité så många buggar som kan uppstå om man kör med >32 bitar inte tas hand, vilket man kan förmoda de gör när de skriver drivrutiner till dyra serversaker, därför kan windows 2003/2008 enterprise samt datacenter 32-bitar klara över 4 GiB RAM.

Service pack 1 i Vista ändrar bara en detalj. Allt det tekniska är det samma men systeminformationsrutan säger 4 GiB, men det syftar då till hur mycket som är installerat i maskinen, inte hur mycket som kan användas (pga. memory mapped I/O-adresser som skymmer RAM). Kolla aktivitetshanteraren så ser du att det är lägre på fysiskt minne.

PAE stöd har funnits sedan windows 2000.

Det sista TROR jag du har rätt i. Som sagt så kan win 2003 och 2008 hantera 36-bitars minnesadresser. När jag testade 2003 enterprise 32-bit på min hemmamaskin med 8 GiB och PAE igång så fick jag ut hela 8 GiB, dvs det som skymdes av MMIO och flyttades till andra adresser (s.k. memory remapping) fungerade alltså också för 32-bit OS:et. Så om standard edition 32-bit (av 2003 och 2008) som har 4 GiB som max stödjer 36-bit så ska man kunna få ut sina fulla 4 GiB minne.

Idag, till skillnad för 1-2 år sen, är det inte svårt att få tag i 64-bitarsdrivrutiner till det mesta som är nytt. Att bråka med att köra 2003/2008 32-bit bara för att känns inte vettigt. Man kan lika gärna råka ut för att en drivrutiner till "den där webkameran" är buggiga om de körs med PAE och gör datorn instabil.
Inget windows är stabilar än drivrutinerna som det körs på (från 3:e parts tillverkare).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Då Vista 64 inte stöder 16-bitars program kanske VMWare eller Virtual PC skulle kunna vara en möjlig omväg. I VMWare/Virtual PC kan du köra t.ex. Windows XP under Vista 64.

Okej.
Har testat MS Virtual PC, men finner det bristfälligt.

Visa signatur

Epox 8k9AI | AMD XP 2600+ @ 2800+ | Leadtek 6800LE | 2*512MB PC2700 Samsung/Twinmos | 1*80 GB ATA100 | 1*160 Gb ATA133 Maxtor diamond plus | 1*300 GB ATA133 Maxtor diamond plus | Zalman CNPS7000A Cu | 300W Powermax |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a0R
Är det nåt ANNAT än att 64bitars OS stödjer mer än 3 GB RAM? Jag är jävligt sugen på Vista 64-bitars men har inte hittat tillräckligt bra argument för att byta OS....

Största problemet med 32 bit OS enligt min åsikt är att om man har 4GB RAM, och sen skaffar ett 4870X2 t.ex. så förlorar man 1GB av RAM minnet eftersom 4870X2 har 1GB RAM (per kärna). Jag vet inte riktigt om samma sak händer om man har 3GB eller mindre RAM.
Att man får 0,5GB mer användbart RAM med 64 bit (om man vill använda 4GB) spelar ingen roll tycker jag. Speciellt eftersom dem extra 0,5GB som man tjänar förloras snabbt i och med att 64 bit äter mer minne.

Permalänk
Hjälpsam

Ytterligare ett skäl att skaffa 64 bitar, är att det ger tillgång till mer virtuellt minne, även för 32 bitars program.
Tex har många som kör Age of Conan med 32 bitars OS, stora problem med att det viruella minnet tar slut, dom som kör 64 bitars OS har inga problem med detta.
Observera att det här gäller det virtuella minnet, detta gäller oberoende om du har, 2GiB, 3GiB, 4GiB eller mer fysiskt minne installerat.
Det finns knep för 32 bitars OS, som kan öka det virtuella minnet, för 32 bitars program, från 2GiB till 2½-3GiB , men med ett 64 bitars OS får programmen 4 GIB från början, utan strul.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Jag valde 64-bit och har inte kollat tillbaka, skulle jag valt 32-bit så skulle jag ångrat mig grovet. Finns inga bra anledningar längre varför man skulle välja ett 32-bit före ett 64-bit. Förutom kanske Drivrutiner för underground program, alla mainstream har stöd för 64-bit.

Visa signatur

Asus Maximus Formula | QuadCore Intel Core 2 Quad Q6600 @ 3 Ghz| 4GB corsair DHX 5-5-5-18 | Raptor 150 GB 10000RPM, 16MB |Seagate Barracuda 7200.11 500GB, 32MB, 7200RPM | 2x Sapphire Radeon HD4850 512MB CROSSFIRE Setup| Cooler master 700W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DunderMAX
Jag valde 64-bit och har inte kollat tillbaka, skulle jag valt 32-bit så skulle jag ångrat mig grovet. Finns inga bra anledningar längre varför man skulle välja ett 32-bit före ett 64-bit. Förutom kanske Drivrutiner för underground program, alla mainstream har stöd för 64-bit.

Drivrutiner till program är väl inte så vanligt, men tex Hauppauge har grava problem med 64-bitars drivrutiner till sina PCI tv-kort. Under lång tid vägrade de att erkänna problemet och raderade kategoriskt alla trådar på support-forumet som tog upp ämnet.
Jag gjorde ett försök att byta upp till x64 i samband med minnesuppgradering till 4GB, men problemen med TV-kortet gjorde att jag återgick till x86. Att datorn dessutom är rappare med 32-bitars gör att jag inte saknar x64.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

var ju lite otydlig, men jag menar drivisar i allmänhet, grafik kort etc...
jag har dessutom utrymme för att uppgradera min dator med mer minne etc om det skulle behövas, medans 32-bit användare får det bra mycket tuffare, speciellt när operativsystemen blir allt mer krävande.

Visa signatur

Asus Maximus Formula | QuadCore Intel Core 2 Quad Q6600 @ 3 Ghz| 4GB corsair DHX 5-5-5-18 | Raptor 150 GB 10000RPM, 16MB |Seagate Barracuda 7200.11 500GB, 32MB, 7200RPM | 2x Sapphire Radeon HD4850 512MB CROSSFIRE Setup| Cooler master 700W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Då Vista 64 inte stöder 16-bitars program kanske VMWare eller Virtual PC skulle kunna vara en möjlig omväg. I VMWare/Virtual PC kan du köra t.ex. Windows XP under Vista 64.

VMwamre funkar grymt!
Tack!

Visa signatur

Epox 8k9AI | AMD XP 2600+ @ 2800+ | Leadtek 6800LE | 2*512MB PC2700 Samsung/Twinmos | 1*80 GB ATA100 | 1*160 Gb ATA133 Maxtor diamond plus | 1*300 GB ATA133 Maxtor diamond plus | Zalman CNPS7000A Cu | 300W Powermax |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Ytterligare ett skäl att skaffa 64 bitar, är att det ger tillgång till mer virtuellt minne, även för 32 bitars program.
Tex har många som kör Age of Conan med 32 bitars OS, stora problem med att det viruella minnet tar slut, dom som kör 64 bitars OS har inga problem med detta.
Observera att det här gäller det virtuella minnet, detta gäller oberoende om du har, 2GiB, 3GiB, 4GiB eller mer fysiskt minne installerat.
Det finns knep för 32 bitars OS, som kan öka det virtuella minnet, för 32 bitars program, från 2GiB till 2½-3GiB , men med ett 64 bitars OS får programmen 4 GIB från början, utan strul.

Det sista är lite fel.
Med "knep" antar ju du menar /3GB växeln i boot.ini eller motsvarande inställning i Vista (som jag har för mig gav mer precision så man kunde välja mer exakt hur många megabyte skulle vara mellan user/kernel).
Förutom det så måste programmet ha en speciell flagga i .exe-filen (LARGEADDRESSAWARE som den kallas och kan ändras med verktyg manuellt efteråt) för att det ska dra nytta av det, annars förblir fördelningen 2/2 GiB.
Saken är att i 64-bitars windows så utan flaggan har programmet bara 2 GiB, precis som 32-bit windows, men om flaggan är satt får det 4 GiB (till skillnad från 3 GiB i XP med växeln igång). Som jag förstod det antydde du att alla 32-bitars program fick 4 GiB minne i 64-bitars windows.

Har Age of Conan LARGEADDRESSAWARE satt? Spelar inte själv men det vore rimligt. T.ex. supreme commander som kom för 1½ år sen led av att 2 GiB inte räckte till om man körde på riktigt stora kartor med massvis med AI-spelare.

Förresten, finns det något (windows-)spel som i förpackningen har levererats med både 32-bit och 64-bit binärer? Vissa har ju fått det som patch senare men just det där att det kommer med från början, har det skett?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CarlSars
Låt säga att jag har Vista 64 bit, och det kan utnyttja 4 GB RAM, blir det bättre prestanda i spel då, gentemot Vista 32 bit 4 GB RAM?
övrig hårdvara likadan i exemplerna..

Beror på vad du har för hårdvara. Har du ett grafikkort med 2 GB minne så kommer det bli skillnad med 64 bitars.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Beror på vad du har för hårdvara. Har du ett grafikkort med 2 GB minne så kommer det bli skillnad med 64 bitars.

Och för att förklara vidare så är det inte så att 64-bit mår bättre av 2 GiB grafikkort utan 32-bit som mår sämre.
Alltså att grafikkortets minne tar upp plats i adressrymden vilket skymmer vanliga RAM och på så vis ger 32-bit vista väldigt "lite" (mindre än 2 GiB) RAM och kan göra att det sämre klarar moderna spel som använder mycket minne.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Förresten, finns det något (windows-)spel som i förpackningen har levererats med både 32-bit och 64-bit binärer? Vissa har ju fått det som patch senare men just det där att det kommer med från början, har det skett?

Crysis och Hellgate London t.ex.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Det sista är lite fel.
Med "knep" antar ju du menar /3GB växeln i boot.ini eller motsvarande inställning i Vista (som jag har för mig gav mer precision så man kunde välja mer exakt hur många megabyte skulle vara mellan user/kernel).
Förutom det så måste programmet ha en speciell flagga i .exe-filen (LARGEADDRESSAWARE som den kallas och kan ändras med verktyg manuellt efteråt) för att det ska dra nytta av det, annars förblir fördelningen 2/2 GiB.
Saken är att i 64-bitars windows så utan flaggan har programmet bara 2 GiB, precis som 32-bit windows, men om flaggan är satt får det 4 GiB (till skillnad från 3 GiB i XP med växeln igång). Som jag förstod det antydde du att alla 32-bitars program fick 4 GiB minne i 64-bitars windows.

Har Age of Conan LARGEADDRESSAWARE satt? Spelar inte själv men det vore rimligt. T.ex. supreme commander som kom för 1½ år sen led av att 2 GiB inte räckte till om man körde på riktigt stora kartor med massvis med AI-spelare.

Förresten, finns det något (windows-)spel som i förpackningen har levererats med både 32-bit och 64-bit binärer? Vissa har ju fått det som patch senare men just det där att det kommer med från början, har det skett?

Jag tänkte på något som det här.
"The "3GB switch" seems to have solved this issue for me.

I'm running XP32 w/2GB of RAM.

1. Make a backup of boot.ini.
2. Open boot.ini. If it's not on your C: drive, run msconfig, go to boot.ini tab, check one of the checkboxes, then uncheck, and click apply. If you still can't see it, make sure under tools -> folder options -> view, make sure "Show hidden files and folders" is chosen, and "Hide protected operating system files" is unchecked.
3. Copy the line for your current boot, similar to :
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Micro soft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect
4. Paste it on a new line after the orignal entry, and add /3GB /USERVA=2750. Edit the name as well, so total line is something like:
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Micro soft Windows XP Professional /3GB" /noexecute=optin /fastdetect /3GB /USERVA=2750
5. Run msconfig, and click "Check all boot paths". If dialog "It appears that all BOOT.INI lies for Microsoft operating systems are OK" - you are ready to restart and choose the /3GB boot option.
6. If not, restore the backup, and start from #1 again"

http://forums.ageofconan.com/showpost.php?p=1849359&postcount...

I det här fallet ökade han det virtella utrymmet till 2750MB inte 3GiB.

Här är en bra länk hur man gör för att öka det virtuella utrymmet i w32.
http://en.wiki.mcneel.com/default.aspx/McNeel/LargeAddressAwa...

AoC verkar ha LARGEADRESSAWARE satt, det är ju också ganska enkelt att själv sätta flaggan.
http://ntcore.com/4gb_patch.php

Jag spelar inte heller AoC, men jag tycker att det är ett bra exempel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem

Ahh jag kanske skapade ännu mer missförstond. Helt rätt i att använda knepet, det (enda) jag borde skrivit om var att alla 32-bitarsprogram i 64-bitars windows inte får 4 GiB per automatik.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hjälpsam

Det kan också vara värt att nämna, att ge programmen tillgång till 3GiB, genom växeln /3GB, ofta leder till instabillitet.
Det kan vara en god idé att begränsa tillgången till tex 2.5 GiB, genom /USERVA=2560, eller 2.75GiB (/USERVA=2816).
Gäller som sagt 32 bitars windows, om någon undrar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

skulle cs 1.6 funka på vista 64bit ?

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk

Funkar för mig iallafall.

Visa signatur

Busy working