Bärbar dator trasig, 2 år sedan köp, reklamera?

Permalänk

Bärbar dator trasig, 2 år sedan köp, reklamera?

Hallå.

Min brors dator har gått sönder, felet är att den inte sänder ut någon grafisk signal. När man startar datorn så är skärmen svart, vi får heller ingen signal om vi kopplar in en extern skärm.

Det var 2 år sedan köp. (Datorn levererades med 1 års garanti)

Kan han reklamera datorn?

Enligt konsumentköplagen kan man reklamera en vara upp till 3år efter köp, men gäller inte det bara fel som är där från början?

Kan någon hjälpa mig och min bror hur vi skall agera? (Han har massor med bilder på datorn som han ej kommer åt pga ingen bild.)

Hur ska vi göra?

Svara gärna snabbt.

// Hampus

Visa signatur

7700k | MSI Z170A Gaming Pro Carbon | EVGA 980ti | Corsair RMX 750W | 2*256gb Samsung RAID0 | NZXT H440 Vit | 16GB (2x8GB) DDR4 3000

Permalänk
Medlem

Om han vill ha datorn fungerande igen så ska han reklamera, det hade jag gjort.

VIll han främst ha filerna från hddn så hade jag plockat ut den och kopplat in den i en annan dator. Kan vara smart att göra detta innan ni skickar in reklamerar datorn också, kan hända att de formaterar datorn om det skulle visa sig att de kommer reparera den.

Alternativ tre är att ni letar upp en liknande dator på tradera eller liknande och själva byter den defekta delen.

Permalänk

Vi kan nog fixa det där med filerna och hårddisken, men hur är det med lagen? Kan han reklamera?

Visa signatur

7700k | MSI Z170A Gaming Pro Carbon | EVGA 980ti | Corsair RMX 750W | 2*256gb Samsung RAID0 | NZXT H440 Vit | 16GB (2x8GB) DDR4 3000

Permalänk
Medlem

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCatego...

EDIT: Att reklamera betyder väl då att felet finns på varan sedan du köpte den och du har 3 år på dig att åtgärda reklamera varan om jag har förstått det hela rätt.
Saker du själv har sönder, exempelvis så har belysningen på min laptop pajat nu nyligen, det kommer gå på garantin.

Däremot är jag fundersam på saker som nu nvidia säger sig har gjort. Något fel på en massa grafikkort. Jag märker inte av några problem men kan jag reklamera och få pengarna tillbaka?

Hur är det med det här cpu-whinet som finns på c2d laptopar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swordfish90
Vi kan nog fixa det där med filerna och hårddisken, men hur är det med lagen? Kan han reklamera?

Han förlorar absolut inget på att försöka reklamera iaf.
Dock tror jag att bevisbördan ligger på din bror att bevisa att detta är ett fel orsakat av fabrikationsfel, någon som kan mer får gärna rätta mig.

Permalänk

ok, han är inne i butiken just nu (Elgiganten) och försöker reklamera.

Men omd et här med filerna: OM man köper en kabinett för den och kopplar in den till datorn: Är då inte alla filer som ligger under mina dokument skyddade av NTFS filsystemet?

Visa signatur

7700k | MSI Z170A Gaming Pro Carbon | EVGA 980ti | Corsair RMX 750W | 2*256gb Samsung RAID0 | NZXT H440 Vit | 16GB (2x8GB) DDR4 3000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swordfish90
ok, han är inne i butiken just nu (Elgiganten) och försöker reklamera.

Men omd et här med filerna: OM man köper en kabinett för den och kopplar in den till datorn: Är då inte alla filer som ligger under mina dokument skyddade av NTFS filsystemet?

Bra fråga, det har jag ingen aning om...

Permalänk

Svar från elgiganten:
Vi ska ge ett kostnadsförslag

Visa signatur

7700k | MSI Z170A Gaming Pro Carbon | EVGA 980ti | Corsair RMX 750W | 2*256gb Samsung RAID0 | NZXT H440 Vit | 16GB (2x8GB) DDR4 3000

Permalänk
Medlem

Är då inte alla filer som ligger under mina dokument skyddade av NTFS filsystemet?
Nope. Där har du fel. Du har inget program tvingar dig till att inte få tillgång till den mappen. Inte ens när du kör xp.

Jag brukar vid dator krash ta ut hårddisken och stoppa in den i en annan dator för att rädda datan eller arbeta med den. Ett långsammare alternativ som jag brukar ta för att vara säker på att om det är mjuk eller hårdvaru relaterat är att stoppa i en ubuntu skiva o köra live. Funkar fint då att även överföra filerna via nätverket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swordfish90
Svar från elgiganten:
Vi ska ge ett kostnadsförslag

Hade det varit ett fel som inte orsakats av felanvändande hade jag aldrig betalat, jag hade låtit någon kunig kollat på saken.