USB 3.0 tar ett stort steg framåt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juventino
FW 1600 och 3200 är under utveckling, dessa kommer att vara bakåtkompatibla med FW 800 dock ej 400 eftersom de använder olika kontakter. Hur som helst pratar vi om 1600 MBit/s och 3200 Mbit/s jämfört med USB 3.0s 4800 Mbit/s som trots allt är teoretisk hastighet och som vi vant oss vid så brukar inte USB komma ens i närheten av sin teoretiska hastighet. Dock hoppas jag på en praktisk hastighet på 2000 - 3000 Mbit/s

Man räknar med att de kommer bli ungefär lika snabba.

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk

Jag hoppas bara att de kommer satsa ordentligt på minikontakter... Nu "måste" ju alla usb-produkter använda den enorma (med tanke på hur små vissa produkter är...) usb-porten. Hade varit fint om man hade usb-portar som på datorer var så pass stora att man både kunde få in äldre 1.1 och 2.0, men även så de kunde läsa av en mindre port. Sedan skulle bland annat mobiler kunna bara använda den mindre porten. Då skulle man kunna släppa produkter som använder den mindre porten utan att behöva offra bakåtkompabilitet för andra produkter.

...det är egentligen det enda som är intressant med usb3, annat än att minska energianvändningen och att se till att det blir billigare att implementera usb (något som inte lär hända snabbare med usb3).
W-USB är det som är intressant! Så man för en gångs skull kan göra superenkla saker såsom att ansluta mobiler till tv-apparater utan att ha med sig flera tjocka kablar.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Kör vidare med min eSata

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Jag hoppas bara att de kommer satsa ordentligt på minikontakter... Nu "måste" ju alla usb-produkter använda den enorma (med tanke på hur små vissa produkter är...) usb-porten. Hade varit fint om man hade usb-portar som på datorer var så pass stora att man både kunde få in äldre 1.1 och 2.0, men även så de kunde läsa av en mindre port. Sedan skulle bland annat mobiler kunna bara använda den mindre porten. Då skulle man kunna släppa produkter som använder den mindre porten utan att behöva offra bakåtkompabilitet för andra produkter.

...det är egentligen det enda som är intressant med usb3, annat än att minska energianvändningen och att se till att det blir billigare att implementera usb (något som inte lär hända snabbare med usb3).
W-USB är det som är intressant! Så man för en gångs skull kan göra superenkla saker såsom att ansluta mobiler till tv-apparater utan att ha med sig flera tjocka kablar.

Ehm, men det finns ju både mni och micro USB som fungerar i min åsikt utmärkt. Varför skulle dessa inte finnas på USB 3.0? eller behöver de göras ännu mindre menar du?

Permalänk
Medlem

Snabbaste hårddiskar toppar klart högre än 100 MB/s idag.

USB2 har en teoretisk topphastighet på 480/8 = 60 MB/s; verklig gränssnittshastighet toppar omkring 70-85% av detta. Om flera snabba enheter belastar gränssnittet samtidigt sjunker hastigheten mer.

Den teoretiska hastigheten på USB3 (enligt uppgift 4800/8 = 600 MB/s) räcker ganska långt. Däremot att man skulle implementera t.ex 12 st USB3 portar i Sydbryggan som totalt klarar 12*600=7,2 GB är inte troligt.

Det som jag personligen önskar mer än högre hastighet är ett gränssnitt som klarar strömförsörja externa enheter bättre. Tänk er att kunna exempelvis ansluta en scanner utan separat strömförsörjning. En kabel är allt som behövs; vore inte det något.

Hare/PeSi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
" och nu är till och med AMD är nöjda."

Lite fel där?

Nödvändigt inlägg..................................................................................................................................................................................................................................................................

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Medlem

Så, var i ligger kontroversen?

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeSi
Det som jag personligen önskar mer än högre hastighet är ett gränssnitt som klarar strömförsörja externa enheter bättre. Tänk er att kunna exempelvis ansluta en scanner utan separat strömförsörjning. En kabel är allt som behövs; vore inte det något.

Hare/PeSi

Är du säker på att du verkligen vill belasta kretsar och systemet totalt med en sådan belastning? Jag är rädd att det endast skulle öka antalet svårbedömda garantiärenden.

@ JonnyK
Hörru, kan du korta ner lite på antalet punkter för om jag inte råkar sitta vid en skärm med 1600 och däröver horisontella punkter blir jag tvungen att skrolla sidledes.

Permalänk
Medlem

Men om nu USB3 klarar en högre hastighet än vad SATA2, varför inte använda USB3 även till interna hårddiskar då man skulle slippa sata/molex strömförsörjningen till hårddisken. Eller tänk er en framtid med SSD, där man kan använda en hårddisk både internet och externt utan extra tilbehör, hur praktiskt som helst.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

KimTjik:

Nu var det iofs ett önskemål. USB specifikation anger 5 volts likspänning och max 0,5 ampere; dvs 2,5 watts. Vissa 2,5" hårddiskar drar inte mer än ca 3-5W. Skannrar drar betydligt mer.

IBM har tagit fram PoweredUSB som klarar 6A; dvs 30W på 5V och 72W på 12V. Den följer mjukvarumässigt USB men har "separata pinnar" för spänningsmatning. Man skulle exempelvis kunna alltid inkludera EN liknande kontakt tillsammans med "vanliga USB1.1/2.0/3.0". Detta borde inte kosta speciellt mycket i massproduktion. Jag tror dessutom att det skulle stimulera utvecklingen av nya strömsnåla enheter.

Annars bara en ökning till 1A via standard USB kabel skulle kunna ge oss externa hårddiskar med endast en kabel. USB kontakterna är normalt lättillgängliga medan elkontakterna kan vara "svårtillgängliga".

Hare/PeSi

Permalänk

Äntligen USB3 det här har man väntat länge på efter att har kopierat stora mängder filer via USB2 på extärna hårddiskar så har man ju tröttnat på USB2 för flera år sedan...

Visa signatur

Core 2 Duo E8500@4.5Ghz | Scythe Ninja 2 | Asus p5q-E | Dominator 2X2GB | HIS Radeon HD 4850 512MB | Cooltek 600W | Cooler Master Cosmos 1000 |
WD Raptor 74GB | Samsung TFT 24" | Logitech diNovo Edge + SteelSeries Ikari Laser
macbook pro 15,4" 2,8ghz 4gb ram 500gb 9400m + 9600gt 512m unibody

Permalänk
Medlem

PeSi: Jag sitter själv med en scanner (Canon Canoscan N124OU) som bara är kopplad med USB, så det finns i alla fall minst en sådan som bara tar ström från USB. Det är ju helt klart bekvämt...

Visa signatur

| Intel Core i7 4930K | Asus P9x79 Pro | Corsair XMS3 Vegeance 16 GB | GT 640 | Samsung 840 Pro 256 GB + Corsair SSD Force Series 120GB | Be-Quiet L8 CM 530W | 2 x Benq BL2710PT |

Permalänk
Medlem

JimboSwe: Tack, jag visste inte ens att det var möjligt. Man lär sig så länge man lever. Jag skall undersöka marknaden när det är dags att byta skanner. Hare/PeSi

Permalänk
Medlem

Hur många Gigabit är 4800Mb/s? Är det 4,8? Vad ska man i så fall ha Gigabit ethernet till? Då kunde vi ju börja med att ha USB som sammankoppling?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Hur många Gigabit är 4800Mb/s? Är det 4,8? Vad ska man i så fall ha Gigabit ethernet till? Då kunde vi ju börja med att ha USB som sammankoppling?

Man kan överföra upp till 10 Gb/s med en CAT6-kabel...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Bandbredd är inte allt...
USB är inte alls lämpat för grafikkort eller vad det var som nämndes även om det teoretiskt skulle fungera med den bandbredden.

Av samma (och andra) anledning(ar) så kommer inte USB3 ersätta SATA eller ethernet.
Sen har vi ju 10 GBit ethernet också för den som vill det.

Med det har jag inte sagt att USB3 inte duger åt hårddiskar eller liknande men man kan inte titta på bandbredden och tro att man har allt man behöver.
Jag är hursom intresserad av att se hur USB3 kommer fungera i praktiken, för med optiska kablar så är det möjligt att man för en gångs skull kan gömma hårddiskar långt ifrån datorn (bl.a. för att få lägre ljudnivå).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Är du säker på att du verkligen vill belasta kretsar och systemet totalt med en sådan belastning? Jag är rädd att det endast skulle öka antalet svårbedömda garantiärenden.

@ JonnyK
Hörru, kan du korta ner lite på antalet punkter för om jag inte råkar sitta vid en skärm med 1600 och däröver horisontella punkter blir jag tvungen att skrolla sidledes.

Exakt jag har också detta problem sen ett tag:(
Sen sitter jag nog kvar med min Esata disk ett tag till:)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
@ JonnyK
Hörru, kan du korta ner lite på antalet punkter för om jag inte råkar sitta vid en skärm med 1600 och däröver horisontella punkter blir jag tvungen att skrolla sidledes.

Finns en knapp uppe i högra hörnet för att få fast bredd på sidan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeSi
Det som jag personligen önskar mer än högre hastighet är ett gränssnitt som klarar strömförsörja externa enheter bättre. Tänk er att kunna exempelvis ansluta en scanner utan separat strömförsörjning. En kabel är allt som behövs; vore inte det något.

Hare/PeSi

Finns redan scanners som drivs på USB, hade en sån i skolan, funkade skitbra att scanna a4 ark En canon var det om jag inte minns fel. Går ju driva 2,5" diskar via USB också.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för tipset om knappen! Det hjälper, än om den tycks vara tänkt för 1024x768.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juventino
FW 1600 och 3200 är under utveckling, dessa kommer att vara bakåtkompatibla med FW 800 dock ej 400 eftersom de använder olika kontakter. Hur som helst pratar vi om 1600 MBit/s och 3200 Mbit/s jämfört med USB 3.0s 4800 Mbit/s som trots allt är teoretisk hastighet och som vi vant oss vid så brukar inte USB komma ens i närheten av sin teoretiska hastighet. Dock hoppas jag på en praktisk hastighet på 2000 - 3000 Mbit/s

Det är ju självklart att firewire kommer nå högre hastigheter än usb i framtiden så förstår inte varför de ska ödsla tid. Bättre att byta standard direkt.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Det är ju självklart att firewire kommer nå högre hastigheter än usb i framtiden så förstår inte varför de ska ödsla tid. Bättre att byta standard direkt.

tror snarare FW försvinner helt när USB3 kommit igång. FW är för sällsynt och för inkompatibelt med allting, inklusive sig självt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
tror snarare FW försvinner helt när USB3 kommit igång. FW är för sällsynt och för inkompatibelt med allting, inklusive sig självt.

Överföringen är konstant i firewire.. så tror inte de försvinner. Tekniken är bra, usb är det inte.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Överföringen är konstant i firewire.. så tror inte de försvinner.

Tekniken är bra, usb är det inte.

finns fler, och viktigare fördelar än så. vilka ändå är irrelevanta för de flesta som inget direkt märker av det.

ändrar tyvärr inte på faktum. det spelar ingen roll hur bra nått är, om det inte används försvinner det eller i bästa fall smyga fram i obskyritet tillsvidare.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint