Permalänk
Medlem

Resetråden!

Tänkte att jag skulle starta en resetråd (hittade ingen när jag sökte) där swecare kan fråga varandra om tips på vad man kan göra på olika resemål.

Själv så ska jag till New York i mitten av September, och jag undrar helt enkelt, vad ska man göra där? Vad ska man köpa i USA?

Permalänk
Medlem

en orange golfboll och ett par tant trosor i xxl.

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk

jeans ska vara billiga där har jag hört

Visa signatur

Mera COOP åt folket

Permalänk
Medlem

Jag ska till Vietnam+Thailand nu i nov/dec någon som kan tipsa om roliga saker att göra där?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Till trådskaparen:

Aldrig varit där själv men det är ett populärt resmål bland kompisar.
Grejer som brukar vara populär att köpa i USA:
Kläder
Skor
Prylar
Finns någon (antagligen många) outlet utanför NY som man åker buss till för att handla kläder och skor. Glömt namnet tyvärr. I form av prylar kan du spara en del vad det än är då dollarn är fortfarande är låg. Typ kameror, mp3-spelare, iPhones osv.

Egna frågor:

Jag skulle vilja ha tips på var man kan bo schysst i London. Gärna centralt.
Var där med dåvarande flickvännen för några år sen och vi bodde i Paddington/Bayswater nånstans, men det var liiite långt till centrum för att vara gångavstånd.
Har nu lagt en bokning på ett ställe som heter Piccadilly Backpackers (ligger vid Piccadilly Circus), men efter att ha läst lite tänker jag avboka (verkar rent ut sagt jävligt vidrigt).
Maxpris/natt/person i dubbelrum ~350 kr (400 kr om det ingår frukost).

Sen undrar jag också om det är lätt att hitta ett ställe att bo på centralt i Glasgow och om det är lugnt att inte boka i förväg. Har någon ett ställe att tipsa om kanske till och med?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryden
Jag ska till Vietnam+Thailand nu i nov/dec någon som kan tipsa om roliga saker att göra där?

Äta, äta, och äta.

Och detta görs naturligtvis bäst på "deras" restauranger, inte på dem fyllda med fancy-pants-västerlänningar med tjocka plånböcker. Bästa (och överlägset billigaste) maten hittar man på de ställen de själva äter.

Åker själv till Thailand på tisdag, och på mitt favorithak äter jag ett mål mat för 4-6kr. Dock ligger detta långt bortom alla turistorter ute på vischan, och priserna varierar ganska kraftigt. Senast jag och tjejen var där bjöd vi med hennes familj och kusiner (12 pers) på buffé. Vi åt och drack obskyra mängder, och notan landade på drygt 1000 baht, vilket motsvara ca 200kr.

Ett om möjligt ganska uttjatat men ack så viktigt tips är att _endast_ åka med taxibilar som har (och använder) taxameter. De kommer garanterat att föreslå fasta priser till höger och vänster, men det är bara till att stå på sig. Däremot får du betala för vägtullarna om ni åker på motorvägarna i Bangkok, vilket är helt i sin ordning.

Permalänk
Medlem

Ska till Australien 1 år i Mars nästa år.

Jag undrar mest vad jag kan räkna med för ungefärliga priser på exemeplvis boende, mat, dryck och eventuella utgånger om kvällarna
(Ska jobba när jag är där)

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Re: Resetråden!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kappy
Tänkte att jag skulle starta en resetråd (hittade ingen när jag sökte) där swecare kan fråga varandra om tips på vad man kan göra på olika resemål.

Själv så ska jag till New York i mitten av September, och jag undrar helt enkelt, vad ska man göra där? Vad ska man köpa i USA?

Hej på dig

Jag var i New York i juni och skall förmodligen dit nästa sommar, jag och tjejen valde mellan london och new york i september men i brist på tid vart det london.

Var skall du bo? Jag bodde i mitt i smeten på manhattan, så jag rörde mig bara däromkring så mina tips bygger på vad jag såg

Vad du ska göra där? Ett måste är enligt mig "Empire State Building" just därför att det är så högt och mitt i stan. Man ser verkligen allt, kan tipsa dig om att vara där när de öppnar runt 10 på morgonen, mycket mindre kö då, vi var där 10 över 10 och stod ca 15 min i kö.

Sen kan ni kombinera shopping med att gå hela broadway, räkna med att merparten av en dag går åt till att gå den, ni kan ta ena sidans affärer på vägen ner och andra sidans på vägen upp. Den går rätt genom manhattan i princip från central park ner till battery park och båtarna/helikoptern till frihetsgudinnan. Kan för övrigt tipsa om ett GRYMMT hamburgerställe i battery park, det är utomhus och är en sorts inhägnad mitt i parken (ligger parallelt med en lekplats som finns där), leta omkring där så hittar ni. Äkta hamburgare där, kostar i princip inget heller

Vad ni bör köpa? Solglasögon (Ray Ban / Oakley), Kläder (Calvin Klein, DKNY, Quiksilver, Volcom, Billabong, Levi's mfl), Skor (Timberland, Converse, diverse mer finskor osv, Macy's har jäkligt mycket skor med bra priser), Golfsaker ifall ni spelar (grymmt billigt).

I teknikväg är det mesta billigare, datorer är sjukt mycket billigare, speciellt VAIOs. Kolla dock upp innan ni köper så ni får världsgaranti, sök på nätet och kom tillbaka till affären lite senare. Dels kan du se hur mycket du sparar, samt garantivillkor med mera, kanske kostnad för byte av tangentbord och det?

Apple med iPods och så är i princip gratis Köpte massa iPods bara för att. Dock tyckte jag datorkomponenter samt externa hårddiskar var nästan dyrare än i Sverige, kanske för att man såg dessa i butik och inte i nätbutiker.

Photo prylar är även det extremt mycket billgare, köpte en fin kamera med flera objektiv (+ tillbehör) till brorsan som han sparade många tusenlappar på.

Ät gott när ni är där, det är så billigt så det har man råd med det;) Hard Rock café tar ca 18 dollar för en varmrätt, jämför det med vad Hard Rock tar här så blir det typ 40% mer. Tänk dock på att ifall det är servering så är det praxis att man lägger på ca 20% på notan. I Sverige är dricks oftast inräknat i priset, men där är praxisen att man ger extra mycket i dricks. Dricks är ofta i princip den enda lönen servitörerna får där, så det är snällt och ge 20-25% vi bra service. Detta kanske du visste men kan va bra och bli påmind

En grymm lunch får man för 7-10 dollar, och då snackar vi jätteportioner. Jag och far beställde nån sorts grillspettstallrik för 7 dollar på ett random snabbmatsställe. Vi fick 2 st 150 grams grillspett + dubbelt så mycket kebabkött som man får i en kebabtallrik i sverige. Till det fick man typ 4 pitabröd med massa sallad, böner med mera. Detta var per person alltså Kan förstå varför så många blir tjocka

Vilket flygbolag flyger ni med? Vilken flygplats landar ni på? Är det nått mer du undrar e det bara fråga, jag har säkert glömt massa man vill veta osv

Blev ett långt inlägg men det är mycket att tipsa om, även om jag förmodligen sagt självklara saker.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

hmm, 20% kanske är lite överdrivet brukar ge 10% ungefär, om inte servicen e något alldeles extra...
Sen om det är några jätteportioner vet jag inte, däremot är mängden kött mycket högre jämfört med sverige. Försök ta dig till nån outlet om du är shoppingsugen, finns oftast i utkanten av städer.
Hoppas att du får en trevlig resa! Själv sticker jag till Santa Barbara till jul..

Visa signatur
Permalänk

Ska till rhodos med tjejen nu i början av september Men har redan fått svar på vad man kan göra där

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
hmm, 20% kanske är lite överdrivet brukar ge 10% ungefär, om inte servicen e något alldeles extra...
Sen om det är några jätteportioner vet jag inte, däremot är mängden kött mycket högre jämfört med sverige. Försök ta dig till nån outlet om du är shoppingsugen, finns oftast i utkanten av städer.
Hoppas att du får en trevlig resa! Själv sticker jag till Santa Barbara till jul..

Om du ger 10% kommer de svära efter dig kan jag lova. 8-12% är vad man ger i Europa där alla priser redan har "serviceavgift" inräknad. I USA är det praxis att allra minst ge 15%, men bra service kan betyda ända upp emot 30%. Har även kollat detta med flera vänner som bor i USA och är amerikaner, de säger själva 15-30%. Ger du 10% klassar de dig som snål turist. Självklart är det frivilligt att ge dricks, men man ska ju inte va snål när det ändå är så billigt

Portionerna är helt klart större än i Sverige, även om alla inte har så stora att man inte kan äta upp. Speciellt om du räknar mängd/krona

I regel är ALLT billigare i USA för oss Svenskar Nu när dollarn är låg...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryden
Jag ska till Vietnam+Thailand nu i nov/dec någon som kan tipsa om roliga saker att göra där?

Var i vietnam fööra året i okt.

självklart är ju att åka ut oh kolla på tunnlarna från vietnam kriget. helt sjukt hur dom bodde.

sen måste du även till Hoi an, och sy upp kläder.
kan rekomendera MeKong, ca: 500kr för en kostym med väst. och när dom även har måtten kan du beställa från dom igenom internet.
Väldigt trevliga och timötes gående.

prova även att åka förbi Mui Ne, ganska smesterort men helt klart skönt ställe att slappa på.
bodde i bungalow på stranden för 70spänn/natten.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Ska till Dahab (Sinai halvön, Egypten) i November på dykresa, och undrar om det finns några sevärdheter i närheten och vad maten kostar på ett ungefär. Även om man måste vaccinera sig innan man åker.

Visa signatur

|Chassi: Antec P182 |PSU: Corsair 520w |Moderkort: Gigabyte P35-DS4 |CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 B3 @ 2.4GHz + Scythe Mine 1100 Rev.b |GPU: Gainward 8800Ultra @ 650/2250 |Minne: 4GB Corsair 6400 CL4 |HDD: WD 500gb 7200rpm |Ljudkort: Creative SB X-Fi Fatal1ty Pro| - |Samsung 206BW (R)

Permalänk
Medlem

har nån hyrt lyxvilla i thailand eller är sugen på göra de i vinter får ni gärna skriva. är man 5-6st kan man bo för 1500-2000kr.

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem

Skall med frugan till Italien i september. Vår Italienske vän sköter arrangemangen.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

I USA sk du köpa med dig en flaska Absolut NewOrleans med dig hem. det är den godaste av dem och den finns bara där och i en begränsad upplaga.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Dödssmitta i Thailand:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3135182.ab

Fakta: Dengeufeber
Denguefeber är en vanlig sjukdom orsakad av ett virus som överförs med myggor (vanligtvis Aedes aegypti). Man uppskattar att 50-100 miljoner människor i världen infekteras varje år och att uppskattningsvis 500 000 sjukhusvårdas.

Det finns inget vaccin mot sjukdomen. Genom att skydda sig mot myggstick kan man minska risken för dengue, liksom andra insektsöverförda smittor.

Källa: Smittskyddsinstitutet

fler och fler verkar bli sjuka av det så take it easy ni som åker dit snart eller nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Om du ger 10% kommer de svära efter dig kan jag lova. Ger du 10% klassar de dig som snål turist.
Portionerna är helt klart större än i Sverige, även om alla inte har så stora att man inte kan äta upp. Speciellt om du räknar mängd/krona

Jag är halvamerikan. Vilket innebär att jag skiter i vad servitörer tycker om mig de få gånger jag går ut och äter. Du får gärna ge hur mycket dricks du vill. Maten är billig, absolut! Dumt av mig att käfta om storleken på portionerna, allt e ju relativt... Har du bara varit i NY eller? Isf tycker jag de e lite synd att åka tillbaks till samma ställe, hela västkusten är i stort sett sevärd

Fråga: Ni som har tågluffat, hur har ni gjort, planerat allt i detalj, eller åkt runt lite hursomhelst?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ska till tokyo i mitten av september, dock inte den "snabba" vägen utan blir den längre dvs. båt till tallinn, tåg till moskva, tåg till vladivostok och först då blir det flyg över till japan.

Visa signatur

Min otroligt innehållsrika sida: http://www.bubben.nu | http://www.ip6.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Jag är halvamerikan. Vilket innebär att jag skiter i vad servitörer tycker om mig de få gånger jag går ut och äter. Du får gärna ge hur mycket dricks du vill. Maten är billig, absolut! Dumt av mig att käfta om storleken på portionerna, allt e ju relativt... Har du bara varit i NY eller? Isf tycker jag de e lite synd att åka tillbaks till samma ställe, hela västkusten är i stort sett sevärd

Fråga: Ni som har tågluffat, hur har ni gjort, planerat allt i detalj, eller åkt runt lite hursomhelst?

Jo jag var i NY i sommras. Riktigt skojj, tänker mer åka tillbaka dit för tjejjen gärna vill dit. Så då kan man ju åka dit och visa det man kommer ihåg Sen får man se om man kanske drar någon annanstans ett annat år.

Haha, kan förstå att du skiter i vad servitören tycker om dig, jag är kanske för snäll Tycker att när det ändå är så billig kan man dricksa lite extra

Angående portionerna så har du ju rätt i sak, vissa ställen har normalportioner. Men jag upplevde det som att om du gick in på random lunchställe som inte låg vid turiststråket så fick man riktigt stora portioner. Letade man sig bort till Times Square och det så blev det mer åt det normala hållet.

Sen till tågluffsplanen, kan säga att några vänner som just kom hem från sin luff hade bestämt några platser de skulle vara i. De skulle möta upp några i den staden det datumet osv. Så de hade några stora städer som de ville till, sen hur de tog sig dit bestämmde de allt eftersom. De verkar ha haft skojj med den planen så

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Jag tror också lite på den ideen, att ha nåra stora mål bestämda och sen göra lite utflykter till småställen. Kanske är onödigt att skriva här, men en bra sida är såklart www.resdagboken.se

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ni som ska ner till thailand och har vägarna förbi bangkok, besök "Vertigo Grill & Moon Bar". Jag har aldrig varit där men sett det på nätet - coolare restaurang får man leta efter, tror det är världens högst belägna restaurang eller nåt sånt.

http://www.banyantree.com/bangkok/facilities/dining/vertigo.h...

Men smakar det så kostar det... (ungefär som en ganska dyr svensk restaurang vilket i thailändska mått mätt är extremt svindyrt)

Permalänk
Medlem

Vill själva fira jul utomlands, förhoppnings vid USA eller Aruba.

Aruba ska vara sjuukt nice, bla. ska de ha världens finaste stränder.
USA älskar jag, tyvärr är det ganska kallt i flera stater på Julen, Miami funkkar men varit där redan, L.A. är mckt intressant men där är det väl kallt i jul?
Thailand har jag varit i, så Asien skippar vi.
Dubai är även intressant men där också kallt i jul.

Permalänk
Medlem

Jag drog tre veckors tåg i somras, det enda vi hade bestämt var en vingård utanför Florens som första anhalt, sen bråkade, chansade och spalde kort om vart vi skulle. (Split, Prag, Berlin).

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Re: Resetråden!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kappy

Själv så ska jag till New York i mitten av September, och jag undrar helt enkelt, vad ska man göra där? Vad ska man köpa i USA?

Om du har tid så är ett besök på Intrepid att rekommendera: www.intrepidmuseum.org
Spenderade många timmar där senast jag var i NY. Det största problemet med NY att få tiden att räcka till, där är så mycket att göra, se och handla. Ett råd, ta inte med några kläder köp nya istället på plats. Du lär behöva varje litet utrymme i väskorna när du ska hem, iallafall om du har ett fruntimmer med dig, Vi hade endast handbagage på vägen dit och 6 resväskor fulla på vägen hem. Klipp bort alla prislappar och andra tags så kläderna ser använda ut om de stoppar dig i tullen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Text, Tack!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Text, Tack!

Tack så jättemycket för ditt svar, får ursäkta till er alla att jag varit så seg på att svara. Vi kommer att bo på centrala manhattan, har inte riktigt koll på vilken flygplats vi åker till m.m. pappa som har fixat med det.

Hade varit riktigt skoj om du kunde skriva lite mer! Vi kommer vara där i ungefär ~5 dagar tror jag, sen skall vi vidare i någon dag och hälsa på några släktingar för att sedan åka hem.

Har tänkt köpa en macbook/ipod om de hinner släppa nya nu innan vi är där/när vi är där.

Kläder och sådant, det är inte så svårt att hitta precis i centrala staden väl? Typ på Macy's finns det mesta också väl?

Tack för tipsen på märkena, är ju stora skillnader i pris på de amerikanska märkena som anses lite mer exklusiva här i Sverige.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ture72
Text, Tack!

Det låter som mycket bra tips det där med kläderna, får se till att spara plats i väskorna!

Finns det några stora sportarenor i centrala New York?

Förresten finns det någon sida där man kan kolla olika engagemang, typ sportmatcher och konserter och sånt vad som händer under veckan man är där?

Permalänk

Är det någon här som gått på en NHL eller Premier League match? Är det värt det? Hur fixar man lättast och billigast biljetter? Man kan ju köpa paket med biljetter, flyg och boende genom olika företag men det känns som det är rätt saftiga överpris på dem. Så det vore nog (om jag inte har helt fel) billigare att fixa dem själv.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Är det någon här som gått på en NHL eller Premier League match? Är det värt det? Hur fixar man lättast och billigast biljetter? Man kan ju köpa paket med biljetter, flyg och boende genom olika företag men det känns som det är rätt saftiga överpris på dem. Så det vore nog (om jag inte har helt fel) billigare att fixa dem själv.

Om det är värt det beror väl på om man är ett fan eller inte. Jag skulle så jävla gärna se en match med United, hade varit så grymt! Att känna av stämningen på sådana tillställningar är otroligt också, den fetaste matchen jag varit med om var Hamburg mot ett bottenlag, bara det var riktigt fett.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kappy
Tack så jättemycket för ditt svar, får ursäkta till er alla att jag varit så seg på att svara. Vi kommer att bo på centrala manhattan, har inte riktigt koll på vilken flygplats vi åker till m.m. pappa som har fixat med det.

Hade varit riktigt skoj om du kunde skriva lite mer! Vi kommer vara där i ungefär ~5 dagar tror jag, sen skall vi vidare i någon dag och hälsa på några släktingar för att sedan åka hem.

Har tänkt köpa en macbook/ipod om de hinner släppa nya nu innan vi är där/när vi är där.

Kläder och sådant, det är inte så svårt att hitta precis i centrala staden väl? Typ på Macy's finns det mesta också väl?

Tack för tipsen på märkena, är ju stora skillnader i pris på de amerikanska märkena som anses lite mer exklusiva här i Sverige.

Kanske köpa lite kostym och sådant? Vissa märken är sjukt billiga där. I princip allt är billigare, kollade även på europeiska märken som Energie och G-Star, även dessa var något billigare än i Sverige

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Derox, du gjorde mig rätt sugen på att åka till USA / NY haha.
Men det får bli Bali får tredje gången nästa sommar. Otroligt fint ställe, barer, shopping, surfa. Dock så är det rätt mycket australienare där som leker macho haha.

Någon som ska till Kos ? Var där med cirkus 20 polare i somras. Bra ställe att festa på men jag trodde det skulle vara lite bättre drag faktiskt. Bargatan var inte så stor heller. Det enda man gjorde var att äta, sova, bada, kröka o ragga.