Bantad Athlon 64 utmanar Atom

Permalänk
Melding Plague

Bantad Athlon 64 utmanar Atom

AMD arbetar på en konkurrent till Intels strömsnåla processor Atom. Redan nu har tillverkaren lanserat en temporär utmanare, en nedklockad Athlon 64. I ett första test avslöjas vad processorn går för.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

nödlösning? vill inte amd missa en del av kakan kanske?

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Hedersmedlem

Trevligt! Syn på endast mATX dock, men detta fungerar nog bra som kortsiktig lösning. Lär ju klocka hyfsat i %...

Permalänk
Medlem

Nu är jag nyfiken på om det är en gammal 180nm (eller vad det var på den tiden) eller en 65/45nm version av athlonen. Någon som vet?

Om det är 180nm och man ändrar till 65/45 så lär den ju iaf dra watt i klass med atom.

Får inte glömma att Atom inte har PCI-e x16 heller, vilket AMD's version har.

Totalt förbrukade Athlon 64-systemet 41,9 watt vid full belastning, medan Atom 230-systemet använde 44,2 watt.

Är verkligen Atom så bra om den blir slagen av så gammal arkitektur?. Visserligen har inte atom världens nyaste chipset men ändå.

Permalänk
Avstängd

Ska bli kul att se när bobcat kommer, den är nog säkerligen inte nedlagd utan senarelagd.

<em>"The Athlon 64 2000+ has 122 million transistors, and the Atom 230 only 47 million. If you look at the relationship between the number of transistors and energy consumption, a single Athlon 64 transistor uses less energy than an Atom transistor, even though Intel produces it using a 45 nm process while AMD relies on 65 nm manufacturing."</em>

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=317157 - ITX kort för AM2 senast jag kollade.
Kanske inte så billigt som Atom korten. Men grafikkretsen är ju betydligt kraftigare med.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Inte är det några problem att göra en processor som har låg strömförbrukning. T.ex en E8400@1,0GHz med 0,9 Vcore drar endast 12W enligt denna sida:

http://www.extreme.outervision.com/tools.jsp#cpuoc

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Inte är det några problem att göra en processor som har låg strömförbrukning. T.ex en E8400@1,0GHz med 0,9 Vcore drar endast 12W enligt denna sida:

http://www.extreme.outervision.com/tools.jsp#cpuoc

Billigare att köpa en AMD-prolle och kirra till.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av white_rabbit_
Nu är jag nyfiken på om det är en gammal 180nm (eller vad det var på den tiden) eller en 65/45nm version av athlonen. Någon som vet?

Om det är 180nm och man ändrar till 65/45 så lär den ju iaf dra watt i klass med atom.

Får inte glömma att Atom inte har PCI-e x16 heller, vilket AMD's version har.

Totalt förbrukade Athlon 64-systemet 41,9 watt vid full belastning, medan Atom 230-systemet använde 44,2 watt.

Är verkligen Atom så bra om den blir slagen av så gammal arkitektur?. Visserligen har inte atom världens nyaste chipset men ändå.

Skulle nog gissa på 65nm då 180nm fabriken inte finns kvar. Men de e ju bara en gissning

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=317157 - ITX kort för AM2 senast jag kollade.
Kanske inte så billigt som Atom korten. Men grafikkretsen är ju betydligt kraftigare med.

Om kortet nu bara hade två SO-DIMMar i stället för en stor.

Jag stör mig rätt hårt på stora DIMMar monterade på små kort. Prisskillnaden är ju försumbar numer.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Intel Atom är en jätte bra processor för sitt syfte verkligen, men ett chipset som drar x4.5 mer än CPU? nej tack. 945 är byggd på 130nm så den ska väl krympas snart så att Atom verkligen blir strömsnål

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av white_rabbit_
Nu är jag nyfiken på om det är en gammal 180nm (eller vad det var på den tiden) eller en 65/45nm version av athlonen. Någon som vet?

Om det är 180nm och man ändrar till 65/45 så lär den ju iaf dra watt i klass med atom.

Får inte glömma att Atom inte har PCI-e x16 heller, vilket AMD's version har.

Totalt förbrukade Athlon 64-systemet 41,9 watt vid full belastning, medan Atom 230-systemet använde 44,2 watt.

Är verkligen Atom så bra om den blir slagen av så gammal arkitektur?. Visserligen har inte atom världens nyaste chipset men ändå.

Desktopmodellen av 1.6GHz Atom, N230, har en TDP på 4W att jämföra med modellen för netbooks, N270, som har en TDP på 2.5W. Dessutom används 945GC (22W TDP) för desktopmodellen, jämfört med 945GSE (4W TDP) för netbookmodellerna.

Så skulle man använda netbook-modellerna i testet så skulle man sänka TDP för cpu + chipset med 19.5W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av white_rabbit_
Nu är jag nyfiken på om det är en gammal 180nm (eller vad det var på den tiden) eller en 65/45nm version av athlonen. Någon som vet?

Om det är 180nm och man ändrar till 65/45 så lär den ju iaf dra watt i klass med atom.

Får inte glömma att Atom inte har PCI-e x16 heller, vilket AMD's version har.

Totalt förbrukade Athlon 64-systemet 41,9 watt vid full belastning, medan Atom 230-systemet använde 44,2 watt.

Är verkligen Atom så bra om den blir slagen av så gammal arkitektur?. Visserligen har inte atom världens nyaste chipset men ändå.

Det är 65 nm Det står om man kollar på källan ^^

Permalänk
Medlem

Det finns ett mini-itx kort med am2 sockel iaf om man får tro prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=246076

hur kan detta inte nått fram? eller har jag något fel?

tillägg:
Hitta ett till:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=317157

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av white_rabbit_
Nu är jag nyfiken på om det är en gammal 180nm (eller vad det var på den tiden) eller en 65/45nm version av athlonen. Någon som vet?

Om det är 180nm och man ändrar till 65/45 så lär den ju iaf dra watt i klass med atom.

Får inte glömma att Atom inte har PCI-e x16 heller, vilket AMD's version har.

Totalt förbrukade Athlon 64-systemet 41,9 watt vid full belastning, medan Atom 230-systemet använde 44,2 watt.

Är verkligen Atom så bra om den blir slagen av så gammal arkitektur?. Visserligen har inte atom världens nyaste chipset men ändå.

En helt modern A64 i 65nm, kraftigt nerklockad och undervoltad. Atom är gammal arkitektur, krymt och optimerad för låg tillverkningskostnad och energiförbrukning. Intel får ut ~2500 processorer från en wafer, medans AMD får ut ~800. A64 är därmed mer än 3 ggr så dyr att tillverka.
Tyvärr kunde inte intel vänta tills ett passande chipset var färdigt, utan kombinerar Atom med 130nm stenåldersteknik i 945GC.

Ungefär hälften av Atom-systemets strömförbrukning kommer från nordbryggan 945GC, 22,2W, medans AMDs nordbrygga 780G har en TDP på 0,95W.
780G har ingen minneskontroller så siffrorna är inte helt jämförbara.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Ungefär hälften av Atom-systemets strömförbrukning kommer från nordbryggan 945GC, 22,2W, medans AMDs nordbrygga 780G har en TDP på 0,95W.
780G har ingen minneskontroller så siffrorna är inte helt jämförbara.

Minneskontrollern sitter väl i Athlonprocessorn, som trots det "bara" omvandlar det dubbla till värme, och som dessutom har plats för mer minne? (Om nu Atom-kort bara har plats för en sticka).

Om AMD sedan krymper den lilla parveln, så vore det kalas!
Helt otroligt att 780G bara förbrukar 0,95 W! Trodde jag inte, för det är väl ett HD3200 inbyggt?!

Nåja, Intel slår AMD på fingrarna sen när de stoppar in en vettig nordbrygga (=en som inte förbrukar 4,5 * Atom), men AMD's system blir kanske billigare, och har kanske högre prestanda/Watt.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

amd processorn själv kostar 90 dollar medan atom inklusive moderkortet kostar 80 dollar..

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Avstängd

var fick du den siffran ifrån?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Jag upplever det som att vi är en generation "för tidigt" för dessa lågenergisystem. Atom:s relativt höga effektförbrukning samt det faktum att AMD inte har någon egentlig utmanare talar för att vi nog kanske får vänta ett tag innan de plockar bort silkesvantarna

För övrigt tror jag att lågenergi är framtidens melodi. Inte bara ur ett ekologiskt intresse, utan ur ett ekonomiskt egenintresse när vi trots allt har sett markanta höjningar på elpriserna samt bränsepriser.

Visa signatur

Musik @ Mig:
suecae.com

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plixness
Jag upplever det som att vi är en generation "för tidigt" för dessa lågenergisystem. Atom:s relativt höga effektförbrukning samt det faktum att AMD inte har någon egentlig utmanare talar för att vi nog kanske får vänta ett tag innan de plockar bort silkesvantarna

För övrigt tror jag att lågenergi är framtidens melodi. Inte bara ur ett ekologiskt intresse, utan ur ett ekonomiskt egenintresse när vi trots allt har sett markanta höjningar på elpriserna samt bränsepriser.

Jo inte först riktigt konkurrens börjar kommer strömsnåla processorer vara något att ha... När AMD/Intel/VIA ger sig in i leken på allvar (VIA är redan där), då kommer vi troligen få se hela system, till och med för gamers som är strömsnåla. Sen behövs bara grafikkorten gå i den riktningen... ATI och Nvidia är bakåtsträvare! haha

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Jo inte först riktigt konkurrens börjar kommer strömsnåla processorer vara något att ha... När AMD/Intel/VIA ger sig in i leken på allvar (VIA är redan där), då kommer vi troligen få se hela system, till och med för gamers som är strömsnåla. Sen behövs bara grafikkorten gå i den riktningen... ATI och Nvidia är bakåtsträvare! haha

ATI är ägt av AMD - och du blev ägd av din egen kommentar. Marknadsandelar är viktigt därför gör de sådana här nödlösningar, i detta fallet tjänar de kanske inte mycket pengar.. men de håller marknadsandelar. AMD/ATI är verkligen framåt för att få fram billiga chip - det är alla egentligen.. men de jobbar verkligen hårt för det.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

ganska tufft, dock så drar min x2 4000+ (brisbane) 12W i cool'n'quiet läget när jag undervoltat den !
Allt enligt gurtys länk..

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord
ganska tufft, dock så drar min x2 4000+ (brisbane) 12W i cool'n'quiet läget när jag undervoltat den !
Allt enligt gurtys länk..

Då kan ju AMD slänga ut en dual-core mot Intels dual Atom.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
ATI är ägt av AMD - och du blev ägd av din egen kommentar. Marknadsandelar är viktigt därför gör de sådana här nödlösningar, i detta fallet tjänar de kanske inte mycket pengar.. men de håller marknadsandelar. AMD/ATI är verkligen framåt för att få fram billiga chip - det är alla egentligen.. men de jobbar verkligen hårt för det.

Det är jag mycket väl medveten om, men jag kan inte säga att grafikkorten drar mindra för varje generation direkt?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Det är jag mycket väl medveten om, men jag kan inte säga att grafikkorten drar mindra för varje generation direkt?

Till skillnad från processorer så tillverkas gpu'er mer likt "cut 'n paste", arkitekturen görs sällan om från grunden. Lite åt det här hållet verkar processorer gå åt numera.

Det är vi som gör att de måste pusha fram nya grafikkort som är hungriga och snabbare.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Till skillnad från processorer så tillverkas gpu'er mer likt "cut 'n paste", arkitekturen görs sällan om från grunden. Lite åt det här hållet verkar processorer gå åt numera.

Det är vi som gör att de måste pusha fram nya grafikkort som är hungriga och snabbare.

nja det är väl snarare speltillverkarna som inte orkar optimera de nya spelen tillräkligt? Jag hade hellre sett nästa generations graffen prestera lika bra som denna fast till halva förbrukningen.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
nja det är väl snarare speltillverkarna som inte orkar optimera de nya spelen tillräkligt? Jag hade hellre sett nästa generations graffen prestera lika bra som denna fast till halva förbrukningen.

GPU'er är kända cut 'n pastefall.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

Hmm,, "se nästa genereation graffen prestera lika bra fast till halva förbrukningen"... tror jag på så mkt jag vill
Vem får inte en aha upplevelse när det kommit en nytt banbrytande spel som bygger på den nya "Shader x.x" "DirectX x.x" etc. etc. ??
Det är ju detta som driver det hela framåt...

Men en sak bör tillverkarna bli bättre på,, Använda energi'n ordentligt!

Visa signatur

| Corsair 5000D AirFlow | Intel i7 13700KF @5.7Ghz | EK Custom Loop, 2x 360 rads, D5 200 Pump/Res, GPU Vector Strix RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi, CPU Velocity D-RGB - Nickel + Plexi, 10x 120mm EK Vardar EVO RGB's | MSI Z690 Unify-X | Corsair Vengeance 32GB DDR5@7800Mhz CL38 Hynix-A | ASUS RTX 3080 ROG STRIX OC +150/800 | Samsung Nvme's 990 Pro 1TB+970 EVO Plus 1TB+960 EVO 500GB | Phanteks RevoltX 1200W | Sound BlasterX AE-5 | LG 27GL850+Dell U2715H |

https://valid.x86.fr/3dt1sg
https://www.3dmark.com/3dm/69131159

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Jo inte först riktigt konkurrens börjar kommer strömsnåla processorer vara något att ha... När AMD/Intel/VIA ger sig in i leken på allvar (VIA är redan där), då kommer vi troligen få se hela system, till och med för gamers som är strömsnåla. Sen behövs bara grafikkorten gå i den riktningen... ATI och Nvidia är bakåtsträvare! haha

Finns verkligen massor av grafikkort som är strömsnåla. Men alla vill ju ha high end. Du kan liksom inte få båda. Ett kommande Radeon 4470 får du nog se till i så fall. Och det lär ju inte vara helt roligt prestandamässigt. Precis som med Atom, Nano, C7 och Athlon 64 2000+.